קונצרן ג'ילי יחד יחד עם חברת הטכנולוגיה "ביידו" (Baidu) הקימו במרץ 2021 מיזם רכב חשמלי וחכם בשם ג'ידו (Jidu). הרכב הראשון שהגיע לייצור הוא ה-JiYue 01 בעל טכנולוגיית נהיגה אוטונומית בדרגה 4 (נהיגה אוטונומית מלאה לצד הגה ודוושות לשימוש בעת הצורך). ג'ידו יציעו את הרכב למכירה ככל רכב אחר, כאשר מערכת הנהיגה האוטונומית ROBO Drive Max תוצע לרכישה כמנוי חודשי.
כמה חכם
מערכת "אפולו" לנהיגה אוטונומית של "ביידו" עושה שימוש בשבבי NVIDIA DRIVE Orin כפולים על-בסיס 12 חיישני קרבה, 11 מצלמות HD ו-5 רדארים. בתא הנוסעים שבב Qualcomm 8295 תומך במערכת SIMO לאינטליגנציה מלאכותית אשר מסוגלת לבצע את מרבית הפעולות בתא הנוסעים בסיוע מערכת שליטה קולית ויכולת זיהוי שפה טבעית בארבע מוקדים שונים בתא הנוסעים ובמהירות של 500 מילי-שניות. לראייה, תא הנוסעים נותר נקי וחף כמעט מכל כפתור ובג'ילי מציינים כי המערכת לא רק מסוגלת לתקשר באמצעות קול, אלא גם ללמוד מחוות חזותיות שונות, כגון מחוות יד ובכך להכיר את המשתמש באופן טוב יותר.
היצרנית מבטיחה כי כבר בשנה הבאה מערכות זו תציע למשתמשים נהיגה אוטונומית מנקודה לנקודה בכ-90% מכבישי סין וכן מערכת חניה אוטונומית בכ-200 ערים. את החניה האוטונומית יוכלו המשתמשים לתפעל באמצעות פקודה קולית גם מחוץ לרכב והרכב מסוגל לבצע חניה ולאסוף את הנוסעים במרחק של עד 2 ק"מ.
איך נוסע
הרובוקאר JiYue 01 הוא רכב פנאי גדול, בעיצוב דינאמי המזכיר את זה של קיה EV6, ומבוסס פלטפורמת SEA של ג'ילי המשותפת גם לזיקר 001 ששיווקו בישראל יחל בקרוב וכן גם לפולסטאר 4 שעתידה להגיע ארצה בחציון השני של 2024. בהשוואה לאודי Q8 e-tron למשל, אורכו עומד על 485.3 ס"מ (קצר ב-6.2 ס"מ), רוחבו עומד על 199 ס"מ (רחב ב-5.3 ס"מ), גובהו 161.1 ס"מ (נמוך ב-2.2 ס"מ) ובסיס הגלגלים עומד על 300 ס"מ (ארוך ב-7.3 ס"מ). מקדם הגרר נמוך עם 0.249 Cd, (לעומת 0.27 Cd).
אפשרויות ההנעה כוללת מנוע יחיד או מנוע כפול, כאשר לכל מנוע הספק של 200 קילוואט (כ-272 כ"ס), בגרסה כפולת המנועים ההאצה ל-100 קמ"ש אורכת 3.8 שניות. כמו כן ישנה אופציה לשני מארזי סוללות – 71.4 או 100 קוט"ש המספקים 550 או 720 ק"מ (בהתאמה) אך בתקן CLTC, כך שניתן לצפות לנתונים נמוכים יותר בתקן WLTP. טעינה מהירה מ-10% ל-80% אורכת כחצי שעה.
מתי אצלנו
לאחר שיצרנית היוקרה מרצדס הציגה יכולות נהיגה אוטונומית בפועל, אך מוגבלות למספר כבישים בודדים באירופה וארה"ב, במזרח אנו עדים להתעוררות בתחום. לצד שיתוף הפעולה בתחום התחבורה הציבורית האוטונומית של הונדה וג'נרל-מוטורס שמתוכן לצאת אל הפועל בעוד כ-3 שנים, כעת קונצרן הרכב ג'ילי מעלה את הרף עם הבטחה לרשת כבישים רחבה משמעותית בה יוכל לנסוע הרכב במצב אוטונומי.
בישראל לעומת זאת, עידן התחבורה האוטונומית עוד רחוק, בעיקר עקב תהליכים רגולטוריים איטיים וביניהם היבטים משפטיים הנוגעים לאחריות בעת עבירת תנועה כלשהי או בקרות תאונה למשל. מהצד השני, נקודת אור נוגעת לאחת החברות הישראליות המובילות בתחום זה, מובילאיי, שנמצאת בקשר הדוק עם זיקר (מותג יוקרה של ג'ילי) בתחום מערכות נהיגה אוטונומית. אומנם לא נראה בקרוב רכבים אוטונומיים נוסעים בכבישי ישראל, אבל הטכנולוגיה כבר כאן.