פרננדו אלונסו לא הראשון שאומר שנהגי פורמולה הם הדבר הכי קרוב לטייסי קרב. כוחות ה-g שמופעלים עליהם מאוד קרובים למה שטייסי קרב חווים. קבלת ההחלטות שלהם צריכה להיות מהירה כמו טייסים. והם צריכים לשלוט בכל דבר ודבר בכלי שלהם, בכדי להוציא ממנו את הטוב ביותר. ההשוואה הזאת באה לידי ביטוי גם בצוותים הטכניים. ניקח את חיל האוויר כדוגמה להשוואה.
בחיל האוויר ישנם 3 דרגים של צוותים טכניים: דרג א'- מי שמטפלים במטוסים האופן שוטף. ממש כמו הטכנאים שנמצאים ברחבת הטיפולים במירוצים. בפיט יש כמה עשרות מכונאים שתפקידם הוא לטפל ברכב בצורה המהירה והטובה ביותר. אם צריך להחליף גלגלים או להחליף כנף קדמית הם אלה שיבצעו את זה. הכל כדי שהנהג יוכל להמשיך את המירוץ בבטחה. דרג ב' מבצע אחזקת מטוסים, מערכות ומכלולים בצורה יזומה וכמענה לתיקון תקלות שמעבר לסמכות דרג א'. גם בקבוצות הפורמולה יש מכונאים כאלה: למנוע, לתיבת ההילוכים, למבנה הרכב, אפילו למערכת הקשר. אם יש תקלה במערכת ספציפית , הם יעשו הכל בכדי להשמיש את הרכב לקראת המירוץ. דרג ג'- מבצע אחזקה והנדסה לשיפוץ, שיקום והשבחת הקיים. במהלך הפגרה שבין העונות המהנדסים של קבוצות הפורמולה עושים ימים ולילות בכדי לשפר את מכוניתם ולהציג ביצועים טובים יותר בעונה הבאה.
בנוסף לדרגים ישנה הפעילות השוטפת במהלך העונה, שבה הצוותים הטכניים חייבים לבצע את עבודתם בצורה היעילה ביותר בשביל שהנהגים יצליחו במשימתם. מפקד בכיר בחיל האוויר הישראלי אמר פעם: "אם אני אצטרך להגיע לאמא של טייס בגלל טעות של טכנאי, זהו מצב בלתי נסלח". כך גם מנהלי הקבוצות בפורמולה. אם בגלל תקלה טכנית הנהגים שלהם לא יצליחו לנצח הם לא יסלחו על כך.
למצב שבו הטייס עוד לפני ההמראה מבטל את הטיסה בגלל תקלה טכנית קוראים לב"ג – לא ביצע גיחה . שארל לקלר, הנהג של קבוצת פרארי, הגיע למירוץ במונאקו בשנה שעברה עם המון ציפיות. הוא רצה לנצח במירוץ הביתי שלו. במקצה הדירוג הוא סיים ראשון מה שהבטיח לו זינוק מהפול פוזישן במירוץ. אך הוא "ליב"ג". בסיבוב החימום שלפני המירוץ התגלתה תקלה בתיבת ההילוכים שלו והוא לא יכל להתחרות במירוץ.
מנהל קבוצת פרארי רתח מזעם. בגלל תקלה טכנית הנהג שלו לא יכל להתחרות על המקום הראשון. מכונאיי פרארי לא נכנסו לישון עד שהם פתרו את הבעיה שהתגלתה במכונית. מאז אותו מקרה הבעיה בתיבת ההילוכים לא חזרה.
מושג נוסף שקיים בחיל האוויר הוא לב"מ (לא ביצע משימה). פירושו של מושג זה אומר, שטייס לא ביצע את המשימה שלו בגלל תקלה טכנית באחת ממערכות המטוס.
פרננדו אלונסו. "הכי קרוב לטייסי קרב" (צילום: Getty)
בשנה שעברה בגראנד פרי במונאקו ולטרי בוטאס, נהגה של קבוצת מרצדס, היה במקום השני במשך 31 הקפות. ואז בהקפה ה31 הוחלט שבוטאס צריך להחליף את הגלגלים שלו. ולטרי נכנס לרחבת הטיפולים ולא יצא ממנה. בזמן החלפת הגלגלים, אום בגלגל הימני קדמי לא רצה לצאת. הצוות הטכני ניסה הכל בכדי להוציא את האום, אך האום נחרש ונתקע. ולטרי בוטאס ''ליב"מ'', הוא לא יכל להמשיך במירוץ ולהתחרות על המקום הראשון. מהלך עונת 2021 היו סה''כ 49 פרישות במהלך המירוצים. מתוכם 20 פעמים הפרישה הייתה בגלל תקלה טכנית ברכב. 20 פעמים שבהם הנהגים לא יכלו לבצע את המשימה שלהם בגלל משהו שלא תלוי בהם.
הנהגים כמו הטייסים סומכים על הצווים הטכניים שלהם בעיניים עצומות. הם יודעים שמכונאים יעשו הכל למענם ולמען המטרה המשותפת של כולם. והטכנאים מצדם מבינים את גודל האחריות שיש להם ודואגים לבצע את משימתם נאמנה.
ולנו רק נותר לקוות שהטוב ביותר ינצח.