$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

אמריקה עדיין ישנה על כריות אוויר פגומות

דו"ח חדש חושף מה קורה באמת כשמכוניות נקראות להחלפת כריות

מערכת עולם הרכב   30.06.16 - 16:42

תגיות: עולם הרכב

Getting your Trinity Audio player ready...


פרשיית כריות האוויר הפגומות של טקאטה עברה אצלנו בשקט יחסי. טוב, זה בדיוק היחס בין שוק הרכב בישראל לבין האמריקני כי הרי אנחנו רק טיפה בים ואצלנו זה קורה קצת אחרי שבעולם הגדול מתעוררת בעיה. במקרה הזה אנחנו דווקא שמחים שלא קרה כאן כלום כי הרי מדובר בסכנת פגיעה בנפש בגלל התפוצצות כריות האוויר של טקאטה בזמן תאונה מעבר לדרוש וגרימת קרעים בכרית שאיננה ממלאת את תפקידה ולהיפך מכך, היא עלולה לפצוע או להרוג את הנהג והיושב לצידו בגלל שחרור של רסיסי מתכת ישירות לאזור הראש שאליו הכרית מכוונת. הסיבה לכל המהומה נעוצה בחומר שנקרא אמוניום ניטרט שסופג לחות ופעולתו משתבשת. אותו אמוניום הוא זה שמפעיל את הניפוח וכאשר הוא לח אז תכונותיו משתבשות והוא פשוט הופך לאנרגטי יותר ובמקום ניפוח, מקבלים פיצוץ תרתי משמע.

מספר המכוניות בארה"ב שצריכות היכנס לבדיקה במרכזי השירות של יצרניות הרכב הרבות לבדיקת הכריות הוא מספר דמיוני, עשרות מיליוני כלי רכב יהיו חייבים לסיים את הטיפול עד 2018 ומדי יום נכנסות אלפי מכוניות לבדיקה. מפעלי הרכב היו חייבים להצטייד בכמות חסרת תקדים של כריות אוויר רזרביות שמא כל הכריות שתיבדקנה ימצאו לקויות אבל אין ברשותם מספר כה רב ולכן התהליך יימשך עוד שנתיים וחצי לפחות. אז מה עושים בזמן הזה והאם האמריקנים שקונים מכוניות חדשות אחרי שהפרשה התפוצצה יכולים לנהוג בלב שקט? אז זהו שלא. הסנטור ביל נלסון הניח דו"ח על שולחן הקונגרס האמריקני שממנו עולה כי ארבע יצרניות רכב עדיין ממשיכות למכור מכוניות בארה"ב עם כריות אוויר חשודות שלא נבדקו. מדובר בפיאט, טויוטה, מיצובישי ופולקסוואגן (כן, שוב פולקסוואגן) שממשיכות למכור מכוניות באישור של מכון הבטיחות האמריקני כי הכריות שבאותן מכוניות אינן פגומות בוודאות.

על פי הדו"ח נראה כי הבעיות הלוגיות בתפיסת החוק באמריקה יכולות להשאיר פרצות ויש מי שישתמש באותן פרצות כי אם סברתם שיש בעיה בכך שמכוניות חדשות נמכרות עם כריות חשודות והבעיה איננה מזעזעת דיה, אז הנה עובדה נוספת שתזעזע את האמריקנים. מפעלי טקאטה ממשיכים לייצר את כריות האוויר ללא וודאות שהן תקינות ואותן כריות חדשות שנשלחות למרכזי השירות להרכבה במכוניות שהיו עם בעיות, מוצאות את דרכן בדיוק לאותו מקום שבו הן היו צריכות להתגלות ולא לחזור אליו. בארגון הבטיחות האמריקני מודעים לבעיה ועדיין מאשרים אותה אם כי הם פסקו שכל מנגנוני הניפוח החשודים החדשים יוחלפו עד 31 בדצמבר 2019.

אז האם רק אי אספקת כריות תקינות מונעת את הטיפול בבעיה? מסתבר שלא. 11 יצרניות הרכב שנקלעו לבעיה עם המפעל הגדול בעולם שמייצר כריות אוויר, מתקשות לאתר את הבעלים של המכוניות כי רובן ככולן כבר החליפו בעלים יותר מפעם אחת. הנתון המקסימלי של הענות קריאה לתיקון הוא 39% ואילו הנמוך ביותר הוא 0.04% בלבד. נראה כי ידיהם של משרדי הרישוי והתחבורה האמריקנים קצרות מלהושיע והמחוקק זקוק לסיוע של האזרחים בזמן שהבדיקה לנתונים של הסנטור המכובד נבדקים.