רוס ברואון, מנכ"ל התחום הספורטיבי של אליפות העולם במרוצי מכוניות פורמולה 1 הודיע כי הוא מסיים את תפקידו באליפות העולם והחל מתחילת 2023 הוא מתכנן לפרוש לחיים פרטיים ולעסוק בשני הדברים האהובים עליו ביותר: דיג וצפיה במרוצי פורמולה 1. ברואון הבריטי נחשב לכוח השקט החזק ביותר באליפות העולם בשנים האחרונות, ולזכותו נזקפות התקנות הספורטיביות של עיצוב ותכנון המכוניות מהדור הנוכחי, מהלך שהפך את הספורט לתחרותי ומותח יותר מכפי שהיה אי פעם וההוכחה הניצחת לכך הייתה בתום עונת 2021 כאשר אליפות העולם הוכרעה במרוץ האחרון.
ברואון קפץ לתודעה העולמית אי שם באמצע שנות ה-90 של המאה הקודמת בזכות המיליונר הבריטי טום וולקינשואו שגייס את ברואון לשורותיה של קבוצת המרוצים הפרטית שלו "בנטון רייסינג" שזכתה למימון כבד של יצרנית האופנה האיטלקית, והצליחה להביא לשורותיה גם נהג מרוצים גרמני צעיר וכישרוני בשם מיכאל שומאכר. החיבור בין ברואון שהיה האיש הטכני הבכיר של הקבוצה לבין הנהג הגרמני היה מושלם, ושומאכר זכה בשתי אליפויות עולם כאשר איש העסקים האיטלקי פלאביו בריאטורה ניצח על ההצגה והביא את הקבוצה לתודעה העולמית וכך גם את אנשיה.
בקבוצת פרארי, המוכה והחבולה של אותם ימים, שמו לב לחבורת הכישרונות הבינלאומית בקבוצת בנטון ועד מהרה נשלפו הארנקים ואותו שומאכר וגם רוס ברואון חצו את הקווים ועברו למדים האדומים של פרארי יחד עם כמה אנשי מקצוע כישרוניים. אותו גיוס מוצלח תורגם לבלימה מבוקרת של הצלילה של פרארי והביא אותה לראש הרשימה במרוצים ולקטוף לא פחות מחמש אליפויות עולם - שבע אליפויות בסה"כ לשומאכר הנהג - אבל גם לרוס ברואון שנחשב לאיש המבריק ביותר באסטרטגיה של תכנון המרוצים.
הפרישה של שומאכר הביאה את ברואון לעזוב בעצמו ולהצטרף ערב המשבר הגלובלי הגדול לקבוצת הונדה שביקשה ליצור מומנטום טכנולוגי של יצרנית רכב שיודעת לשמור על העולם. הניסיון היה מהכושלים והכישלון הצורב הצליח להידחק הצידה בסוף 2008 עם פרוץ משבר הכלכלה העולמי הענק שגרם להונדה לסגור את העסק ולמכור אותו ל...רוס ברואון שהבטיח לשמור על העסקתם של אנשי הצוות והקבוצה קיבלה את השם המיתולוגי ברואון GP כאשר המחיר אותו הוא שילם להונדה היה ליש"ט אחת בלבד לצורך קיום חוזה כשהוא לוקח על עצמו את החובות שהצטברו בה.
יוצא לגמלאות (צילום: Getty)
החיבור של ברואון לטייקון המטורף הבריטי ריצ'ארד בנרסון - הבעלים של חברת וירג'ין, היה מושלם. ברנסון אהב את הבמה העולמית שהקפיצה את השגעונות שלו לתודעה בעולם כולו והוא עצמו שילם את מחיר הפיתוח והעלויות התחזוקה והמשכורות של אנשי הקבוצה ובעיקר את השכר של שני הנהגים שלה: ג'נסון באטן הבריטי ורובנס באריקלו הברזילאי, חברו משכבר הימים של רוס ברואון עוד מימיהם המשותפים בפרארי. העיצוב של המכונית באותה עונה (2009) היה אייקוני ועד לאמצע העונה, המכונית הלבנה הייתה בלתי מנוצחת וג'נסון באטן הבריטי היה בדרך הבטוחה לזכייה באליפות עולם היסטורית כאשר ברואון סימן את האליפות האישית השמינית שלו. חרף ההתעוררות של קבוצת רדבול בשלהי אותה עונה, הצליחו ברואון ואנשי צוותו לשמר את המומנטום שלהם ובזכות המנועים של מרצדס הם זכו באליפות אחת ויחידה.
התבוסה של קבוצת מקלארן-מרצדס לקבוצה קטנה וצנועה עם מנועים של מרצדס לא נתנה מנוח לקברניטי היצרנית הגרמנית משטוטגארט והם החליטו לרכוש את הקבוצה שנרכשה בליש"ט אחת שנה קודם לכן ולהפוך אותה לקבוצה הרשמית של מרצדס. האיש שעמד מאחורי המהלך והיה גם למנהל הטכני הבכיר של מרצדס היה לא אחר מאשר רוס ברואון והוא גם היה האיש שהיה בסוד החזרתו של מיכאל שומאכר למסלולים עם הקאמבק הכי מתוקשר, אבל קאמבק שלא העלה פירות טובים פרט לכמה ניצוצות פה ושם, הרחק מהתכניות והציפיות של ראשי דיימלר.
ברואון החליט לפרוש ולסיים את דרכו הארוכה באליפות, אבל ממש באותו זמן הגיעה חברת ליברטי מדיה ורכשה את האליפות מידי תאגיד הטלוויזיה IMG ומידיו של ברני אקלסטון. החברה האמריקאית שנקראת ליברטי מדיה נחשבת למומחית בתחום הפקות אירועים וטלוויזיה אבל לא היה לאיש מאנשיה מושג ירוק בפורמולה 1 ולכן הפנייה הטבעית הייתה אל ברואון שיכהן בתפקיד דירקטור ספורטיבי של האליפות כולה על מנת שהוא, יחד עם פאט סימונדס הבריטי יעצבו את פני האליפות במישור הטכני לשנים הבאות וכך הם עשו.
אחרי 46 שנים באליפות העולם, כשהוא משמש ציר מרכזי בשלוש קבוצות שזוכות באליפות העולם ולאחר שהפך לשחקן מרכזי באליפות כולה מטעם הבעלים של הסבב, הפעם זה סופי - וברואון בן ה-69 החליט לכבות את האור במשרד, להחזיר את תג העובד שלו ולפרוש לפנסיה. דיווחים אודות אפשרות החתמתו מחדש בקבוצת פרארי אחרי עזיבת מתיאה בינוטו הוכחשו על ידי ברואון בכל הזדמנות אפשרית בימים האחרונים. "סיימתי. אני משאיר את הפורמולה 1 במקום מצוין. מעתה אצפה באליפות ממקום מושבי הנינוח, על הספה הביתית", כך אמר לכלי התקשורת באנגליה.