"כללי המשחק השתנו, ומערכות האיתור שמותקנות ברבים מהרכבים בישראל, לא מספקות יותר את הסחורה. כל גניבה שנייה מתבצעת באמצעות משבש GPS ולחברות אין פיתרון יעיל לכך. כל מי שחושב שמערכת האיתור ברכב שלו תמנע את הגניבה, צריך להתפקח", כך אומר לערוץ הספורט גורם במשטרת ישראל על רקע נתוני הגניבה שפורסמו לאחרונה, על פיהם בשנה החולפת נרשם זינוק של 40% במספר הרכבים שנגנבו ביחס לשנת 2020.
על פי נתוני משטרת ישראל, במהלך שנת 2021 נגנבו לא פחות מ-12,147 כלי רכב, בעוד שבשנת 2020 – מספרם עמד על 8,644 כלי רכב. המשבש עליו מדבר קצין המשטרה הפך להיות כלי עזר שנמצא בשימוש מרבית כנופיות גניבת כלי הרכב בישראל. מדובר על מכשיר שמשבש את קליטת ה – GPS ובכך מונע מרכיב האיתור שמותקן ברכב או בכלי הדו גלגלי, לשדר את מקום הימצאו. אומנם, מדובר על מכשיר אלקטרוני שחוקיות מכירתו מוטלת בספק, אולם שיטוט קצר באינטרנט מעלה עשרות הצעות לרכישתו, במחירים של עשרות עד מאות שקלים בודדים.
"חברות האיתור השונות, מספרות כי רכיבי האיתור שלהן יודעים לשדר אותות התרעה - גם אם נחסמה הקליטה. ייתכן שברמה מסוימת הדבר נכון, אולם המציאות מוכיחה לך שהגנבים נמצאים צעד אחד לפני חברות המיגון והסיכול – עובדה היא שאלפי רכבים בהם הותקנו רכיבי איתור חדישים, נגנבו ללא כל בעיה", מוסיף קצין המשטרה.
גם בחברות הביטוח מודים כי קיימת בעיה: "ניהול סיכוני גניבה מושפע באופן ישיר מאפקטיביות מערכות המיגון שמותקנות על כלי הרכב. ברגע שהגנבים משתמשים בכלי שובר שיוויון – זה בהחלט משנה את פני התמונה ומעורר דאגה רבה", מציין בפנינו גורם בכיר במחלקת ביטוחי רכב באחת מחברות הביטוח הגדולות. עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכת עורכי הדיןL "להערכתי, הזינוק שחל במספר הגניבות אינו פועל יוצא רק של העליה בהיקף השימוש באותם משבשים אלא גם לאור התייקרות חלקי החילוף בישראל – מה שמתדלק את הצורך במציאות חלקי חילוף משומשים. וצריך לקחת משהו נוסף בחשבון: מי שבסופו של יום משלם את מחיר העליה בגניבות הרכבים זה לא חברת הביטוח אלא המבוטחים: הפרמיות מתייקרות ואנו עדים לעליה בגובהן בלא מעט כלי רכב".
עו"ד אסף ורשה
מעמיסים את הכלים
לצד הזינוק בגניבת כלי רכב, כאמור, חל זינוק דרמטי בשיעור של עשרות אחוזים גם בגניבה של כלים דו גלגליים. קיומן של מערכות איתור על חלק מאותם כלים, לא הועילה ובניגוד לרכבים שרבים מהם מבוטחים, שיעור ניכר מבעלי הדו"ג, רכשו במקרה הטוב פוליסות חובה וצד ג', שאינן נותנות מענה לגניבה. החשש מפני גניבה, הפך להיות נושא מדובר מאוד בפורומים השונים, בין היתר משום שהרבה יותר קל "להעלים" קטנועים ואופנועים, לעתים בשיטות של העמסתם לכלי רכב מסחרי והסתלקות מהמקום עם השלל." אנו עושים מאמצים כבירים בשביל לסכל את הגניבות, הן ברמה הארצית והן ברמה המחוזית, זאת כמובן בשיתוף עם יחידת אתגר שעוסקת באופן ייעודי בסיכול גניבת רכבים. איננו יכולים להיות בכל נקודת זמן – בכל מקום, אך אנו מפעילים שורה של אמצעים טכנים ומודיעיניים בשביל להתמודד עם התופעה" , מציין קצין המשטרה.
אילן גולדשטיין, מנכ"ל פוינטר בתגובה:
"הגידול בעליה בגניבות נובע בין היתר מקיומן של פרצות רבות בגדר ההפרדה, אשר לא מטופלות, דרכן קל מאוד להעביר כלי רכב גנובים. חוליות גנבי רכב מופעלות על ידי משפחות פשע וכנופיות מאורגנות, דרכן ניתן להזמין חלפים או כלי רכב ספציפיים. בחלק מהמקרים גניבת הרכב היא פועל יוצא לצורך מימון קניית אמל"ח, והשימוש בו נעשה לא רק באירועי חתונות. השרשרת שבתחילתה גניבת רכב, עוברת דרך תעשיית "משחטות רכב" מאורגנות בשטחי הרשות וחוזרת לשוק חלקי החילוף, בין השאר במוסכים ישראלים לתיקוני תאונות. מיקומי המשחטות והמשפחות שמתפעלות אותן ידועים לגורמי הבטחון והמשטרה בישראל וברשות.
חברות האיתור, ובראשן פוינטר, מסכלות ותופסות את מרבית ניסיונות הגניבה של כלי הרכב נדרשי האיתור המאובטחים על ידן. נתוני הגניבות שמפורסמים מעת לעת על ידי המשטרה, כוללים כלי רכב וכלים דו-גלגליים רבים אשר אינם נדרשים ואינם מוגנים באמצעות מערכות איתור. לאחרונה הכנופיות המאורגנות החלו להשתמש במשבשים סלולריים, דבר המעיד על עליה נוספת ברמת התחכום של כנופיות מאורגנות ומתוחכמות. לפי נתוני פוינטר ב-80% מתוך סך ניסיונות לגניבות רכב, נעשה שימוש במשבש סלולרי. משבש סלולרי הוא מכשיר קטן ולא חוקי היוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ותשדורת GPS ברדיוס מסביבו. המכשיר אינו מונע את איתור הרכב או את קבלת ההתראות ממנו, אך משבש ומעכב אותן ובכך מקנה לגנבים דקות יקרות, הנדרשות להם כדי להשלים את הגניבה.
מתוך ראיית העתיד, מזה למעלה מ-3 שנים פוינטר פיתחה והקימה רשת תקשורת RF חדשה, ייעודית ונפרדת, אשר מאפשרת למשדרים שלה, בעת זיהוי שיבוש סלולרי, לעבור לתדר אחר, אשר אינו מושפע מהמשבש ומאפשר את איכון ואיתור הרכב. המשדרים ההיברידיים של פוינטר (שעובדים גם בתדר סלולרי וגם בתדר רדיו) המותקנים כיום בכלי הרכב של מרבית מהמנויים שלנו, מזהים באופן אוטומטי את השימוש במשבש סלולרי בקרבת הרכב, מדלגים באופן אוטומטי לשדר בתדר חלופי ומוציאים התראה מידית למוקד המבצעי על ניסיון השיבוש ומיקום הרכב. נתונים אלה מועברים מידית לכוחות המשטרה ולסיירי פוינטר לצורך סיכול הגניבה ותפיסת הרכב. ללא אחוזי תפיסה גבוהים והשבת הרכב לבעליו המצב היה שונה והיינו מחפשים פתרונות אחרים. למרות הטכנולוגיה המובילה שברשותנו, בפוינטר ממשיכים כל העת בפיתוח אמצעי מניעה, סיכול ואיתור חדשים, שיהיו שוברי השוויון בניסיונות גניבות הרכב בעתיד."