$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

נהיגה ראשונה: אלפא רומיאו טונאלה. נשמה טכנולוגית

לקרוסאובר החדש של אלפא רומיאו מונח הרבה מאוד משקל על הכתפיים. האם הוא יכול לעמוד בהבטחות?

בועז קורפל
בועז קורפל   12.05.22 - 19:20

תגיות: אלפא רומיאו

Getting your Trinity Audio player ready...

גם זקני העדה לא זוכרים מתי נרשמה התרגשות כה גדולה סביב דגם חדש של אלפא רומיאו. מבלי להיכנס לתאורים היסטוריים מייגעים, נאמר רק כי המותג האיטלקי המיתולוגי שעבר לניהול תחת ידיו של תאגיד סטלנטיס מבקש לפתוח דף חדש לקראת עתיד מרשים וחשוב כשהמילה חשמל על שלל ההטיות שלה איננה מילה גסה, אולי להיפך, זה עשוי להיות הרנסס הכי משמעותי של אלפא רומיאו בעידן הנוכחי כשהטכנולוגיה שעוטפת את המכוניות שלה חיה בשלום עם עיצוב מרגש ומוטיבים קלאסיים מהעבר, מה שתמיד יגרום לחובבי המותג המושבעים לעיניים נוצצות מהתרגשות ונוסטלגיה בכפיפה אחת עם צלילי המנוע נשמעים ברקע לפני שמנועי הבנזין יישלחו למדפי ההיסטוריה ויוחלפו במנועים חשמליים רבי עוצמה ותחושות ריגוש מנהיגה שתאמץ תכונות חדשות. הטונאלה החדש יושב בדיוק במקום המפגש בין הדורות הללו כשהוא נהנה מכול העולמות.

“אנחנו בפתחו של עידן מיוחד שבו המותג ישנה את פניו בהיבט הטכנולוגי כמו כל תעשיית הרכב בעולם, ומנגד לא נשאיר מאחור את מה שאלפיסטים אמתיים אוהבים: ריגוש” כך אמר ז’אן-פיליפ אמפראטו, מנכ”ל המותג שהשתתף באירוע הנהיגה הבינלאומי הראשון של האלפא רומיאו טונאלה שהתקיים בצפון איטליה על שפת אגם קומו בצפון איטליה. “אני מודע היטב לכל ההיסטוריה של המכוניות של אלפא רומיאו כי בילדותי נסעתי באלפא סוד המשפחתית” המשיך המנכ”ל לספר על הקשר האישי שלו למותג ועל החזון שלו ושל נשיא סטלנטיס, קרלוס טבארס ביחס להמשך הדרך של אלפא רומיאו. “אנחנו הולכים על משהו מאוד מאתגר שנקרא Zero To Zero. מאפס מכוניות חשמליות לאפס פליטת מזהמים מכל המכוניות שלנו והכול בתוך 5 שנים” הצהיר אימפראטו ואף פרש את התכנית שיצאה לדרך בחודש מאי 2022 ותעלה שלב בכל שנה מידי חודש מאי עד 2027.

העיכוב בהגעתה של המכונית שהוצגה אי שם בתערוכת ז’נבה 2019 (זוכרים שהייתה תערוכה כזאת?) איננו נובע רק בגלל התפרצות הקורונה או משבר השבבים וגם לא בגלל מלחמת רוסיה-אוקראינה, לדברי אימפראטו הסיפור קשור אך ורק לקפדנות ולזהירות בכבודם של אוהבי אלפא רומיאו על מנת שהמוצר הסופי יענה על כול מה שהם מצפים לו לרבות פריצות דרך בתחום הרכב ואימפראטו היה מעורב אישית בתהליך הפיתוח, הניסוי והייצור של המכונית תוך הקפדה יתרה ששום דבר מתחלואי העבר לא יפתיע במכונית שעל כתפיה הוטלה המשימה להיות המכונית הכי נמכרת של אלפא רומיאו בשנים הקרובות כשמעליה נמצאות הסטלביו והג’וליה היוקרתיות שעושות את העבודה היטב ומחזיקות את המפעלים של אלפא בחיים בשנים האחרונות אחרי שהאלפא רומיאו מיטו וג’ולייטה הועברו להפקדה בידיו של מר לורנצו ארדזיו, מנהל המוזיאון של אלפא רומיאו.

סיפור היסטורי
המפגש עם הצוות ההנדסי שפיתח את המכונית התקיים באולם הנצחה מיוחד לזכרו של אלסנדרו וולטה, הפיזיקאי האיטלקי שהמציא את הסוללה החשמלית אי שם בשנת 1800 מבלי לדעת שההמצאה שלו תהיה אחת החשובות בתולדות האנושות ובעיקר בתעשייה ובחיי היומיום של כולנו. וולטה לא יכול היה לנחש שהעולם יהפוך למונע באנרגיית חשמל שמגיעה מסוללות ותעשיית הרכב תהפוך לחשמלית עם מיליוני מכוניות חשמליות שמיוצרות מדי שנה ותורמות את חלקן לחזון הירוק להפוך את העולם כולו לחשמלי ולא מזהם בעשרות השנים הבאות, 250 שנה אחרי הסוללה הראשונה שנמצאת באולם המיוחד שנמצא על שפת אגם קומו (מומלץ לבקר).

בזה אחר זה הסבירו מנהלי תחום הפיתוח והעיצוב את הרעיונות והרציונאל מאחורי כל תחום שבאחריותם החל מהעיצוב החיצוני המרגש של המכונית, דרך חטיבות ההנעה ותיבות ההילוכים, המשך בתחום הביצועים והתנהגות הכביש וכמובן העיצוב הפנימי והאבזור שגם הוא משלב חדשנות עם קורטוב סנטימנטלי לעבר. העיצוב החיצוני הוא החלק הכי משמעותי בתעודת הזהות של כול מכונית, ובעיקר בעשר השנים האחרונות.

מידותיה של המכונית מציבות אותה בעולם הקומפקטי יחד עם מתחרות אירופאיות רבות ובעיקר מגרמניה, לרבות מרצדס GLA או אאודי Q3 וגם ב.מ.וו X1 אבל לא רק אלה נמצאים על הכוונת כי גם לקסוס UX וגם וולבו XC40 ואפילו פולקסוואגן גולף GTi וקופרה לאון, ואל תשכחו את המכוניות המיוחדות של מיני שגם הן יודעות להיות ספורטיביות וחזקות כמו JCW יחד עם עיצוב מעולה. מול כול אלה היו צריכים מעצבי הטונאלה להתמודד ובשורה התחתונה הם עשו זאת בציון 10 כי לרשותם עמד משהו שאין לאף מכונית מאלה שמוזכרות לעיל: יש להם את המוטיב הכי חזק שאין לאף אחת ממהכוניות האחרות. אלפא רומיאו טונאלה היא מכונית סקסית ונחשקת בעיצוב שלה והיא לא לוקחת שבויים בדיוק כמו שהג’וליה עושה את ההבדל מול היריבות המצוינות מגרמניה, יפן וארה”ב.

מידותיה של הטונאלה אמנם לא הופכות אותה ל-Best in class אבל הפרופורציות מדויקות, קווי העיצוב נכונים ובעיקר היא מרשימה בחזית האגרסיבית עם הגריל המשולש הענק במרכז ופתחי כניסת האוויר, לצידו וגם פנסי החזית עם חתימת האור בהשראת הפנסים של גרסת זגאטו המיתולוגית. המידות שלה אכן קומפקטיות: האורך הכללי שלה 4.528 מטרים ורוחבה 1.841 מטרים והיא מתנשאת לגובה של 1.601 מטרים. הנתון שמעיד על מרחב המחייה בתוכה הוא כמובן בסיס הגלגלים וזה נמתח ל-2.636 מטרים שאיננו הנתון הכי נדיב בקטגוריה.

מצד אחד הוא לא יאפשר לשלושה נוסעים מבוגרים ליהנות מנסיעה מרווחת בישיבה במושב האחורי והמכונית מתאימה יותר לשני נוסעים שגם יהנו ממערכת מיזוג מאחור ומרווח רגליים סביר, מרווח כתפיים וראש טוב וזה משאיר מקום לתא מטען בנפח של 500 ליטרים או 1,500 ליטרים בקיפול מושבים אחוריים (בכל זאת מכונית שימושית ולא רק ספורטיבית) עם סף טעינה טוב ופתח רחב ונוח להעמסת קניות או מזוודות ותיקים לנסיעה ארוכה.

הטונאלה איננה מצטיינת בפתחי ושטחי אחסון בחלקה הפנימי, ואין שם רעיונות חדשים או מבריקים ושימושיים כמו קונסולה צפה בין המושבים, להיפך; המעצבים בחרו להשתמש באזור בין המושבים הקדמיים למקם מנוע חשמלי קטן וגם ידית הילוכים שנמצאת שם יותר לכבוד ימי הזוהר ההיסטוריים ולא כמו פתרונות אחרים שראינו במכוניות אחרות כמו גלגלת לבחירת מצבי נסיעה או לחצנים, אבל אולי בגרסאות החשמל העתידיות זה עוד יקרה. התוצאה הסופית איננה בהכרח צפיפות יתר בחלק הקדמי, אבל גם לא מרחב אוורירי שופע. קורות A בצידי השמשה הקדמית רחבות ומצמצמות במידה מסויימת את שדה הראייה בפינות אם כי לא באופן דרמטי.

הקונסולה הראשית ומסך התצוגה ברוחב 10.25 אינץ’ ממוקמים בגובה אופטימלי שלא גוזל מאומה משדה הראייה הקדמי וסידור המתגים והכפתורים טוב מאוד למעט בוחר מצבי הנסיעה באמצעות חוגת dna שממוקמת במקום שונה מאחיותיה של הטונאלה ופחות אינטואיטיבי לטעמנו כמו גם גלגלת הווליום בצד הרחוק של ידית ההילוכים שמוסתרת על ידי אותה ידית אך נציין כי ניתן לשלוט בעוצמת מערכת הסאונד המצוינת של הארמן קרדון עם 14 רמקולים באמצעות ההגה החדש שכולל את בקרות מכרכת הבטיחות האקטיבית וגם לחצן התנעה בצד השמאלי של ההגה בתוך טבעת מיוחדת בהשראת דגמי הספורט שמאוד אהבנו. משטח הטעינה המהיר לטלפון מעוצב אנכית וצריך לתרגל את הכנסת המכשיר והוצאתו אבל גולת הכותרת היא מעל לכל ספק לוח השעונים (קנוקיאלה) הדיגיטלי הצבעוני שמעוצב בסטייל לוחות השעונים של דגמי אלפא רומיאו הקלאסיים לרבות הגלגלת של מד המרחק שמעלה חיוך ומייצגת בעיני יותר מהכול את ההשראה לעולם הרטרו של המכוניות משנות ה-70 בכלל ושל אלפא רומיאו בפרט.

הטכנולוגיה של מערכת ההפעלה ושל לוח השעונים חדישה והיא נקראת U CONECT 5 לרבות שימוש בפקודות קוליות לשבעה תחומים שונים מעולמות הנוחות והבידור של המכונית. בעניין הזה, אבל לא רק בזה, הטונאלה היא פורצת דרך באלפא רומיאו וההנחה היא שנראה את המערכת מגיעה בהמשך גם לדגמי ג’יפ האירופאים כמו קומפאס ורנגייד ואולי גם למכוניות אחרות של סטלנטיס מהצד של FCA. תחום אחר שהטונאלה מציעה וגם הוא פורץ דרך הוא איסוף המידע בטכנולוגיית NFT שמהווה תעודת זהות טכנית של כל מכונית בפני עצמה ומשמשת גם לרישום ותעוד מידע אודות מה שעובר על המכונית לרבות תחזוקה וגם שימוש במידע על ידי היצרן לטובת שיפור המערכות בעתיד באמצעות לימוד של השימוש במכונית על ידי הנהגים בעולם כולו. אנו מעריכים כי גם הטכנולוגיה הזאת תמצא את דרכה למכוניות אחרות בקבוצה וחשוב להתחיל וללמד את הלקוחות אודותיה ועד כמה שהיא חשובה וחיונית למענם.

לסיום הפרק הזה של העיצוב, יצאנו מהמכונית לעוד כמה מבטים שסוקרים את העיצוב וכמובן שמצאנו את האלמנטים החשובים האחרים לרבות חישוקי הגלגלים המיוחדים במידה 20 אינץ’ שמעוצבים בסגנון “חוגת הטלפון” הקלאסית וזנב המכונית עם פס התאורה המעוצב בפנסים עם תאורת LED שמזכיר את העיצוב של חתימת האור הקדמית. כל אלה משלימים וסוגרים את עניין העיצוב החיצוני יחד עם מגוון של צבעים נועזים חדשים כאשר גולת הכותרת היא צבע “כחול מיזאנו” שנבחר להיות הצבע הרשמי של דגמי ההשקה. באלפא רומיאו לא שכחו להוסיף את נקודות החן הנכונות על המיתוג של רמות הגימור כאשר המיתוג Ti בפונט הקלאסי מחמם את הלב כמו דגלי איטליה הקטנים שהוטמעו במראות הצד. הצבע הכחול אמנם יפה והולם אותה, אבל את עינינו צד דווקא הצבע הירוק שבעינינו נחשב לגוון הכי מיוחד ומעניין אבל זאת רק דעה אישית.

המחושמלת הראשונה של אלפא רומיאו
מנעד המנועים של האלפא רומיאו טונאלה כולל שלוש אפשרויות הנעה לשוק באירופה ובישראל (השוק האמריקאי יקבל מנועים אחרים) עם מנוע בנזין חדש בנפח 1.5 ליטר (שנראה בקרוב בג’יפ קומפאס ורנגייד) מתוגבר במערכת חשמלית בשיעור 48 וולט עם מנוע קטן בהספק 20 כ”ס סוללה קטנה בשיעור 0.77 קוו”טש לנסיעה חשמלית במהירויות עירוניות נמוכות. מנוע הטורבו בנזין החדש (מגדש טורבו עם זווית מניפה משתנה) מציע שני הספקים של 130 ו-160 כוחות סוס ומומנט זהה של 24 קג”מ כאשר לקראת החורף השנה יציגו באלפא רומאו את הגרסה החזקה מכולן בטכנולוגיית פלאג אין עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.3 ליטר מלפנים ומנוע חשמלי מאחור עם הספק משותף של  275 כוחות סוס בהנעה כפולה.

גרסאות ההיבריד שבהיצע כוללות תיבה כפולת מצמדים בת 7 מהירויות ששולחת את הכוח לגלגלים הקדמיים עם תאוצה מעמידה עד ל-100 קמ”ש תוך 8.8 שניות בדרך למהירות מרבית של 210 קמ”ש וצריכת דלק מוצהרת של היצרן של 6.3 ליטר דלק לכל 100 ק”מ של נסיעה (נתון שלא נבחן מסיבות אוביקטיביות של טווח נסיעה לא מספיק ארוך ובכבישים הרריים בלבד).

קומו-בלאג’יו-קומו
מפת ה-GPS של הניווט כבר עודכנה והדרך שהתחילה על שפת אגם קומו הובילה עד לראשי ההרים סביב האגם בדרך לאזור העיר הקסומה בלאג’יו. המכונית שחיכתה לנו הגיעה עם מנוע בהספק 160 כוחות סוס למרות שהמכוניות הראשונות שתיכנסנה לייצור סדרתי תהיינה אלה עם ההספק ההתחלתי של 130 כוחות סוס והן אלה שתגענה לישראל אחרי שנציגי חברת סמלת יצליחו להשיג תמחור ואבזור שיהיה ראוי ותחרותי לשוק הישראלי, כזה שחובבי אלפא רומיאו לא יוכלו להישאר אדישים. המכונית שלנו הייתה ברמת אבזור Ti שמציעה יותר אבזור נוחות להבדיל מגרסת וולוצ’ה שמציעה את המפרט הספורטיבי יותר או גרסת ספרינט שהיא גרסת האבזור הבסיסית הצנועה.

התנועה העירונית ביציאה מהעיר עברה בצורה שקטה ונעימה כאשר תיבת ההילוכים לקחה פיקוד על ההתנהלות בצורה חלקה ובוחר מצבי הנסיעה היה על מצב n הרגיל אחרי שניסינו את מצב a ש”חתך” את מפת ההצתה של המנוע לטובת צמצום צריכת הדלק ופליטת המזהמים והתחושה הייתה חוסר זריזות ולכן וויתרנו ונשארנו על מצב n  כשספרנו את הרגעים עד שנצא מהעיר ונוכל לשחרר את 160 הסוסים האיטלקים במצב d ולהרגיש את התנהגות הכביש ותכונות ההיגוי שלה שאותודיהן התמלאו מהנדסי אלפא רומיאו בשירה ותשבוחות כמו בהופעת חייו של לוצ’יאנו פבארוטי הגדול.

הכבישים הפתוחים בדרך להרים איפשרו לנו לשנות מצב נהיגה למצב הנחשק d ולהזיז מתג בראש ובלב. כאן גילינו שהמנוע אוהב לשייט במהירויות גבוהות (וחוקיות) אבל יחד עם זאת, בכל ניסיון לדחוק בדוושת התאוצה ולקבל תאוצות ביניים ולהנות מהמומנט שמתחיל כבר ב-1,500 סל”ד, קיבלנו השהיה בסגנון Turbo Lag שהשהתה גם את צהלות השמחה שלנו עד לרגע הכול התחבר והמנוע בא לידי ביטוי אמתי כולל גרגור קל שנעם לאוזננו והעלה במוחנו מחשבות אודות גרסאות תלתן חזקות שאולי תגענה בעתיד (אנשי אלפא רומיאו לא אישרו ולא דחו את העניין). הפרק הבא במסע ההררי הוקדש כולו למערכת ההיגוי ולמערך המתלים והבולמים שאחראיים על התנהגות הכביש של הטונאלה.

אין כמו רצף הפיתולים הבלתי נגמר בזוויות בלתי הגיוניות בכדי לבחון את ההיגוי ולתהות עד כמה המכונית תשמור על יציבות כיוונית ועל זוויות גלגול ונטיה שטוחות ככל האפשר ומה תהיה רמת התגובה של ההגה ומהי איכות הדיוק שלו. אם היינו צריכים לתת ציון לכל אלה בנפרד או יחד, הוא היה מעולה ומפתיע לטובה בכל פעם מחדש. חרף הניסיונות שלנו לדחוק את המכונית לזוויות סופר חדות תוך משחקים בדוושת התאוצה של הרפייה ממנה או לחיצה עליה בנקודות וזוויות שונות של תפעול ההגה מתוך ניסיון למצוא את גבולות המעטפת, לא הצלחנו “לחלץ” מהמכונית אפילו חריקת גלגל אחת והטונאלה פשוט דבוקה לאספלט ולא מרפה ממנו, מה שהעניק לנו מידה גדולה יותר של ביטחון וריגוש אדרנליני גדול יותר.

האם זה יעבוד?
בחלוף כמה שעות נפלאות בכבישים ההרריים כאשר הנוף סביב נפרש בכול עוצמתו בכל פעם, ומעבר לכל פיתול נראה האגם במלוא תפארתו כאשר הווילות הענקיות מקשטות אותו, חזרנו העירה והתיישבנו לסכם את החוויה ולשאול את עצמנו כמה שאלות ולקבל תובנות.

השורה התחתונה

אחרי סיכום הנסיעה והביצועים וגם בראשונה בזכות העיצוב והאבזור ברור לנו מעל לכל ספק שהטונאלה תהיה להיט וכל זה כמובן בכפוף למחיר תחרותי מול היריבות שלה, וכאן יש ליבואן אתגר לא קטן למצוא את מספרי הקסם שלא ישאירו בכלל ברירה למי שמחפש קומפקטית פרימיום מעוצבת עם נוכחות בלתי מתפשרת בשילוב נגיעות של מורשת קרב הירואית עם טכנולוגיה חדישה תחת מכסה המנוע ובתא הנהג. אין זה מתפקידנו לקבוע כאן וגם לא להמליץ מה צריך להיות המחיר כי כאמור יש כאן לא מעט אופציות עם רמות גימור ואבזור ועם מנועים בעוצמות שונות (עוד לפני שתגיע גרסת פלאג אין סופר חזקה( אבל די להביט סביב אל רשימת המתחרות ולהבין מה המחיר שלהן בכדי להבין מהי סביבת המחירים שהטונאלה תהיה בה.

אלה ששואלים את עצמם האם זאת המכונית שראויה להחליף את הג’ולייטה, יכולים להניח לשאלה הזאת כי מדובר בחיה אחרת מכל ההיבטים, זמנה של הג’ולייטה ההיא עבר וכעת אלפא רומיאו נמצאים במפתן של עידן אחר ונקודת הזינוק שלהם מצוינת. ברור כי המערכות והמכלולים העתידיים יגיעו מבית סטלנטיס אבל החוכמה היא לדעת להלביש עליהם אופי שיבדיל אותה מהעדר. האלפא רומיאו טונאלה היא הסנונית של העידן החדש של אלפא רומיאו ויש בה לא מעט סממנים של איכות ויוקרה שהיו חסרים בג’ולייטה ואי אפשר להתמודד מול המתחרות בשוק העולמי בלעדיהם. התחום החשמלי של הטונאלה חביב אבל לא ממש מורגש וזה אולי טוב להורדת מפלס פליטת המזהמים וגם לנסיעה קצרה וחרישית בעיר, אבל עיקר העומס נופל על מנוע הבנזין עם המגדש הגיאומטרי החדש ויש מקום לחדד את הפעולה שלהם עם תיבת ההילוכים בכדי ליצור רצף דינמי טוב יותר מזה שהרגשנו. גם במישור הפרקטי היא איננה מאפילה על יריבותיה ובולטים בעיקר נפח תא המטען, צריכת הדלק ובסיס הגלגלים שלה, אבל מול אלה, תא הנהג והטכנולוגיה החדשה שאלפא רומיאו הכניסה לשימוש לרבות לימוד הנהגים להשתמש ב-NFT לתועלתם השוטפת והעתידית, כל אלה הופכים את הטונאלה לזן אחר של אלפא רומיאו להמונים. אנחנו ממליצים על המכונית בגוון ירוק.

אלפא רומיאו טונאלה Ti

אורך: 4.528 מטרים
רוחב: 1.841 מטרים
גובה: 1.601 מטרים
בסיס גלגלים: 2.636 מטרים
משקל: 1,525 ק”ג
נפח תא מטען: 500 ליטר

מנוע: היברידי, טורבו בנזין 1.5 ליטר