$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

חדר מצב: אאודי ו-פורשה בדרך לפורמולה 1?

צוללים אל אחד הנושאים הכי מרתקים שנמצאים ברקע: אאודי, פורשה, מה הסיכוי שלהן להצטרף לפורמולה 1 ובאילו תצורות אפשריות?

אוריאל בן חיים   12.04.22 - 16:23

תגיות: פורמולה 1

Getting your Trinity Audio player ready...

ביום חמישי האחרון התכנס הדירקטוריון של פולקסווגן בנסיון להכריע האם ללכת על כניסה כפולה לפורמולה 1 בתקנות המנוע הבאות שתכנסנה לתוקפן ב-2026. על פי הדיווחים, ניתן אור ירוק לכניסה של פולקסווגן באמצעות שני מותגים עיקריים: אאודי ופורשה, כל אחת מתוכננת להיכנס בצורה שונה. פורשה מתוכננת להיכנס כשיתוף פעולה עם קבוצה קיימת, כנראה עם רד בול. אאודי מתכננת להיכנס לקבוצה קיימת בין אם כספקית מנוע או ככניסה מלאה כקבוצת יצרן. האישור הסופי בנוגע לכניסה צפוי להגיע אחרי ש-FIA יכריז על תקנות המנוע הסופיות ל-2026, בחודש יוני הקרוב.

למרות שיש כבר כאלה שמעריכים שבעקבות שינויים כאלה ואחרים זה יידחה לאוקטובר' בפולקסווגן השאירו לעצמם אפשרות להתחרט במידת הצורך. שום דבר אינו סופי. עד כה, היצרניות הקיימות הסכימו לוותר על ה-MGU-H, מערכת השבת אנרגיה באמצעות חום, כדי לעודד כניסה של יצרניות חדשות גם עקב המורכבות הנדרשת בפיתוח של הרכיב הזה, כפי שלמדה הונדה בדרך הקשה, וגם בעקבות חוסר הרלוונטיות הנוכחית לרכבי הכביש שלהן, פרט למרצדס שהשתמשה בו בפרויקט ה-AMG ONE שלה.

על מה כולם מסכימים?
מעבר לשינויים ישנה הסכמה רחבה על תצורה כללית של המנוע על פי המפרט הבא: מנוע בעירה פנימית בתצורת V6 בנפח 1.6 ליטרים, הגדלת ההספק של ה-MGU-K, מערכת השבת אנרגיה מבלימה, ל-350 קילוואט שהם כ-470 כוחות סוס, הסרה של רכיב ה-MGU-H, עקב המורכבות הנדרשת בפיתוח לצד חוסר רלוונטיות של הטכנולוגיה לרכבי הכביש, הגבלת תקציב ל-140 מיליון דולר, ושימוש בדלק סינתטי לחלוטין מבוסס CO2 בשאיפה ל"אפס פליטה". בנוגע לאפס פליטה, מאחר ומדובר במושג שהולך לחזור הרבה בתקופה הקרובה, ננסה להסביר את הרציונל מאחורי זה בצורה יחסית פשוטה; ייצור הדלק/מקור האנרגיה, נחשב לייצור באפס פליטה כאשר האנרגיה שהושקעה כדי לייצרו זהה לאנרגיה שניתן להפיק ממנו. יש מספר פיתוחים בנושא הזה כמו הפקת דלק מאצות ושלל פתרונות יצירתיים שקבוצת המחקר שתקבע את התקנות תאלץ לבדוק ולהכריע בעניינם.

מהן האפשרויות העומדות בפני פורשה?
בשלב זה, אין תכנית להיכנס ככניסה חדשה, או במקומה של קבוצה קיימת. הכוונה היא כאמור שיתוף פעולה, כנראה עם קבוצת רד בול, בפיתוח המנוע החדש. רד בול תפתח את מנוע הבעירה הפנימית, בזמן שפורשה תתמוך בידע ובחלקים החשמליים של המנוע. העיתוי האידיאלי להכרזה על שיתוף פעולה שכזה עשוי להגיע במרוץ הביתי של רד בול באוסטריה. מה לגבי אאודי? מה לגביהם? הם נמצאים תחת אותה מטריה של VW אז ברור שזה אותו מנוע לא? אז זהו שלא. כפי שסיפרתי לכם בלייב הקבוצתי האחרון, סיידפודקאסט, שגם היה בהשתתפותו של Boaz Korpel, ההערכות מדברות על מנוע נפרד שיפותח על ידי אאודי וכאן נמצא הפרט המעניין, יש לה עם מה לעבוד.

בשנת 2018 פורשה בנתה מנוע אב טיפוס מתוך מטרה לבדוק התכנות להיכנס ל-F1, רק שאז התפוצצה החוצה פרשיית "דיזלגייט", או זיוף תוצאות בדיקת זיהום האוויר ברכבים של פולקסווגן, שנעשה בידיעתם של חלק מחברי ההנהלה והורידה את הרעיון מהפרק. הפרשיה הזאת גרמה נזק תדמיתי לפולקסווגן שבהקשר הספורט המוטורי האטה כל פעילות שלה, מוצלחת ככל שתהיה, וכיום היא מנסה בכל דרך אפשרית לקדם נושאים של מקורות אנרגיה חלופיים, קיימות, וחיבוק צמחיה.

אז מהן האפשרויות של אאודי?
האפשרות המקורית, שנכון לעכשיו נמצאת בסבירות נמוכה, היא קניה מלאה של מקלרן, הכוללת גם את הפעילות שלה בעולמות האוטומוטיב וכמובן גם את קבוצת המרוצים. בזמנו דובר על 500 מיליון אירו שהוצעו, אבל נכון לעכשיו נראה שהמגעים הגיעו לנקודת עצירה. וויליאמס? האפשרות קיימת, אם כי גם במקרה שלה וגם במקרה של מקלרן הכוונה היא להישאר יחסית עצמאיות ולא לאבד את המיתוג המקורי של הקבוצה.

סאובר מבחינתה נמצאת בפול פוזישן בכל הנוגע לשת"פ אפשרי. הקבוצה השוויצרית, ששמה נקשר בעונה שעברה למכירה אפשרית לקבוצת אנדרטי, לא חולקת את אותה בעיה עם מקלרן וויליאמס ולא מן הנמנע שתסכים למתג את עצמה כאאודי בעתיד במידה ותימכר. ישנו קשר מסוים בין שתי החברות. בזמנו, אאודי פיתחה את רכב הסיבולת שלה במנהרת הרוח של סאובר בשוויץ. בנוסף, מי שהיה המנהל הטכני של אאודי משמש כיום בתפקיד דומה בסאובר אלפא רומיאו.

אסטון מרטין. לורנס סטרול מכוון הכי גבוה שאפשר עם הקבוצה הזאת, שבימים אלה ממש בונה מפעל חדש שיחליף את הקודם שנמצא עם הקבוצה מסילברסטון עוד מימיה כג'ורדן (1991). הכוונה המקורית הייתה לפתח מנוע משלהם, חלק מהדיווחים דיברו על כך שסטרול שקל אפילו לרכוש את המפעל של מרצדס או חלק מהפעילות שלו אך זה לא הסתייע. נקודה נוספת היא הפתיחה של מפעל המנועים החדש של רד בול. הוא מושך בימים אלה את הכשרונות הגדולים ביותר לשם, בעיקר ממרצדס. כך שלא מדובר בתזמון אידאלי לצאת לפרויקט. שותפות אפשרית עם אאודי עשויה להתברר כפתרון ביניים עדיף.

לסיום, שמועות ודיווחים שעלו בסמוך לפרסום על הישיבה של VW, ויש שיגידו שהתזמון איננו מקרי: מקלרן מחפשת שותפה לעידן הבא של המנועים וכנראה שעשויה למצוא אחת בדמותה של BMW, אם להאמין לאותם בכירים שהדליפו את הידיעה ישנה שמועה על כוונתה של הונדה לעשות קאמבק, בפעם המי יודע כמה, ב-2026. בכל אופן, נחכה לדיווחים הסופיים בנושא, בתקווה שאלו יגיעו כבר בחודשים הקרובים.