המערך המבצעי של חברת האיתור 'פוינטר' מסכם את פעילותו לרבעון שלישי של שנת 2020 ומצביע על תופעה חדשה ברקע מגפת הקורונה: בעלי מכוניות, כלומר מורשים, משתפים פעולה עם גנבי הרכב ומביימים את העלמות המכונית תוך כוונה לגבות כסף מחברות הביטוח בדרכי מרמה. במהלך הרבעון החולף חל גידול של 46% בשיטת גניבה זו ביחס לרבעון הקודם והם מהווים כמעט 20% מהיקף הגניבות. "המצב הכלכלי הקשה והעליה באחוז המובטלים הביא הרבה אנשים לכדי "מימוש נכסים", אומר אילן גולדשטיין, מנכ"ל חברת פוינטר הישראלית.
במקביל לכך, מציין הצוות המבצעי של פוינטר, ה-Powerfleet, כי הסגר בכבישים הביא לשינוי גם בזמני פעילותם של גנבי הרכב, ברבעון האחרון ובכלל מאז פרוץ המגפה. אם לפני כן השעות הפופולריות ביותר היו בלילה, בדרך כלל בין 22:00 ל-5:00 לפנות בוקר, הרי שלאחרונה מגמה זו השתנתה, והגנבים מעדיפים לבצע את זממם לאור יום, עם גידול של 50% במקרי הגניבות שמתרחשות בשעות הצהריים, או אחה"צ המאוחרים.
בפילוח הקבוצות, עולה כי הגנבים ממשיכים לסמן כלי רכב פרטיים, כולל קרוסאוברים, שכן 56% מסך הגניבות היו מקטגוריה זו. במקום השני משאיות עם 17%, במקום השלישי כלי רכב מסחריים עם 15%, כלי רכב היברידיים כ-6% , כלי צמ"ה 3% וכלי רכב נוספים כ-3% נוספים. האזור הרגיש ביותר לגניבות הוא אזור השרון - 32% מסך הגניבות התרחשו בשטח זה. במרכז חלה ירידה מ-35% ל-27%, באזור השפלה זינוק של 36% בהיקף הגניבות ל-15% מהסך הכולל ושאר האזורים ללא שינוי: ירושלים 10%, צפון ו-דרום 7%.
שלוש השיטות הנפוצות ביותר לגניבת רכב נותרו כשהיו: במקום הראשון "שכפול מפתח גולם" והתחברות למחשב המכונית - 47% מהיקף הגניבות. במקום השני "תקיפה אלימה", כלומר פריצה והחלפת מחשב המכונית עם 22% מסך הגניבות ובמקום השלישי "גניבת מפתחות מבית הלקוח", לרוב כאשר מדובר בחניה צמודה לבית. שיטה זו היוותה כ-10% מהיקף הגניבות שנרשמו - קיטון של 33% ביחס לרבעון הקודם (בין היתר משום שאנשים מבוצרים בביתם בזמן הסגר). עוד אומרים בפוינטר כי שוד אלים וגניבת הרכב היו בסך הכול 2% מכל הגניבות.