כאשר עורך עולם הרכב של ערוץ הספורט חזר ארצה לפני כמה חודשים מנסיעת מבחן בסקודה אנייאק קופה, הוא סיפר כי על הדרך הייתה גם טעימת מבחן בסקודה פאביה החדשה, הדור הרביעי למכונית הסופר מיני שהתחילה את חייה בפלח שוק המכוניות העממיות הזולות כמחליפתה של הסקודה פליסיה שהיה לה בעצמה אופי מזרח אירופאי מובהק ופשוט בכל דבר החל בעיצוב, דרך הטכנולוגיה עם מנועים פשוטים ותיבות הילוכים ידניות ועד לרשימת האבזור, לביצועים ולציוד הבטיחות. מריצים את השעון קדימה עד 2021 ואחרי ארבעה גלגולים ומהפכות היא הגיעה לימנו אנו כשהיא מייצגת משהו אחר לגמרי, שונה ב-180 מעלות מהכיוון שאליו היא יצאה לדרך בראשית ימיה ובעיקר משאריה את המורשת של אימא שלה במוזיאון של היצרן במלאדה בולסלב בצ’כיה.
VIDEO
אם בוחנים את זה בראי ההיסטוריה, אז בסה”כ לא מדובר במכונית עם היסטוריה ארוכה מאוד כמו הסקודה אוקטביה שהפכה לסמנית ימנית במהפכה הטכנולוגית שפולקסוואגן העבירה את סקודה, הפאביה נולדה בסוף המילניום והוצגה בתערוכת המכוניות של פרנקפורט ב-1999 והייצור שלה התחיל חודש אחרי התערוכה. הצ’כים (ליתר דיוק הגרמנים) לא חיכו יותר מדי וכבר שנה לאחר מכן הם הסתערו על השוק באירופה עם גרסת קומבי (סטיישן) סופר פרקטית שהגיעה גם אלינו ארצה ומצאה כמה נהגים שהיו צריכים אותה כמו כפפה ליד. היו לה מתחרות מבית כמו פולקסוואגן פול וסיאט איביזה אבל היו מתחרות אירופאיות חזקות אחרות כמו רנו קליאו, פיג’ו 208 וגם מאזדה 2 ויונדאי i20 שבאו מהמזרח לצד הכוכבות היפניות בדמות טויוטה יאריס והונדה ג’אז שהראו סימים של חדשנות היברידית במכוניות קטנות וזה היה חידוש ענק בעשור החולף.
יותר פאביה, יותר טכנולוגיה, יותר כסף הפאביה החדשה לא באה רק בכדי ליישר קו עם המתחרות שלה בשוק, אלא גם להתייצב באותה חזית יחד עם האחיות שלה במשפחה הצ’כית רגע לפני שהתעשייה האירופאית פוזלת למכוניות סופר מיני מחושמלות למחצה או חשמליות לחלוטין כמו רנו זואי, פיג’ו 208 ואופל קורסה ובקרוב מאוד יגיעו ג’יפונים סיניים חשמליים מכל כיוון. על מנת שהיא תוכל לעמוד בהצלחה במשימה, הבינו בסקודה שהדבר הכי נכון לעשות הוא לעצב את המכונית בשפת העיצוב המוכרת עם החזית המזוהה עם כל המכוניות של היצרן הצ’כי ולהמשיך ולעצב את קווי הגוף שלה באותם קווים אלגנטיים אירופאים לא צעקניים שמצד אחד יוצרים נוכחות ואופי בזכות מכסה המנוע החדש והגריל הקדמי וגם פנסי החזית ואילו בכל מה שקשור לעיצוב פנימי, אבזור וטכנולוגיה החליטו בסקודה לצייד אותה בכל מה שהוכיח את עצמו כמוצלח וכבר קיים במכוניות האחרות בלי לחפש הרפתקאות טכנולוגיות פורצות דרך אלא רק לקרוץ בחביבות ולגרום לחיוכים אצל הלקוחות הקיימים והחדשים בזכות כל הגימיקים השימושיים מסדנת Simply Clever.
שימוש באלמנטים קיימים זה לא אומר רק להשאיל את מערכת המולטימדיה, לוח השעונים ואת המושבים וכל האביזרים בדלתות כולל מערכות הבטיחות, זה אומר שאין צורך להמציא שום דבר בהיבט מנועים ותיבות הילוכים ולהשתמש בארסנל הנתון שעובד נהדר בסקודה ובכל שאר המותגים של פולקסוואגן ואין בזה כל רע. אחרי סטירת הלחי המצלצלת שפולקסוואגן חטפו בפרשת הדיזל גייט לפני שנים, הם שדרגו משמעותית את הטכנולוגיה על מנת שהמנועים ותיבות ההילוכים אכן יספקו את הסחורה בתחום הביצועים וגם לא יזהמו את הסביבה יותר מכפי שמגדירים בתקנים, לפחות עד שאלה יצטמצמו עוד יותר ואז לא תהיה ברירה אלא לוותר על כל מערכות הבנזין (על הדיזל כבר וויתרו שם) ולעבור לחשמל.
הקלף המשמעותי האחרון בחפיסה של הפאביה קשור לשימושיות של המכונית ובאופן ישיר למידותיה שצמחו פלאים. אם פעם עשו יבואני הרכב שימוש מופרז במיתוג SUPER הרי שבמקרה הזה הוא יושב בדיוק במקום הנכון כי לא מדובר כאן בעוד פאביה אלא בסופר פאביה. המכונית החדשה גדולה יותר משמעותית מהדגם המוחלף והיא ארוכה (4.17 מטרים) ורחבה יותר (1.78 מטרים) מהדגם הקודם בגלל הפלטפורמה החדשה עליה היא בנויה. בסיס הגלגלים שלה חצה את קו ה-2.5 מטרים והוא כעת 2.55 מטרים שמאפשרים מרחב מחייה מצוין מלפנים ומאחור וגם תא המטען שלה התנפח והגיע ל-343 ליטרים מכובדים עם אפשרות להגיע ל-1,153 ליטרים עם מושבים אחוריים מקופלים. אם כבר מדברים על שימושיות, אז בימים בהם ליטר דלק עולה יותר מ-8 שקלים, חייבים לציין את נתוני צריכת הדלק ולפאביה החדשה אין מנועים חדשים שנראים לראשונה בשוק הרכב. המכונית מציעה את המנוע הקטן במשפחה בנפח 1.0 ליטר טורבו עם 3 בוכנות שמצהיר על צריכה משולבת של 5.7 ליטר ל-100 ק”מ של נסיעה, ובמקרה של מכונית המבחן שלנו, המנוע שקיבלה הפאביה סטייל החזקה הוא מנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר בהספק 150 כוחות סוס שמגיעים אי שם ב-5,000 סל”ד ומומנט בריא של 25.5 קג”מ החל מ-1,500 סל”ד ועד 3,500 סל”ד. צריכת הדלק המוצהרת של הדגם הזה היא 5.9 ליטר ל-100 ק”מ אבל אחרי כמה מאות קילומטרים של נסיעה במשך המבחן שנמשך 72 שעות, הצלחנו לסחוט מהמנוע צריכה של 6.8 ליטרים ל-100 ק”מ ויצאנו מרוצים.
יותר טכנולוגיה, יותר כסף
ביצועים: שקטה ומדויקת הפלטפורמה החדשה של הפאביה איפשרה למהנדסי סקודה להעמיס את המכונית בכל טוב בכמות הכי גדולה של טכנולוגיה שהייתה לדגם הזה בכל הזמנים ומכאן שמשקלה של המכונית עלה ל-1,364 ק”ג. המנוע ותיבת ההילוכים תורמים את שלהם, אבל אין לשכוח את כמויות המתכת הנוספות מהן המכונית עשויה, את מערכות הבטיחות, החיוט החשמלי שנוסף בגלל מערכות האלקטרוניקה ועוד. נתון הזינוק מעמידה ל-100 קמ”ש הוא 8.0 שניות בדיוק ומדובר במכונית זריזה ומדויקת שיודעת לטפל היטב באספלט על סוגיו השונים בלי להכניס את הדרמה הווקאלית לתוך המכונית ולאפשר לנוסעים נסיעה שקטה ברמה סבירה בדרך כלל, אלא אם תדחקו במנוע ותדרשו להרגיש את כל הסוסים של המנוע ואלה כאמור יגיעו בסל”ד גבוה מאוד שלא נחוץ במחוזותינו ביום יום. הנסיעה באזורים עם פסי הרעדה עירוניים לא גבתה שום מחיר מיוחד והמתלים והבולמים עשו את העבודה בצורה משכנעת. תאוצות הביניים היו סבירות לגמרי ופעולת תיבת ההילוכים חלקה כפי שציפינו מתיבה בוגרת של טכנולוגיית DSG ועם חישוקי הגלגלים הגדולים של המכונית, גם החיזה הייתה טובה וחוויית הנסיעה בשורה התחתונה טובה מאוד.
פאולים קטנים ומעצבנים כשמסתכלים על החבילה הכללית של הפאביה החדשה, קשה שלא להחשיב את המחיר שלה 131,000 שקלים לאחד הפקטורים שגורמים לנו לגרד את הראשבמחשבה על מה שקורה לתעשיית הרכב. אמנם מדובר בדגם השני במכירות של סקודה אחרי האוקטביה, ואמנם מדובר בשדרוג נאה של מערכות המולטידיה והבטיחות וגם לוח השעונים בדגם שלנו שהיה בעבר נחלתם של לקוחות אאודי בלבד והיום הוא כאן בסקודה פאביה! אבל איכות ההרכבה של המכונית איננה קפדנית והדוקה ונשמעו רעשים וציוצים במקומות שונים בדשבורד. יש מחשבה עמוקה וחיובית בכל מה שקשור לגימיקים של איכות החיים אבל נכשלנו בניסיון להבין למה אין אפשרות לכוון את מהירות המאוורר של המזגן פרט לכניסה לתפריטים במולטימדיה. המכונית אמנם מקבלת ציון 7 של משרד התחבורה בתחום הבטיחות, אבל מכונית שכזאת שמזדחלת החוצה מקטגוריית סופר מיני וקורצת למשפחתיות חייבת לטעמנו להכיל מערכת זיהוי מכוניות בשטחים מתים, מערכת זיהוי כלי רכב דו גלגליים ומעבר אוטומאטי לאורות גבוהים/נמוכים.
ההערות הנ”ל אולי אינן קריטיות וכאלה שימנעו מרוב האנשים לרכוש את הדגם הזה, אבל שוב חוזרים לעניין המחיר ומחברים אותו לדברים שאנחנו רוצים לראות במכונית ולצערנו לא מצאנו שם. עם זאת, הכנסתן של 9 כריות אוויר יחד עם מערכות סיוע למניעת סטייה מנתיב, בלימת חירום ובקרת שיוט אדפטיבית, זה נחשב למהלך מבורך. נשוב ונציין כי הייתה חסרה תחושה מלאה של עליית מדרגה כי גם בלם החנייה ידני ולא חשמלי, מערכ הפעלת בקרת השיוט נשארה במוט שמאחורי ההגה ולא עברה להגה כמו בדגמים חדשים אחרים, ובשורה התחתונה נראה כי מישהו החליט לעצור בשלב מסוים בדרך ולא ללכת על שדרוג מלא באיכות החיים ובטיחות המלאה. יאמר כאן כי לכל הדברים הנ”ל יש משמעות כספית ברורה וישירה והתוספות הנ”ל היו מעלות את מחיר המכונית מעבר למחיר הכדאיות אבל זאת בדיוק נקודת המנוף בין דרישת היבואן לבין מה שהיצרן מבקש גם בימים קשים כאלה שאין מערכות אלקטרוניות בשפע בגלל משברי השבבים ושרשרות האספקה. ניכר כי סקודה לא המציאה ולא פיתחה שום דבר מיוחד עבור הפאביה החדשה, פרט למידותיה הגדולות יותר ואת כל האבזור והטכנולוגיה היא לקחה מהמדף הקיים, אז למה לא לעשות את זה עד הסוף?
שורה תחתונה הסקודה פאביה החדשה פותחת פרק חדש וטוב מאוד בספר ההיסטוריה של הדגם הזה ויתכן שזהו פרק אחרון בעולם מנועי הבנזין המלאים והפרק הבא יביא לנו פאביה אחרת בעוד 5 שנים כאשר תאגיד פולקסוואגן יעביר את הפלטפורמה החשלית גם למכוניות סופר מיני. למרות שהגרסאות של המרכב שלה כבר אינן מגוונות כבעבר כמו גרסת קומבי וגרסת תא מטען נפרד, ולמרות שגרסאות המנועים מצטמצמות ברוח התקופה כשמנועי הדיזל והתיבות הידניות הפכו לנחלת ההיסטוריה, הרי שמדובר במכונית חשובה שעונה על צורכי השוק בישראל כאשר הקטגוריה עצמה של דגמי סופר מיני נמצאת על צומת דרכים טכנולוגי.
היצרן הצ’כי הגיב בצורה טובה לשינויים בהרגלי הצריכה של הנהגים באירופה ובישראל והעלה את ערך השימושיות שחרוט על דגלי הדגמים של סקודה למקום הראוי לו בפאביה בזכות מידות גדולות, שימושיות משופרת ובטיחות טובה מבעבר והכול בעטיפה מודרנית ואלגנטית עם חישוקי 17 אינץ’ מהודרים. תג המחיר מגיע בהתאם ולא צריך להיות בין זקני צפת בכדי להיזכר בימים בהם מחיר מכונית משפחתית מלאה או דגם SUV משפחתי היה 131,000 שקלים ואילו כיום המציאות מוכיחה שהמחיר טס למעלה גם בדגמים הקטנים-גדולים יותר ולגודל יש מחיר.
איכות הנסיעה טובה ורמת האבזור בהתאם עם לוח שעונים דיגיטלי בגודל 10.25 אינץ’ ומסך תצוגה צבעוני בגודל 8 אינץ’ עם קישוריות לטלפונים סלולאריים. צריכת הדלק הגיונית אבל לא חסכונית מובהקת במנוע 1.5 ליטר, החסכנים ילכו לגרסת מנוע בנפח ליטר 1.0 בלבד. פרט למפתח חכם, מצלמות וחיישנים, המכונית מציעה מערכת בקרת אקלים אלקטרונית לשני אזורי ופתחי יציאת מיזוג ליושבים מאחור וזה מעניין וחיובי מאוד. הפרקטיות צועקת מכל פינה ויש לפאביה אזורי אחסון לרוב אבל אין בה משטח טעינה אלחוטי לטלפון למרות שנראה שיש שם כבר את כל מה שצריך חוץ מאשר ההפעלה של זה (אוי חסרים להם שבבים למערכות הללו?). איכות ההרכבה איננה בשיאה באזור הקונסולה המרכזית וחומרי הפלסטיק שנמצאים בשפע אמנם אינם זולים ופשוטים אבל גם לא מצטיינים ברכותם וגיוונם. הפאביה החדשה עולה כיתה במובנים רבים ונכונים, אם כבר עולים כיתה ומשדרגים את מערכות המכונית בטכנולוגיה חדשה, אז לא ברור למה להישאר עם בלם חניה מכאני בין המושבים, למה לוותר על כיסוי שטח מת במראות וזיהוי דו גלגלי במערכת הבטיחות, ואיך לא מאפשרים שינוי בתפעול המזגן בגישה קלה וישירה אלא דרך תפריט “אקלים” במסך של המולטימדיה, אמנם פאולים קטנים לכאורה אבל מעצבנים באמת.
סקודה פאביה סטייל 1.5 ליטר אוטומאטית
אורך: 4.170 מטרים רוחב: 1.780 מטרים גובה: 1.461 מטרים בסיס גלגלים: 2.550 מטרים נפח תא מטען: 343 ליטרים
מנוע: טורבו בנזין נפח: 1.5 ליטר הספק: 150 כ”ס החל מ-5,000 סל”ד מומנט: 25.5 קג”מ החל מ-1,500 סל”ד תיבת הילוכים: אוטומטית DSG 7 מהירויות הנעה: קדמית זינוק מעמידה ל-100 קמ”ש: 8.0 שניות צריכת דלק: 5.9 ליטרים ל-100 ק”מ יצרן, 6.7 ליטרים ל-100 ק”מ במבחן ציון בטיחות משה”ת: 7
מחיר: 131,000 שקלים כולל אגרת רישוי
פאולים קטנים ומעצבנים