$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

פורמולה 1: לאן פני הענף?

הקבוצות נערכות לרגולציה מהפכנית בשנת 2026 שעשויה לשנות את אופי האליפות מקצה לקצה. טוב, רע, אולי קצת משניהם

בועז קורפל
בועז קורפל   18.08.22 - 10:02

תגיות: פורמולה 1

Getting your Trinity Audio player ready...
(צילום: Getty)
(צילום: Getty)

הפרק הטכנולוגי הבא שאליו הולכת אליפות העולם במרוצי מכוניות פורמולה 1, פרק שימשוך אחריו את אליפויות העולם האחרות במרוצי מכוניות במסלולי אספלט ובשטח ובמרוצי אופנועים באספלט ובשטח, הוא אחד הפרקים הכי משמעותיים מבחינת האתגרים הטכנולוגיים שעולם מרוצי המכוניות עמד בפניהם.

המעבר בעונת 2026 למנועים עם אפס חתימת זיהום תוך צמצום הקטנת צריכת האנרגיה של חומר בעירה והגדלת אספקת האנרגיה מהמערך החשמלי משתלב עם תעשיית הרכב העולמית שנמצאת אף היא בשלב ראשוני של שינוי פני טכנולוגיית התחבורה בעולם החל בכלים אישיים חשמליים קטנים, דרך כלי רכב ואמצעי תחבורה יבשתיים המוניים לרבות רכבות ועד לאוניות ומטוסים. כאוהדי ספורט מוטורי ותרבות רכב וטכנולוגיה, הסוגיות הכי חשובות הן מה יהיה עם התחרותיות בין המכוניות והנהגים ומה יקרה במרוצים עצמם? המחשבה היא להשאיר את התחום הספורטיבי כפי שהוא ולא לפגוע בביצועים למעט השפעות טכניות שיאפשרו לתחרות להיות חזקה יותר.

בשלושים השנים האחרונות חלו מהפכים ענקיים בתחומים רבים בפורמולה 1 החל בעיצובים החיצוניים, שינויי צמיגים, מעבר ממנועי V12 למנועי היבריד 1.6 ליטר בתצורת V6 ועוד כהנה וכהנה מהלכים שנועדו למשוך את תעשיית הרכב ויצרניות המנועים להשקיע מאות מיליוני דולרים בפיתוחים שבסופו של דבר יחלחלו גם אלינו והדוגמה הטרייה ביותר מגיעה מקבוצת אלפין שפיתחה את מערכת העברת ההילוכים ללא שימוש במצמד וזה מגיע למכוניות של ניסאן ורנו ובעתיד לכל שאר המותגים של הקונצרן שכולל גם את אינפיניטי מצד אחד של הספקטרום וגם את דאצ'יה מהצד השני.

המהלכים הנ"ל והפירוט המצוין בסרטון שהופק על ידי הפורמולה 1 ביוזמת ה-FIA שמחליט על כל השינויים הללו, הם אלה שמושכים יצרנים חדשים להיכנס לתחום וההשפעה הראשונה תהיה על פורשה ואאודי שייצגו את תאגיד פולקסוואגן שתחת המטריה שלו נמצאים מותגים רבים נוספים החל מתעשיית רכב רגילה ועד לתעשייה כבדה ומסחרית.

יאמרו הטהרנים וחובבי המרוצים הוותיקים שיש כאן משהו שמרחיק את האהבה לספורט והופך את העניין ליותר מדי טכנולוגי ובעייתי וחסרה בו נשמה יתרה שיש בה ריח של בנזין ועשן צמיגים חרוכים. יהיו שיאמרו כי ביום שהמנועים הללו ייכנסו לשימוש, זה היה היום בו הפורמולה 1 מתה, אבל המציאות עשויה להיות שונה והדורות החדשים של אוהדי הספורט המוטורי שלא ראו ולו מרוץ אמיתי אחד בחייהם אלא רק שיחקו בסימולטור, צפו בטלוויזיה או בטלפון והתמכרו דרך DTS בנטפליקס הם האוהדים מהזן החדש, הם אלה שהטכנולוגיה ההיא של מנועי V12 צרחניים ורועשים כבר לא מדברת אליהם ואיננה נחשבת לרומנטית בעיניהם.

הנציגים בקבוצות המרוצים כיום הם אינם מהנדסים או מכונאים שידיהם עטורות יבלות וגריז שחור דבוק לציפורניים שלהם, אלה אנשים מזן אחר שפועל בשיטת מחשבה אחרת. עבורם סולם הערכים האנושי שונה מהסולם של אלה שהקימו את הענף בעידן החדש ב-1950 שרובם היו עם אצבעות מלאות חריצים. הנהגים של הדור הנוכחי ושל הדור הבא שונים מכל מה שכולנו ידענו בעבר, הם מגיעים ממקומות שונים ותרבויות אחרות ופועלים איש איש מאינטרסים אחרים כשבעתיד זה עוד ילך ויתגבר עם כניסתם של נהגים ממדינות ענקיות שמתחילות לזוז לכיוון כמו סין והודו, ומי יודע אולי אל בעוד 10 או 15 שנים יתנו את הטון בגוונים אחרים לגמרי ואולי האליפות תחליף בעלים והקרקס הגדול ביותר בעולם הספורט ישנה כיוונים פעם נוספת.

בפעם האחרונה שנערכו כאן דיונים כאלה והיו שהגיעו לרמות גבוהות של משפטים חוצבי להבות ועליה על בריקדות, זה קרה עם כניסת העידן ההיברידי והצלילים החדשים שנשמעו ממנועי המכוניות שלא היו דומים לשום דבר מהעבר. או אז קמו אוהדים רבים שהתרעמו, זעמו, הוכו בשוק וטענו שמת עידן מרוצי המכוניות, אבל כשהרמזור הראשון נכבה וכולם מזנקים קדימה, הסיפור קיבל משמעויות מעט שונות.  "כאשר התותחים רועמים, המוזות שותקות".