לנד רובר חשפו הלילה (שלישי) את הדור החמישי של רכב הכביש-שטח היוקרתי רינג' רובר, רכב שהוצג בשנת 1970 ומאז הפך לאמת מידה בקטגוריה ומודל לחיקוי בזכות שילוב טכנולוגי חסר פשרות בין יכולת אספלט משובחת לתכונות של רכבי 4X4 מהוקצעים. בלנד רובר אומרים שזוהי התוצאה העיצובית הפוריה ביותר שלהם מאז ומעולם תוך שהם מערבבים במהפכה דגמים שהשפיעו על המותג בעבר, בשילוב המאפיינים של דור העתיד המחושמל.
ריינג' רובר דור 5 מסתיר שלדה קשיחה ב-50% מקודמתה, על ידי שימוש מורחב באלומיניום (כמעט 80%). הוא זמין בגרסת בסיס גלגלים קצרה וארוכה ולראשונה כולל תצורה שימושית יותר של שבעה מושבים. המטרה של מתכנני הרכב הייתה להבטיח למצטרפים בשורה השלישית נינוחות כמו בשורה השנייה; שני המושבים האחרונים ניתנים לקיפול חשמלי לתוך תא המטען, הם מציעים משענת גב שניתנת להטייה עד 25 מעלות, משענות צד משולבות ו-86 ס"מ מרווח לרגליים והשורה גם מוגבהת ב-4.1 סנטימטרים מעל שתי השורות הקדמיות כדי שלא תווצר תחושה קלסטרופובית.
על הנייר, המידות מצביעות כי בדגם קצר אורכו הוא 5.05 מטר, בעוד הדגם הארוך הוא 5.25. בסיס גלגלים בדגם הקצר הוא 3 מטרים ובארוך התווספו 20 ס"מ. עבור שניהם, מרווח הגחון הוא 29 ס"מ, זווית הגישה היא 34.7 מעלות, זווית הנטישה היא 29 מעלות. גובה הרכב 1.87 מ', רוחבו 2.2 מ', תא המטען בסידור 5-מושבים מציע 725 ל', עם שלוש שורות זקורות הנפח מצטמק ל-230 ל'.
פנסי ה-LED המלאים סטנדרטיים בכל הגרסאות, מקרינים אלומת אור שמגיעה ל-500 מטר עם פונקציה אדפטיבית כדי למנוע סנוור של כלי רכב שמגיעים מלפנים. יתר על כן, באמצעות טכנולוגיית Predictive dynamic bending light מחוברת לווין הם יודעים להעריך את גובה וכוון התאורה לפני שהרכב מתקרב לעיקול. בכך השלימו האנגלים את מה שהם מתארים כ"מערכת התאורה המתקדמת ביותר שהותקנה אי פעם על לנד רובר".
מה עוד? היגוי עם ארבעה הגלגלים הוא אולי החידוש הבולט ביותר בפלטפורמת MLA-Flex החדשה. הוא משפר את היציבות במהירויות גבוהות, כשהציר האחורי מסתובב בשילוב עם הקדמי. בשיטה זו, הגלגלים האחוריים יכולים "לצאת" 7 מעלות באופן נגדי ביחס לקדמיים ומעניקים לו רדיוס סיבובי קטן: פחות מ-11 מטר. לרכב בפרופורציות כאלה, זוהי בהחלט הקלה במקומות חניה צפופים.
הדור החמישי הוא הדגם הראשון של לנד רובר שחמוש במערכת בקרת גלגול אקטיבית אלקטרונית, הנקראת Dynamic response pro, המשתמשת בתשתית חשמלית 48 וולט, יעילה יותר ממקבילות הידראוליות שקצת יותר מסובכות מבחינת משקל וחיווט. המוח של המערכת מנהל את גלגול הגוף בתאוצה צידית, תוך התאמה מבוקרת של כוחות השיכוך על מוטות הייצוב הקדמיים והאחוריים. היא פועלת במקביל אל תוכנית הנהיגה הסלקטיבית עם מצבי כיול כמו דינמי, אקו, רטיבות, חצץ, שלג, בוץ וחריצים, חול ו-זחילת סלעים. מתלי האוויר לעומת זאת הם מורשת של הדגם היוצא, אך כאן הם מוזגו בתוך מערכת הנקראת Adaptive Dynamics. היא מקיימת אינטראקציה עם מערכת הניווט ומתרגמת את הנתונים שלה על מנת לחזות את מהלך הדרך ולספק תגובה חדה ממערכת המתלים בהתקרבות לעיקול, צומת וכדומה (בלנד רובר אומרים שמהירות תגובתה גדלה ב-63% ביחס לדור הרביעי).
בפנים
ההתפתחויות האחרונות של מערכת Pivi Pro מצביעים על שיפור, במרכזו שתי בשורות, שאולי נשמעות שוליות אבל מסייעות לבטיחות הנהג והבטחון של הנוסעים: המשוב של המסך המרכזי, שכעת מותקן כתצוגה מרחפת שמגיעה בגודל של 13.7 אינץ', לוח מחוונים 13.1 אינץ' והעוזרת הקולית אלקסה, כולם מסוגלים להקטין משמעותית את הסחות הדעת מהכביש בסיוע תפקוד קולי וקיצורי דרך. בנוסף לכל זה, מערכת המדיה תוכל לקבל כעת עדכונים באוויר, או OTA ולא תחייב הגעה למרכזי השירות כדי לבצע שדרוגי תוכנה. עוד במסגרת החידושים, מערכת נטרול רעשי חוץ עם 35 רמקולים (כולל שניים משולבים בתוך משענות הראש של השורה השניה) ובמת סאונד עמוקה של מרידיאן, מערכת טיהור אוויר נגד אלרגנים, חלקיקים ואפילו מונעת לדבריהם הדבקות בוירוס הקורונה.
VIDEO
מתחת למכסה המנוע
לראשונה בהיסטוריה שלו, לריינג' רובר תהיה גרסה חשמלית של 100%, שמאפייניה טרם נמסרו על ידי היצרן מכיוון שהיא לא תצא לכבישים לפני שנת 2024. בינתיים, תהיינה זמינות גרסאות היברידיות פלאג-אין, כנראה במחצית השנייה של השנה הבאה, גרסאות בנזין מגוונות וכן הגרסאות הניתנות להתאמה אישית של חטיבת SV, כלומר רכבי הביצועים של המותג הבריטי. בפעימה הראשונה ניתן יהיה לרכוש אותו עם שישה ושמונה צילינדרים, בצימוד עם תיבת שמונה הילוכים אוטומטית.
דגמי ה-6 בוכנות נחלקים בין שלושה דיזלים בנפח 3.0 ליטר עם 249, 300 ו-350 כ"ס בהתאמה, בעוד מנוע השישה צילינדר הרביעי הוא מנוע בנזין בן 3.0 ל' שמחלץ הספק מרבי של 400 כ"ס. כל מנועי השישה צילינדרים מצוידים בטכנולוגיה היברידית מתונה וגרסת פלאג-אין שלו עם סוללת 38 קווטש צריכה תאורטית, לספק 100 קילומטרים טווח נסיעה חשמלי. בסתירה מוחלטת למה שעתיד לבוא בשנים הקרובות, בפסגת ההיצע עדיין ניצב מנוע שמונה צילינדרים בנפח 4.4 ליטר;. אם תרמסו את הדוושה הימנית, מנוע ה-V8 השרירי ישחרר לכביש 530 כ"ס ו-77 קג"מ, משגר את הריינג' רובר על 2.5 הטונות שלו מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 4.6 שניות.
ריינג' רובר תשווק אותו באירופה בחודשים הקרובים, החל ב-127 אלף יורו. בישראל נראה אותו ברבעון הראשון של שנת 2022, כך מוסרים מהיבואנית 'חברת המזרח'.