אין סוף מילים נאמרו ונכתבו על סגמנט הקרוסאוברים שכבש כל חלקה בשוק הרכב. שחקנים חדשים, מעוצבים, נוצצים ועמוסי פיתויים צצים כמעט בכל שבוע ומנסים לנגוס נתח בפלח העשיר הזה שלא מצליח להשביע את רעבונו של הנהג בעולם וגם כאן בישראל. אין סוף מילים נכתבו ונאמרו אודות הקיה ספורטאז', אחת המכוניות שנמצאת חזק בתודעה של שוק הרכב הישראלי בשנים האחרונות לנוכח תרומתה לתופעת המעבר ההיסטרי ממכוניות משפחתיות לדגמי SUV ואין ספק כי היא תיכנס בוודאות בעתיד להיכל התהילה של הנהג הישראלי ככזאת שהפכה לקובעת סטנדרט חדש בתחום עם אותה גרסת 1.6 ליטר זולה שפלשה לתודעה שלנו ומילאה את הרחובות באלפי מכוניות.
עכשיו, לאחר שאותה מכונית עם מנוע 1.6 בנזין נשלחה אל דפי ההיסטוריה ונקבעה המחליפה שלה שנקראת "אורבן" עם מנוע 2.0 ליטרים ותיבת הילוכים אוטומאטית רגילה (ושמרנית), ולאחר שהגיעה ארצה גם גרסת טורבו דיזל חזקה וחסכונית ולאחר שגרסת הבסיס קיבלה עוד חיזוק עם רמת "אורבן טופ" מאובזרת, ממש עכשיו מצאו בחברת טלקאר מקום בין אותה "אורבן טופ" שמחירה 158 אלף שקלים לבין היוקרתית ביותר במהדורת GT עם הנעה כפולה והחלו לשווק כאן גרסה נוספת וחדשה שנקראת "פרימיום" עם מנוע 1.6 ליטר טורבו בהספק 177 כוחות סוס ומומנט של 27 קג"מ עם תיבת הילוכים אוטומאטית כפולת מצמדים.
בניגוד למגמה של מנועים קטני נפח ומחוזקים בטורבו כמו בפיג'ו 3008 עם מנוע 1.2 ליטר או בניסאן קשקאי עם מנוע 1.33 ליטר, לוקחים בקיה את יחידת הכוח שכבר נמצאת על המדף אצל האחות למשפחה מבית יונדאי ושותלים אותה בספורטאז', הכוכב הבלתי מעורער שמציע רמת אבזור חמישית לנהג הישראלי. קיבלנו את המכונית לנסיעת בכורה בישראל ובדקנו האם יש לו את מה שצריך בעיני הישראלי חובב הג'יפונים על מנת שישלוף את הארנק וישלם 170 אלף שקלים (לפני אגרת רישוי).
במבט בוחן על התנהלותן של חברות יונדאי וקיה לאורך השנים, אפשר לזהות את דפוס הפעולה הברור שלפיו כל מכונית מקבלת בכל פעם בתורה איזושהי תוספת, עדכון, שיפור או גרסת מנוע בניסיון מוצלח מאין כמותו לשמור על מאזן האימה בין שני המותגים בצורה מעוררת כבוד. אז אחרי מתיחת הפנים לטוסון והשיפורים המרשימים שלו בעיצוב ובאבזור הבטיחות, הגיעה העת לחלק סוכריות נוספות לספורטאז' על מנת שהלקוחות יישארו במשפחה ולא יחשבו לערוק למותגים אחרים שלומדים את העבודה מהר מאוד ומשחררים לשוק עוד ועוד מתחרים לשני המלכים הבלתי מעורערים ע"ע ספורטאז' וטוסון.
(צילום: בועז קורפל)
מכונית המבחן שקיבלנו הגיעה כשעל מד המרחק שלה כמה מאות ק"מ בלבד. הריח החריף של מכונית חדשה נדף ממנה אפילו מהבגדים אחרי שהתיישבנו במושבים המחודשים והמהודרים שלה. אחרי שנים של ספורטאז'ים אפורים/לבנים/כסופים ולפעמים קצת בברונזה ואדום, הנה מגיע חידוש מרענן ומכונית המבחן שלנו צבועה בכחול מגנטי שמשך מבטים לכל משך הנסיעה ורמת ההתעניינות ברכב הייתה כה גבוהה למרות שלא ניכרו שינויים משמעותיים בעיצוב החיצוני של הפרימיום הכחלחל שלנו. פס כרום באמצע הפגוש הקדמי, חיפוי אפור בתחתית הפגוש וידיות דלתות שצבועות בצבע הרכב ובכרום וגם חישוקי גלגלים מעוצבים במידה 19 אינץ' אלה הם השינויים החיצוניים שהצלחנו לגלות בהשוואה לספורטאז' הפחות נוצצים בגרסאות האחרות שמתחת לגרסת הפרימיום. כשפתחנו את הדלתות ונכנסנו לתוך המכונית, גילינו שאנשי קיה בחרו לשבץ כמה חידושים נוספים שיעניקו למכונית תחושה פרימיומית שכזאת והבולט שבחידושים הם המושבים של הרכב.
הגרסה הבהירה בגוון קפוצ'ינו עם ריפודי עור סינטטי בשילוב בד, ואותם גוונים נמצאים גם בדיפוני הדלתות ואלה השתלבו בצורה מצוינת עם הקונסולה המרכזית שגם היא הורכבה מחלקים באותו גוון יחד עם חלק עליון בגוון שחור. המושבים נוחים מאוד לישיבה והשינוי החשוב הנוסף הוא חישמול שני המושבים באופן מלא כשהנוסע לצד הנהג יכול גם הוא להגביה או להנמיך את המושב בהתאם למידות גופו. הנהג מקבל בונוס נוסף עם אפשרות של ניפוח אזור הגב התחתון על מנת שמלאכת הנהיגה לא תעיק על שרירי הגב. בין שני המושבים גילינו לשמחתנו בלם יד חשמלי ותוספת מודרנית וטובה נוספת בדמות לחצן "Auto Hold". למהדרין נוסיף כי חיפשנו ידיות להחלפת הילוכים מאחורי ההגה לאור העובדה שהספורטאז' התקשט במנוע טורבו בנזין חדש, אבל לא מצאנו ידיות כאלה למרות שמערכת בחירת מצבי הנסיעה כוללת מצב ספורט שתרומתו לחוויית הנסיעה נבדקה אף היא ותוכלו לקרא אודותיה בהמשך.
בסעיפי העיצוב אפשר לומר בוודאות כי רמת גימור פרימיום לא מאיימת עם הג'יפונים היוקרתיים מגרמניה, צרפת או יפן אבל החבילה כולה בהחלט טובה מאוד ומשדרת יוקרתיות יחד עם העובדה כי מדובר במתיחת הפנים של הספורטאז' והשילוב הזה עובד יחד עם הצבע החיצוני וחישוקי הגלגלים בצורה מושלמת אם כי בחירת הצבעים לריפודים היא רק שחור או קפוצ'ינו וגם היינו מצפים לקבל שטיחים יותר מהודרים מלפנים ומאחור כיאה להגדרת רמת הגימור "פרימיום".
הספורטאז' פרימיום לא מביא שום חידוש או שינוי בנתוני המידות שלו מקצה לקצה לרבות נפח תא המטען ובסיס הגלגלים וכל מה שהכרנו בספורטאז'ים האחרים עדיין נותר בעינו. הסיפור של המכונית הזאת עובר בשלושה מקומות עד שהוא מגיע לשורת המחיר שמסתמן כתחרותי מול הטוסון והכוכב החדש של המחלקה, הפיג'ו 3008.
(צילום: בועז קורפל)
(צילום: בועז קורפל)
אחרי שעברנו את המקום הראשון בסיפור עם נתוני העיצוב החיצוני והפנימי ותוספות האבזור, נעבור למקום השני והכוונה היא לבטיחות. הספורטאז' פרימיום מטפס לדרגת בטיחות 7 בסולם של משרד התחבורה וזאת בזכות התקנה ראשונה מאז ומעולם בספורטאז' של מערכת בקרת מהירות אדפטיבית לצד תיקוני סטייה מנתיב, התראות התנגשות וגם בלימה אוטונומית עד למצב עצירה במהירות 80 קמ"ש ובלימה של הרכב במקרה של סכנת התנגשות יחד עם הכנה של מערכת הבלמים לביצוע עצירת חירום.
מערכת בקרת המהירות האדפטיבית פועלת בכל הטווחים והיא גם מסייעת במצבי זחילה בפקקים ומשחררת את הנהגים ממשחק מתיש עם רגל ימין בין דוושת התאוצה לבלימה. בטיחות שמשתלבת גם באיכות חיים בנסיעה היא בהחלט בשורה חיובית וראויה. נקודת החולשה של הפרימיום בתחום הבטיחות (לפי החלטת היצרן בשלב זה) היא אי התקנת מערכת זיהוי מכוניות ועצמים בשטחים מתים, מה שמגיע יחד עם זיהוי תנועה חוצה מאחורי הרכב. זה לא שלקיה אין את המערכת הזאת, אלא שהיא פשוט בוחרת להמתין עם זה ולא להעמיס על הספורטאז' את הכול ולגמור את מאכר המערכות שלה. זה בוודאי יגיע בשלב מסוים ועד אז ימציאו ביונדאי/קיה מערכות נוספות ותמיד יהיו קלפים חדשים לחלק בין המותגים והדגמים, בזה אפשר להיות בטוחים.
המקום השלישי שבו עובר הסיפור של הספורטאז' פרימיום הוא ללא ספק חוויית הנסיעה ובמיוחד ההרגשה הדינאמית של המכונית. על הדרך בדקנו גם את נושא צריכת הדלק לאור חשיבות העניין לתקציב המשפחתי החודשי. בזיכרון הכללי עדיין נמצאת התחושה של הנסיעה הדינאמית עם היונדאי קונה דווקא, אותה קומפקטית מעוצבת שבליבה פועם אותו מנוע, אם כי ההבדלים במשקלי המכוניות בהחלט נוטה לטובת הקונה שעל הנייר מאיצה מעמידה למאה קמ"ש בפחות מ-8 שניות.
באופן מפתיע לטובה, גילינו שלמרות שהמכונית מגיעה עם חישוקי 19 אינץ', היא מיטיבה לשכך ולבלום ואפילו במקרים רבים להעלים את תחלואי הכביש לרבות פסי ההאטה העירוניים שמשנים את צורתם וגובהם מעיר לעיר ובמקרים מסוימים מרחוב לרחוב באותה עיר. הגג הפנורמי המלא הפך את הספורטאז' למלכודת חום בימי סוף חודש מאי הלוהטים. ההמלצה היא לסגור הרמטית את הווילון הפנימי ולאפשר למזגן לצנן במהירות את חלל הרכב תוך שימוש בפתחי המיזוג מול המושבים האחוריים. מערכת בקרת האקלים עשתה את העבודה והנסיעה בעיר הפכה לעוד יותר מהנה בתוך הקפסולה הקרירה והמהודרת. מערכת המולטימדיה תפקדה היטב בצימוד הטלפון למרות שהיו כמה רגעים של חיפוש הנקודה הנכונה לנגיעה באייקונים שבמסך על מנת שאלה יפעלו. לטובת המערכת נאמר בסיפוק גדול כי מדובר במערכת מקורית שמדברת עברית לרבות WAZE בהתממשקות לאנדרואיד וקארפליי.
(צילום: בועז קורפל)
(צילום: בועז קורפל)
מהנדסי קיה קיבלו לידיהם את המנוע ותיבת ההילוכים לאחר שאלה עברו מסע ארוך של שימוש בדגמים של יונדאי. זה בא יחד עם כמות גדולה של ידע אודות התפקוד של המנוע והתיבה ולכן מלאכת ההתאמה לספורטאז' לא הייתה מסובכת והתוצאה טובה מאוד. היצרן אמנם הצהיר על תאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 8.9 שניות (איטי בשנייה אחת בדיוק מיונדאי קונה) ולמרות זאת קינן בלב חשש מפני התנהלות מגושמת יותר מפאת המשקל של המכונית (1,577 ק"ג) אולם זאת נעלמת ברגע שרגל ימין פוגשת את הדוושה.
מגדש הטורבו לא מגיב מידית והמכונית אמנם זקוקה לכמה עשיריות שניה בכדי לתרגם את הלחיצה על הדוושה לתגובה של תיבת ההילוכים והגלגלים, אולם בחלוף אותן עשיריות שניה היא בהחלט מגיבה היטב ללחיצה ומזנקת קדימה כשהחלפות ההילוכים חלקות ובלתי מורגשות. תחושת ההשהיה הנ"ל קיימת גם בתאוצות הביניים במקרים של צורך בעקיפה או התחמקות בתאוצה אך יש לזכור שלא מדובר במכונית דו מושבית קטנה וחדה בתגובותיה אלא ברכב משפחתי רב משימתי שעל פניו מתנהל רוב הזמן במהירויות עירוניות ובחלק אחר של הזמן במהירויות בין עירוניות באוטוסטרדות העמוסות לעייפה שלנו ולא יותר מכך. ככל שהרגל מתרגלת לאותה תגובה, היא מורגשת פחות ולכן בנסיעה ארוכה בסוף שבוע עם בני המשפחה או חברים, המכונית בהחלט תשמח להעלות סל"ד ולחגוג עם מגדש הטורבו ולהפגין זריזות בתנועה וטיפוס נאה למהירויות תלת ספרתית בכבישי האגרה שלנו. נציין כי אנחנו לא הגענו לנתון התאוצה של 8.9 שניות והצלחנו לעצור את השעון (אחרי 7 ניסיונות) על 10.2 בלבד.
אחד הנתונים החשובים בספורטאז' פרימיום הוא נושא צריכת הדלק. הימים בהם הצריכה בדגם 1.6 בנזין הייתה אויב של הארנק חלפו וכיום הטכנולוגיה וההשפעה על זיהום האוויר ודירוג המכונית אחרים לגמרי. בקיה מצהירים כי הפרימיום זקוקה לליטר בנזין לכל 16 ק"מ בנסיעה משולבת בעיר ובכבישים הבינעירוניים. אנחנו לא ממש דחקנו או אימצנו את המכונית לאורך זמן אם כי המזגן פעל ללא הרף וגם לא יצאנו מגדרנו לחסוך כל טיפה של דלק ולמרות כל זאת הגענו לצריכה משוקללת של 12 ק"מ לליטר וזה בהחלט נתון טוב אבל יש לזכור כי מדובר במכונית חדשה לחלוטין והציפיות ממנה היו בדיוק לנתונים הללו.
במחיר של 170 אלף שקלים (לפני עליה לכביש) הצליחו למצוא בקיה נוסחה חדשה שתפרוט על ליבו של הנהג/ת הישראלי. הספורטאז' פרימיום. איננו מתיחת פנים רחבה וגם לא בקפיצת מדרגה גדולה אלא בסיס מצוין ועליו אוסף של שדרוגים ושיפורים קטנים בעיצוב, באבזור ובבטיחות ובמיוחד במנוע ותיבת ההילוכים שהופכים את הספורטאז' לנוצץ יותר, בטיחותי יותר ודינאמי יותר מכל שאר הדגמים פרט לדגם GT שהוא עצמו ממשיך להימכר בתצורה של לפני מתיחת הפנים האחרונה לרכב בזכות רמת גימור גבוהה עוד יותר ובמיוחד מערכת הנעה כפולה.
הספורטאז' פרימיום הוא בדיוק הדבר שקיה הייתה זקוקה לו במאבק הכי חם בקטגוריה הבוערת בשוק הרכב מול יונדאי טוסון, פיג'ו 3008 וסקודה קודיאק 5 מקומות. אם בקיה היו מקבלים את ההחלטה לצייד את המכונית בעוד מערכת בטיחותית אחת או שתיים מתוך המלאי הקיים כמו באופטימה ואם הייתה שם הקפדה נוספת על רגישות התפעול של מערכת המולטימדיה והעשרת מגוון הצבעים הפנימיים של הרכב ולא הסתפקות בשני צבעים בלבד וגם אם היו בוחרים לצייד את המכונית בשטיחים מהודרים יותר, או אז הנוסחא הייתה ממש פרימיומית. אבל כדרכה בקודש, קיה תמיד תשאיר לעצמה כמה קלפים קרוב לחזה בכדי לחלק בגרסה הבאה.
עם חמש גרסאות לסופרטאז' בארץ הקודש, יש לקיה כיום מערך רחב של תשובות החל ב-148 אלף שקלים לגרסת "אורבן" הבסיסית ומעליה גרסת טורבו דיזל במחיר של 152 אלף שקלים ומעליו גרסת "אורבן טופ" ב-158 אלף שקלים וכעשיו את גרסת הפרימיום ב-170 אלף שקלים. מעל כל אלה משקיפה גרסת GT כפולת ההנעה והמחיר בהתאם 187 אלף שקלים. השאלה שנותרה פתוחה אחרי שהגענו למסקנה שמדובר במכונית טובה מאוד היא האם התוספות הללו ובמיוחד המחיר, יהיו אלה שישכנעו סופית את מי שמתלבט באיזה קרוסאובר משפחתי לבחור ולהחליט על הספורטאז' פרימיום.
(צילום: בועז קורפל)
(צילום: בועז קורפל)