$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

ריינג’רובר ספורט - God Save The Prince

רכב הכביש שטח המלכותי של ריינג' רובר לא משאיר הרבה מקום לפשרות ומצליח להגדיר מחדש מהו SUV מפואר, למי שיכול להרשות לעצמו

בועז קורפל
בועז קורפל   12.01.23 - 16:41

תגיות: ריינג' רובר

Getting your Trinity Audio player ready...
(צילום: יצרן)
(צילום: יצרן)

מעט מאוד מכוניות נמצאות בתפר הדקיק שמפריד בין מכוניות יוקרה למכוניות פאר. אמנם יש דיון אקדמי סביב העניין של מה מגדיר מכונית יוקרה (מעבר למחיר) ומה מגדיר מכונית פאר ולצידן כמובן המכוניות האקזוטיות. ברור כי מכונית יוקרה יכולה להיות גם הווולבו הבסיסית או הקדילאק הכי קטנה במשפחה ואפילו אאודי A1 הייתה בקטגוריה הזאת יחד עם מיני. אבל כאשר מדברים על מכונית פאר זאת כבר קטגוריה ששייכת לבנטלי הבריטית, מייבאך הגרמנית וגם ללנדרובר שנכנסה ובצדק למשבצת הזאת בזכות הריינג’רובר שמחירה חצה בקלילות את רף מיליון השקלים ואם בוחנים את הסיבות לכך מגלים כי הן נמצאות מהחרטום עם המנוע הכי עוצמתי מבית BMW, דרך תא הנוסעים המלכותי ועד לזנב עם דלת תא המטען שנפתחת לספסל ישיבה ושלל מערכות ומנגנונים שהופכים את הנסיעה בה לחוויה.

כן, זאת אותה לנדרובר שמבית היוצר שלה מגיעה מלכת השטח, הריינג’רובר הנ”ל ששייכת למשפחת האצולה ומתחתיה הדגמים הפחות מפוארים ומאובזרים אם כי בהחלט יוקרתיים שמתחילים בריינג’רובר איווק הקומפקטי וגם הריינג’רובר וולאר המשוכלל וכמובן ריינג’רובר ספורט שנמצא אי שם בתפר הזה שבין היוקרה לפאר, מדרגה אחת מעל לוולאר ולדיפנדר האופנתי הקשוח, שם בדיוק נמצא הריינג’רובר ספורט, שעם יד על הלב הוא לא יוכל להתמודד בשום מסלול ספורטיבי עם מכוניות ספורטיביות אמתיות אחרות בשום צורה, אבל עדיף כבר לקרא לו ספורט ולא ריינג’רובר לייט או משהו בסגנון כי למעשה, מדובר בגרסה “ברמת נגישות” לקטגוריה היוקרתית-מפוארת עם מחיר של 758,000 שקלים, הרבה פחות מהמלכה האם ועדיין במחיר של חצי דירה באחת מערי הפריפרייה.

מדור לדור
אנשי לנדרובר חשפו את הדור השלישי של המכונית לעיני התקשורת העולמית באירוע מצומצם אי שם בחודש מאי 2022 במפעלי החברה בבריטניה כאשר למעשה המכונית עצמה הייתה התחנה האחרונה בתצוגה שכללה כמה תחנות אחרות שמטרתן הייתה לאפשר לעיתונאים האורחים להכיר מקרוב את מידת ההשקעה במחקר ובפיתוח של לנדרובר בפרטים הכי קטנים שמטרתם להפוך את חוויית הנסיעה בריינג ספורט החדש למשהו אחר עם אופי שונה שנוטה לכיוון מעודן ואריסטוקרטי ופחות מכוון לאתגרים קשוחים אשר שמורים לאחים ממשפחת הדיפנדר והדיסקאברי ולריינג’רובר המלכותי.

המכונית החדשה בנויה על פלטפורמה שמאפשרת ליצרן להתקין בו כל סוג של מערכת הנעה. החל במנועי דיזל ובנזין וכמובן הנעה היברידית פלאג אין (יגיע בעתיד הלא רחוק עם טווח נסיעה תלת ספרתי על חשמל) ועד למהדורה מחושמלת על מלא. הריינג’ ספורט שהגיע אלינו היה מצויד במנוע דיזל בנפח 3.0 ליטרים עם 6 בוכנות בשורה בהספק 300 כוחות סוס ב-4,000 סל”ד אבל חשוב מכך עם מומנט של 66 קג”מ סופר חזקים כבר ב-1,500 סל”ד וזה הורגש בכל שלב של הנסיעה ובכל מצב של מערכת הנסיעה כאשר “שכרון הכוח” תחת הדוושה הימנית הפך למשהו ממכר. תיבת ההילוכים של הריינג’ ספורט נדדה מהדור הקודם עם יחידה פלנטרית בת 8 מהירויות שתפקדה ללא דופי וגם במקרים בהם המנוע גרגר לעצמו (שלא ישעמם בגלל רמת האיטום הגבוהה לרעשים) זה נשמע נעים לאוזן ולאחד האורחים שלנו על סיפון המכונית זה נשמע אפילו רומנטי ושייך לדור המכוניות שהיו ובשנים הבאות לא יהיו עוד.

המכונית גדולה במידותיה מהדור הקודם וזה מורגש בעיקר במרחב המחייה בתא הנוסעים ובשיפור נפח תא המטען. לא שיפור דרמטי אבל תמיד כיף לקבל תא מטען גדול יותר ובעיקר אם יש לו פוטנציאל לשאת את מה שצריכים לטיול חווייתי והרפתקני במידה ראויה. השליטה במרווח הגחון והאלמנטים האחרים שקשורים בנהיגת שטח מגיעים מהדיפנדר ואין בהם כל חדש כי מדובר באותה מערכת טריין ריספונס 2 שמאפשרת הנמכה והגבהה של המרכב לטובת מעבר מכשולים וגם צליחת מכשולי מים בעומק של עד 90 ס”מ. חיזוק המימד האופנתי על חשבון המימד ההרפתקני נמצא בעובדה כי המכונית לא מגיעה עם מצב הילוך כוח (LOW) וגם בורר מצבי נסיעת השטח הצטמצם בהשוואה לריינג’רובר ואין בו מצב נסיעה על סלעים, אלא אם מרכז הקניות הקרוב לביתכם נמצא בפסגת הר טרשים. משקלה העצמי של המכונית קרוב לשתי טונות וחצי אבל ביצועי המנוע לועגים למשקל הזה וההוכחה היא הזינוק מעמידה ל-100 קמ”ש תוך 6.3 שניות שמרגיש מאוד משונה נוכח המימדים והמשקל בזמן שהמכונית שוטעת קדימה בדוושה לחוצה עד לרצפה. מתלי האוויר הופכים את הנסיעה היומיומית בעיר ובדרכים בין עירוניות לנעימה ושקטה בעיקר (פרט ללחיצות דוושה חדות שמזכירות לנו שיש שם מנוע דיזל) וההיגוי של המכונית נקי ומדויק אך מפאת גודלה, קוטר הסיבוב מושפע מכך והיעדר היגוי אחורי מחייב תמרונים נוספים ביציאות מחניונים וכו’, וכאן באים לעזרה כל החיישנים והמצלמות שאלמלא הם הביצועים היו מעיקים הרבה יותר. בכל הנסיעות ניסינו ללמד את המכונית להישאר בגובה נמוך מהקרקע אך משום מה לא הצלחנו והיא חזרה למצב נסיעה גבוה (לא הכי גבוה) וזה חייב אותנו לחזור על אותה פעולה פעם אחר פעם.

העיצוב החיצוני הנקי שלה שמתהדר במקדם גרר 0.29 מיישר קו עם הריינג’רוברים האחרים ולמרות שמדובר בקווים חלקים ואחידים, העיצוב החדש הוא המרשים ביותר מכל דורות הריינג ספורט עד היום. כן, יש שם אלמנטים שהועתקו מהאחים האחרים אבל אם זה עובד אצלם אז למה להמציא משהו אחר לגרסת הספורט? חתימת האור הקדמית והאחורית מוסיפים את הנדבך הטכנולוגי העכשווי וחישוקי הגלגלים הגדולים משלימים את הסיפור. לא מדובר כאן בשיר הלל לעיצוב שכבר ראינו בדגמים האחרים, אבל המכונית שהגיעה בצבע שחור ועיטורי גוף בגוון ברונזה פשוט סובבה ראשים.

הסיפור נמשך גם בחלק הפנימי שלה ובעיקר עם המושבים הרחבים והנוחים עם זווית ישיבה מצוינת לנהג ואפשרות כיוון חשמלי של המושב. עודף הכפתורים בדלת דחק את ידיות הפתיחה למקום לא נוח, חצי נסתר שאיננו נגיש בהושטת יד טבעית וצריך לגשש אחרי המיקום שלו שוב ושוב. פרט לזה, המכונית מצוידת במסך מולטימדיה חדש ורחב שנחלק לשלושה פלחים של מערכות הרכב והמדיה אם כי הקישוריות לטלפונים חכמים עדיין באמצעות חיבור בכבל ולא אלחוטי. התפריטים של מערכות הרכב כה רבים ונדרשת היכרות עמוקה עם כולם בכדי להחליט מי מהם עדיף אבל מההיבט האחר ניתן לומר כי קיימים גם קיצורי דרך וזה יותר נגיש מאשר הדפדוף בתפריטים. מערכת המיזוג זוכה למערך תפעול משלה והוא עובד יעיל בכל אזורי האקלים השונים. מצאה חן בעיניינו במיוחד האפשרות לסגור בנגיעה כל פתח יציאת אוויר בשלוש דרגות שונות עד לסגירה מוחלטת וזה במקום תפעול ידני מכאני שהיה בעבר. מרחב המחייה בתוך המכונית גדול ונוח בשורה הראשונה וגם ליושבים מאחור והאווירה הכללית היא כי מדובר במכונית יוקרתית גם בזכות איכות החומרים ובעיקר בזכות איכות ההרכבה המוקפדת. המכונית שהתה במחיצתנו כמה ימים והיו כמה מקרים בהם היה קשה להיפרד ממנה והעדפנו להקשיב לסוף הפודקסט או למוזיקה עד הסוף וסחוט עוד כמה דקות בתוכה.

פיל עירוני וטיל בין עירוני
מידותיו הגדולות של הריינג’רובר ספורט החדש לא ממש מסייעות לו בנסיעה ובתמרונים בעיר או בחניונים צפופים (ניסיון בחניון תת קרקעי זכה לקקפוניה של צפצופים והתראות) והדרך להפוך את הפיל המגושם לרקדנית באלט היא תוספת של היגוי אחורי אבל זה מגיע במחיר ממש לא זול של 56,000 שקלים. בכלל, רשימת האופציות של המכונית ארוכה ואיכותית והיא תגרום למכונית לרחף מעל כל דבר בכביש ובשטח בטיולים של שבילים משובשים, אבל התענוג הזה יוביל את הרוכב לחצות את רף מיליון השקלים בלי לשים לב. למרות זאת, הנסיעה במכונית נוחה ושקטה והגובה שלה מהכביש מוסיף מימד משלו לעניין, אבל הפער בין הריינג’ ספורט לבין האחים שלו נוטה דווקא לטובתם עם שלל מכלולים שהופכים את הנסיעה לאיכותית יותר כמו דיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה שהיה משרה יותר יכולת בביצועים זריזים של שינויי כיוון בפיתולים מהירים. למרות התחושה המגושמת בעיר שנתמכת במערך מצלמות מצוין ובשורת חיישנים בכל פינה, הרי שהנסיעה מחוץ לעיר הופכת לחוייה שונה בזכות הקלילות שבה המנוע מתרגם את הלחיצה על הדוושה למהירות ותפקוד תיבת ההילוכים המצוין. לא מומלץ לבחון את מגבלות הגלגול במהירויות גבוהות ולמרות שבמצב ספורט הדוושה מרגישה מידה גדולה של שמחה, עדיף לתת כבוד למשקל הרכב וללא לבקש ממנו לעשות דברים שהוא לא מיועד לרבות כניסה לשטח טרשי קשוח. צריכת הדלק הייתה טובה מאוד כי תיבת ההילוכים הזדרזה לטפס במעלה ההילוכים מהר ככל האפשר והמכונית העדיפה לשייט במהירויות הגבוהות במינימום לחיצה על דוושת התאוצה, מה שהביא אותנו בסיום הנסיעה לצריכה של קצת יותר מ-9 ק”מ לליטר וזה נתון מחמיא למדי.

בית המלוכה המוטורי הבריטי ידע ימים נפלאים בעבר, והמהלכים שעוברים על יגואר-לנדרובר עשויים להחזיר מעט צבע וורוד ללחיים של הבריטים בזכות תכנית ארוכת טווח ורוויית דגמים של שני המותגים החשובים שלהם כאשר לנדרובר תמשוך את הסיפור בזכות זרועות היוקרה, השטח, הפנאי המסוגנן ואולי יהיו עוד הפתעות בעתיד. הדור השלישי של הריינג’רובר ספורט התבשל שנים ארוכות והתוצאה מראה כי הבישול האיטי היה כדאי גם אם מחיר הכניסה הוא 758,000 שקלים עם שורת אופציות ארוכה ויקרה. כמיטב המסורת בשנים האחרונות, המכונית מגיעה בשתי שדרות של רמות גימור ובתוכן שלל אפשרויות הנעה ואבזור עם רשימת מחירים צפופה שמטפסת מעלה מעלה. לצד המנוע הראשון בהספק 300 כ”ס יש גם מנוע בהספק 350 כוחות סוס ו-400 ואף יותר כאשר בקצה העליון ממש נמצא אותו מנוע אדיר שנחשב לתחנת כוח בנפח שמספקת יותר מ-500 כוחות סוס מבית BMW. גם אם אין פריצת דרך טכנולוגית במנועים וביבות ההילוכים, וגם אם יש כאן מערכות רבות שמגיעות מהאחים הגדולים של הריינג’ ספורט, הרי שהפלטפורמה החדשה והמרכב המרווח מתלבשים על בסיס מצוין שמספק חוויה ויזואלית ומוטורית מצוינת גם יחד. יחד עם רמה טכנולוגית גבוהה של האבזור היוקרתי ומערכות הבטיחות הרבות, מדובר במכונית שמכניסה את לנדרובר בצורה עמוקה יותר למרכז השדרה של רכבי היוקרה-פאר וסוללת דרך מצוינת לבאות אחריה עם הנעות אלטרנתיביות.

ריינג' רובר ספורט דיזל 300

אורך: 4.945 מטרים
רוחב: 2.047 מטרים
גובה: 1.820 מטרים
בסיס גלגלים: 2.997 מטרים
מרווח גחון (לפני הגבהה): 281 מ”מ
נפח תא מטען: 647 ליטרים

מנוע: טורבו דיזל 3.0 ליטרים
הספק: 300 כ”ס
מומנט: 66 קג”מ
תיבת הילוכים: אוטומטית 8 מהירויות
הנעה: כפולה
זינוק מעמידה ל-100 קמ”ש: 6.3 שניות

מחיר: 758,000 שקלים