חוקי המשחק של כלי השטח השתנו כאן לפני הרבה שנים. המושג "טרקטורון" כבר פחות רלוונטי והמושג SBS (סייד ביי סייד) הפך להיות הדבר הגדול הבא. אבל אותו דבר גדול הפך ברבות השנים לגדול עוד יותר עם מנועים בנפחים גדולים ובהמשך מנועים מוגדשי טורבו. כלים דו מושביים צמחו לכלים משפחתיים והשוק כולו צמח ב-20% בעשרת החודשים הראשונים של שנת 2016.
כל מה ששמעתם ופגשתם בהיבט צמיחה בנפח התנועה בכבישים, מתורגם גם לתרבות הפנאי ולרכבי השטח. היום עם השקת ליין הכלים החדשים של קאן-אם מאבריק במהדורת X אפשר לומר בוודאות שהדבר הגדול ההוא חצה את כל הגבולות המוכרים של העולמות שהכרנו והציב רף חדש וגבוה שמשיק לכלי שטח גדולים וחזקים כל כך עד לטשטוש הגבול בין כלי השטח לרכבי טרופיטראק שמגהצים שטחים במהירויות עם יכולת התמודדות עם כל אתגר שהשטח מציב ובכל תנאי מזג אוויר.
(צילום: יצרן)
חיה חדשה פורצת גבולות
די להביט בתמונות המצורפות לכתבה הזאת על מנת שנבין שחברת BRP הקנדית הלכה הכי רחוק שאפשר. אם נתחיל לפרט כאן את תכונות המנועים, המתלים, הבולמים, הגלגלים, השלדה, העיצוב, סידור תא הנוסעים, האבזור וחבילת המיגון לשטח, נצטרך כמה גיליונות. ואם ננסה להפליג בתיאור רשימת האבזור המקורי מהגחון ועד לגג ומהחרטום ועד לזנב ואפילו בתוך תא הנוסעים, נצטרך להמשיך ולמלא גיליונות נוספים.
שלושה דגמים הוצגו היום לתקשורת ויש להם מן המשותף בהיבט המנוע, השלדה ומערכת הבלמים. מדובר במנוע טורבו בנפח 900 סמ"ק בהספק של 154 כוחות סוס ומומנט של 15.6 קג"מ (למעוניינים ניתן לקבל מערכת פליטה ספורטיבית של יושימורה שמעלה את ההספק בעוד 3 כוחות סוס) והנתונים הללו מתורגמים לתאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש ב-5 שניות בלבד באמצעות תיבת תמסורת חדשה.
נתון שלא היה מבייש מכוניות ספורטיביות בכבישים. מימדיו המיוחדים של המאבריק X3 מבדילים אותו משאר המתחרים והפערים גדולים מאוד. בסיס גלגלים של 259 סנטימטרים (30 ס"מ ארוך מדגם RZR של פולאריס) מסייע לו להתמודד עם המהירויות הגבוהות בצורה נוחה יותר יחד עם שימוש בגלגלים עם חישוקי 14 אינץ' וצמיגים במידה 28-30 אינץ' בהתאם לגרסת הכלי. זריזות התמרון מושגת באמצעות היגוי מהיר והשליטה בו מתקבלת באמצעות מערכת בלמים מחוזקת שתוכננה להתמודד עם העומסים והמהירויות.
(צילום: יצרן)
תוסיפו על כל אלה גם שלדה חדשה וקלה אך מחוזקת משמעותית בהשוואה לשלדה הקודמת ואת המתלה האחורי הרב חיבורי החדש שנפתח עד למהלך של 61 ס"מ ואת הזרועות בתצורת A שבולעות כל דבר מתחת לגודל 56 ס"מ ובולמי הזעזועים של FOX ותקבלו את מה שמוגדר כחלומו הרטוב של חובב הנסיעה בשטח לכל מטרה, החל בטיולי שבילים והרפתקאות ועד לאתגרי שטח משמעותיים שאיתם ניתן להתמודד גם בזכות מרוח גחון של 38 ס"מ.
מחיר התענוג
חברת עופר אבניר מאמינה כי המשפחה החדשה של המאבריק תדבר בעד עצמה ותתאים לדרישת השוק ולגידול בביקוש. לדברי נציג החברה, לא פחות מ-200 כלים מכל המשפחה של הדגמים יימכרו כאן מדי שנה. בהתחשב במחירים שאינם ברי השגה לכל אחד, נראה כי בחברה יודעים על מה הם מדברים ולצורך כך גם חושפים הצטברות של 40 הזמנות מראש עוד בטרם הכלים שוחררו לשיווק (במהלך השבועות הקרובים). בגרסאות היקרות תמצאו ציוד קצה של מותגים חזקים בתחום השטח שחברת BRP החליטה לרקום אתם סדרה של שיתופי פעולה מקצועיים ובמקום לפתח ולהתאים את המערכות בעצמה, אותם יצרנים פיתחו את המכלולים עבור דגמי משפחת X החדשים והחבילה הופכת למקצועית ביותר.
עבור דגם הכניסה החדש שנקרא R X3 תתבקשו לשלם 166,000 שקלים (מחירון 173,000) ובעבור הגרסה האמצעית ברמת גימור XDS X3 המחיר יטפס ל-177,000 שקלים (מחירון 184,000) ואת פסגת העיצוב והאבזור שנקראת XRS X3 תוכלו להכניס לחניה בעבור 193,000 שקלים (מחירון 200,000).
(צילום: יצרן)
(צילום: יצרן)