חמדי הוא הבעלים של משתלה קטנה קצת אחרי החיבור בין כביש עוקף יריחו לכביש הבקעה. בעצם 'משתלה' זו מילה שגדולה בשתי מידות על הצריף הקטן שבחזית שלו יש כמה מדפים של שתילים גוססים. בכל אופן את חמדי והצריף שלו הכרתי לפני כמה שנים כשדי במקרה עצרתי שם. חמדי הסתכל על הגרוטאה הישנה שלי ונתן אבחון מדויק של המנוע והדגם, מה שגרר שיחה שבה למדתי שבעולם הערבי יש המון תוכניות על מכוניות בטלוויזיה הלוויינית - חמדי הכי אוהב את התוכנית ממרוקו - אחר כך לקפה ובסוף גם לקניית שלוש ביגוניות עייפות שלא שרדו אפילו שבוע. מאז בכל פעם שאני חוזר מסיבוב בים המלח דרך כביש הבקעה אני עוצר אצלו. לפעמים שותים קפה, לפעמים אני קונה איזה כריזנטמה שהצליחה לשרוד את האצבעות הירוקות שלו, ותמיד יש שיחת מכוניות. סוג של חברות מוטורית מוגבלת שכזאת.
בשבוע שעבר, בשיא החום עצרתי ליד הצריף. חמדי היה בפנים ולא עשה שום סימן שהוא מתכוון לצאת. האמת? מבין אותו. ב-42 מעלות בלי מזגן למי יש כוח לחשוב על שטויות כמו הלקוח הראשון של היום. במחשבה שנייה של השבוע. נכנסתי פנימה. חמדי, אמרתי לו, חייב חשמל לאוטו. נגמרה לי הסוללה. וואלה אחי, הוא ענה, אין בעיה. יצאנו החוצה והפורשה פאנאמרה בצבע שהיצרן מגדיר כ"אפור וולקני מטאלי" נעצה בנו מבט אלכסוני מהפנסים הקדמיים. חמדי החזיר לה מבט משלו ושאל "אז איפה האוטו שלך?".
הצבעתי על הפנאמרה.
הוא חייך ואמר "וואלה אחי, מאחל לך. באמת. איפה האוטו?". לחצתי על הכפתור של השלט, הפאנאמרה הבהבה וחמדי כמעט התעלף. אבל מה שקרה אחרי זה היה הרבה יותר מפתיע. חמדי התחיל לדקלם את הנתונים הטכניים של המכונית כאילו הוא לעס את כל 168 העמודים של הפרוספקט הטכני שלה. ואם במקרה זה לא היה מובן עד כאן, אז אדגיש ששום פורשה לא מאיימת על צמרת רשימת המכוניות הנפוצות בכפר הזעיר הזה ויש כמה סיבות טובות להאמין שהפאנאמרה הספציפית הזאת הייתה הפורשה הראשונה בהיסטוריה שממש חנתה בו. מילא שאתה יודע שזו פאנאמרה אמרתי לו אחרי שהוא גמר ללטף את מושבי העור, אבל איך ידעת שזה היברידי? "בגלל שהברקסים שלה אח'דר" ענה חמדי. מה זה אחד'ר ביררתי. "זה הצבע" הוא אמר והצביע על הקליפרים הירוקים והמסיבים שבלטו בתוך הג'אנט הענקי. ואם בעוקף יריחו יודעים את המשמעות של צבע הקליפרים בפאנאמרה, ניואנס שבעצמו הוא ניואנס, אז כנראה שתעשיית החלומות של פורשה עובדת שעות נוספות ובהצלחה לא מבוטלת. בצדק או לא? בואו נצא לדרך.
דיסוננס קיצוני; הפנמרה והצריף של חמדי
קצת טריוויה ורקע
כבר בסוף שנות השמונים הציגה פורשה קונספט למכונית מנהלים ראשונה שלה. כמו כל מכונית בפורשה גם היא קיבלה מספר, קוד בלשון החברה, 989, וחיצונית לפחות היא הייתה 911 שעברה ניפוח ומתיחה רציניים מאוד. אין לי מושג איך היו התגובות אבל המכונית נשארה בגדר קונספט והפכה למוצג במוזיאון של החברה. אני מתייחס להיסטוריה העתיקה הזאת כי כשחזרה פורשה לרעיון של ייצור מכונית מנהלים באמצע שנות האלפיים, חלק מהעקרונות שהנחו את תכנון ה-989 יצאו מאחסון והפכו להיות הבסיס של הפאנאמרה שהוצגה ב-2009, והכוונה היא לעיצוב שנדרש להיות כמה שיותר 911. אגב, גם השם פאנאמרה הוא סוג של רמז לקאררה, תת הדגם המרכזי של ה-911, שקיבל את שמו מהקאררה פאנאמריקנה, מירוץ מכוניות מקסיקני נשכח מתחילת שנות החמישים.
למה כל זה רלוונטי לדור השני של הפאנאמרה שנולד בסוף 2016? כי בפורשה כנראה הגיעו למסקנה שאפשר לחתוך את הקשר הגורדי ל-911 וחיצונית זה עשה לפאנאמרה רק טוב. על פניו הדימיון בין הדורות רב אבל מבט קצת יותר מדוקדק מראה עד כמה היא התחדדה והפכה להיות זוויתית, כוחנית ובעיקר בעלת אישיות עצמאית משלה. לא עוד 911 על (הרבה) סטרואידים אלא פאנאמרה בוגרת ועצמאית, שם קוד 971. והרבה יותר חשוב מזה: בעולם שבו לרבות ממכוניות היוקרה יש צללית סדאן די אחידה ודי משמימה, הפאנאמרה שונה ובולטת. אף אחד, אבל אף אחד, לא יחמיץ את העובדה שאת/אתה נוהג בפורשה.
השינוי בתא הנוסעים משמעותי אפילו יותר. במרכז תא הנוסעים נמצא מסך מגע ענק שדרכו נשלטות כל הפונקציות של המכונית. מתחתיו משתרעת קונסולה גדולה שעליה אינספור כפתורי מגע, שחלקם הם "קיצורים" של מסך המגע שחוסכים את הצורך המעיק לפשפש בתפריטים. לוח השעונים עצמו מורכב מחמישה שעונים, ארבעה מהם מסכים (שחלקם מתחלפים לבחירת הנהג). החמישי הוא שעון סל"ד גדול במיטב המסורת. והכל מרופד בעור איכותי ומורכב בקפדנות גרמנית מעוררת השתאות.
תוספות? כל מה שאפשר להעלות על הדעת וגם כמה שלא. משמירה אקטיבית על הנתיב ובלימה אוטונומית ועד חישוקי "21 בסגנון פורשה 911 טורבו (21,353 שקלים). מג'וקבוקס שאותו טוען היבואן במוזיקה מגוונת ועד מצלמות לכל הכיוונים לחניה, לקרבה או לסתם התבוננות פנורמית בסביבה. מדלתות שנאטמות בוואקום ועד מערכת שמע של BOSE . אבל התוספת הכי מגניבה בארסנל של הפאנאמרה היא האיוורור בתוך המושבים. לא מקורי אמנם (ויש גם במכוניות יותר זולות) אבל הפעם הראשונה שבה היה לי את העונג להתנסות בזה בקיץ. פשוט מעולה. אגב, המחיר של הפיצ'ר הזה די דומה לשל מזגן מיני מרכזי לדירה סטנדטית ועומד על כ-8500 שקלים.
אבל עם כל הכבוד לעיצוב ולתוספות המכונית הזאת מיועדת לנהיגה ועמוסה בכל טוב הנדסי, מכאני ואלקטרוני שקצרה היריעה מלתאר. בגודל, וזה באמת רק נגיעה במכללים העיקריים, מדובר במנוע בנזין V6 טווין טורבו בנפח 2.9 ליטרים ו-330 כ"ס, ובמנוע חשמלי של 136 כ"ס, שיחד מספקים אורווה צפופה של 462 סוסים. כל זה מחובר לכל ארבעת הגלגלים דרך גיר כפול מצמדים של 8 הילוכים. הסוללות שנטענות גם מהרשת הביתית (פלאג אין) מאפשרות טווח נסיעה חשמלי לחלוטין של כ-35 ק"מ, פחות או יותר הטווח היומי של רוב המשתמשים. מעבר לזה גם המתלים וההגה ניתנים לכיוון והכל כולל הכל נשלט על ידי מחשב מרכזי שמאפשר מצבי נסיעה שונים. חיסכון? ספורט פלוס? חשמל נטו? רק תגידו. ואני לא יכול להשתחרר מהמחשבה מה קורה ביום שהוא מתעורר עם מצב רוח רע.
ירושלים-ים המלח
רק לפני שעה יצאנו, הפאנאמרה ואני, מהסוכנות בהרצליה פיתוח, בסוללה עדיין יש יותר מחצי, וכבר למדתי לא מעט על ישראל והישראלים. ואיך נאמר זאת בעדינות - יש עוד לא מעט דרך עד שנהיה קוסמופוליטיים ורחבי אופקים כמו שאנחנו כנראה רוצים להיות; בארומה של צומת שואבה זכיתי ל"פששש איזה אוטו" מאחד המוכרים, ואחר כך גם לאגודל זקוף מצד נהג משאית, ואת זה עוד איכשהו אפשר להגדיר כחינני, אבל על כביש 6 ריחפו סביבי שני ערסים בספורטיבית חדשה ועתירת מדבקות שנורא רצו רייס, וזה כבר מציק שלא לומר פתטי. והיו נוספים. למה ישראלים מרגישים צורך להביע דעה כשהם רואים מכונית יקרה על הכביש? תשובות נוקבות יתקבלו בברכה בתגובות.
אבל הכביש זורם ומהר מאוד אני בירידות לים המלח, הטמפרטורות מטפסות במהירות וביחס כמעט ישר בני האדם הופכים לנדירים. שממה מוטורית ואנושית מבורכת ונעימה, במיוחד אם המזגן מלטף לכם את הגב דרך נקבוביות זעירות במושב. איפה היינו? כן ים המלח, פאנאמרה, כביש פתוח. אני מסובב את המתג שעל ההגה ממצב הייבריד למצב ספורט. יש גם ספורט פלוס, אבל לשלב הזה של ההיכרות ספורט בהחלט מספיק. שורה ארוכה של מעגלים מודפסים נכנסים לעבודה והמון דברים מתרחשים במהירות. המנוע משנה את חלוקת העבודה בין הבנזין לחשמל ואת הצליל שלו; הגיר שוכח מהמחשבות על חיסכון בדלק; המתלים קצת מנמיכים את האוטו; ההגה ודוושת הגז מתקשחים. ואלה שינויים שהם פחות או יותר מורגשים. לפי החומר הטכני קורים עוד המון דברים שלא מרגישים כמו למשל החלפת מצב בשתי מערכות עם השמות הלא סקסיים בעליל PDCC ו-PASM שבגדול הן האלקטרוניקה שמרסנת את השילדה והמתלים תחת עומס, ואם זה לא מספיק גם מערכת ההיגוי של הציר האחורי - כן יש דבר כזה - נכנסת לכוננות כל התהליכים הללו מתרחשים בשניות ספורות שבהן הפאנאמרה מחליפה אישיות; ממכונית חזקה ומהירה אבל גם ידידותית ומנומסת היא הופכת לטורף שלא רואה בעיניים. השינוי מורגש קודם כל במנוע; השילוב בין החשמלי לבנזין מספק מומנט של 70 קג"מ שזמין מ-1100 סל"ד ודחף שפשוט מעיף את המכונית.
הדרך ל-100 לוקחת 4.6 שניות, מספר יפה שלא מתאר אפילו שמץ מהדרמה, כי 100 קמ"ש הם רק המבוא שאחריו הפאנאמרה ממשיכה להאיץ באותו הקצב עד לאזורים שהם הרחק מחוץ לטווח שמאפשר, אפילו תיאורטית, להגיש בקשת חנינה לנשיא. ואם יש מישהו שהתאוצה הזאת לא מספיקה לו אז לפאנאמרה יש עוד קלף בשרוול בדמות כפתור קטן על ההגה, תגובת ספורט קוראים לו "בפורשית", שלחיצה עליו נותנת בעיטת כוח ל-20 שניות. סוג של ניטרו חשמלי שכזה.
VIDEO
אבל עם כל הכבוד למנוע, סליחה למנועים, האס של הפאנאמרה הוא בשילדה ובכיול שלה. ככל שהמהירות והעומסים בעיקולים עולים כך המכונית הולכת ומתכווצת סביבך הולכת ומתחדדת ומתפקסת. אולי אלה כל הגיזמואים ששולטים בשילדה ובהיגוי, ואולי בכלל קסם עתיק מלב היער השחור, אבל מאחורי ההגה של הפאנאמרה עם דוושה לחוצה עד הסוף - אתה לא יכול להאמין שאתה במכונית של חמישה מטרים אורך ו-2.2 טון. זה פשוט לא מסתדר עם החוקים הכי בסיסיים של פיזיקה. כן, יש גבול ליכולות של הפאנאמרה - אני יודע את זה מסיבוב שעשיתי לפני קצת יותר משנה בפינלנד על מסלול שהורכב מקרח בעובי של 70 ס"מ - אבל בים המלח, על כביש יבש ובקצב בלתי נתפס היכולות שלי כנהג והכבישים שמתחתינו נגמרו הרבה לפני אלה של הפאנאמרה.
שורה תחתונה
משהו כמו 70 ק"מ דרומה, ולמרות העבודה המאומצת של איוורור החרירים במושב, הייתי די רטוב והחלטתי על הפסקת צהריים מחוץ לאוטו. ריפודי עור בצבע בז', אתם יודעים, ועוד כאלה שמוטבע עליהם הסמל של פורשה (3,416 שקלים תוספת) לא הולכים טוב עם סנדוויץ' טונה מארומה. המסקנות ששירבטתי לעצמי בסלולארי היו כמעט זהות לאלה שהיו לי למחרת אחרי עוד כמה מאות קילומטרים. הפאנאמרה, וזה הייחוד שלה מול כל מכוניות היוקרה שבהן יצא לי לנהוג, היא מכונית שמיועדת לנהג, ולמרות שזה נשמע טריוויאלי צריך כמה מילות הסבר. בסגמנט הזה - של מכוניות פאר שהמחיר שלהן לא רחוק ממיליון שקל - אין מכוניות נטולות יכולות; לכולן יש מנועים אדירים, לכולן יש אלקטרוניקה בלי סוף ולכולן יש ביצועים מרשימים ותאי נוסעים שבא לבכות. אבל לפאנאמרה יש עוד משהו - היא גם מכונית שכיף לקחת אותה לסיבוב אקשן על מסלול או סתם בים המלח. כן, אני יודע שזה נשמע מוזר כשזה מתייחס למכונית במימדים ובמשקל הזה, ועוד יותר אם מוסיפים למשוואה את העניין ההיברידי שקצת מזוהה עם חיסכון בדלק ותדמית ירוקה וכל היתר, אבל זה בדיוק הקטע של הפאנאמרה - היא פורשה אמיתית! ואתם יודעים מה? אני מוכן להתערב על מפתח בצבע הרכב כולל נרתיק עור (3732 שקלים) שהפאנאמרה יכולה לתת בראש, ואפילו די בקלות, לכמה ספורטיביות נחשבות ומוצהרות.
עוד נקודה מרשימה בפאנאמרה היא שילוב המכללים. עם כמויות האלקטרוניקה, ההנדסה, המצבים והתכנותים זה רק סביר למצוא באיזשהי פינה חריקה קטנטונת מהסוג שנפוץ בהמון מכוניות הרבה יותר פשוטות. משהו בסגנון 'מצב חשמלי+מתלים ספורטיביים+גיר ידני+סטופ אנד גו פעיל+מזגן בשיא העוצמה=קפיצה קטנה בהילוך ראשון'. אבל כמה שחיפשתי לא מצאתי כזאת מה שמראה עד כמה הפאנאמרה מהוקצעת.
בחוץ גיהנום ואני לוקח שני ביסים מהסנדוויץ' ונמלט חזרה למושב הממוזג. רוכשים פוטנציאלים יקרים, אם אתם מתכוונים להגיע הרבה לים המלח ביולי-אוגוסט שלא תעזו לוותר על התוספת הזאת גם אם המשמעות היא שתאלצו לוותר על הוילון האחורי המתקפל (4142 שקלים).
אני מניע והפאנאמרה מרעישה כמו ג'מבו שעומד להמריא. בחום הזה, מתברר, נכנסת לעבודה סוללת מאווררים ענקית שתפקידה לקרר את הסוללות. אנחנו מסתובבים על הכביש ומתחילים לעשות את הדרך צפונה לעבר כביש אלון. אני עושה הערכת מצב ובקווים כלליים היא נראית בערך כך: סודה? יש. כביש לקצת אקשן? יש. פורשה? יש. תלונות? אין. ועם השורה התחתונה הזאת אני מסובב את המתג לספורט פלוס ומדביק את הדוושה לריצפה.
מחיר בסיס: 769,000 שקל
מחיר מכונית המבחן (כולל תוספות): 855,770
מנוע בנזין: V 6 טווין טורבו 2.9 ליטרים
הספק: 330 כ"ס
מומנט: 45 קג"מ ב-1750-5000 סל"ד
הספק מנוע חשמלי: 136 כ"ס
מומנט: 40 קג"מ ב-2300 סל"ד
הספק משולב: 462 כ"ס ב-6000 סל"ד
מומנט משולב: 70 קג"מ 1100-4500 סל"ד
0-100: 4.6 שניות
מהירות מירבית: 278 קמ"ש
מימדים (ס"מ): 504*194*142
משקל: 2170 ק"ג
צריכת דלק (מבחן):7.7 ק"מ לליטר