$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

פולקסווגן פאסאט 2020 - מיס אלגנס של דור המייסדים

בלי מנועי דיזל ורגע לפני שהיא מתחשמלת, יש לפסאט רשימת חידושים וביצועים מכובדת

בועז קורפל
בועז קורפל   17.05.20 - 17:41
Getting your Trinity Audio player ready...
(צילומים: כפיר כשריאן)
(צילומים: כפיר כשריאן)

בכל מקום שבו מדברים על מכוניות חדשות ועל טכנולוגיה, מדברים על חשמל ועד חשמל ועוד חשמל. דגמים חדשים צצים כמו המון פטריות אחרי הגשם וגם משבר קורונה לא יעצור בראי הזמן את הקטר המוטורי העולמי שממשיך לדחוף קדימה בחיפוש אחרי רעיונות והפתעות שימשכו את הנהגים בעולם לאולמות המכירה כמו ארנבים מוכי סנוורים מול קרן אור בוהקת בלילה חשוך. ניצלתי את הזמן בדרך לאולם של פולקסווגן ברמת גן למחשבה אודות “זכות הקיום” של מכוניות משפחתיות גדולות (ע”ע Midsize) שנקראות במחוזותינו “מכוניות מנהלים” וניסיתי לעשות ספירת מלאי לפלח השוק הזה שרבים מיהרו להספיד על מזבחי הקרוסאוברים וה-SUV.

נכון, היו כאן לא מעט מכוניות משפחתיות גדולות שכאלה אבל הזעזועים בתעשיית הרכב בעולם בכלל ובאירופה, קוריאה ויפן בפרט יצרו את דילול העדר שהפך להיות מנוכר לאג’נדה הכללית מפאת אי התאמתו לתקנות זיהום האוויר וגם אם נמצאה איזו היברידית חביבה אחת או שתיים, מחירן האמיר ונסק לגבהים בלתי ניתנים להשגה ליושבים בינינו שאוהבים מכוניות גדולות ומשפחת ה-170,000 כבר מזמן הפכה למשפחת ה-185,000 ולמעלה מכך בזכות חבילה שמנמנה של תוספות ואופציות פינוק שטרם ראינו.

מה נשאר?
היו כאן הרבה יותר מכוניות בקטגוריה הזאת עד לפני כמה שנים וכעת המבחר הצטמצם. אם נשים לרגע בצד את דגמי הפרימיום של לקסוס, וולבו, ושל הגרמניות המוכרות האחרות כמו גם קדילאק שהעלימה בכלל את המשפחתית “הקטנה” שלה מהנוף, אז אפשר להזכיר דגמים שהיו כאן עד לאחרונה כמו יונדאי סונטה, אופל אינסיגניה, פורד מונדאו, טויוטה אוונסיס והונדה אקורד ומנגד יש מקום להעלות על נס את צמיחתה המטאורית של סקודה במיוחד בזכות הסופרב המעולה, את הקיה אופטימה ההיברידית שממשיכה להימכר כאן, אפילו את שברולט מליבו וכמובן את הפיג’ו 508 ואת אותה אחת שתמיד הייתה כאן בשלל גרסאות החל מראשית שנות ה-70 של המאה הקודמת, פולקסווגן פסאט.

מורשת
הדור השמיני של הפסאט עבר מתיחת פנים עוד בתחילת 2019. מתיחת פנים חיצונית קלה, אבל המשמעות היותר גדולה שלה היא חימוש של המכונית במערכות בטיחות חדישות ויישור קו בנושא ציוד טכנולוגי חדיש כמו פנסי LED ובמיוחד פרידה ללא אפשרות חזרה לעולם של מנועי דיזל והתרכזות בשני מנועי בנזין בהספקים חזקים רגע לפני שפלטפורמת MQB הידועה שעליה בנויים דגמי הקונצרן העממיים תעבור מהעולם ותפנה את מקומה לפלטפורמת MEB המיועדת לדגמים חשמליים, משמע שגם הפסאט תקבל בדור הבא שלה מערכות הנעה פלאג אין הייבריד ממש כמו אלה שהוכנסו לאחרונה לסקודה אוקטביה.

הסיפור של הפסאט בישראל איננו סיפורה של כוכבת מכירות אפנתית. היא נחשבת למכונית של דור המייסדים בעידן החדש של קטגוריית המשפחתיות הגדולות וכאחת מהן ואולי הנדירה שבהן, היא שומרת על בסיס הכוח שלה כמו אחיותיה הפולקסווגניות האחרות שמחזיקות את המותג כולו במשך שנים והכוונה היא כמובן לגולף, לפולו, לג’טה וגם לטוארג שנחשבות לוותיקות במשפחה אחרי הסתלקותה של החיפושית בשנה האחרונה.  “מי אתם האנשים שקונים ונוהגים בפולקסווגן פסאט?” שאלתי את עצמי ואת נציג צ’מפיון מוטורס שפוגשים את הלקוחות באולמות. “רובם ככולם מגיעים מאותה מכונית בדיוק, כלומר הם בעלים של פסאט קודמת” הגיעה התשובה המהירה. “ומה באשר למכירות בליסינג?” העליתי את השאלה המתבקשת הבאה. “שם יש קרב בין הדגמים של סקודה ויונדאי והיו גם שנים טובות לסובארו עם ה-B4 ואל לשכוח את הטויוטה קאמרי היבריד שנחתה כאן ואת האופטימה שהייתה כוכבת שוק המוניות עם הנעת דיזל ועברה שינוי היברידי” הגיעה התשובה שממנה למדתי כי הפסאט לא הייתה הבחירה המבהקת של דרג המנהלים במשק הישראלי שהוצעו להם מכוניות ליסינג מכובדות ואחת הסיבות איננה קשורה לאיכות ולמיתוג אלא יותר מכל דבר אחר, למחיר.

העיצוב החיצוני של המכונית נועד לשרת מטרה אחת ויחידה שאיננה קשורה לתכונות של ספורט, אגרסיביות, נוכחות מוגזמת או כל דבר אחר שתחמים הללו. מדובר בהופעה שמטרתה להשקיט את העין ולגרום למי שמביט בה להרגיש שיש כאן מכונית אלגנטית במלא מובן המילה. החרטום של הפסאט עבר שינוי קל בחזית עם פגוש חדש ובו גריל מעודכן וגם פנסי החזית הוחלפו בפנסים חדישים עם תאורת LED מלאה וכך גם מאחור עם פגוש אלגנטי ופנסים אחוריים בוהקים. אלה משתלבים היטב עם המיתוג של שם המכונית שמופיע באותיות כסופות ובולטות לרוחב דלת תא המטען בסגנון העיצוב החדש של כל המכוניות מבית פולקסווגן, סקודה וסיאט. החלונות האחוריים המושחרים מעניקים למכונית את הטאץ’ הדיסקרטי ומסגרת הניקל שעוטפת את כל מערך החלונות משלימה את הסיפור יחד עם חישוקי הגלגלים שקיבלו עיצוב חדש משלהם. בסך הכול, העיצוב החיצוני של המכונית שומר על המסר המכובד שמעצבי פולקסווגן ביקשו להציג למרות שמבט בחלקה האחורי של המכונית בזווית מסוימת, מעניק לה דמיון מדהים לזנבה של וולבו S60 וזאת אולי צביטה קטנה ליצרנית השבדית. 

בוא נעשה עסקים
המכונית שקיבלנו למבחן הגיעה ברמת גימור “ביזנס” והאמירה של המיתוג שנקרא כך רומזת לאן המכונית מבקשת להגיע ולקבל את תשומת הלב הראויה בתחום דגמי הכניסה למכוניות מנהלים ללקוחות פרטיים או בשוק המסחרי הגדול, קרי ליסינג. נציין כאן כי לפסאט המעודכנת שלוש רמות גימור והן נקראות ביזנס, ביזנס פלוס והאחרונה והיקרה מכולן היא אלגנס. נתוני הבסיס של כל הגרסאות זהים כמובן ולמעשה בפולקסווגן לא נגעו במידות של הרכב שאורכו 4.775 מטרים, רוחבו 1.832 מטרים וגובהו 1.442 מטרים. בסיס הגלגלים שלה רחב ומאפשר מרחב מחייה מצוין עם 2.780 מטרים בין הסרן הקדמי לאחורי וגם תא המטען הנדיב נותר כשהיה עם נפח של 586 ליטרים. המושבים מלפנים ומאחור מגיעים בריפוד בד דו גווני ולא בריפוד עור כמו בשתי רמות הגימור הגבוהות יותר והם נוחים לישיבה ממושכת ומשתלבים בעיצוב הפנימי של המכונית כולה שמשדרת אווירה מכובדת של טרקלין אלגנטי. בפולקסווגן מכירים את רף הדרישות של הלקוחות שלהם בהיבט חומרים ואיכויות הרכבה ולכן ההקפדה כאן גדולה בכל בחירה של חומר ממנו עשויה המכונית וכמובן גם האיכות של ההרכבה שתמיד נמצאת תחת עיניהם הקפדניות של הלקוחות שלא משלמים סכום כסף קטן עבור המכונית.

בפנים
סידור תא הנהג מאפשר מציאת תנוחת נהיגה יעילה ונוחה בזכות מושב נהג חשמלי ועיצוב הקונסולה ולוח השעונים בלי התחכמויות פרט לתפעול הטלפון שמתאפשר מההגה, אך אין ולו כפתור אחד על ההגה שמסמן זאת וצריך ללמוד את הרוטינה אם רוצים לקבל או לנתק שיחות בלי להוריד את הידיים מההגה בנסיעה. פריט נוסף שתצטרכו לוותר עליו בגרסה הזאת הוא גג שמש פנורמי חשמלי שמוצע רק בגרסה היקרה יותר. תפעול המכונית באמצעות מפתח חכם, קל ויעיל. מערכת המולטימדיה מציעה מסך בגודל 8 אינץ’ והיא פועלת באנדרואיד וגם בקארפליי בהתאם לסוג הטלפון שלכם ויש בה גם מערכת מוטעמת בעברית של צ’מפיון מוטורס עם כל האפליקציות החשובות לרבות Waze וגם לחנייה. הבעיה של לוח התצוגה היא שהוא לא תמיד מתחשב בזוויות השמש והתצוגה לא תמיד מצליחה להתגבר על החזר קרני האור ועל טביעות ומריחות האצבעות על צג הזכוכית שמופעל במגע יד. הבעיה הזאת של נגיעות מרובות במסך לשינוי תחנות רדיו, הפעלת מערכת ניווט ועוד, קיבלה משמעות גדולה בתקופת הקורונה הנוכחית ואולי בפולקסווגן יכניסו לשימוש את הפעלת המערכות במחוות יד בכל הדגמים בעתיד ולא רק בגרסאות היוקרתיות, אבל לעת עתה זה מה שיש אלא אם תצליחו ותרצו להפעיל חלק מהאפשרויות באמצעות ההגה (במיוחד פעולות לשמיעת רדיו). המכונית כוללת כסטנדרט משטח טעינה אלחוטי גם לטלפונים גדולי מידות, גלגל הגה בעיצוב חדש ונעים לתפעול, מראות מתקפלות חשמלית, בלם יד חשמלי, מצלמת 360 מעלות וחיישני חניה קדמיים ואחוריים.

מערכת המיזוג של הפסאט מוכרת כמו בשאר דגמי VW עם פתחים שטוחים ורחבים לכל רוחב הדשבורד והיא פעלה טוב בימי השרב הקצרים שקיבלנו לאחרונה והתמודדה בכבוד עם נפח תא הנוסעים כולו כאשר אלה שנסעו איתנו במושבים האחוריים נהנו מפתחי המיזוג האחוריים שעשו את העבודה תוך בחירת טמפרטורה ספציפית משלהם לחלק הזה של הרכב. לוח השעונים של המכונית מציע את העיצוב הקלאסי הוותיק עם שעונים אנלוגיים למהירות וסל”ד ואין אפשרות לקבל ברמת הגימור הזאת את התצוגה בטכנולוגיית וירטואל קוקפיט שמציגה שעונים דיגיטלים ואפשרות למפת ניווט במרכז לוח השעונים. אלה נמצאים רק ברמות הגימור הגבוהות יותר, ושוב מדובר פה בעניין של הבדלי מחיר בשיעור עשרות אלפי שקלים בין גרסה אחת לאחרת.

יחידת כוח מדויקת
לפסאט המעודכנת שני מנועים לבחירה ותיבת הילוכים אחת. בעבר השתמשו בפולקסווגן כגרסת כניסה במנוע טורבו בנזין בנפח 1.4 ליטר ולגרסאות החזקות יותר במנוע 1.8 ליטר אך ימיהם של המנועים הללו תמו. בגרסת הכניסה הנוכחית שבה אנחנו נהגנו, המנוע הוא טורבו בנזין בטכנולוגיית TSi בנפח 1.5 ליטרים בהספק 150 כוחות סוס שמתקבלים ב-5,000 סל”ד עם מומנט של 25.5 קג”מ שזמין כבר ב-1,500 סל”ד וממשיך לדחוף את המכונית קדימה עד 3,500 סל”ד שזהו התחום המדויק שבו המנועים עובדים על פי רוב ואינם דרושים לטפס לסל”ד גבוה. תיבת ההילוכים כפולת המצמדים בטכנולוגיית DSG עם 7 מהירויות, מאיצה את המכונית מעמידה ל-100 קמ”ש תוך 8.7 שניות ודואגת היטב להוריד את הכוח לגלגלים הקדמיים ולטפס מהר במעלה ההילוכים. עוד לפני שהגענו למהירות 50 או 60 קמ”ש, תיבת הילוכים הזדרזה להגיע כבר להילוך 4 והסל”ד נותר נמוך כל העת וצריכת הדלק נשמרה על התחום הנמוך. זאת בעצם הנוסחה המדויקת שפולקסווגן ביקשו להגיע אליה בזכות צריכת דלק קטנה ככל האפשר. הנתונים היבשים של המפעל אומרים כי הפסאט 1.5 ליטר אוטומאטית צורכת 6.7 ליטר בנזין לכל 100 ק”מ עירוניים ו-4.5 ליטרים של בנזין בכל 100 ק”מ בינעירוניים, קרי צריכה משולבת של 19 ק”מ לליטר בקירוב וכי דרגת הזיהום שלה היא 9 מתוך 15. במהלך נסיעת המבחן במצבי נסיעה שונים שהייתה ברובה בכבישים פתוחים לרבות הפעלת מאמץ על המנוע, הגענו לצריכת דלק מכובדת ביותר עם 15.7 ק”מ לליטר אך היו קטעים במשך הנסיעה בהם הצריכה ירדה ומחשב המנוע הראה על 18 ק”מ לליטר. בידוד הרעשים של המנוע בסה”כ טוב אבל כשדחקנו בו לטפס במעלה הסל”ד עם נעיצת דוושה בביצוע עקיפה, שמענו היטב את קולות המאמץ. מאידך, בנסיעה רצופה בכביש בינעירוני נכנסה לפעולה מערכת ניתוק הבוכנות לצורך שיוט וחיסכון בדלק והמנוע המשיך לתפקד ללא דופי ואלמלא התצוגה על לוח השעונים שציינה את מצב Ecco וניתוק הבוכנות, לא מרגישים את הפעולה בכלל.

התנהגות הכביש של הפסאט 1.5 ליטר טובה מאוד בכל מה שקשור להתנהלות יומיומית ולנסיעה בעיר ובנסיעות בינעירוניות ארוכות יותר ואין כאן שינוי מתכונותיה של המכונית כפי שהכרנו עד עתה. למרות שהמנוע הביע מחאה קולית בזמן שנדרש ממנו להיות נמרץ במיוחד, לא הרגשנו חיסרון בכוח או בזמינותו ותיבת ההילוכים עשתה את שלה כמצופה וגם לא פגשנו בהשתהויות של הטורבו. הפולקסווגן פסאט לא תוציא ממך את החיה שאוהבת נהיגה דינאמית אבל היא גם לא תהרוג אותה. לא מדובר במכונית ספורטיבית וזאת איננה מטרתה, אבל ההיגוי שלה טוב מאוד, תגובת הדוושה טובה והמתלים והבולמים יחד עם גלגלי ה-17 אינץ’ השלימו את המשימה והפכו את הנסיעה לחוויה טובה ומרשימה.

 

חבילת בטיחות בלתי מתפשרת
אם המכונית באופן כללי עוברת מתיחת פנים ואיננה משנה יותר מדי את התכונות שלה, אזי יש מגרש משמעותי אחד שבו היא יכולה לשחק ולהראות את השיפור שהיא מביאה בהשואה לגרסה הקודמת והוא הבטיחות. פולקסווגן לא עצרו את רשימת האבזור הבטיחותי האקטיבי באמצע ולמרות שמדובר בגרסת כניסה, הפסאט ביזנס מקבלת את כל מה שציפינו ממנה בקטגוריה הזאת החל מבלימה אוטמטית בחירום, ניטור מרחק ואזהרה מפני התנגשות, שמירה אקטיבית על נתיב והתראה על סטייה ממנו, התראה על עייפות נהג וזיהוי כלי רכב בשטחים מתים. כל אלה מביאים את המכונית לציון 6 מתוך 8 בסולם הבטיחות של משרד התחבורה גם בזכות 9 כריות אוויר. עם רשימה כזאת מאמינים בפולקסווגן כי יש בכוחם לספק מענה לקהל גדול יותר שמחפש תמורה גדולה יותר לכסף שלו בלי לצעוק למרחוק.

סיכום: חליפת אלגנטית עם גישור לעתיד
פולקסווגן פסאט 2020 היא מכונית משפחתית/מנהלים טובה מאוד שמציעה עיצוב אלגנטי אירופאי קלאסי יחד עם חבילת אבזור ובטיחות מורחבת בהשוואה לגרסה הקודמת וגם שני מנועים מתקדמים וחסכוניים כאשר החזק מביניהם מציע לא פחות מ-190 כוחות סוס ומומנט של 33 קג”מ בקירוב וזינוק מעמידה ל-100 קמ”ש ב-7.5 שניות. יחד עם זאת, תשומת לב רבה ניתנה לגרסת מנוע 1.5 ליטר הבסיסית. המטרה של דגם הכניסה אותו בדקנו היא להציע יותר מכל העולמות תוך שמירה על מסגרת מחיר שתכניס את המכונית לשיקול הדעת של יותר רוכשים פוטנציאליים. אין זו מכונית לצעירים תוססים ברוחם או למשפחות שזקוקות לרכב עירוני זול ויעיל. זאת מכונית למביני דבר שמבקשת להמשיך את המסורת שהחלה אי שם ב-1973 עם הדור הראשון שלה והתפתח עם השנים לעמוד בשורה הראשונה של דגמי המשפחתיות הגדולות המובילות באירופה. יהיו שיאמרו כי האחות התאומה לבית סקודה כדאית יותר לרכישה ואולי גם זולה יותר, אך מולם יהיו את אלה שיעריכו את המותג הגרמני על פני המותג הצ’כי בזכות האיכויות שלו ממש כשם שהפולקסווגן גולף ממשיכה להיות הנמכרת ביותר בקטגוריה למרות שיש לה אחות תאומה מבית סיאט שכוללת את אותם המנועים, תיבות ההילוכים ומערכות רבות אחרות.

זה אותו מנגנון של שיקולי דעת שפועל על הנהגים שמעדיפים לרכוש את הגולף על פני מתחרותיה, שפועל גם כאן במקרה של הפסאט מול הסופרב של סקודה. עכשיו כשגרסת הכניסה “ביזנס” חמושה ביותר אביזרי בטיחות ומציעה את איכות הנסיעה והחיסכון בדלק, יכול להיות ששיקול הדעת יהיה משמעותי יותר. הגרסאות הנוכחיות של הפסאט קיבלו תפקיד מאוד חשוב מפולקסווגן. מצד אחד המכונית שממוקמת בין הג’טה הקומפקטית לבין הארטאון שהיא ספינת הדגל צריכה להמשיך ולהישאר רלוונטית עבור אוהבי הפסאט בגרמניה ובמדינות השכנות לה עד שיגיע הרגע להקפיץ את המכונית ברמה הטכנולוגית לכיוון מערכות החשמל ולהישאר העמוד המרכזי בבניין של פולקסוואגן בשנים הבאות לטווח רחוק.


פולקסווגן פסאט “ביזנס”

מנוע: טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר
הספק: 150 כוחות סוס
מומנט: 25.5 קג”מ
תיבת הילוכים: אוטומאטית כפולת מצמדים DSG 7 מהירויות
הנעה: קדמית
תאוצה מעמידה ל-100 קמ”ש: 8.7 שניות
מהירות מרבית: 220 קמ”ש
צריכת דלק (יצרן): 6.7 ליטר ל-100 ק”מ בנסיעה עירונית, 4.5 ליטר ל-100 ק”מ בנסיעה בינעירונית, משולבת 5.3 ליטר ל-100 ק”מ
דרגת זיהום אוויר: 9
דרגת בטיחות (משרד התחבורה): 6
אורך: 4.775 מטרים
רוחב: 1.832 מטרים
גובה: 1.442 מטרים
מרווח סרנים: 2.786 מטרים
משקל: 1435 ק”ג
נפח תא מטען: 586 ליטרים

מחיר (ללא אגרת רישוי) : 183,000 שקלים