הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

כבר לא ילד: 75 שנות טרנספורטר

פולקסווגן מציינת 75 שנים לטרנספורטר האייקוני שזכה לא מכבר בתואר הרכב המסחרי עם תקופת הייצור הארוכה ביותר באירופה. כך הוא התפתח במרוצת השנים

עמית מרצ'לי   11.03.25 - 05:33
Getting your Trinity Audio player ready...
צילום: יצרן
צילום: יצרן
סיפורינו מתחיל ב-8 במרץ 1950 עם יציאתו של ה-T1 מפס הייצור בוולפסבורג אשר סימן את הבאות ל-12.5 מיליון יחידות נוספות שיצאו בהמשך. עם עליית הביקושים לטכנולוגיה החשמלית, היה ברור כי זה עניין של זמן עד שגם הטרנספורטר יתחבר לשקע, עם השקת ה-ID.Buzz החשמלית המלאה בשנת 2022 ובשנה שעברה עם המולטיוואן פלאג-אין הייבריד. מדור לדור, התחקנו אחר סיפורו של פולקסווגן טרנספורטר.

הדור הראשון
בשנת 1950, נאלצה אירופה להמציא את עצמה מחדש ויחד איתה הרפובליקה הפדרלית של גרמניה, שנוסדה שנה קודם לכן. באותה תקופה, בינג קרוסבי היה כוכב העל של עולם המוזיקה, אלביס פרסלי היה עדיין נער ופול מקרטני היה תלמיד בבית-ספר. בזמן שמוזיקת הרוק רק עמדה להיוולד, פולקסווגן כבר ייצרה מכונית קטנה במשך חמש שנים – מכונית שהפכה להצלחה עולמית: החיפושית, הידועה בשם "Type 1".

אז, גם החלה פולקסווגן בייצור סדרתי של קו מוצר שני: הטרנספורטר. בתוך החברה הוא נקרא פשוט "Type 2". היה זה דף חלק בהיסטוריה של הרכב – אבל כזה שציפו לו מאוד, במיוחד חברות בגרמניה המערבית שצמחה במהירות במסגרת ה"נס הכלכלי" ונזקקו בדחיפות לטנדר זול ונגיש. עיצובו הפשוט והפונקציונלי כלל מרכב באורך 4.1 מטר ו-4,500 ליטר בתא המטען. בהמשך הצטרפו גם גרסאות קומבי, מיניבוס וה-"סמבה באס", שהפך לסמל החופש של שנות ה-60. ייצור ה-T1 הסתיים ב-1967 אחרי למעלה מ-1.8 מיליון יחידות, אך הוא המשיך להיות מיוצר בברזיל עד 1975.

הדור השני
ה-T2 שהושק בשנת 1967, הביא עיצוב חדש לחזית עם חלונות צד גדולים וחלון קדמי מעוקל שאינו מפוצל. כמו קודמו גם הוא הפך לסמל של ילדי הפרחים של שנות ה-60, ונראה בתמונות המפורסמות מוודסטוק. בנוסף, הוא שמר על מעמדו בקרב משפחות, אנשי מקצוע ואפילו כוחות משטרתיים ברחבי אירופה. ייצור ה-T2 פסק בגרמניה ב-1979 אחרי ש-2.2 מיליון יחידות ירדו מפס הייצור, אך הוא המשיך להיות מיוצר במקסיקו ובברזיל עד 1996.
הדור השלישי
ה-T3 שהושק ב-1979, היה המתקדם ביותר טכנולוגית באותה העת והציג שורה של שיפורים בבטיחות ובמרחב הפנים. החזית החדשה הייתה הזוויתית ביותר עד אז והתאפיינה ביחידות תאורה מרובעות. בהמשך הציגה פולקסווגן אופציה להנעה כפולה "Syncro" ואת מה שלימים יהפוך לתת-המותג "קליפורניה" עבור המשפחה המטיילת, ייצורו נמשך בדרום אפריקה עד לשנת 2002.

הדור הרביעי
ה-T4 שהושק ב-1990, ציין את המעבר של פולקסווגן לארכיטקטורה המשלבת מנוע קדמי ונפרד מההנעה האחורית לטובת הנעה קדמית, מה שאפשר חלל פנים משופר. ה-T4 היה זמין עם מגוון מנועים, כולל מנוע טורבו-דיזל בהזרקת דלק ישירה (TDI). דור זה היה גם הראשון בו הושקה תצורת ״מולטיוואן״ מוארכת, שהפכה למובילת המכירות של הסדרה עד שייצור ה-T4 הופסק בשנת 2003.

הדור החמישי
ה-T5 שהושק ב-2003, היה המרווח והרב-תכליתי ביותר עד לאותה העת עם גרסאות קומבי, ואן סגור, ארגז פתוח וקבינה כפולה. העיצוב עודכן להופעה מודרנית יותר, עם חזית ארגונומית והיצע רחב של אפשרויות הנעה חדשות. הדור החמישי שילב גם לראשונה את מערכת ההנעה 4MOTION החסכונית שידעה להעביר את הכוח לכל ארבעת הגלגלים או לקדמיים בלבד בהתאם לצורך. בתום 13 שנים ועם יותר מ-2 מיליון יחידות, ה-T5 ירד מפס הייצור בשנת 2015.
הדור השישי
ה-T6 שהושק ב-2015, הביא איתו מנועים משודרגים, מערכות סיוע לנהג וסימן קפיצת מדרגה דיגיטלית בתא הנוסעים, שלא היה שונה בהרבה מזה של משפחתית ממוצעת. חיצונית, זכה הדגם ליישור קו עם משטחים אלגנטיים מבעבר, אופציה לצביעה דו-גוונית בהשראת הדורות הראשונים ואפילו מערכת מתלים אדפטיבית לשיפור איכות הנסיעה, תוך קריצה לשוק מובילי הנוסעים היוקרתיים. 

ואז הגיעה הבאזז
ה-ID. Buzz החשמלית המלאה הוצגה ב-2022, וסימנה פרק חדש בסיפורה של משפחת טרנספורטר, כשהביאה הספקים של עד 286 כ״ס לשימוש מסחרי, ואיפשרה פתרונות תחבורה חשמליים לעסקים עם טווח נסיעה של כ-400 ק״מ. גרסת הקצה, GTX, משדרגת להספק משופר של 325 כ״ס וממשיכה את מורשת ההנעה הכפולה של הסדרה עם כושר גרירה של עד 1,800 ק״ג.

הדור השביעי
החידושים האחרונים במשפחת הטרנספורטר הגיעו בשנה שעברה והמשיכו את המורשת הרב-תכליתית של הדגם עם מרחב משופר, מנועים יעילים יותר ומערכות סיוע מודרניות. הוא כלל גם שימוש בפלטפורמה המודולרית MQB evo אשר ניתקה בין גרסאות הנוסעים המהודרות "מולטיוואן" ו-"קליפורניה" לבין הגרסאות המסחריות (שמיוצרת בשיתוף פורד) ואפשרה לראשונה גרסאות פלאג-אין היברידיות שסימנו צעד נוסף במעבר לעידן החשמלי. מהלך זה סימן גם את המעבר לשלדה אחודה במקום שלדת סולם, המביאה לשיפור ניכר באיכות הנסיעה.