זה לא במקרה שחברת קרסו, יבואנית ניסאן לישראל, נתנה לנו את הסנטרה החדשה בצבע כתום לוהט עם גג בצבע שחור. המכונית שנולדה מחדש ועברה מהפיכה גדולה בהשוואה לדור הקודם, פשוט נראית נפלא בהיבט העיצוב החיצוני שלה, והצבע הזה מעניק לה נוכחות יתר ומושך תשומת לב שלא ניתן להתעלם ממנה. לא, אנחנו לא רואים עדיין את כבישי ישראל נשטפים בסנטרות כתומות אבל הרעיון של משיכת תשומת הלב עבד היטב והרגשנו את זה בכל מקום שאליו נסענו. המבטים והשאלות אודות המכונית היו בין המדורגים במיקום הגבוה ביותר מבין המכוניות המוחצנות שנהגנו בהן לאחרונה ועל כך המעצבים של ניסאן ראויים למילה טובה.
במחשבה שנייה אודות המילה הטובה למעצבים, אז הם עשו לעצמם חיים קלים כי בעצם מדובר כאן בגרסה מוקטנת של הניסאן אלטימה, מכונית המנהלים האחרת של ניסאן, האחות הגדולה של הסנטרה. ואם מרימים את הראש מעט יותר גבוה מגלים ששתי המכוניות הנ”ל דומות כמו אחיות אמיתיות בשר ודם לניסאן מקסימה, ספינת הדגל של ניסאן ששייכת לזן של מכוניות סדאן פול סייז אמריקאיות והיא נמצאת אצלנו בכלל בקטגוריית הפרימיום.
אם חיפשתם את הסנטרה הקודמת באולמות המכירה של ניסאן בישראל ולא מצאתם אותה, הייתה לכך סיבה. המכונית הקודמת שעברה מתיחת פנים של קצה הדרך של הדור השביעי, הייתה פחות מאובזרת ופחות משוכללת ובמיוחד פחות בטיחותית במגוון מערכות הבטיחות שלה מהדור הנוכחי והיא מצאה את דרכה ישירות אל ציי הליסינג כפתרון משפחתי זול ואמין לאלה שחיפשו משפחתית במחיר סביר עם אבזור פשוט למדי ומערכת מובילאיי במקום מערכות מקוריות לזיהוי סכנות בנסיעה וסיוע לנהג במקרה חירום. “הפעם זה מקרה שונה. זאת מכונית אחרת בהיבטי הנוכחות, הבטיחות, האבזור והמחיר ואנו מאמינים שהיא תמצא את מקומה בין המשפחתיות האחרות בארץ לנוכח האבזור ורמת הבטיחות שלה, וגם המחיר שלה נחשב לתחרותי ויש כאן אופציה למי שמחפש משפחתית בסגנון אמריקאי ולא הולך שבי אחרי הטרנד של הג’יפונים” כך אמרו לנו בניסאן במעמד ההשקה של המכונית.
עוד רגע נגיע לכל שיקולי הדעת הללו וננסה להבין מיהי בדיוק המכונית הג’ינג’ית שקיבלנו, אבל לפני כן אנחנו מנסים להבין למי היא מיועדת? במחיר של 135 אלף שקלים אפשר לקנות ג’יפון בגודל בינוני-קטן עם מנוע פחות חזק מהסנטרה כמו למשל סוזוקי ויטארה או מכונית הרבה יותר קומפקטית במידותיה למרות שיש לה מנוע חזק יותר, כמו פורד פוקוס החדשה או יונדאי קונה. אבל הסנטרה לא מחפשת מקום בשורה הזאת של הקטגוריה הקרוסאוברית אלא דווקא בשורה אחרת של דגמים. תנו לה מקום בין היונדאי איוניק והטויוטה קורולה ההיברידיות או לסקודה אוקטביה והרנו מגאן גראנד קופה שיודעות להגיע בבנזין ודיזל ולהונדה סיביק שמציעה מנועי בנזין קטנים וחזקים והיא תהיה מאושרת. על מנת שהיא תוכל להתמקם שם, הסנטרה החדשה חייבת להביא למשחק כמה אלמנטים מעניינים שהאחרות לא מצטיינות בהם ובמיוחד, את הסגנון האמריקאי שהיה כאן בעבר גם בשברולט קרוז שנעלמה והשאירה את הסנטרה החדשה כמשפחתית האמריקאית (יפנית) היחידה בשוק הרכב הישראלי.מנוע שאוהב לשייט תחת מכסה המנוע המאוד כבד של הסנטרה החדשה, שוכנת יחידת כוח בנפח 2.0 ליטרים שמחליפה את מנוע ה-1.8 ליטר שהיה בסנטרה הקודמת והוא מציע הספק של 150 כוחות סוס ב-6,400 סל”ד. יש מנועים שמגיעים להספק הזה בטווח פעולה קצר יותר, והם גם מתוגברים במגדש טורבו, אבל במקרה שלנו אין טורבו כי זהו מנוע אטמוספירי מלא ומשוכלל יותר שכולל 4 בוכנות שמייצרות מומנט של קצת יותר מ-20 קג”מ וזה קורה ב-4,400 סל”ד. מאחר והמנוע מייצר את הכוח שלו בתחום הסל”ד הגבוה, נדרשת תיבת הילוכים ידידותית מאוד שתדע לטפל בהעברת כמות קטנה יותר של כוח מהמנוע לגלגלים הקדמיים בהתחלת הנסיעה ובשיוטים ארוכי טווח בנסיעות בכבישים בינעירוניים ובתחום הזה הסנטרה פשוט מצוינת.
אם לא הזכרנו זאת עד עכשיו, אז כדאי שנזדרז ונציין כי המכונית היפנית-אמריקאית הזאת מיוצרת במפעלי ניסאן במקסיקו והיא תוכננה לשוק בצפון אמריקה בעדיפות עליונה. תיבת ההילוכים הרציפה לא מנסה להתחכם כאן ולהציג יחסי העברה וירטואליים שיגרמו לנו לחשוב שיש כאן משהו כזה. אין מנופים להחלפת הילוכים מאחורי ההגה, ומצב ספורט זה משהו שנחמד לדעת שהוא קיים אבל הסנטרה נשארת כמעט נמרצת כפי שהייתה והיא מקבלת צביטה קלה ולא זריקת מרץ אמתית. הטיפול של תיבת ההילוכים שהותאמה בצורה טובה מאוד לתכונות המנוע לדרישות הרגל שלוחצת על הדוושה, הוא טיפול טוב מאוד. היא לא משתהה בתחילות הנסיעה או זועקת לשמיים כשמבקשים מהמנוע לטפס ולשחרר עוד סוסים מתוכו, וגם תחושת העברת ההילוכים מרגישה חלקה וזורמת בלי להיתקע יותר מדי במקום אחד ובלי להרגיש שאנחנו נוסעים במכונית עם הילוך אחד, את עוד יהיה למכביר במכוניות החשמליות. תגובות הביניים של המנוע טובות אף הן והפער בין נעיצת הרגל ברצפה לבין התעוררות המנוע סביר לגמרי במיוחד בהיעדר מגדש טורבו שידחוף את הכוח כבר בסל”ד נמוך. לא מגדובר בתגובות אנמיות ואיטיות בכלל כי אם במאפיין התנהגותי שליו ונעים, אחרי הכל הרי זאת בייבי פריגטה שנועדה לשיוטים ולא טורפדו עצבנית, חדה ותזזיתית.
נראות מעצבי ניסאן שקיבלו את המשימה לתכנן את החלק הפנימי של המכונית, היו פחות נועזים מאלה שעיצבו את החלק החיצוני. בהתחשב בעובדה שמר וגברת סמית’ מארה”ב אמורים לנהוג ולנסוע בה, אזי העיצוב והאבזור שלה מיד מסגיר את כוונת המשורר. כבר ראינו מכוניות בעבר מכוניות אמריקאיות מפוארות יותר מהסנטרה שלנו, אבל אם ניזכר בדגם המוחלף, הרי שמדובר פה בקפיצת מדרגה משמעותית ובכל זאת, הסטייל האמריקאי המאופק ניכר בכל דבר, החל בצבעים, בחומרים ועד לעיצוב עצמו ויש לזה ביטוי גם באבזור עם בלם חניה שמופעל ברגל ולא בלם חשמלי במשיכת אצבע בין המושבים. אנחנו לא יודעים אם יש גרסה כזאת בקווי הייצור ואם כן, אז כמה עולה להכניס לסנטרה את בלם היד החשמלי, אבל בפעם הבאה שהיא תגיע בגרסה עוד יותר מעודכנת, אנחנו ממליצים ליבואנים לדבוק בבלם היד החשמלי בכל מחיר.
המושבים מלפנים ומאחור מרווחים ונוחים ומספקים תמיכה טובה, וגם כאשר נהגנו לפרק זמן ארוך, זה לא ניכר בתנוחת הישיבה ולא הפריע כלל. מערכת המיזוג מספקת חמישה פתחים גדולים וטובים, אבל בקרת הטמפרטורה נעצרת על 18 מעלות. זה לא שיש לנו בעיה עם הטמפרטורה הזאת, אלא שמכונית שכוללת גג שחור ונמצאת כמה שעות תחת השמש הקופחת שלנו, לא ממש מובן מאליו שמערכת המיזוג תשתלט עליה. למרות מגבלת הטמפרטורה וחרף היעדר פתחי מיזוג במושבים האחוריים המכונית התאקלמה בקלות והתמודדה מצוין עם החום ששרר בה. הסנטרה איננה נדיבה בשקעי טעינה לטלפון נייד ואין בה גם משטח טעינה אלחוטי וגם הנוסעים מאחור לא מקבלים אפשרות של פתחי מיזוג ושקעי טעינה.
תאי האחסון בדלתות סבירים ולא יותר, החלונות האחוריים צרים ומושחרים כצו האופנה והצללית הנמוכה של המכונית לא יוצרת שום בעיה למרווח הראש ובוודאי שלא למרווחי הרגליים והכתפיים כי בסיס הגלגלים נמתח ל-2.71 מטרים וזה נתון נדיב לכל הדעות. תא המטען שלה הצטמצם במעט בהשוואה לסנטרה הקודמת וכעת תצטרכו לחשב את סידורי הקניות שלכם בנפח של 405 ליטרים. שפת ההטענה של תא המטען נמוכה והוא רחב מאוד ועמוק, אבל העמסה של עציץ בינוני במצב זקוף תהיה בלתי אפשרית מבחינת הגובה לשם המחשה. הסנטרה מגיעה רק ברמת גימור אחת ויחידה שנקראת SV ומי שטרח לאפיין את האבזור שלה, דאג לצייד את מסך המולטימדיה שגודלו 8 אינץ’ בעברית מקורית, להוסיף מצלמה אחורית בסיסית למדי אבל בה בעת היא מגיעה עם לא פחות מ-10 כריות אוויר, חיישנים קדמיים ואחוריים, בלימה בחירום כולל בנסיעה לאחור ומערכת זיהוי כלי רכב בשטחים מתים והתראה על סטייה מנתיב וגם בקרת שיוט אדפטיבית אם כי ללא בקרת זחילה בפקקים שעדיין נמצאת אי שם בתחום הנוחות או הבטיחות ואולי גם יחד. ביחס לסנטרה היוצאת, מדובר בקפיצת מדרגה מרשימה. ועדיין ציון הבטיחות של משרד התחבורה הוא 6.
VIDEO איכות הנסיעה במכונית החדשה לא הפתיעה כי הציפיות ממכוניות אמריקאיות ובמיוחד מסדאן משפחתיות, היא שהמכונית תדע לשייט בנינוחות ולגהץ את הכבישים עד כמה שאפשר בלי להטריד את מנוחתם של מר וגברת סמית’. הסנטרה יודעת לעשות בדיוק את זה ומערכות המתלים ובולמי הזעזועים שלה מתמודדות היטב עם הכבישים שלנו בעיר ומחוץ לעיר. כל ניסיון לדחוק בה נתקל באופי שונה של המכונית שאוהבת להישאר בעולמות השלווים שלה וכאשר התעקשנו ודרשנו ממנה בתוקף לטפס בעליות מפותלות בואך עין כרם, היא הפכה לרעשנית יותר בגלל מאמץ תיבת ההילוכים לדחוק במנוע בסל”ד גבוה וגם העברות המשקל בפיתולים ההדוקים יצרו נדנוד ומשחק קל בזנב הרכב שלא היה עמוס כלל. המסקנה הברורה שהגענו אליה מתחברת ישירות לאופי של האנשים שהמכונית מיועדת להם: שקט ושלווה עם פרקטיות וסגנון אמריקאי. צריכת הדלק המוצהרת של המכונית בנסיעה עירונית היא 8 ליטרים ל-100 ק”מ והנתון משתפר ב-20 אחוזים בנסיעה בין עירונית עם 6 ליטרים ל-100 ק”מ. אנחנו עברנו עם המכונית כמה מאות קילומטרים בתנאי נהיגה שונים ובסוף המבחן היא הראתה צריכה כוללת של 7.4 ליטרים ל-100 ק”מ שהם 13.5 ק”מ לכל ליטר.
סיכום התחלנו את המסע עם הסנטרה החדשה עם תהיה ביחס לאנשים שאליהם המכונית מיועדת. אם הדגם הקודם היה כזה שפנה לתחום הליסינג ולחישובי תקציב כשהמכונית עצמה לא הציעה הרבה בפרמטרים שונים, הרי שהפעם מדובר בסיפור שונה ויש לסנטרה SV חפיסת קלפים חדשה. העיצוב שלה מצוין ואם אתם קונים אותה, תעיזו לבחור צבע חיצוני שיגרום לה לחייך אליכם ולכם לחייך אליה. היא מעט יותר גדולה במידותיה מהסנטרה היוצאת וזה אומר שהנוכחות שלה בולטת יותר ואיכות הנסיעה שלה טובה יותר אם כי בהתנהלות רגועה ונעימה, מקומות שבהם המנוע ירגיש טוב ושקט, תיבת ההילוכים הרציפה תחליק בין יחסי ההעברה בלי לשדר מאמץ או השתהות, התנהגות הכביש תשאיר אתכם שלווים והאבזור ישמור עליכם מעודכנים ולא מעבר לכך כי אין בה פריצות דרך טכנולוגיות מרעישות.
המגמה של יבואני הרכב בישראל בשנים האחרונות היא למצוא דגם ברמת גימור אחת ויחידה שתכסה כמה שיותר מאפיינים שקולעים לטעמו של הנהג הישראלי, אבל יש מקום לזכור שהנהגים עצמם שונים זה מזה ולכן המכונית הזאת תתאים לאלה שלא נוהרים אחרי מגמת ה-SUV וגם אלה שמשחקי סל”ד וצלילי מערכת פליטה כבר לא עושים להם את זה. הסנטרה החדשה מפספסת כמה נקודות שצריכות להיות בה כמו יותר אבזור מודרני עם שקעי טעינה ומשטח אלחוטי, בלם יד אלקטרוני ולא רגלית ארוכה בצד שמאל שמתאימה לאמריקה ולא לנו, מצלמת נסיעה לאחור מודרנית, מצלמות היקפיות והשלמה של מערכת בטיחות מלאה שתצייד אותה בציון המלא.
הקלף החזק של העיצוב החיצוני והתנהגות הכביש ה”אמריקן סטייל” שלה עשויים לחפות על האבזור, תא המטען שהוקטן במעט וצריכת דלק שלא יכולה להתקרב למכוניות ההיברידיות. בשורה התחתונה מגיע עניין המחיר וכאן שוב שולפת הסנטרה קלף לא רע בכלל. עם 135 אלף שקלים מול ההיצע שהיא נותנת מדובר בתמורה טובה מאוד לכסף, השאלה היא האם התמורה הזאת מתאימה לכם.
ניסאן סנטרה SV אורך: 4.640 מטרים רוחב: 1.820 מטרים גובה: 1.450 מטרים בסיס גלגלים: 2.710 מטרים נפח תא מטען: 405 ליטרים
מנוע: בנזין אטמוספרי 4 בוכנות בנפח 2.0 ליטר הספק: 150 כוחות סוס ב-6,400 סל”ד מומנט: 20.4 קג”מ ב-4,400 סל”ד הנעה: קדמית תיבת הילוכים: אוטומאטית רציפה בטכנולוגיית איקסטרוניק זינוק מעמידה ל-100 קמ”ש: 8.8 שניות דרגת זיהום מרבי: 10 צריכת דלק: 8.1 ליטרים ל-100 ק”מ בנסיעה עירונית צריכת דלק: 6.0 ליטרים ל-100 ק”מ בנסיעה בין עירונית צריכת דלק משולבת במבחן: 7.4 ליטרים ל-100 ק”מ ציון בטיחות משה”ת: 6 מחיר:135,000 שקלים