טויוטה הציגה הלילה (חמישי) את הסנונית הראשונה במשפחת bZ, ראשי תיבות ל-Beyond zero, תת מותג שמוקדש לכלי רכב חשמליים ומסמן שינוי טכנולוגי משמעותי מבחינת המותג היפני. הדגם שמוביל את המהפכה הוא הקרוסאובר bZ4x שהוצג כרכב ראווה בתערוכת שנחאי בחודש אפריל האחרון - וממנו תייצר סובארו את הגרסה שלה לרכב 4X4 חשמלי, ה-סובארו סולטארה, במסגרת שיתוף הפעולה בין היצרנים. עד 2025, תשיק טויוטה לפחות שבעה כלי רכב חשמליים בחסות המותג החשמלי.
ה-SUV של טויוטה מבוסס על רצפה מודולארית ייעודית למכוניות חשמליות, ה-E-TNGA, עליה ירכיבו בעתיד הרבה דגמים חשמליים בגדלים שונים כאמור. מבחינה עיצובית הוא שובר לכוון אחר לחלוטין מהדגמים הקונבציונליים של טויוטה ומאמץ הופעה דינמית יותר, עתידנית עם הרבה קפלים בדלתות, זנב מפוצל לשתי קומות וחתימות תאורה ייחודיות בפנסי החזית וקורת תאורה מסוגננת מאחור. על הניר לפחות, הוא מגיע לכבישים על חישוקי 20 אינץ'.
הפרופורציות של הרכב לא לגמרי ברורות. טויוטה שומרת את המידות הרשמיות שלו מוסתרות בשלב זה. הערכים היחידים שהופצו משווים את גודלו לזה של טויוטה ראב4, ושם מספרים על בסיס גלגלים גדול ב-16 ס"מ, תקרה נמוכה ב-8.5 ס"מ וכן קו מכסה המנוע נמוך יותר ב-5 ס"מ. נפח תא המטען יהיה כ-452 ל', כלומר על פניו אינו מהשימושיים ביותר בקטגוריה אולם בסך הכול, חלל הפנים אמור להיות מעט יותר מרווח מראב4, עם דגש על מרחק גדול בין השורה הראשונה לשנייה ושטח נדיב למרפקים והרגליים.
bZ4X יהיה זמין בגרסת הנעה קדמית או כפולה. לגרסת ההנעה הקדמית מנוע חשמלי בהספק של 204 כ"ס ו-27 קג"מ המאיצים אותו ל-100 קמ"ש תוך 8.4 שניות. לגרסת ההנעה הכפולה יש שני מנועים חשמליים מתוגברים אל 218 כ"ס יחד עם 34 קג"מ שמקצרים את המיאוץ ל-0-100 בשניה שלמה וכן מערכת נהיגה סלקטיבית לנהיגה באזורים לא סלולים עם מספר מצבי כיול. לא משנה באיזו גרסה בוחרים אגב, ל-bZ4X יש מהירות מרבית של 160 קמ"ש (אם משוטטים במקרה באוטובהן).
סוללת הרכב (ליתיום-איון) מותקנת נמוך ברצפה לטובת איזון מיטבי של מרכז הכובד. זוהי סוללת 71 ק' עם מערכת קירור מתקדמת שצריכה לספק לו מרחק נסיעה מרבי של 450 קילומטרים לפי מחזור ה-WLTP. משך הטעינה בתשתית חיצונית במתח של 150 קילוואט אורך חצי שעה ל-80% ומספר שעות בקופסא ביתית. אופציה מעניינת (בתוספת תשלום) היא תקרה סולארית, שלפי מחקרים של טויוטה מוסיפה 1800 קילומטרים לטווח הנסיעה ב-12 חודשי שימוש.
קשה היה לפספס את גלגל ההגה החצוי של ה-bZ4X בחלל הפנים של רכב הקונספט. אבל אם חשבנו שבעל הבית של טסלה השתגע כשהכניס היגוי דמוי סטיק של מטוס למודל S, אז כנראה שבטויוטה חושבים שזה רעיון לא ממש מוצלח וברכב הסדרתי תמצאו גלגל הגה מסורתי. בחברה היפנית מעירים שניסו להטמיע מערכות תקשורת-מולטימדיה-מידע אולטרא אינטאוטיביות לשימוש בסביבת הנהג, קלות להבנה ומהירות בתגובתן לכל פקודה. מערכת ההיגוי עצמה אגב פועלת ללא חיבור מכאני, כלומר בשיטת Steer by wire אלקטרונית שמניבה חסכון במשקל וגם תורמת לטעמם לחדוות הנהיגה.
VIDEO
מה עוד? במרכז צג ראשי גדול עם קישוריות לסמארטפונים, לוח מחוונים 7 אינץ' וכל צי מערכות הבטיחות של טויוטה (SF2) על סיפונו. כל העדכונים של הרכב נעשים בצורה מקוונת (OTA, או over the air) כמקובל כיום בדגמים חשמליים. בטויוטה מציינים עוד כי הסוללה נבדקה במבחני עמידות מפרכים, בתנאי מזג אוויר משתנים ולפי הערכות שונות תהיה שמישה גם אחרי 10 שנים ב-90% מהתפוקה המקורית שלה (או כ-240 אלף קילומטרים).
המכונית תוצג רשמית באתר טויוטה האירופי ב-2 בדצמבר, זמינה לרכישה מקוונת. לארץ יגיע הרכב במחצית השניה של 2022, כך מסרה ל'עולם הרכב' יבואנית טויוטה יוניון מוטורס. המחירים באירופה יעמדו על כ-40-45 אלף יורו.