אחת הסיבות הנבחרות לרכישת מכונית-על, בנוסף לביצועים הדמיוניים והעיצוב המקורי של כל יצרן, מקורו בתזמורת הצלילים המשכרת שבוקעת מהקרביים - הסימפוניה המופקת על ידי מערכת יניקה ופליטה של מנוע עשרה צילינדרים או תריסר צילינדרים. זו כמעט לבדה, גורמת לשוחרי הנהיגה להעריץ את רכבי הקצה מזה עשרות שנים, וכך אנחנו מעריכים, על אף הכול גם יהיה בעתיד.
עם זאת, ועל רקע סטטוס תקנות זיהום האוויר, רוב המכוניות בעשורים הקרובים תצוידנה סוללות ומנועים חשמליים, ופרוש הדבר - כבישים מוחרשים, גם אם יאוכלסו במכוניות מירוץ עם אלפי כוחות סוס והאצות ל-100 קמ"ש בפחות מ-2 שניות. התוצאה, מעשית, למרבה הצער, היא שאפילו מכוניות-על יפלו קורבן לדממה המדכדכת הזו. חלק גדול בתוך החדווה המיוחדת שכרוכה בנהיגה במכונית ביצועים טמון עמוק בחוש השמיעה - ולכן מהנדסי פרארי רשמו פטנט על מערכת המסוגלת לסנתז צלילים למכוניות חשמלית.
מה זה אומר? למכוניות-על איטלקיות תוכשר מערכת שמסוגלת להגביר את הצלילים האמיתיים של מנועים חשמליים, כדי "לא למנוע מהנהגים את אחת ההנאות החיוניות בנהיגה בפרארי", כך נרמז בין השורות. הפטנט המדובר, שפורסם על ידי משרד הפטנטים של ארצות הברית ב-5 בינואר 2023, נוגע ל"רכב כביש המצויד במכשיר שכפול להפקת צליל שניתן לשייך למנוע חשמלי". זהו מכשיר להפקת קול שיכול להיות בדמות מגבר ליד הסרן האחורי. משערים כי הצליל המשוחזר עשוי להגיע ישירות ממרכיב של המנוע החשמלי - וכי הוא משתנה בעוצמתו בהתאם למהירות.
התרשים שהוגש למשרד הפטנטים בארה"ב
דודג', אגב, גם רמזה על הצגת טכנולוגיה דומה כאשר חשפה את הצ'ארג'ר קונספט החשמלי הראשון שלה, והכריזה שמנוע הבערה הולך ומתפוגג. היצרן האמריקני תיאר מערכת פליטה שבאמצעות חיישן במכונית המזהה את העלייה במהירות, מפיקה צליל מקביל דרך מגבר. מכשיר דומה הותקן לא מזמן בפורשה טייקאן, וכן לאחרונה גם פיאט 500 אבארט החשמלית החדשה חנכה בקרה עם צליל מלאכותי שמשחזר טונים אופייניים למכונית המותג.
ימים יגידו אם יצרני רכבי הספורט יצליחו לעבד מחדש את התכונות הווקואליות במגבלות של הרכב החשמלי. מהירות כבר יש. גם ביצועים וטכנולוגיות. עכשיו צריך לטפל באזניים.