הניצחון של המילטון על שלושה גלגלים בסילברסטון הזכיר לי את הבדיחה שעדיף להיות עשיר ובריא מעני וחולה. המזל הזה של המילטון לעומת חוסר המזל של בוטאס כנראה הכריע גם את אליפות הנהגים כבר עכשיו, אבל תחת עננת הקורונה הכל באמת עשוי לקרות. דמיינו שלואיס חולה בדיוק לפני מפגש כפול או משולש. אני יכול כבר לדמיין את הקונספירציות והמימים שירוצו...
רבות דובר כבר על רמת הדומיננטיות של מרצדס העונה והמירוץ היה כל כך בשליטתם שאין מנוס מלהסיר את הכובע בפני הקבוצה ולהלל, לשבח ולקלס את העבודה שנעשית של בכל הרמות. קל ונוח לרדת על פרארי ופארסת המנועים שלהם, אבל רדבול איבדו מגע עם מרצדס וזה המדד האמיתי להצלחה של הקבוצה "הגרמנית" מברקסטון.
ברמת הנהגים, ניתן להגיד ששוב בוטאס הפסיד להמילטון, אבל בסופ"ש הזה, ולטרי דחף את לואיס אל הקצה, כמו גם את המכוניות ובמיוחד הצמיגים. ניתן היה לראות זאת בלחץ של המילטון בדירוג וכמובן במירוץ, כאשר בוטאס לא הפסיק לדחוף והדבר התבטא בשחיקת הצמיגים. זו הנקודה בה עולה השאלה מדוע הקבוצה לא התערבה מוקדם יותר והורתה לנהגים להאט, אבל בסופו של דבר, המהנדסים רואים רק את הטלמטריה והנהגים הם אלה שצריכים להכריע אחרת מהקבוצה אם הם חושבים שיש בעיה. דבר דומה קרה גם במקלארן, למרות שסאיינז העלה בעיה ברורה של רעידות מהצמיגים הקדמיים ולמרות הבקשה המפורשת של לאנדו, הקבוצה לא התערבה, סאיינז לא עצר ושילם את המחיר.
רדבול יוצאים מסילברסטון מאוכזבים פעמיים. האכזבה הגדולה היא רמת התחרותיות מול מרצדס והמשך הקשיים בהם נתקל הנהג השני של הקבוצה מול מקס האיום. זוכרים איך קברו את גאסלי? מה דעתכם עליו פוסט סילברסטון? משהו שם מאד בעייתי עבור נהג 2. אם רד בול בהחלטה ממטבת את המכונית לפי מאפייני הנהיגה של ורשטאפן מהשלב התכנוני (כפי שלמשל עשו עם פטל או פרארי עם שומאכר), אז זו ההחלטה והם צריכים למצא נהג שני שמסוגל לחיות עם מכונית עצבנית וגם לסבול את הסטטוס המשני.
באשר להפרש ממרצדס, אזי, אליבא ד'אוטוספורט, ורשטאפן איבד 3 עשיריות שנייה להמילטון מסוף מכונית הבטיחות השנייה ועד לתקר של בוטאס. לכאורה, הפרש לא נורא, אבל השאלה היא האם רד בול סוגרת את ההפרש ממרצדס בכדי לאיים על אליפות או לא? כל עונה נפתחת עם הפרש שרד בול מצמצמת עד שהיא ממש הופכת לכדי שוות יכולת, אבל רק לאחר שהאליפות כבר למעשה הוכרעה. רק בול עשויה לעשות את זה גם העונה, אבל הסיכוי לאליפות של ורשטאפן הולך ומתפוגג, אפילו יותר משל בוטאס. בניגוד לפרארי, לרדבול – הונדה יש סיכוי סביר להצליח להעמיד מכונית תחרותית למרצדס בעונה הבאה, כבר מהפתיחה ולכן גם סיכוי סביר להתמודד על האליפות כבר בעונה הבאה, א-ב-ל, במחיר של התמקדות בתכנון ופיתוח של העונה הבאה, על חשבון התוצאות של העונה הזאת.
במצב רגיל קבוצה תפחד לבצע החלטה כזו בגלל הפסד נקודות האליפות הצפוי, אבל מי מאיים על ורשטאפן במצב הנוכחי העונה? פרארי? ממש לא. מקלארן? אולי בהמשך. רנו? בספק. כלומר, באופן מאד יוצא דופן, המחיר הרגיל ל"נטישת העונה והתמקדות בבאה" לא מאיים על רד בול וזו ההחלטה הנכונה עבורם לעניות דעתי, במיוחד כאשר לוקחים בחשבון שמרצדס בוודאי עומדת לעשות זאת בכל רגע אם לא עשתה זאת כבר.
וורשטאפן
פטל
האכזבה השנייה היא מחוסר המזל של ורשטאפן שיכול היה תאורטית לזכות במירוץ, אם לא היה עוצר להחלפת צמיגים מיד אחרי התקר של בוטאס, אבל לפי הורנר, רד בול לא יכלה להמר על תקר להמילטון וחשוב מכך – הצמיגים שהורדו מהמכונית של מקס היו פגועים למדי ובסכנת תקר מיידית. כלומר, מבחינת הקבוצה אין כל אכזבה ולמעשה הם רק קיבלו מקום שני במתנה.
הביצועים של לקלר בפרארי הפתיעו לטובה לאורך כל הסוף שבוע. בשישי הוא הפגין מהירות יפה להקפת דירוג, אבל עם בעיה גדולה בסטינטים הארוכים. הוא טען שהסטאפ היה קיצוני מדי ובעייתי למירוץ ולכן הצפי היה שפרארי ישנו את הסטאפ לטובת המירוץ תוך פגיעה בדירוג. בפועל זה לא קרה כל כך. לקלר הצליח לעבור את Q2 על הצמיגים הצהובים ולזנק מהמיקום הרביעי. זה גרם לי לצפות לבעיית ביצועים במירוץ, אבל בפועל לקלר זינק טוב, לא נכנס לקרב אבוד מול ורשטאפן והתמקד בלהישאר מחוץ לטווח ה-DRS של היריבים הישירים שלו מאחור. זה היה קריטי כי הפרארי הייתה מהירה בפניות מכל הסוגים, אבל איטית בישורות, כך שאם סאיינז היה מצליח להיכנס לטווח ה-DRS, העקיפה הייתה כמעט ודאית. אחרי תצוגת הנפל במירוץ השני באוסטריה והבעיות בהונגריה, שוב לקלר הצליח להוציא את המקסימום מהפרארי ובעזרת התקר של בוטאס השיג פודיום שני מפתיע העונה.
העונה של פטל מתדרדרת מדחי לדחי. כאשר נהג מאבד את כל זמן האימונים של יום שישי, אזי לא רק הוא פותח את הסופ"ש ברגל שמאל, אלא כל הקבוצה מאבדת מבחן של אסטרטגיות וסטאפים אחרים. לקלר הצליח לא להיפגע, כנראה משום שמה שבדק היה נכון, אבל פטל והצוות שלו לא התאוששו מהמכה. פטל לא שכח פתאם איך לנהוג. ייתכן שהוא אכן היה טרוד בסידור מעבר לרייסינג פוינט או כל דבר אחר, אבל עדיין, הביצועים שלו היו קטסטרופה. קונספרציה נוספת ומתבקשת היא שפרארי חיבלו בביצועים של פטל, אבל כרגיל, אין לקבוצה מה להרוויח ממהלך כזה ורק מה להפסיד (נקודות שוות הרבה כסף להזכירכם).
מרכז השדה
מקלארן ורנו היו כצפוי צמודות אחת לשנייה, אבל במפתיע מאחורי לקלר בפרארי. מקלארן טיפה אכזבו מבחינת ביצועים או שייתכן מאד שרנו פשוט חזקים יותר בפניות המהירות, אבל עדיין המידפילד רותח. אם תתעלמו ממרצדס וורשטאפן, המירוץ בסילברסטון היה צמוד בטירוף. לשמחתי גם אוקון החל להראות תחרותיות ברנו והמאבק הזה צפוי להמשיך במירוץ השני בסופ"ש הקרוב. הקבוצה המאכזבת של המירוץ הייתה רייסינג פוינט. היה צפוי שקרנבל החלפת פרז חולה הקורונה יפריע לפוקוס של כל הקבוצה ולא רק של הולקנברג המחליף, אבל הצניחה בביצועים של סטרול דווקא במירוץ הייתה מוזרה והפוכה לדפוס התחרותיות הרגיל. חבר העלה תאוריה שרייסינג פוינט מתבססת על הסטאפ של פרז ובהיעדרו סטרול סבל דווקא במירוץ. אם זה נכון, אזי יהיה להם קשה לשנות זאת בסופ"ש הקרוב. הולקנברג והצוות שלו יהיו אולי יותר בפוקוס, אבל הקבוצה לא יכולה לסמוך עליהם. לאנס יצטרך להוכיח את עצמו לבד! מבחן מעניין מאד.
גאסלי באלפא טאורי הוא נהג המירוץ לעניות דעתי! הייתי בוחר בלקלר, אבל כבר בחרתי בו באוסטריה וכמו כן, אני מעדיף לבחור בנהג "שאשכרה עקף תחרותית" במירוץ. נכון שגם לאנדו וריקארדו נתנו מירוץ טוב (ובינינו גם סאיינז), אבל גאסלי בלט ולא רק ביחס לקוויאט, שהתרסק במאגוטס הסופר דופר מהירה. לא שמעתי הסבר לתאונה הזאת ומההילוכים החוזרים אני לא הצלחתי להבין מה קרה שם. המכוניות נכנסות למאגוטס במעל ל 250 קמ"ש ועם כוח הצמדה מאסיבי שמאפשר להן להישאר פלאט האוט לאחר הישורת מסטו ללא בלימה. גם קוויאט לא ידע להסביר לאחר שהתאושש מהריסוק המאסיבי. כל מה שנותר להגיד זה שוב בראבו לסטנדרט הבטיחות של הפורמולה 1.
ובעניין תאונות, אי אפשר שלא להתייחס לתאונה של אלבון ומאגנוסן בתחילת המירוץ. במהלך השידור חשבתי שמאגנוסן אשם יותר מאלבון משום שאלכס הצליח להכניס יותר מחצי מאורך מכוניתו לצד המכונית של מאגנוסן, ולכן על פי התקנות, הנהגים חייבים לאפשר אחד לשני מרחב לאורך הפנייה, כאשר הנהג הפנימי דבק בקו הדוק והנהג החיצוני בקו רחב. אולם, לאחר המירוץ ראיתי זוית אחרת של התאונה וכמובן את תגובות הנהגים ולמעשה אלבון די "צלל" בקו הפנימי לתוך מרחב שהלך ונסגר. לא לקלר על פטל באוסטריה השני, אבל עדיין, ניסיון עקיפה אופטימי מדי. באופן אישי, האירוע הזה מהווה תזכורת שניתוח תאונה ושיפוטה אינו עניין פשוט כלל וכלל ונדרש מידע וזמן בכדי לעשות זאת נכון.
ומעונש שניתן לעונש שלא ניתן לגרוז'ן על הנהיגה ההגנתית שלו. גרוז'ן, שלא החליף צמיגים במכונית הבטיחות השנייה, נאלץ להתגונן בפני שורה של התקפות וכאשר הוא סובל מנחיתות ההספק של יחידת הכוח של פרארי. בשידור הייתה התייחסות רבה לניסיונות ההגנה שלו שהעלו אזהרה של דגל שחור לבן לפני מתן עונש. אני חייב להגיד שני דברים. האחד הוא שהדבר המסוכן והאסור שגרוז'ן חטא בו הוא "חיתוך שואי" על שם שומאכר, שפיתח את תנועת ה"צ'ופ" בתגובה ובכיוון של יציאה לעקיפה של נהג עליו. אין פה שאלה של שני שינויי כיוון של הנהג המוביל או של השארת מספיק מקום, אלא פשוט שהנהג המוביל חותך לאותו כיוון אליו מכוון הנהג העוקף. מדובר באחד הדברים המסוכנים ביותר, מעבר לכך שכמובן הדבר מונע עקיפות.
הדגל השחור לבן מהווה לטעמי פשרה טובה שמאפשרת לשופטים להזהיר את הנהגים על התנהגות אסורה. הבעיה כמובן היא כאשר במירוץ מתאפשר רק ניסיון עקיפה אחד ואז אזהרה מאפשרת לנהג המוביל לבצע חסימה אחת שמספיקה לו. תחשבו על המילטון ולקלר במונזה בשנה שעברה.
פייר גאסלי
מירוץ סילברסטון 2
בכדי לא לחרוג יתר על המידה באורך הכתבה, נתרכז בשתי הסוגיות המרכזיות שעשויות יחדיו להכריע את המירוץ הקרוב. פירלי "מרככת" את תרכובות הצמיגים כך שצמיגי הביניים הצהובים מהמירוץ האחרון הופכים לצמיגים הקשים הלבנים במירוץ הקרוב ואילו הצמיגים הרכים האדומים מהמירוץ האחרון יהפכו לצמיגי המידיום הצהובים וכצמיגים הרכים החדשים נקבל תרכובת רכה עוד יותר! שחיקת הצמיגים במירוץ הקודם הפכה את העצירה האחת לגבולית ולכן ברור שבמירוץ הקרוב הקבוצות תאלצנה לבצע שתי עצירות ובעיקר לשבור את הראש איך לעבור את Q2 לפחות על צמיגי המידיום החדשים אם לא הצמיגים הקשים.
לפחות תחזית מזג האוויר לשבת וראשון הקרובים התמתנה לטמפרטורות שקרובות יותר בסופ"ש האחרון בניגוד לתחזית המקורית שהייתה לטמפרטורות אוויר של מעל לשלושים מעלות. הטמפרטורות הנוחות יותר, במיוחד אם יהיה מעונן, עשויות לאפשר אורך חיים רב יותר לצמיגי המידיום החדשים ואולי אפילו לרכים החדשים, אבל לעניות דעתי מי שיזנק על הצמיגים האדומים מכניס את עצמו לבור שרק מכונית בטיחות מתוזמנת תציל אותו כפי שהיה במירוץ האחרון.
מבחינה זו, צמיגים שמגבילים מאד את ביצועי המכוניות עשויים להיות הקלף שיאזן קצת את התחרותיות של הגריד. הבעיה של רדבול היא שלמרצדס יש יתרון ביצועים עצום ודווקא ה DAS מאפשר למרצדס לפי דעתי להוציא מהצמיגים הקשים יותר, ביצועים מיידיים בהקפת דירוג, שיאפשרו להם כנראה לזנק על הצמיגים הקשים, בעוד שהקבוצות האחרות תתקשנה לעבור את Q2 על הצמיגים הקשים.
ניתן בכל זאת להתעודד מכך שבכל מה שקשור למאחורי מרצדס, צפוי מירוץ פתוח, צמוד ומשוגע.