עכברי השטח והחקלאים באמריקה החסירו הלילה (שני) פעימה: פורד הציגו את ה-'ברונקו' החדש 25 שנה אחרי שנפרד מהיצרן האמריקני לטובת פורד אקספידשן. זוהי האבולוציה המורכבת ביותר של הברונקו מאז שורשיו הצבאיים בשנות ה-50, ובמהלך מחוותי (ויקר) לסבא רבא שלו הוא מנסה לרקוד על כל החתונות עם שלוש פרשנויות: דגם 4X4 טהור בשני מרכבים ו-דגם SUV ספורטיבי עם אפיון משפחתי מובהק יותר ושפע צעצועים.
היסטורית, ולמרות העוינות בין המותגים כיום, Jeep רנגלר ופורד ברונקו שלובים זה בזה; ב-1941 פורד הזרימה לצבא 270 אלף עותקים של רכב 4X4 בשם GP, קיצור ל- Genral purpose שנשלח לחזית מלחמת העולם השנייה והיה מבוסס על תרשימי ג'יפ וויליס. רק ב-1950 פורד החלה לבחון מיזם נפרד בשם M-151 MUTT שהיווה פריצת דרך ועודפים שלו זלגו לשימוש פרטי, במיוחד לחקלאים, בעלי חוות ושוחרי טיולים. הכלכלה האמריקנית הקדישה בתקופה זו מאמצים לשיקום התא המשפחתי ועל כן פורד ניצלה את ה-151 ופיתחה ב-1962 את מיזם ה-GOAT, ראשי תיבות ל-Goes over any terrain. מספר שנים לאחר מכן, עם הפצעת מוסטאנג, חיברו את שני העולמות ויצרו את ה-SUV המשפחתי הראשון בעלם שנולד רשמית תחת כנפי פורד Bronco ב-1966 שייצורו נמשך ברציפות כמעט 30 שנה.
הדור החדש
הברונקו נחשב לאבות אבותיו של ה-SUV הוורסטילי, אבל באותה נשימה היה רכב 4X4 קשוח עם ששה ו-שמונה צילינדרים ויכולת טכנית רצינית. כך בדיוק מתייחסים פורד לברונקו המודרני, אבל נותנים לו ארגז של כלים מתוחכמים על מנת להתמודד מול רכבי השטח המיומנים ביותר בסביבה ומנגישים אותו לדור האייפון. בדגמי ה-4X4 הטהורים הוא יימכר במרכב 2 דלתות ומרכב 4 דלתות ארוך יותר על בסיס שלדת סולם עם סרן אחורי קשיח, נעילות דפרנציאל, הילוכי כוח, מערכות שטח סלקטיביות, אופציה לשינויים דינאמיים במייצבים, מנועי טורבו, תיבת הילוכים ידנית שבע מהירויות או 10 אוטומטית ומעל 200 קונפיגורציות שונות, כולל הסרה של תקרה ודלתות. מבחינת מידות הוא קצת יותר ארוך ורחב מהרנגלר עם בסיס גלגלים גדול ממנו ב-9 סנטימטרים.
VIDEO
בגרסאות שטח ממוקדות יותר, מופשטות מצעצועים ומותרות, הוא יתהדר במרווח גחון של 30 סנטימטרים, זווית גישה של 29 מעלות וזווית נטישה של 37 מעלות, וכן תהיה לו אפשרות לצלוח מים בגובה מקסימלי של 76.4 סנטימטרים. פורד התאימה לו חבילה של מיגונים מפלדה כדי להגן על המכלולים ולמעשה ניתן יהיה "לכייל" אותו כמעט כמו רכב עבירות עם שינויים לגובה המתלים, הקפיצים, הבולמים ומה לא. צמיגי שטח אופציונליים (35 אינץ') זמינים גם הם. זהו ללא ספק יריב הולם לג'יפ רנגלר.
בפורד ערים כמובן לעובדה שלא כולם מסוגלים או רוצים להכנס לשטח ולחזור משם עם כנפיים מגולחות ואגן שמן מבוקע, ולכן ה-ברונקו מגיע עם תמיכה של מערכת נהיגת 4X4 אלקטרונית עם מספר מצבי נהיגה בשם G.O.A.T, כן, הומאז' לשם קוד שניתן לפרויקט בשנות ה-50. בתוך הבקרה הזו שוכן מחשב עם וויסות כוח לתגובת המצערת, מערכת ההנעה הכפולה, יחסי העברת ההילוכים, יכולת המשיכה באיזורי חול, בוץ, עפר, שלג וכן מערכת חכמה שבולמת את הרכב במקומו בעת הרפיה מדוושת ההאצה למקרה שנקלעים לאיזור מסולע עם פניות מורכבות שמחייבות הטיה של המרכב בצורה בטיחותית.
אין דיזל או V8, רק בנזין טורבו
כרגע בהיצע טכנולוגיית אקובוסט V6 המשרתת גם את ה-F-150 וטורבו 4 צילינדרים שמוכר לנו מדגמי ה-SUV של החברה. ההספק המרבי שלו בגרסה הבכירה עם נפח של 2.7 ל' עומד על 310 כ"ס ו-55.3 קג"מ מ-2,000 סל"ד בחיבור אל תיבת 10 מהירויות אוטומטית. גרסאות ידניות עם שבעה הילוכים (כולל הילוך זחילה) זמינות גם עם 2.3 ל' המחלצות הספק מרבי של 270 כ"ס ו-42.9 קג"מ. אין בשלב זה מידע אודות ביצועי המנועים או צריכת הדלק. בארה"ב מדווחים שבעתיד תהיינה גרסאות נוספות והרבה יותר חזקות.
VIDEO
בפנים
חלל הנוסעים לדברי פורד עמיד בפני התעללות, אבק, לכלוך, והינו תכליתי, ידידותי וכולל עשרות קונפיגורציות להתאמת רכיבים בפנים ובחוץ כמו כננות, עיגונים, כבלים, חיזוקים ועוד. הדקורציה בסביבת העבודה היא בהשראה חלקית מהברונקו הקלאסי אבל במרכז מתנוססת לה מערכת מדיה חדישה לחלוטין עם 8 ועד 12 אינץ' על בסיס פורד סינק4 האחרונה, כולל תאימות לטלפונים החכמים, מערכות בטיחות (ford co-pilot360) ועוד. למערכת תהיה גם פונקציה נפרדת (גרפית) שמקרינה את זוויות השיפוע של המרכב ותסייע לנהגים לראות טוב יותר את גבולות המרכב בסיוען של מצלמות וחיישנים.
פורד תייצר את הברונקו במישיגן במחירים שיחלו ב-30 אלף דולר לגרסאות הבסיס. לארץ הוא צפוי להגיע במהלך הרבעון הראשון של שנת 2021 דרך צינורות היבואנית דלק מוטורס.
פורד ברונקו 'ספורט'
רכבי 4X4 אולי מעניקים ליצרני הרכב הילה מיוחדת, אבל על רואי החשבון זה לא עובד. תחום זה ננטש כמעט לגמרי על ידי יצרני הרכב וכיום נותרו בו שחקנים בודדים שמגרדים שאריות מהרצפה. בפורד, בחוכמה, לא התמקדו רק ברכב 4X4 מחוספס כשהחיו את ברונקו, והם עתידים לשווק גם SUV חמישה מושבים קלאסי על מרכב אחוד שיפנה למשפחות חובבות טיולים, ה-ברונקו SPORT, מולו יריבים דוגמת ג'יפ קומפאס למשל.
"זה רכב שמיועד לאנשים שרק עושים צעדים ראשונים בעולם ה-4X4", כך אומרים בפורד, ומציינים כי דגם זה לא חותך בעיצוב, האבזור או ביכולות, אבל מהנתונים שלו צריך להתייחס לדברים האלה בפרופרציות הנכונות. מרווח הגחון שלו למשל מתייצב על 19 סנטימטרים בלבד, וזה כבר פחות מ-22 ס"מ המוצעים לדוגמא בסובארו XV והוא נופל מבחינת הגודל שלו איפשהו בין ג'יפ רנגייד לקומפאס. מצד שני, בפורד מנצלים מבנה רבוע וגבוה לטובת ניצול יעיל יותר של תא הנוסעים ויש לו גם מפשקי סרנים רחבים יותר בשני הסרנים. זה, בחיבור אל מתלים עצמאיים וחמישה מצבי נהיגת שטח מעניקים לו כישורים טכניים לא מבוטלים ביחס לרכב מסוגו.
משפחת ברונקו
ברונקו ספורט. SUV משפחתי עם יכולת שטח מגובשת
לברונקו ספורט יש מנועים רגועים בעוצמתם בהתאם לייעוד שלו. גרסאות בסיס מתחילות עם 1.5 ל' טורבו שלוש בוכנות בהספק של 181 כ"ס, מעליו מנוע 2.0 ל' טורבו עם 245 כ"ס וזהו בינתיים. כולם מחוברים אל תיבת הילוכים אוטומטית שמונה מהירויות והנעה כפולה בלבד עם מערכת לנהיגת שטח. דגמים יקרים יותר מצוידים בנעילת דפרנציאל אחורית עם שני מצמדים שמסוגל לשלוח 100% מומנט לגלגל אחד, וכן יש לדגם הספורט הבכיר 2 מצבי שטח נפרדים, כולל בקרת אחיזה אוטומטית המפקחת על תגובת המצערת.
העיצוב הפנימי של הברונקו ספורט מובחן מדגמי השטח עם מערכת סינק3 קצת פחות עדכנית, לוח מחוונים דיגיטלי למחצה ומוניטור 8 אינץ' עם תאימות לאפל ואנדרויד. יש לו את כל מערכות הבטיחות החכמות של היצרן כולל בקרת שיוט אדפטיבית, פיקוח על שטחים נסתרים במראות הצד ונהיגה חצי אוטונומית בדרגה 2. תא המטען רחב דיו לנשיאת 2 זוגות אופני שטח בקיפול שורה שתיים (ובכך לשחרר את מסילות התקרה לצרכים אחרים), וכן ניתן להשתמש ברצפת הטעינה כשולחן נשלף עבור ארוחות בחיק הטבע. בקטלוג תמצאו למעלה מ-100 פריטים תוצרת פורד על בסיס 4 תמות, בהן "רכיבת אופניים", "שלג", "מים" ו-"תיור".
בפורד ימכרו את ברונקו ספורט תמורת 30 ועד 35 אלף דולרים. גם הוא עתיד להגיע לישראל במהלך 2021.