מכוניות קטנות, או "סופרמיני" בעגה המקצועית, תמיד נחשבו למבוקשות כיוון שהן עונות על צרכים רבים ומגוונים. יש כאלו שיבחרו במכוניות אלו משיקולי תקציב, יש כאלו שיבחרו בהן בגלל גודלן האידאלי לתנועה בתוך העיר או בגלל עיצוב אופנתי וצעיר. גם הלקוחות של מכוניות אלו נע במנעד רחב שכמעט לא ניתן למצוא באף פלח שוק אחר, מצעירים תזזיתיים, דרך משפחות קטנות ועד לאנשים מבוגרים יחסית שאינם זקוקים כבר למשפחתית. מכוניות הסופרמיני פונות לכולם.
הדבר נכון במיוחד בשנים האחרונות, בהן המכוניות בקטגוריה גדלו משמעותית והפכו למעשה להיות דומות בגודלן למשפחתיות הקומפקטיות של ראשית שנות ה-2000. בנוסף לכך, הן גם הפכו בטיחותיות ומאובזרות יותר, עם מגוון מערכות בטיחות ופינוקים שהיו קיימים עד לא מזמן במכוניות גדולות ויקרות יותר.
שוק הסופרמיני הוא מהשווקים הבודדים בהם עוד נשמרת דומיננטיות של המותגים האירופאים, עם דגמים כמו סיאט איביזה, רנו קליאו, סקודה פאביה ופיג'ו 208. עם זאת, גם היפניות מפגינות נוכחות מרשימה בעיקר עם טויוטה יאריס, מאזדה 2 והונדה ג'אז. למרות שמדובר בפלח שוק צפוף ורווי, יונדאי לא מוותרת על נציגותה גם שם ועושה זאת עם ה-i20 שלפחות בישראל נחשבת לאחד מהדגמים הפופולאריים ביותר בקבוצה, וכך היה גם עם הגטס שקדמה לה בעשור שעבר.
יונדאי i20 גם הובילה את טבלת המכירות בקטגוריה בתחילת העשור, אך דווקא עם הדור השני שלה שהגיע ארצה ב-2015 היא איבדה את הבכורה. אמנם הדור החדש היה גדול ומרווח יותר, בעל תא נוסעים איכותי יותר וגם מראה הרמוני יותר (הגם שלא פורץ דרך), אבל זה לא הספיק כיוון שהיו לה כמה חסרונות מהותיים ומשמעותיים. בדיוק בחסרונות אלו טיפלה מתיחת הפנים אותה עברה המכונית בתחילת השנה, ולקראת 2019 התייצבה i20 המחודשת בישראל במטרה אחת: להחזיר לידי יונדאי את הבכורה.
הפנים החדשות
אם מתסכלים על ה-i20 מבחוץ קשה להבחין שמשהו השתנה בעיצובה. בדרך כלל במסגרת מתיחות פנים של אמצע החיים מתבצע עדכון עיצובי מוחשי יחסית, אך במקרה של ה-i20 העדיפו ביונדאי לא להמר יותר מידי. השבכה הקדמית הודגשה מעט, יחידות התאורה הקדמיות נורו דומות אך כוללות פס LED מרשים כתאורת יום, מראות הצד כוללות כעת מאותתים והפנסים האחוריים עברו עדכון קל בצורתם ובחתימת האור שלהם.
מעבר לכך זו אותה i20 מוכרת שמלכתחילה הייתה שמרנית בעיצובה, אך הרמונית למדי, כשהפריט העיצובי הבולט שלה היה קורה C המושחרת. במסגרת מתיחת הפנים ניתן יהיה לקבל את המכונית מעתה גם עם גג שחור באמת האבזור הגבוהה. יחד עם צבעים חיים, כמו הכתום-אדום של רכב המבחן, ה-i20 בהחלט מייצרת נראות נעימה לעין. קחו אותה בצבע לבן ליסינג ולא תשימו לב שהיא חלפה על פניכם ברחוב.
כניסה אל תא הנוסעים של יונדאי i20 מגלה שגם כאן לא נעשה שינוי מהותי. ניתן להבחין בריפוד שונה למושבים, עם תפרים התואמים את צבע המרכב, אבל מעבר לכך הצבע השחור הקודר שולט בתא הנוסעים שהחומרים בו לא מרגישים איכותיים ונעימים למגע כמו במתחרות האירופאיות. קצת צבע היה מוסיף לאווירה בתא הנוסעים שהוא בסך הכל די מוצלח, עם הנדסת אנוש טובה, מרווח ראוי לארבעה נוסעים ואיכות הרכבה ללא רבב.
ובכל זאת יש שינוי אחד מהותי בתא הנוסעים, והוא נמצא בפינה השמאלית ליד הקורה הקדמית. יונדאי i20 ויתרה על מערכת המובילאיי הצפצפנית בהתקנה מקומית לטובת מערכות בטיחות אקטיביות המותקנות על פס היצור. מעתה מגיעה ה-i20 עם מערכות בלימת חירום אוטונומית, מניעה אקטיבית של סטייה מנתיב מעל מהירות של 60 קמ"ש, תאורת אור גבוה אדפטיבית והתרעת ערנות לנהג. בכך הפכה ה-i20 לאחת המובילות בקבוצתה בחבילת אבזור הבטיחות.
את פעולת בלימת החירום לא יצא לנו לבדוק למזלנו, אך מערכת תיקון הסטייה מנתיב פועלת היטב. אם זאת, היא יוצרת מעין הקשחה מלאכותית של ההגה בתחילת ההפניה שלו, מה שמציק בעת ביצוע תיקוני היגוי מזעריים במהלך נסיעה, מה שגרם לנו לנתק אותה לטובת תחושת היגוי יותר טבעית.
שינוי קצב
עד כה שווקה i20 עם מנוע 1.4 ליטר אטמוספרי ותיבת הילוכים מיושנת בעלת 4 יחסי העברה בלבד שיצר חבילה עייפה ורועשת. מעתה מגיעה ה-i20 עם מנוע טורבו מודרני תלת-צילינדרי בנפח 1.0 ליטר. ההספק המרבי של מנוע הטורבו החדש אמנם זה לזה של מנוע האטמוספרי המוחלף, אך המומנט גבוה משמעותית ועומד על 17.5 קג"מ המתקבלים כבר ב-1,500 סל"ד. תצרפו לך את תיבת ההילוכים המודרנית כפולת מצמד ותקבלו שיפור דרמטי בביצועים.
ה-i20 כבר לא משתרכת מאחור, היא מבצעת את תאוצות בינים בצורה יעילה ולא פחות חשוב מכך נינוחה. עקיפות פשוטות שבעבר דרשו רגל מודבקת לרצפה, הרבה סבלנות וגם אטמי אזנים כדי להסוות את שאון המנוע המתאמץ מתבצעות ב-i20 עם יחידת ההנעה החדשה בקלילות ובבטיחות. בואו נעמיד דברים על דיוקם. זה לא שה-i20 הפכה ל-GTI קטנה וביציאה מהמקום מורגשת השתהות מוחשית של תיבת ההילוכים, אבל היא כבר לא צריכה להתבייש ברמזור מול אף אחת ממתחרותיה הישירות. אגב, בידוד רעידות המנוע התלת-צילינדרי היה טוב, למעט בהתנעה קרה אז הורגשו הרעידות עד שהמנוע הגיע לטמפרטורת עבודה.
לצד השיפור בביצועים ה-i20 הפגינה גם שיפור משמעותי בצריכת הדלק. רכב המבחן שקיבלנו היה עם 10 ק"מ בלבד על מד המרחק ותנאי המבחן היו לא מתונים בעליל, ועדין נרשמה צריכת דלק ממוצעת של 12 ק"מ לליטר. זה אומר שבחיים האמיתים לא תהיה בעיה לחלץ צריכה ממוצעת של כ-15 ק"מ לליטר, נתון שהיה בגדר מדע בדיוני עם יחידת ההנעה הקודמת.
בשאר התחומים הקשורים לנהיגה יונדאי i20 לא השתנתה. היא לא מנסה להעניק לנהג ערך מוסף של הנאה כמו אצל מתחרותיה האירופאיות ומסתפקת בלבצע את המוטל עליה בצורה יעילה, עם התנהגות בטוחה וצפויה והיגוי מדויק יחסית אך קל ונטול תקשורת. הדבר נכון גם לגבי נוחות הנסיעה יכולת הספיגה טובה כל עוד המתלים לא נדרשים לטפל במהמורות עמוקות מידי או לתקל באמפרים במהירות גבוהה מידי.
דרך חדשה
יונדאי i20 נחשבה תמיד כמכונית סופרמיני השמה דגש על יעילות ושימושיות על פני הנאה ואופנתיות, והמאזן הזה ממשיך גם לאחר מתיחת הפנים אותה עברה. היא מרווחת, בנויה היטב ותבצע את המוטל עליה בצורה טובה, ללא דרמות אך גם ללא התעלות וברק.
במסגרת מתיחת הפנים יישרה יונדאי i20 קו עם המובילות בקבוצה בכל הקשור ליחידת ההנעה, הביצועים ואבזור הבטיחות, כשבנוסף מחירה גם הוזל בשיעור של כ-5,000 ש"ח, ונע בין 98 אלף ש"ח לגרסת הבסיס ל-105 אלף ש"ח עבור הגרסה המאובזרת (הכוללת גם בקרת אקלים, מראות מתקפלות חשמלית, וחישוקי "16).
התוצאה הסופית היא שאם בעבר היא הייתה נפסלת על הסף, לאחר מתיחת הפנים היא צריכה להילקח בחשבון על ידי מי שמחפש מכונית סופרמיני. עכשיו כשהיא מציעה חבילה טובה ומאוזנת מתמיד יכולה יונדאי i20 לגבות את הצהרות היבואנית להוביל את קבוצתה.
איך עוקבים אחרינו?
פייסבוק: https://www.facebook.com/carworld5/
טלגרם https://t.me/carsworldisrael
עמוד רשמי http://cars.sport5.co.il/
אינסטגרם https://www.instagram.com/sport5_car/
טוויטר https://twitter.com/car_world5