תכנית הפעולה של מותג הפרימיום הצרפתי DS היא ארוכת טווח ועתירת נצנוצים. אחרי שפגשנו את DS7 Crossback שהייתה הסנונית הראשונה של DS בעידן החדש, הגיעה העת להציג לעולם את האח הקטן יותר שמעלה נשכחות עם מוטיבים עיצוביים של אותהDS3 הישנה, ההיא שנגנזה ולא תשוב עוד. יחד עם אותם מוטיבים תגלו כי האח הקטן יותר גם מתוחכם יותר ויש בו גם אלמנטים חדשניים שהכרנו ב-Crossback DS7אבל במקרה הזה, הרף העיצובי ורמת האבזור והבטיחות עולה עוד יותר גבוה מזה שפגשנו בעבר כשעל הכוונת נמצאות היריבות הגרמניות בדמות אאודי Q2 או מרצדס GLA וגםBMW X1 או X2 (נחליט כאשר תגיע הגרסה הסופית לישראל בחודשים הקרובים).
בכל מקרה מדובר בניסיון מעניין למדי של יצרנית המכוניות הצרפתית להגן על הבית מפני הפלישה הגרמנית והנשק הכי חזק שנבחר למשימה הוא העיצוב והבטיחות ולא המנועים ותיבות ההילוכים אם כי היצרן הצרפתי מציג לראשונה את גרסת הפיורטק החזקה ביותר לפני שפיג'ו או סיטרואן מקבלים אותה. ולמרות זאת, זה הרגע לומר ישירות מבלי לחמוק מהעניין: בחברת DS אין שום מחלקת פיתוח למנועים/תיבות הילוכים/מכלולי מנוע וכו'. לזכות מעצבי ומתכנני הרכב עומד מאגר גדול של יחידות כוח מבית פיג'ו-סיטרואן יחד עם כל המידע ההנדסי שהצטבר בפיתוח המכלולים הללו ואין כל טעם להתחיל במירוץ חימוש יקר מול הגרמנים אלא פשוט לבוא ולומר את האמת ישירות בפנים: יש לנו מנועים טובים שאנחנו מאמינים בהם והם זכו לפרסים חשובים על אמינות וחיסכון ויש לנו תיבות הילוכים טובות מבית אייסין היפנית שמחכות לנו על המדף ואנחנו מתכוונים להשתמש בכל אלה. ריגושים מסמרי שיער מביצועי מנוע ספורטיבי או תאוצות מסחררות תמצאו במקום אחר. כלי הנשק של DS בעולמות העיצוב החיצוני והפנימי יחד עם מידה של פרקטיות, הם אלה שנועדו להבדיל ולייחד את המכונית מיריבותיה לכביש ואם בכל זאת תחפשו את המילה "פרפורמנס" תמצאו אותה בקבוצת הפורמולה E של DS.
מתחילים כמו תמיד, במבחן החניה
מפגש ראשון
נסענו למונאקו שבריביירה הצרפתית לנסיעת היכרות ראשונה עם המכונית שחיכתה לנו כבר בשדה התעופה של העיר ניס. המרתף האפל של החניון הסתיר את מכמני העיצוב המלאים שלה וכאשר יצאנו אל מתחת לכיפת השמיים, חיפשנו מקום בטוח להעמיד את המכונית בצד הדרך בכדי לגלות את כל הדברים שמעצבי הרכב נתנו עליהם דגש. יצאנו מהמכונית והתחלנו לסקור אותה ולגלות את יופייה כשאנחנו מקיפים אותה הלוך ושוב עם כיוון השעון ובחזרה. צריך להביט בה מכל זווית אפשרית ולראות את נקודות החיבור בינה לבין ה-DS3 המיתולוגית, לנסות לזהות מה נשאר מאותה מכונית (לא הרבה) ומה לא. אותו אלמנט משולש מקורי בין הדלת הקדמית לאחורית נותר כשריד ל-DS3 וכמובן שגם המיתוג DS3 Crossback ממשיך להזכיר את המורשת של דגם הפרימיום ההוא של סיטרואן, אותה מכונית שהעניקה גם למחלקת הספורט המוטורי של סיטרואן רגעי תהילה בלתי נשכחים עם סבאסטיאן לואב האגדי. מכל אלה נותר אותו אלמנט משולש והמיתוג DS3 ולא יותר.
לא מחזור של משהו קיים?
מדובר כאן במכונית חדשה לגמרי מהמסד ועד לטפחות, מפגוש קדמי ועד לפגוש אחורי כולל כל העיצוב והסידור הפנימי של המכונית. המכונית החדשה גדולה יותר מאותה DS3 בכל המימדים (ארוכה ב-18 ס"מ מהדגם המוחלף) עם בסיס גלגלים של 2.56 מטרים והיא בנויה על הפלטפורמה הגלובאלית החדשה של תאגיד פיג'ו-סיטרואן-אופל שעליה נקבל בעתיד הקרוב את הפיג'ו 208 החדשה וגם את האופל קורסה החדשה לרבות הגרסאות החשמליות. אחד ההבדלים המשמעותיים שממחישים את ההבדל בין הדגמים בזכות האורך שלה הוא התצורה הכללית. הדגם החדש הוא האצ'בק עם 5 דלתות ולא אותה אולטרא קומפקטית עם 3 דלתות שהייתה בעבר. בתום דקות ארוכות של הסתכלות על המכונית וגילוי של עוד ועוד "יהלומים" ששתולים בכל מקום בעיצוב שלה, הגענו להחלטה כי מדובר במכונית כה מיוחדת עד שקשה יהיה להוריד ממנה את העיניים ולא ניתן יהיה להתעלם מנוכחותה. העיצוב החיצוני של גרסת "לה פרמייר" שבה נהגנו, התחבר והתכתב עם כל השפע הפנימי שאת שפת העיצוב שלו פגשנו כבר ב-DS7 Crossback.
רמת הפרטים
ההשקעה בעיצוב והדקדקנות לפרטי פרטים יוצרים לרגע חרדת קודש בכניסה לרכב בדומה לזאת שנכנסים לחנות תכשיטים ופוחדים לבצע תנועה לא נכונה שתגרום לכמה קריסטלים יקרים לזוז ממקומם או חס וחלילה להישבר. כל ההתנהלות בתוך המכונית וגם התפעול שלה מקבלים יחס וסגנון אחר שאין כלום בינו לבין ביצועים. "מי הם האנשים שירכשו לעצמם מכונית כזאת?" חשבתי לעצמי. "האם אפשר להשאיר אותה ככה בחניה בלי השגחה שמא היא תחטוף איזו שריטה או משהו?" הדקות הבאות הוקדשו למחשבה מי באמת האנשים שנפגוש מאחורי ההגה שלה. "אלה בוודאי יושבי השורות הראשונות בבית האופרה, או כאלה שנמצא באירועים אקסלוסיביים מסוגים שונים" הרהרתי. הדרך משדה התעופה של ניס לכיוון מונאקו עברה בהרים הגבוהים שמשקיפים על הריביירה הצרפתית והדרכים המפותלות אילצו את ה-DS3 Crossback לשלוף ציפורניים ולהוכיח גם את האופי ולא רק את היופי.
נוסעים
תחת מכסה המנוע הסתתרה יחידת כוח פיורטק טורבו בנזין בנפח 1.2 ליטר בהספק 155 כוחות סוס ומומנט של 24.5 קג"מ. פיג'ו-סיטרואן בכל זאת דאגו לתכשיט הקטן והלקוחות שלו הם הראשונים לקבל מנוע שכזה אם באמת הם מחפשים תגובת דוושה תוססת יותר. לאלה שיעדיפו את החיים בקצב רגוע יותר מציעים שם את אותו מנוע אם כי בהספק 130 כוחות סוס שאינם ממש צנועים ועם מומנט של 23.5 קג"מ, והכל מגיע עם תיבת הילוכים אוטומאטית רגילה בת 8 מהירויות שמטפלת בהעברת הכוח לגלגלים הקדמיים בצורה מיטבית.
תגובת הדוושה בנסיעה שקולה הייתה טובה כצפוי, אך כאשר הכביש המתפתל דרש לחיצת דוושה עמוקה יותר וזינוק דינאמי בעליה, שם הורגש שהמנוע מחכה קצת עד שהוא מחליט להגיב. החיים אינם רק נסיעה בעליות הכרמל ומורדות הקסטל, אבל תמיד עדיף שהמכונית "מבינה" במהירות את מה שאנחנו רוצים ולכן צרך להתרגל לעניין ולהתאים את הנסיעה לתנאי הדרך (מעניין מה היה קורה באותן עליות עם המנוע של 130 כ"ס). איכות הנסיעה לא הפתיעה כלל, הרי בכל זאת מדובר בנצר מיוחס לבית סיטרואן ולמרות שהמתלים כוילו לכיוון הקשיח מעט, המהמורות נכבשו בקלילות גם כשחתך הצמיגים לא היה במידה קטנה, זווית הגלגול בפניות הייתה זניחה ואיכות המושב של הנהג העלימה כל זכר לאי נוחות. הוסיפו לכך את מערכת הסאונד המצוינת של פוקאל עם לא פחות מתריסר רמקולים ותקבלו את התחושה של חוויית הנסיעה המצוינת שמהנדסי DS ביקשו לקבל. עם עיצוב מיוחד שכזה ואיכות נסיעה טובה שכזאת, יש במה להתגאות.
פשרות במרווח?
מתוקף התפקיד, יש צורך להתרשם מהמכונית גם בהיבט השימושיות ולא רק מהעטיפה הנוצצת. כשמדברים על שימושיות, צריך להביא בחשבון את צריכת הדלק, נפח תא המטען, איכות החיים בתוך הרכב, רמת הבטיחות וגם את האבזור ורמות הגימור שתגענה לישראל (למרות שבעת הנסיעה טרם נסגרו הפרטים סופית). אז הנה הנתונים שהתקבלו במהלך הנסיעה הקצרה והלא ממש אופיינית לשימוש היומיומי הצפוי של המכונית כי הנסיעה הייתה רובה ככולה באזורי ההרים שמעל לריביירה הצרפתית תוך שינוי מצבי נסיעה והפעלת מאמצים על המנוע. צריכת הדלק שהתקבלה לפי מחשב הרכב היא 12 ק"מ לליטר (מנוע 155 כוחות סוס) וזה בהחלט מרשים. תא המטען של המכונית פרופורציונאלי לגודלה ונפחו 350 ליטרים, מה שאומר שתצטרכו לתכנן היכן לשים את הירקות, מוצרי החלב וחומרי הניקוי בצורה אופטימלית שהכל יהיה מסודר. סף הטעינה סביר למדי ואינו גבוה או נמוך וגם רוחב תא המטען סביר. בהיבט איכות החיים בתוך הרכב, נראה כי הנסיעה במושבים הקדמיים הרבה יותר מרתקת ומרווחת וממוזגת מכפי שאפשר לקבל מאחור. נסיעה של 3 מבוגרים אמנם אפשרית, אבל תנאי הצפיפות והיעדר פתחי מיזוג בחלק האחורי, יגרמו לכם לוותר על העניין ולהסתפק בשני נוסעים שיחושו מידה טובה של מרחב מחייה פרט למרחק הברכיים מהמושבים הקדמיים כי להזכירכם, בסיס הגלגלים הוא 2.56 מטרים בסה"כ. החלונות הכהים מאחור יוצרים תחושה אפלולית ויש שאוהבים את זה לעומת אחרים שהיו מעדיפים כמויות גדולות יותר של אור. אנחנו לא מצאנו את התחושה הזאת כבעייתית אלא דווקא מחוברת לעיצוב ולאופי של המכונית. בהיבט רמת הבטיחות יש ל-DS במה להתפאר.
.כל מערכות הבטיחות המוכרות נמצאות ברכב לרבות זיהוי תמרורים, בלימה אוטונומית, בקרת שיוט מסתגלת ושמירה על נתיב ובנוסף גם תצוגה עילית שכוללת את תצוגת הניווט (לא יהיה בישראל). התוספת המיוחדת שקיבלה המכונית היא תאורת פנסים קדמיים חכמה שיודעת להפעיל רק את הפנסים הנחוצים ולא לסנוור את המכוניות שמגיעות ממול וגם לא רוכבי אופנועים ואופניים. ערכנו נסיעה לילית קצרה ללימוד התכונות של מערכת הפנסים וההתלהבות לנוכח הפעולה המטריקסית של הפנסים פשוט הרקיעה שחקים, שאפו ליצרן שבחר להתקין זאת במכונית.
בחברת לובינסקי, יבואנית DS לישראל החליטו כי כל המכוניות שתגענה ארצה תהיינה עם שני גוונים כאשר גוף המכונית יהיה בגוון אחד ואילו הגג בגוון אחר. הצביעה האופנתית הזאת תרחיב את מגוון האופציות והיא מתאימה למכונית ולאופייה בשונה מכמה מכוניות שעדיף היה להן להישאר צבועות בצבע אחיד. אחד הגימיקים החביבים הוא ידיות פתיחת דלתות שקופצות החוצה כאשר הן מרגישות את נוכחות מפתח הרכב מטווח של חצי מטר ואולי מעט יותר. סידור מערכות ההפעלה של המכונית נוטה יותר לכיוון העיצוב מאשר לכיוון הפונקציונאלי ואנחנו בטוחים כי רוכשי המכונית יחפשו את מתגי פתיחת החלונות בכל פעם מחדש על הדלתות בחודשים הראשונים עד שהם יפנימו וילמדו סופית היכן נמצא כל מתג ומתג (עניין של לימוד והרגל) אבל ההצעה המקורית שלנו היא להישאר בחלונות סגורים ולהפעיל את המזגן וכך להימנע מרגע של מבוכה.
בדיקה קצרה גם של הגרסה החשמלית
חוזרים הביתה
רגע לפני שקיבלנו את ההוראה להתקפל ולנוע לשדה התעופה במסע הביתה, נקראנו להיכרות קצרצרה עם הגרסה החשמלית של המכונית שנקראת E-TENSE והנסיעה נערכה בשטח סגור כי ניסויי הנסיעה טרם הושלמו ולא ניתן לה אישור לנוע בכבישים ציבוריים. העיצוב של הדגם החשמלי המלא, זהה לחלוטין לגרסת הבנזין או הדיזל והתחושה של נסיעה על חשמל בלבד בתוך עולם שכולו שקט, הוסיפה מימד של חדשנות לנסיעה ברכב שעצמו משדר חדשנות ועיצוב מיוחד. בלובינסקי מבטיחים לבחון בחיוב את הגרסה החשמלית כאשר ניתן יהיה ליבא אותה ארצה ולא הצלחנו להבין עדיין את תחומי הטעינה וכל היתר אם כי ב-DS דיברו על טווח נסיעה של 320 ק"מ עם מארז סוללות חזק של 50 קילו-וואט ואחריות של 160,000 ק"מ. עד שזאת תגיע, יביאו ארצה את גרסאות הבנזין והדיזל והמחירים המשוערים צפויים לנוע מ-180,000 אלף שקלים לגרסת הכניסה ועד 230,000 שקלים לגרסה החזקה והמאובזרת מכולן.
אז מה חשבנו?
הנסיעה הקצרה יחסית בנהיגת ההיכרות עם המכונית השאירה את הרושם ש-DS הצליחו במשימה וה-DS3 Crossback היא בהחלט המכונית המתאימה בתכונותיה לקטגוריית הפרימיום. היא אחת המיוחדות ביותר שתראו בשנים הבאות על הכבישים בארץ או באירופה והנסיעה בה היא חווייה בפני עצמה בזכות העיצוב המוקפד והמיוחד עם כל התוספות. רמת השימושיות ורמת הבטיחות והאבזור טובות עד טובות מאוד (במיוחד הבטיחות) וחוויית הנסיעה הקצרה להפליא בגרסה החשמלית, העצימה את תחושת העידון והנימוס בזכות השקט ששורר ברכב ומחוצה לו וזה שם את החותמת על כך שהקרוסבק הקטן הוא אכן קופסת תכשיטים ממונעת.
תעודת זהות: DS3 Crossback
אורך: 4.19 מטרים
רוחב: 1.79 מטרים
גובה: 1.53 מטרים
בסיס גלגלים: 2.56 מטרים
מנוע: 1.2 ליטר טורבו בנזין
הספק: 155 כוחות סוס
מומנט: 24.5 קג"מ
תיבת הילוכים: אוטומאטית פלנטרית עם 8 מהירויות
זינוק מעמידה ל-100 קמש (יצרן): 8.2 שניות
בסיס גלגלים: 2.56 מטרים
נפח תא מטען: 350 ליטר
צריכת דלק במבחן: 12 ק"מ לליטר
איך עוקבים אחרינו:
https://www.facebook.com/carworld5/
פייסבוק
https://www.instagram.com/sport5_car/
אינסטגרם
https://twitter.com/car_world5
טוויטר
https://www.sport5.co.il/articles.aspx?FolderID=7266&docID=299634
חדש: "עולם הרכב" מעכשיו גם בוואטספ שלכם!