אין כמו חזרה מחופשת הקיץ אל המרוץ שאני הכי מצפה לו כל שנה. להגיע רעב לארוחת גורמה. יש לנו פה שילוב מנצח של המסלול המאתגר ביותר באליפות, יחד עם מבחן מרתק של מאבק בין ורשטאפן ורדבול מול המילטון ומרצדס ועוד לא הזכרנו את "הדובדבן בקצפת" של מזג האוויר.
המאבק על האליפות צמוד ורותח ואנו מגיעים לשלושה מירוצים צמודים. חופשת הקיץ אפשרה לצדדים לחדש כוחות ואני מצפה לדברים להתפרץ / להתפוצץ בספא, זנדוורט או במונזה. שני המסלולים המהירים ביותר באליפות ובאמצע מסלול הבית החדש והפתלתל של ורשטאפן. אפילו אם לא יקרה משהו שערורייתי על המסלול, משהו בוודאי יקרה בצד של הקבוצות והנהגים.
המאפיינים המיוחדים בספא השאירו אותו אולי כמסלול היחיד שעדיין קיימת בו אותה תחושה היסטורית של מסלולי הכביש העתיקים, בה הנהג חש שהוא ממש נוסע ממקום למקום. מסלול הכבישים העתיק האימתני והקטלני אירח את המירוץ הראשון כבר ב-1922 וחזר לאליפות הפורמולה 1 בתוואי המודרני ב-1983 ומיד הפך לאחד המסלולים האהובים והנחשבים ביותר.
תוואי המסלול בספא הינו בעל שינויי הגובה הגדולים ביותר באליפות ובהפרש ניכר. כולם מכירים את הירידה מפניית ההיירפין הראשונה בלה סורס אל הפנייה שמאלה באו-רוז׳ בתחתית (פנייה 2) ואז מעבר חד לעלייה חריפה ימינה בראדיליו (פנייה 3) תוך מעבר לפנייה סופר מהירה שמאלה בדיוק בקצה הטיפוס (פנייה 4), כאשר המכוניות נהיות קלות. בעבר הרצף הזה היה מבחן ליכולות של הנהג והמכונית לפי מידת ההצלחה לקחת אותו פלאט האוט. כיום למכוניות יש הצמדה מספקת בכדי לעשות זאת ללא בעיה מיוחדת, לפחות לבד. במרוץ, עם ההפרעה האווירודינמית ומשקל הדלק, אין לזלזל בהקפות הראשונות שם והתאונה הקטלנית של פרנסואה הובר ב- F2 ב-2019, עדיין טרייה בזיכרון הקולקטיבי של כולם.
הירידה אל תוך העמק דרך הפניות המהירות הפכה להיות האתגר הגדול ביותר במסלול כיום. שימו לב לתיאור של מקס את פניית פואון הסופר מהירה (פנייה 10 שמוליכה אל תוך פנייה 11 – באתר המסלול הן נחשבות לפנייה אחת שמספרה 12), שדורשת הרבה אומץ ועזיבה וחזרה לגז מאד עדינות ומדויקות. המכוניות מצויות שם על הקצה ולכן גם לא יכולות להיות צמודות באמת בשל אובדן ההצמדה.
מאפייני המסלול מבחינת הקבוצות הינם פניות מהירות מאד עם שינויי גובה יחד עם ישורות ארוכות שמחייבות פשרה ברמת ההצמדה האווירודינמית בכדי להפחית את הגרר. זו הסיבה שהקבוצות תכווננה את המכוניות ליעילות בקטעים המהירים תוך פשרה על הפניות האיטיות כגון השיקיין בפנייה הראשונה (לה סורס) וכמובן פניית ריבאז׳ (פנייה 8 – באתר המסלול פנייה 10) שהיא היירפין ארוך בירידה בו כולם סובלים מתת היגוי חריף בכדי להיות מאוזנים בפניות המהירות.
המילטון
אחיזה
מבחינת הצמיגים מדובר באחד המירוצים הקשים ביותר בכל עונה, כאשר לעומסי הצד העצומים, יחד עם המהירות הגבוהה נוספים גם שינויי הגובה (העומס העצום בתחתית האו-רוז׳ למשל) והרכיבה האגרסיבית על אבני השפה. למרות זאת, פירלי בחרה בשלושת תרכובות האמצע שלה (C2, C3, C4). אם בשנה שעברה התרכובות הללו החזיקו מעמד, אז השנה, לאחר חיזוק הצמיגים האחוריים (והפחתת ההצמדה בתחילת העונה), אני משער שלא תהיה בעיה מיוחדת. תרכובת ה-C4 נראית לי בעייתית למרוץ, במיוחד בזינוק עם מיכל דלק מלא, ולכן אני משער שנהגים רבים ולא רק של מרצדס ורדבול, יעדיפו לזנק עם הצמיגים הצהובים, גם במחיר מיקום על הגריד. אם יש מסלול שמאפשר עקיפה תחרותית כאשר יש יתרון צמיגים, זה ספא. אלא שהכל עשוי להתהפך בגלל מזג האוויר...
אפילו אם לא ירד גשם ממש בזמן המרוץ או הדירוג, עדיין, גשם בוודאות ירד במהלך סוף השבוע והרבה. זה אומר שהמסלול יהיה ירוק אפילו אם הוא יבש וזה מגביר מאד את שחיקת הצמיגים ומחייב את הקבוצות לקחת זאת בחשבון. מנגד, טמפרטורות המסלול החזויות, הינן נמוכות משמעותית וזה אמור לעזור בשחיקה, אלא "שמדע הצמיגים" הינו דבר שדומה יותר ל"מאגיה שחורה" ולפעמים הצמיגים מגיבים לתנאים כאלה, הפוך מהצפוי.
בקרת אקלים
מזג האוויר בהרי הארדן הוא אחד הדברים הכי לא צפויים שאפשר לדמיין. בגלל שמדובר באיזור גבוה של גבעות ויערות, תחזית מזג האוויר עשויה להיות שמשית וחמה, אבל על המסלול כולו או בחלקו ירד גשם. יש לי חשש "לנאחס" את הגשם, אבל התחזית לסופ״ש גשומה וקרירה בעליל. כאמור, גשם בטוח ירד מתי שהוא, השאלה מתי; צריך לזכור שבגלל אורך ההקפה, בתנאים משתנים, נהג יכול להרוויח או להפסיד המון מהחלפת צמיגים. אחד מסיומי המירוץ ההזויים ביותר היה בין המילטון לרייקונן ב- 2008.
סאינז, פרארי
מבחינת התאמת המכוניות למסלול בספא, נראה כי למרצדס צפוי יתרון קטן בתנאים יבשים, אך קשה מאד לצפות מה יקרה בתנאים רטובים או משתנים. רדבול מצאו במהלך העונה תשובה ליתרון המהירות של מרצדס בישורות, אבל לא זכינו כבר שני מירוצים לראות את ורשטאפן והמילטון מתחרים בתנאים תחרותיים. הגידול ביכולת ההצמדה המובנית של המכוניות, הפך את המסלול בספא למסלול שהוא חד משמעית בהצמדה נמוכה יחסית למה שהמכוניות מסוגלות, פשוט בגלל שגם בהצמדה נמוכה יחסית שכזו, המכוניות עדיין מסוגלות למקסם את המהירות שלהן דרך הפניות המהירות.
ההפסד בפניות האיטיות מקוזז ברווח לאורך הישורות (שלא לדבר על היתרון בתצרוכת הדלק כאשר מפחיתים גרר). היסטורית (כולל בשנים האחרונות כמובן), רדבול התקשו בספא מול מרצדס, אבל השנה ההפרש מזערי, כך שאפילו בתנאים יבשים, ורשטאפן אמור להיות קרוב מאד. בתנאי גשם, הכל פתוח וכמובן, מקס ולואיס נחשבים לנהגי הגשם הטובים ביותר כיום, כך שנותר רק לקוות להצגה לפנתיאון ולא "סטרייק" כבר בפנייה הראשונה של לה סורס...
במרצדס יהיה מעניין מאד גם לגלות מה קורה בין בוטאס, ראסל והקבוצה. המצב באליפות פועל לטובת בוטאס, כי הקבוצה צריכה את שיתוף הפעולה שלו, אבל נראה לי שהקידום של ראסל אינו יכול עוד לחכות ושאפילו ולטרי יסתפק בסידור מקום עבודה חלופי ועדיין יתן הכל לקבוצה.
בצד של רדבול, האתגר של פרז ענק. הוא חייב לתמוך בורשטאפן במירוצים הללו. רדבול חייבת אותו באיום על המרצדסים בכדי שהם לא יוכלו להכריע את מקס עם החלטות טקטיות של אנדרקאט או אוברקאט. כל הקפה בספא ארוכה במיוחד ולכן ההשפעה של יתרון כזה, גדולה אף מהרגיל.
מאחורי שתי הקבוצות הגדולות יתרחש הבלגן של המידפילד. פרארי ומקלארן תהיינה ראש בראש על המקום השלישי באליפות היצרנים עד סוף העונה וריכוז כזה של 3 מירוצים צמודים, עשוי ליצור פער ויתרון ברור. מבחינת מאפייני המכוניות, הרי שספא הוא המסלול הרחוק ביותר מהיתרונות של פרארי (מלבד אולי מונזה), שמקלארן יכולים לבקש. מסלול שכולו כמעט פניות מהירות, משחק לידי מקלארן. מצד שני, חשבתי כך גם בסילברסטון ופרארי היו תחרותיים שם עם מקלארן.
מעניין יהיה לראות את כל המידפילד בתצורה של הצמדה נמוכה. ההפרשים שם מזעריים ושינוי כזה עשוי לייצר שינויים גדולים בדירוג הביצועים. אני מהמר שאלפא טאורי ירוויחו קצת וגם אלפא רומיאו (קימי נחשב בעבר כמומחה לספא), אבל במצב גשום, הכל נע בחדות לכיוון היכולת של הנהג. קבוצה שבתנאים יבשים תסבול על בטוח היא ויליאמס שהמכונית שלה מתוכננת להצמדה גבוהה. מצד שני, ברגע שיורד גשם, אז דווקא מכונית כזו יכולה לככב.
אני ממש מתפלל לתנאים משתנים בספא. כמה מתצוגות הנהיגה הגדולות היו שם בגשם ועל רובן היה חתום נהג אחד שערך את הבכורה שלו שם לפני שלושים שנה. להגיד ששומאכר היה נהג על יהיה טריוואלי, אבל בספא הוא תמיד נתן מעצמו אקסטרא. בתנאים משתנים הוא נתן תצוגה מדהימה ב-95 עם צמיגי סליקס על מסלול שהלך ונרטב ומול לחץ מטורף מדיימון היל על צמיגים מחורצים. יש כאן סגירת מעגל רגשית משהו, לאור העובדה שהבן מיק עורך את הבכורה שלו על המסלול בדיוק 30 שנה אחרי אביו.
תהנו מהמטעמים של ספא ותזכרו שיש לנו 3 מירוצים רצופים, אז תשאירו מקום.