קשה לי לשכוח נסיעת מבחן חורפית אחת בקאן-אם מאווריק טורבו מהדור הקודם שערכתי פעם עבור אחד ממגזיני השטח. לקחנו שני כלים, יצאנו מאחד ממושבי חוף הכרמל וקרענו את שבילי השדות. היה כיף, אבל הגשם והבוץ ניצחו וכבר באיזור בנימינה, מבוצבצים ורטובים עד לשד עצמותינו, נשברנו וחיפשנו מחסה באחת מתחנות הדלק.
הפוגה קלה בגשם הספיקה לנו על מנת למהר ולחזור. בעסה. סייד-ביי-סיידים חזקים אוהבים מרחבים, דיונות ושבילים מהירים עם באמפים. תן להם תאוצות מוטרפות וריחופים מעל דיונות. סלעים ושטח טכני הם אוהבים קצת פחות ובוץ + גשם סוחף, עם כל חליפות הסערה ולו הטובות והאטומות ביותר, זה כבר לא כיף, לפחות לטעמי.
ולכן קצת חששתי מההשקה האירופית של מאווריק X3 החדש שנערכה דווקא בהרי הקרפטים ברומניה. על שבילים בוציים וחלקלקים בטירוף המתפתלים במדרונות ובשפ"צים מפחידים בתוך יערות עבותים וחשוכים סביב פויאנה-בראשוב. "ברוכים הבאים לקלאב-דרקולה" בישרו השלטים במלון ובשטח הכינוס, מכינים אותנו לחוויה מקפיאת דם... אני מניח שאפילו הרוזן צמא הדם היה מוצאים את הגשם הסוחף כבעיה ממשית, שכן הוא הופך את השבילים לעיסה מטונפת וחלקלקה ובתנאים הללו, נהיגה מהירה, בוודאי בתוואי הררי על מדרונות תלולים, תו"כ סיכון ממשי, היא קשה עד בלתי אפשרית.
סייד-ביי סייד הראשונים, הקלאסיים, דוגמת המיול של קוואסאקי, נולדו ככלי עבודה, טרקטורון משא ללא יומרות ביצועים עם ספסל רוחבי, ישיבה זקופה וארגז מטען מאחור. בהמת עבודה. האבולוציה שהפכה אותם לכלי רב-שימושי דוגמת הקומנדר ואח"כ ספורטיבי דוגמת המאווריק שאנחנו מכירים, היתה מתבקשת.
הם עברו אינספור כיולים והתאמות, קיבלו מנועים חזקים יותר, רכיבי מתלה והיגוי איכותיים, אבל היכן שהוא המאווריק של קאן אם נשאר SBS פרקטי שמתאים גם לשימוש ספורטיבי – בניגוד לנמסיס שלו - RZR של פולאריס (וגם ויילדקט של ארקטיקט ו- YXZ של ימאהה), שנולדו ככלים לכיף נטו. המאווריק עבר את כל מתיחות הפנים המתבקשות. הפך למחודד יותר וחזק יותר, אבל כשהגיע תורו להתחלף בדגם חדש לחלוטין, פנו אנשי קאן אם ללקוחות נבחרים בעולם וביקשו מהם משוב, הערות והצעות לשיפור ובכלל איך היו רוצים שייראה וייסע כלי החלומות שלהם. התוצאה מוצגת לפניכם, ואין טוב ממראה עיניים כדי להבין שהיא כותבת את כל כללי הקטגוריה מחדש, על דף חלק ונקי.
(צילום: יצרן)
זה לא סוד שהכלים הספורטיביים-נטו אינם במיטבם בנהיגה איטית ובקאן-אם לא הופתעו לגלות שהלקוחות המכורים מעדיפים מהירות על פני שטח טכני, ריחוף מעל דיונות וטיסה על שבילים מהירים על פני זחילה איטית על סלעים. מה שהם רוצים בתכל'ס זה באגי קלאס 1/טרופי טראק - רק בקטן, עם כל מה שמשתמע – כלי בעל עוצמת מנוע אדירה ומתלים ארוכים-ארוכים, שיאיץ כמו מטורף, יבלע ויגהץ באדישות כל באמפ וכל מהמורה. אבל להבדיל מאותן מכונות למירוצי מדבר נוסח אמריקה שטסות 200 קמ"ש (כן, בשטח. ברור!) אבל לא כל כך אוהבות לפנות, כאן מובטחת התנהגות מושחזת גם בסיבובים ולא נותר לנו אלא לבדוק לעומק את המפרט הטכני ואח"כ לצאת לנהיגה ולגלות האם כצעקתה.
מספרים, נתונים ושאר בלבולי מוח
מספיק מבט לא מקצועי במיוחד כדי להבין שזה משהו אחר ושונה. הוא ארוך ונמוך ורחב יותר, דינמי יותר. זה לא עניין של מה בכך בקרב אוהבי ה-SBS שהניראות והלוק הספורטיבי חשובים להם מאוד. בפועל יש כאן אורך כולל של 333 ס"מ, בסיס גלגלים שגדל ל-259 ס"מ ורוחב – בגרסה הבסיסית, של 162 ס"מ. בגרסת XRS הבכירה מקבלים מתלים מורחבים ורוחב הכלי מתפרש על פני 182 ס"מ תמימים! יותר מרוב הג'יפים שאתם מכירים.
בסיס הגלגלים המוארך והזזת יחידת ההנעה אחורנית, אפשרו למעצבים לתכנן שילדת צינורות הכוללת כלוב התהפכות הרבה יותר נמוך ותנוחת ישיבה ספורטיבית ונמוכה מאוד, דוגמת באגים ומכוניות ספורט, ניגוד מוחלט לישיבה הזקופה במאווריק הקודם. וכל זאת מבלי לפגום במרווח הגחון. גובה כולל נמוך+תנוחת ישיבה נמוכה + אורך ורוחב מוגדלים = מרכז כובד נמוך יותר, יציבות משופרת ויכולת טובה יותר בפניות.
לדגם X הבסיסי צמיגים בקוטר 28 אינץ', דגם הביניים XDS כבר מעלה אינץ' אחד ל-29' ודגם העל XRS משוויץ ב- 30 אינץ' תמימים!!! מקורי מהיצרן! מקביל לרוב ה-SUV בגודל מלא הנמכרים כיום. הכל עטוף בחיפוי בעל קו כתפיים גבוה ודינמי, ומאחורי כל היופי מסתתרת תשומת לב לקלות התחזוקה – גם בתנאי שטח וגם למי שאינו מכונאי, קל מאוד להגיע ולטפל במכלולים חשובים כמו החלפת רצועה, מסננים וכו'.
החידושים ממשיכים גם לצד המכני: מנוע חדש לחלוטין מתוצרת רוטאקס, שלוש בוכנות בטור (לעומת מבנה V2 במנוע היוצא). הנפח הוקטן מ-976 סמ"ק ל-900 "בלבד", כל העסק כמובן מוגדש טורבו שסוחט ממנו הספק גבוה משמעותית – סך הסוסים עלה מ-131 ל-154 כ"ס (ב-7,500 סל"ד) והמומנט עלה ל-15.6 קג"מ ב-7,000 סל"ד. מין הסתם, בשוק בו לנתונים הרשמיים יש משקל גדול מאוד, זה רק עניין של זמן עד שהמתחרים יסחטו מהמנועים שלהם נתון דומה/עדיף, אבל נכון לרגע זה, X3 הוא ה-SBS הסטנדרטי החזק ובעל יחס ההספק למשקל הטוב מכולם.
X3. כותב את הספר מחדש (צילום: יצרן)
(צילום: יצרן)
(צילום: יצרן)
התפוקה הנ"ל זורמת לתמסורת מסוג וריאטור החביבה והמוכרת, אבל היא עברה חיזוקים, שיפורים ושינויים לטובת תגובה מהירה יותר ובעיקר עמידות משופרת בכלל ואורך חיים משופר לרצועת ההנעה בפרט – רכיב שמהווה נקודת תורפה ידועה ב-SBS מכל הדגמים, במיוחד עם מנועים וביצועים חזקים. מהנדסי קאן-אם מדברים על רצועות הנעה ששרדו קילומטראז' ארבע-ספרתי במהלך נסיעות הפיתוח/ניסוי וזה יפה. וכמובן עדיין יש מצבי "חסכון" ו"ספורט", ניתן לבחור בין הנעה אחורית לכפולה, יש הילוך כוח ויש דיפרנציאל קדמי ננעל אוטומטית (מאחור אין דיפרנציאל כלל).
ומי אמר ביצועים? מאווריק X3 מזנק מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 4.9 שניות! עד לא מזמן, נתון של מכוניות על. היום תמצאו אותו ב"סתם" מכוניות ספורט מהליגה של "הביוקר". תאוצה אורקולית מהמקום זה נחמד, אבל כאן מדברים על לנסוע מהר לא רק בקו ישר על שביל כבוש אלא גם בשטח של ממש, ולכן אתם מקבלים קויל-אוברים מתוצרת FOX 2.5 אינץ' בכל ארבע הפינות (3.0 אינץ' עם בייפאסים (מעקפים) ומיכלי קירור חיצוניים בדגם XRS הבכיר) על משולשי מתלה קדמיים מוארכים ומהלך שגדל בלא פחות מ-33% לכדי 56 ס"מ.
המתלה האחורי מסוג זרוע נגררת מסיבית וארוכה מאוד, שנתמכת במבנה רב חיבורי בחלקה האחורי עם יחידת קויל-אובר שמחבורת באמצע הזרוע דוגמת טרופי טראקים מקצועיים, מה שנותן לגלגל הממוקם בקצה הזרוע האחורי, מהלך של 61 ס"מ שלמים, 25% יותר מהמאבריק היוצא - אלה מספרים שלקוחים מעולם מירוצי המדבר. תוסיפו לזה הגה בעל יחס העברה מהיר במיוחד – 1.5 סיבובים מהנעילה לנעילה, והבנתם את הסיפור.
עזוב אותנו מדיבורים. תן לו בראש!
כל הבליל הטכני הזה באמת עושה סלט במוח, כאשר מונחים לפנינו ארבעה מאווריק X3. הגשם הטורדני שלא נפסק מהבוקר והפך את הצירים ההרריים לעיסת בוץ חלקלקה ומסוכנת, בצירוף מספרם הנמוך של כלי ההדגמה והעובדה ששלושה מהם כבר זכו להתהפך ביום קודם בידיהם הנלהבות מדי (והלא מספיק מיומנות) של עיתונאים ממחזור שקדם לנו, גורמים להפקה לרקוח עבורנו מסלול התרשמות קצר למדי.
אנחנו נכנסים לכלים ונחגרים. תנוחת הנהיגה מושלמת לטעמי – נמוכה, אגרסיבית, גלגל הגה קטן ושמנמן עם תחתית קטומה נופל בדיוק לידיים. אין לנו שום הנחות או זמן להתרגל לכלי – מיד ביציאה מהחניון ממתינה לנו עליה אכזרית, תלולה, מצופה בוץ חלקלק, מסוכנת בעליל. ביום כזה לא הייתי מנסה לעלות בה מיוזמתי אבל כן – זה המסלול. ליטוף לא זהיר של דוושת המצערת שואב את הגב לתוך המושב והערס הקטן מיילל, בועט בי באלימות ומטיח אותי קדימה.
וואו!!! כמה כוח!!! העליה רצחנית, רואים רק שמיים, אבל הכלי טס, זנבו מג'עג'ע לצדדים מרוב כוח גם בזמן הטיפוס! כמי שמאמין שאין דבר כזה "יותר מדי כוח", אני מתרגל מהר מאוד לתגובות האלימות והמהירות כברק ופשוט מתענג עליהן. החיוך הדבילי שנמתח בין האזניים רק גדל כשמגיעה הפניה הראשונה – ההיגוי כל כך מהיר ומדויק, והמתלים מגהצים כל כך טוב את המהמורות, עד שאין צורך להאט כלל. צריך רק לחשוב על הפניה, והכלי כבר פונה בנחישות, מוכן ומזומן לפרובוקציות ולדריפטים. לא צריך להיות נהג מירוצים מדופלם על מנת לשחרר את הרסן ולשחק איתו בסחיפות כוח ארוכות ומהנות.
(צילום: יצרן)
(צילום: יצרן)
(צילום: יצרן)
(צילום: יצרן)
דברים טובים נגמרים מהר וכך, אחרי 45 דקות נהיגה ברוטו, חודלים לנו את החגיגה! קבוצת העיתונאים הבאה כבר ממתינה לכלים. זה הכל? אתם לא רציניים, בשביל 45 דקות סחבתם אותנו ליומיים ברומניה? אבל האמת חייבת להיאמר - 45 הדקות הללו היו אורגזמה מוטורית מזוקקת. לא פחות. באותו רגע הייתי מסוגל לגנוב את ה-X3 ולנהוג בו מפויאנה-בראשוב ישר לישראל! וזה כאשר הכלים בהם נהגנו הם מגירסת הביניים XDS. תחשבו איזה ביצועים ואיזה ריגושים היה מעניק לנו ה-XRS המורחב עם הגלגלים הגדולים ומכלולי המתלה הקיצוניים יותר....
מנגבים את הבוץ מהפרצוף ומסכמים
רק לפני כמה חודשים נהגנו כאן בישראל בגירסה מתוחת הפנים האחרונה של המאווריק היוצא. התפעלנו ממנו ובצדק. ועכשיו על הגבעה ברומניה, מלווים אותנו כמה מאווריק-טורבו כאלה, שמול ה-X3 הפנומנלי נראים חסרי חן, איטיים ואפילו מיושנים... אבל ככה זה. עולם ה-SBS הוא צעיר, טכנולוגי, טס קדימה בקצב מטורף. הכוכב העולה של היום הוא הפנסיונר הגריאטרי של מחר. קצב החידושים והשיפורים מזכיר את עולם הסלולר, הלקוחות רוצים את הטוב והמהיר ביותר ולכן משדרגים ומחליפים כלים בתדירות גבוהה מאוד.
קשה לי לקרוא לנהיגה ב-X3 "מבחן" כי היא היתה קצרה מדי. זו היתה רק טעימה קלה ומבחן אמיתי נערוך לו כאן בישראל. אבל ההתפלשות בבוץ הרומני הספיקה כדי לקבוע שקאן-אם מאווריק X3 כתב מחדש את כל הכללים. נכון לרגע זה, הוא הכלי החזק והמהיר ביותר, הספורטיבי והמוטרף ביותר, המענג, המעוצב והמתקדם ביותר בקטגוריה, ה-SBS הספורטיבי הטוב מכולם By far, בפער גדול ובלתי נתפס, ואתם יכולים לצטט אותי חופשי. כל זה, אני מזכיר שוב, נכון לרגע זה. משום שהמתחרים לא יקפאו על השמרים. אתם יכולים לסמוך עליהם שישחררו בקרוב לשוק כלים בקונספט דומה מאוד. אבל כאן ועכשיו - אין למאווריק X3 שום מתחרים.
מידיעה אישית, בעלי מאווריק בישראל כבר לא יכולים להתאפק ולהמתין ל-X3. הם באטרף, אין להם בעיה עם תג המחיר ההזוי והם יילכו מכות על הזכות לקבל אותו ראשונים... אז מה שנשאר זה לדבר על הגועל נפש –"מתי" ו"כמה". סוף השנה הנוכחית הוא ניחוש מלומד להגעת כלים ראשונים לישראל וזה החלק הטוב, כי החלק הפחות טוב, כמה צפוי, הוא עליה מתבקשת במחיר. בארה"ב X3 התייקר בכ-12% לעומת המאווריק היוצא, שאצלנו הוא יקר להחריד, באדיבות ממשלת ישראל שסידרה לנו שיעורי מס הזויים על טרקטורונים ו-SBSים. אל תתפסו אותי במילה, אבל אני מנחש תגי מחיר שיתחילו בסביבות 175,000 שקלים וידגדגו 200,000 מלמטה בדגמים המאובזרים יותר... על זה נאמר: אופס.