$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

צפו במבחן: ניסאן ליף החדשה - חשמלית משתלמת?

במחיר של 165 אלף שקלים, האם החשמלית הפופולארית בעולם תצליח גם אצלנו?

בועז קורפל
בועז קורפל   01.09.19 - 10:31

תגיות: ניסאן

Getting your Trinity Audio player ready...

וולוג נהיגה: כפיר כשריאן ו-בועז קורפל

היינו שמחים מאוד להיות נוכחים בחדר שבו נערך הדיון בישראל אודות יבוא הניסאן ליף החדשה ארצה. היינו שמחים להבין את מערך שיקולי הדעת שהונח על שולחנם של היבואנים כשאלה החליטו בסופו של דבר להביא לישראל את המכונית החשמלית הכי פופולארית בעולם אך לא עם מערך הסוללות המעודכן ביותר עם טווח של 450 ק”מ אלא עם טווח משופר בהשוואה לדור הראשון של 270 ק”מ בלבד. אם נפרוס את חבילת הקלפים שהמכונית מציעה על השולחן, או אז נגלה כי היא מעוצבת בסגנון מודרני יותר מקודמתה, היא בטוחה יותר מקודמתה וגם מאובזרת הרבה יותר ממנה ויש לה מערכת מולטימדיה חדישה שעובדת בתיאום עם כל סוג טלפון סלולארי ויש לה גם מערכת ניווט מובנית בעברית. היא מאפשרת ניהול צריכת אנרגיה בצורה מתקדמת בזכות מערכת e-Pedal שמאפשרת טעינה רגרנטיבית במהלך הנסיעה וגם עם מצב חסכוני מובהק ECO שמסייעים לשמור על עוד קצת אנרגיה בסוללה ולא לצרוך אותה עד תום במהירות.

מנגד, היא לא ממש מיוחדת ומוחצנת בעיצוב כמו קודמתה, הליף הראשונה והעגלגלה ואלמלא סט מדבקות מאיר עיניים אודות היותה חשמלית מלאה, היא הייתה נבלעת כנראה בנוף המוטורי של כבישי ישראל העמוסים בלי למשוך תשומת לב כלל, פרט לכמה מביני דבר שהאריכו מבט וביקשו להבין האם באמת עיניהם חוזות בליף החשמלית ולא מדובר באחיזת עיניים. אם העיצוב החיצוני שלה מצליח ליצור רושם שהיא גדולה, אז עם כל העצב שבדבר, הסיפור בתוך המכונית איננו כזה והליף איננה מציעה מרחב מחייה נדיב במיוחד במושבים מאחור ואותו דבר גם  למי שיושב ליד הנהג (היפנים הקטנים כנראה חיים טוב יותר במרחב הפנימי שלה), היא גם לא מציעה רמות אבזור שונות אלא מסתפקת ברמת אבזור אחת, ומה שאמור להיות גולת הכותרת שלה  ע”ע “טווח הנסיעה”, מסתבר שהוא לא מאפשר להרחיב אופקים ולהרחיק בדרכים והוא מגביל אותה למשימות עירוניות או מטרופוליניות בדרך כלל. אם תחפצו בנסיעה למרחקים גדולים יותר, זה יאלץ אתכם לתכנן בקפידה את הנתיב ואולי גם יגרום לכם לעצירה בדרך לפרק זמן ארוך מהמבוקש לצורך טעינה שתביא אתכם לחוף מבטחים בשלום. אם חשבנו שעל כל החבילה הזאת נקבל בסופו של דבר מחיר מפתה שלא ניתן יהיה לעמוד בפניו וכדאי יהיה לספוג את הכול ולהיכנס בחיוך לעולם החשמלי שיגיע לכאן בשנים הבאות, הרי שגילינו שהמחיר שלה רחוק מלהיות תחרותי ובכדי שתוכלו להחליק בדממה למקום החנייה שלכם תצטרכו להיפרד מ-165 אלף שקלים ובנוסף להפקיד עוד 6 אלפים שקלים עבור עמדת טעינה ביתית (טעינה לא מהירה).

אז מה בעצם היא עושה כאן? ראשית נברך את אותם ראשונים שכבר קנו וקיבלו את המכוניות הראשונות ונספר לכם כי בניתוח שעשינו לסיבות שבעטיין אותם אנשים רכשו את הליף החדשה, גילינו כי מדובר באנשים בעליי מאפיינים דומים, קרי אהבה לחדשנות ומודעות גבוהה לאיכות הסביבה. הפעם הם לא יחושו כחייזרים שנחתו על כדור הארץ אלא דווקא כחלוצים שמעיזים והולכים בראש המחנה עם מכונית חשמלית אמינה ומגניבה, והם יהיו אלה שיביאו את הבשורה של העתיד שממתין לנו, כבר היום. יתכן ובקרסו מוטורס מבקשים לשדר את המסר כי ניסאן חלוצת התחום החשמלי המודרני תילחם כאן על מקומה ומעמדה ויתכן כי המהלך יכשיר את הלבבות בשוק הרכב וגם את אנשי המקצוע במרכזי השירות של ניסאן. התוצאה הסופית של כל האקספרימנט הזה חייבת להיות חיובית. הרי איש לא עמד עם אקדח שמוצמד לרקתו וחוייב לרכוש את הליף, אלה שבחרו לעשות זאת יודעים שעיני הצרכנים מופנות אליהם ואנחנו נוכל לספר כי כמות השאלות שקיבלנו בעת הנסיעה אודות המכונית הייתה חריגה וטובה ביחס למכוניות אחרות. ההתעניינות והסימפטיה עברו צינון כשענינו לשואלים מה מחירה של המכונית ומיד ניסנו להסביר כי מדובר עדיין בראשית הדרך וכי המכוניות החשמליות שיכבשו את העולם, תהיינה זולות הרבה יותר.

נוסחה טובה למכורים למומנט
כניסה קלה ללא מפתח, לחיצה על לחצן ההתנעה והמכונית מתעוררת לחיים ולוח השעונים שלה הופך לכחלחל ועליו תצוגת המרחק, מצב הסוללה ומד מהירות גדול ומאיר עיניים. בחירת המצבים איננה מסובכת: אם לא לחצתם על כלום, תקבלו את הליף במלוא כוחה. לחיצה על לחצן ECO הירוק מיד יתורגם לצמצום עוצמת התגובה בתאוצה ואם תוסיפו לחיצה על מתג
e-Pedal הרי שבכל פעם שתרפו מדוושת התאוצה, הליף תמהר לבלום את עצמה ולהחזיר קצת אנרגיה מחודשת לסוללה שלה. הקילומטרים הראשונים עברו בנסיעה רגילה וחגיגת המומנט הרקיעה לשחקים. עם 33 קג”מ בקירוב, המכונית פשוט זינקה כמו ברדלס טורף והתגובה הייתה חיוכים לכל עבר. היא פשוט נמרה בתגובות שלה והזינוקים האלה ותאוצות הביניים הפכו לממכרות. המחיר הגיע עד מהירה והסוללה החלה לאותת שהיא פחות מתלהבת מהביצועים והגיעה העת להכניס את מצב ECO לפעולה ואיתו את e-Pedal על מנת שלא נישאר בלי “מיץ חשמלי” בכלל.

אם נשווה את איכות הנסיעה שלה לכל מכונית משפחתית או קומפקטית אחרת, נגלה כי הליף איננה נופלת מאף אחת מהן באופן חריג אבל היא גם לא מצטיינת ומגלה עליונות על אף אחת מהן. קחו למשל את היונדאי איוניק או אם תרצו את הקיה נירו ותגלו שהליף יודעת להתנהג באופן דומה למדי בהיבט נוחות הנסיעה, איכות הבולמים והמתלים וגם תכונות ההיגוי שלה נעימות למדי ולמרות שההגה חשמלי לחלוטין, הוא סיפק משוב טוב אודות מצב הגלגלים ולא חשנו בשום מגבלה או בעיה, להיפך מכך, הליף הכניסה אותנו מהר מאוד לעניינים, התרגלנו אליה במהירות והרגשנו בטוחים באיכות הנסיעה ובהתנהגות הכביש שלה. אבל אם איכות הנסיעה מניחה את הדעת, הרי שנוחות הנסיעה בתוכה מושפעת ממיקות הסוללה ברצפת המכונית, מה שמגביה את הרצפה ומצמצם את הנפח הפנימי של המכונית וזה גורם למושבים שלה להיות נמוכים במיוחד ולא הצלחנו למצוא תנוחת ישיבה שאפשר להתמיד בה לנסיעה ארוכה ואפילו לשקוע בנמנום בעת הנסיעה החרישית. בין המושבים מאחור לא היה פתח למיזוג אוויר וגם מדרגה גדולה הפרידה בין המושבים על הרצפה וכל אחד מהנוסעים קיבל תא קטן לרגליו. היו עושים טוב בניסאן אם היו יוצרים שקעים במושבים ומאפשרים לנוסעים לשקוע קצת בתוכם ואז רוב הבעיה הייתה נפתרת. בעיה אחת שלא הצלחנו לפתור היא האפשרות לנוסע מבוגר שלישי מאחור, פשוט תשכחו מזה.

רשימת פשרות
הניסאן ליף ה”חדשה” איננה כל כך חדשה. היא הושקה בעולם לפני שנתיים וכבשה כל לב במדינות רבות ובמיוחד בסקנדינביה שבארצותיה אוהבים התושבים לחוש שהם מצילים את העולם. זה אומר שהליף הזאת פותחה בסביבות השנים 2013 או 2014 וכאשר רואים את העיצוב והטכנולוגיה והחומרים מהם היא עשויה, זה בהחלט עולה בקנה אחד. לא, הליף איננה מכונית מיושנת כלל, אבל היא איבדה מחדשנותה ברבות השנים והמתחרות שלה מקוריאה, סין ואירופה כבר נוגסות חזק בעקבייה. הטווח של הליף יכול להגיע גם בגרסה של 400 פלוס ק”מ אבל היא נשארה אי שם מעבר לים ואולי הסיבה לכך היא מחיר עוד יותר יקר באופן שהיה מחסל לגמרי את האפשרות להציב אותה למכירה בשוק הישראלי שעדיין לא מוכן לזוז לגמרי מהבנזין וההייבריד.

הסוללה נטענת עד הסוף במטען ביתי במחיר של פחות מ-25 שקלים ל”מכל דלק מלא” והאחריות עליה היא לשמונה שנים וזה מרשים בפני עצמו. ועדיין, נדרשים עשרות אלפי קילומטרים של נסיעה בכדי להחזיר את עלות המחיר שלה (כולל המטען) ולהופכו לכדאי ולגם אם הטיפולים בה לא כוללים תיקונים ופעולות שירות במנוע בנזין ותיבת הילוכים וכו’, עדיין החלקים שלה אינם מהזולים בשוק ןתצטרכו לחשב היטב האם בסופו של יום זאת קניה צרכנית נבונה שמתאימה לכם או שעדיין המחיר יקר מדי ואפשר להסתדר עם חשמלית אחרת מאותה משפחה בדמות רנו זואי שקטנה יותר במידותיה. יכולנו לפרט כאן רשימה ארוכה של עלויות ומחירי חשמל ותעריפים וטעינה קצרה וחזקה מול טעינה מתמשכת (טעינה חזקה מקצרת את אורך חיי הסוללה) ולהוסיף עוד שיקוי עלות תועלת כאלה ואחרים, אבל אנחנו נמנעים מכך כי מדובר בשיקולים אינדיבידואליים לכל אחד מהרוכשים שלה ואם אתם בין המתעניינים, אז באמת תצטרכו להכין שיעורי בית ולגלות אם היא מתאימה לצרכים שלכם. אם יש כבר מכונית פלאג אין בביתכם, ואם יש לכם מכונית שנייה במשפחה שאתם חושבים להחליף אותה ולא צריך להשקיע את כל הסכום לרכישה במלואו, יתכן כי הליף היא הפתרון המושלם עבורכם. דבר אחד אנחנו מבטיחים לכם, החיוך יישאר הכי גדול בכל פעם שתחלפו על פני תחנת דלק ותיזכרו בימים ההם שעצרתם שם אבל לא תיזכרו למה.

ניסאן ליף דור  II

אורך: 4.49 מטרים
רוחב: 1.79 מטרים
גובה: 1.54 מטרים
מרווח גלגלים: 2.70 מטרים
נפח תא מטען: 400 ליטרים

מנוע: חשמלי 150 כוחות סוס
מומנט: 32.6 קג”מ
תיבת הילוכים: אוטומאטית
קיבולת סוללה: 40 קוט”ש
מתח עבודה: 350 וולט

ביצועים:
טווח נסיעה (מוצהר): 270 ק”מ
תאוצה מעמידה ל-100 קמ”ש: 7.9 שניות (לא נבחן)
מהירות מרבית מוצהרת: 144 קמ”ש

מחיר: 165 אלף שקלים (אחריות 3 שנים על המכונית ו-8 שנים על הסוללה)
עמדת טעינה: ג’ינרג’י, מחיר 6,000 שקלים