מאז שנת 2014 נהוגה בפורמולה 1 שיטת ענישה מדורגת כנגד מתחרים שלא נוהגים בצורה ספורטיבית, או כזו שאינה עומדת בקריטריונים שנקבעו בתקנון הזכאות של ה'סופרלייסנס' (רשיון-על) שנדרש כדי להתחרות בפורמולה 1.
ההחלטה לקנוס נהגים נדונה במהלך עונת 2013 אחרי שהגיעו להבנה שריבוי התאונות של רומאן גרוז'אן, נהגה הצרפתי של קבוצת לוטוס באותה שנה אינו מקרי, קל וחומר אחרי שגרם להתנגשות מסוכנת בבלגיה בעקבותיה הושעה למירוץ אחד ונקנס ב-50 אלף יורו. גרוז'אן אגב הודה באשמה, גם אם הייתה מעורבבת בנימוקים לגיטימיים לשיטתו: "לא ראיתי הרבה במראות הצד וטעיתי בחישוב מרחק הבלימה".
נהגים רשאים לצבור עד 12 נקודות לכל היותר, בטרם ננקט נגדם צעד אופרטיבי קשה, כגון התלית רשיון הנהיגה למרוץ הבא. הנקודות אינן אות קלון לכל החיים, שכן הן נמחקות לצמיתות בתום שנה מהיום הראשון שבו נחצה הרף המותר, כאשר לאחר מכן דף ה"הרשעות" של הנהג מנוקה. חלוקת הנקודות היא בהתאם לחומרת העבירה לפי החלטת מערכת השיפוט, כאשר המקסימום שניתן לגבות הן שלוש נקודות. נהג שדוחף רכב מחוץ למסלול נקנס בשתי נקודות, גרימת תאונה שתי נקודות וחזרה מסוכנת למסלול תגזול מהנהג נקודה אחת בלבד (ויש הרבה חילוקי דעות לגבי הסעיף הזה בגלל רמת הסיכון הפוטנציאלית שבו). דוגמאות לשלוש נקודות הן אי ציות לדגל אדום, אי ציות לדגל צהוב כפול (האטה), ואי ציות למכונית הבטיחות (הוראה לחזור לרחבת התיקונים).
מיק שומאכר וסבסטיאן פטל. האחרון כיכב פעם בטבלאות הנקנסים
עם ששה מירוצים לסיום העונה יש לנו תמונה מייצגת לגבי הנהגים שמוגדרים "מועדים לפורענות". ניקח דוגמא מהגרנד פרי הטורקי למשל כדי לתאר מה מתרחש בפועל: בשלב ההזנקה, פייר גאסלי מאלפא טאורי התקשה לנהל נכון את המרווח המצומצם אליו נקלע בין המכונית של סרחיו פרס לאלונסו, עד שפגע במכונית של אלפיין ודחק את אלונסו לסחרור. ברוב המקרים, השופטים מגלים סבלנות מסוימת בשניות הראשונות בגלל קרבות על מיקום, אך במקרה הנדון האשמה נפלה לדעתם על גאסלי. על פי ממצאי צוות השיפוט התוצאה איננה "בלתי נמנעת", והוסכם שגאסלי לא פעל כהלכה. ואולם זמן קצר לאחר מכן, גם אלונסו, מהנהגים המנוסים בפורמולה 1 מצא את עצמו בצרות; בניסיון להתאושש מהפגיעה של גאסלי פגע במיק שומאכר בפניה מס' 4. בשני המקרים, העונש מוצה בחמש שניות תוספת זמן ושתי נקודות שהוטלו על הרשיונות.
ומי שומר על רשיון נטול הכתמות? מיק שומאכר הצעיר מקבוצת האס ודניאל ריקארדו מקבוצת מקלארן, נותרו הנהגים היחידים בסבב ללא נקודות במהלך 12 חודשי המרוצים האחרונים. כמובן שלשומאכר יש יתרון בכך שאין לו עונשים קודמים, אבל הוא היה אפקטיבי מאוד בהימנעות מתאונות בהן היו מעורבים המתחרים שלו. ראויים למחמאות גם שני נהגי פרארי שארל לקלר וקארלוס סאיינז: האדומים עומדים על אפס עונשים בשנת 2021. עם זאת, הם עדיין נושאים את העונשים מהשנה הקודמת, שתוקפם יפוג בשבועות הקרובים.
בהערת שוליים, נציין כי חלק מהנהגים מתחו ביקורת נוקבת על צבירת הנקודות ברשיון, וזאת משום שהיא גורמת להם לחשוב פעמיים על מהלכים חיוניים במסגרת המירוץ (ובאופן ישיר לשינוי סגנון הנהיגה). אחד הקולות הבוטים היה של לאנדו נוריס, שאף אמר שזו שיטת ענישה "מטופשת", תובנות אליהן הגיע אחרי המגע עם סרחיו פרס בגרנד פרי האוסטרי. "צריך להשתמש בהגיון בריא מדי פעם ואולי לא לתת לנו עונש "און-ליין" במירוץ. אני בטוח שסרחיו היה אומר שדחפתי אותו, אבל במקום לתת עונש מיידי ולהשתיק אותנו, לפחות שיתנו הזדמנות להתווכח על זה, להביע את דברינו, את טענתנו ואז אולי יהיה מקום לקבל עונש. למה להרוס למישהו את המירוץ בגלל תקריות שלא קרו בכלל באשמתו?"
הכוכבים:
לאנדו נוריס - 8 נקודות
לאנס סטרול - 8 נקודות
סרחיו פרז - 7 נקודות
סבסטיאן פטל - 6 נקודות
ניקולאס לאטיפי - 6 נקודות
ניקטיה מאזפין - 6 נקודות
ג'ורג ראסל - 4 נקודות
ואלטרי בוטאס - 4 נקודות
פייר גאסלי - 3 נקודות
אנטוניו ג'יובנאצי - 3 נקודות
קימי רייקונן - 2 נקודות
שארל לקלר - 2 נקודות
לואיס המילטון - 2 נקודות
מקס וורשטאפן - 2 נקודות
פרננדו אלונסו - 2 נקודות
קארלוס סאיינז - 1 נקודות.
מעניין יהיה לעשות טבלת ניקוד דמיונית לנהגי העבר בטרם יושמה שיטת הענישה החדשה. מי לדעתכם היה צובר הכי הרבה נקודות ברשיון? ספרו לנו בתגובות.
סבב הפורמולה 1 מתחדש ב-22 באוקטובר בארה"ב. ישיר בספורט 5.