העבר הקרוב
רגע, לפני שאנחנו ואתם קופצים למסקנות, בואו רגע נבין מה קרה פה. מצד אחד יש לנו את הונדה, יצרנית יפנית גדולה (ולשם הפרופורציות היא מוכרת פחות מחצי מטויוטה למשל), ומהצד השני את ניסאן, זו שעדכנה לאחרונה את הברית מול קבוצת רנו בה שוב הוחלפו מניות כדי ליצור איזון טוב יותר בין השתיים. ומה עם מיצובישי? בעקבות גילוי זיוף נתוני צריכת הדלק ב-2016, מניית מיצובישי נחלשה וניסאן זינקה על המציאה ורכשה 34% ממיצובישי במטרה להפוך למחזיקת המניות הגדולה ולצרפה תחת הברית עם הצרפתיה, כך שנוצרה ברית רנו-ניסאן-מיצובישי.
מכאן והלאה פגשנו את ניסאן אקס טרייל ומיצובישי אאוטלנדר הנוכחיים שהם אחים וכך גם את מיצובישי ASX החדש שהוא לא אחר מאשר רנו קפצ'ור ואת מיצובישי קולט החדשה שהיא כמובן רנו קליאו. זה המקום להזכיר כי ברית רנו-ניסאן-מיצובישי היא עוף מוזר בתעשיית הרכב, למעשה החברות אין תחת קונצרן אחד כמו "סטלנטיס" (פיג'ו, סיטרואן, אופל וכו' כו' וכו') או פולקסווגן (אאודי, סקודה, וכו' וכו' וכו'), אלא מדובר בסוג של שיתוף פעולה הדוק ולאורך זמן.
הונדה מביטה קדימה
איך הכל הסתבך
בגלל הסינים כמובן. אבל עוד לפני כן, ניסאן נחלשה בשוק האמריקאי הכה חביב עליה, ואילו הונדה הציגה ביצועים טובים יותר, אך לא הצליח לפרוץ בשוק הסיני. בנוסף לשוק הסיני עצמו בו היצרניות הזרות נחלשו ואלו הסיניות הציגו זינוק בזכות שיפור אדיר ביכולות ובאיכות, המצב זולג גם אל עבר שווקים אחרים, מחוץ ליפן וסין – כלומר אירופה וארה"ב, אז היפניות אמרו "עד כאן".
נזכיר חיבור חברי נוסף בין טויוטה ליונדאי למשל, שהחל בפסטיבל N בו טויוטה GR (גאזו רייסינג) הייתה חלק פעיל מאוד, לצד חיבוקים ושליחת מחמאות פומביות בין שני הנשיאים של החברות המתחרות. אנחנו מהמרים שהיה זה רמז עבה לחברות מסין, והשתיים עוד יפתיעו אותנו בעתיד הקרוב.
אגב, בנובמבר האחרון, רכשה מיצובישי חזרה חלק מהמניות שרכשה ניסאן ב-2016, וזו האחרונה נותרה עם 24% במיצובישי, כך שהיא עדיין מחזיקת המניות הגדולה ביצרנית.
העתיד על פי ניסאן
משלבים כוחות
כבר בתחילת אוגוסט 2024 חתמו הונדה וניסאן על מזכר הבנות להעמקת שיתוף הפעולה האסטרטגי בין השתיים (נזכיר כי ניסאן היא עדיין חברה עצמאית, ובדיוק כמו שיתוף הפעולה עם רנו, היא רשאית לפעול גם במישורים אחרים). הונדה וניסאן כבר אז היו מעוניינות לחזק את התחום הטכנולוגי, רכבים מבוססי תוכנה, סייבר, חשמל, ועוד.
למעשה, מזכר ההבנות החדש שנחתם ביום ב' (23.12) המציע לחבר בין שתי החברות ליצירת ישות מוטורית אחת, הוא שלב התפתחותי טבעי שנבע לאור הזינוק שהציגו היצרניות הסיניות וכן, גם מול המתחרה הגדולה טויוטה.
"איך פגשתי את אמא"
התוכנית
השלב הראשון בתוכנית, הוא כמובן התייעלות, כאשר הדרך המהירה ביותר היא שיתופי פלטפורמות – עניין החוסך זמן רב בפיתוח ובהוצאות כמובן. "טריק" ישן שענקיות רכב רבות פעולות לפיו שנים רבות עד כדי שכלולו ליצירת רכבים החולקים פלטפורמה ומנועים אך מרגישים שונה לגמרי. בנוסף לפלטפורמה, גם יחידות ההנעה (בעירה פנימית, חשמל והיברידי) יעברו לכדי פיתוח משולב.
השלב הבא, נוגע לאיחוד כוחות בתחום המחקר והפיתוח, תוכנה, אפליקציות לרכב וכמובן שיתופן בין החברות, מה שיחסוך כמובן כסף.
סעיף נוסף, שגם הוא כמובן נוגע לייעול כלכלי, הוא שיתוף קווי הייצור. ההנחה היא כי הסבת קווי הייצור לייצור דגמים של שתי החברות יעלה לא מעט כסף, אך בטווח הארוך מדובר בחיסכון משמעותי מאוד, כך שדגמים שונים יוכלו לקבל מענה באותו המפעל בהתאם לדרישות השוק ולבצע התאמות בקצב הייצור באופן מהיר וללא הפסד.
שיתוף פלטפורמות ומנועים מוביל כמובן לסעיף החלקים והחלפים, אותם יוכלו השתיים לטייב על-ידי ביצוע רכש משותף שיוזיל גם הוא את העלויות - כוח קנייה מול ספקים שונים, ובהתאם יוכלו להוזיל גם את עלויות השינוע וההובלה.
את הדגמים החדשים גם צריכים למכור, ובהונדה וניסאן מתכננים לעשות שימוש בשאר המותגים של הונדה למשל (אופנועים, מנועים לסירות, רובוטיקה ואפילו מטוסים) ובהתאם יוכלו להציע פתרונות ניידות שונים ומשולבים וכן הצעות מימון ללקוחות השונים לאורך חיי הרכב.
לבסוף מציינים בהונדה וניסאן את המשאב האנושי, וכי בעתיד הקרוב יבוצעו חילופי עובדים בין החברות ואף אפשרות גישה של שתי החברות לאיתור מועמדים שונים לתפקידי מפתח ובכך לחזק את מקורות הידע שלהם. בפן הפחות חיובי וזה שכמובן לא קיבל סיקור בהודעה לעיתונות, הוא ההנחה כי גם פיטורים יהיו חלק מהתהליך.
מיצובישי תהנה מהאיחוד
יוצאים לדרך
הונדה וניסאן יחליפו מניות ביניהן (בהתאם לדיון שיתקיים, אז יקבעו האחוזים בהתאם לשווי שוק ושווי המניות כיום) ויקימו חברת החזקות משותפת שתשלוט הלכה למעשה בשתי היצרניות, תוך הבטחה כי שני המותגים ימשיכו להתקיים ולהתפתח ולא יוקם מותג חדש. נושא זה עוד דרוש אישור בעלי המניות הנוכחיים ואישור הרשויות, אך לא צפויים קשיים.
החברה החדשה מתוכננת לקום באוגוסט 2026, ולאחר מכן רישום "הונדה" ו"ניסאן" בבורסת טוקיו עתיד להימחק, כאשר בעלי המניות של היצרניות יוכלו להמשיך לסחור במניות החברה החדשה שתקום. ההסכם הסופי, כולל העברת המניות מתוכן ליוני 2025, כאשר באפריל 2026 עתיד התהליך לקבל אישור של בעלי המניות הגדולים, וכאמור בסוף יולי/תחילת אוגוסט 2026 יוסרו הונדה וניסאן מהמסחר בבורסה ותוקף המניות של החברה החדשה יכנס לפעולה.
כמו כן בהודעה המשותפת לשלושת היצרניות מצוין כי להונדה יהיה רוב בדירקטוריון של החברה החדשה, כמו כן הנשיא והמנכ"ל יבחרו על בסיס הצעות שיועלו על-ידי הונדה. מכאן אפשר להבין מי תיתן את הטון, ולנו נותר לאחל בהצלחה ל"הוניסאבישי" או כל שילוב יצירתי אחר.