$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

טויוטה קורולה סדאן 2023: תכנית חיסכון

מה יותר חשוב מלטפח את המשפחתית הנמכרת ביותר בעולם? נהגנו בגרסה המחודשת של טויוטה קורולה

בועז קורפל
בועז קורפל   23.02.23 - 12:54

תגיות: טויוטה

Getting your Trinity Audio player ready...

לכל יצרנית מכוניות יש את האחת שלה. זאת שנחשבת לפיצוח האולטימטיבי והיא זאת שתמיד תיחשב לאייקונית וגם לנמכרת ביותר בתולדות החברה. יש ששורדות תקופות ארוכות מאוד ואז נעלמות כמו החיפושית של פוקסוואגן, ויש שכוכבן זורח לאורך עשרות שנים רבות ולמרות שהעולם משתנה מרגע לרגע, הן יודעות לשמור על הקסם ולהמשיך להוביל את טבלת המכירות תוך שמירה על בסיס של נהגים קנאים שמחפשים בעיקר שקט.

טויוטה קורולה כבר מזמן עברה את השלב של מכונית משפחתית להמונים והפכה לסמן ימני שבתקופות ארוכות הצליח לשגע את היצרנים באירופה, ארה”ב וגם בקוריאה הדרומית וכמובן גם ביפן, בניסיון למצוא את הנוסחה שתגרום לנהגים המסורתיים להביט למקומות אחרים. אז עם כול הכבוד לכולם, ויש הרבה כבוד שכזה, המספרים של הקורולה ממשיכים להפתיע גם אחרי למעלה מחמישים שנה מאז שיוצרה הקורולה הראשונה ומסתבר שלמרות התחרות המטורפת בשוק הרכב העולמית, ואנחנו אוהבים את זה, הקורולה עוד רחוקה מלשיר את שירת הברבור שלה כי מאז ועד היום נמכרו 50 מיליון מכוניות מהדגם הזה בשורה ארוכה של גרסאות שנמתחת על פני 12 דורות של המכונית ועם סדרה ארוכה של מרכבים משפחתיים, סטיישן, ספורטיביים, האצ’בק ולאחרונה גם SUV. כן, קברניטי החברה מבינים שהפיצוח הזה “טויוטה קורולה” מנגן על הקלידים של השימושיות והבטיחות עם קורטוב טכנולוגי שמוסיף נדבך חשוב בעיקר בתקופה בה אנו חיים והתחרות עם היצרנים האחרים על כל מיני מערכות שינצנצו הולכת ומחריפה.

היברידי דור 5
גולת הכותרת הראשונה שהקורולה סדאן מביאה איתה היא יחידת הכוח ההיברידית המעודכנת ביותר שהיצרן היפני מוציא תחת ידיו. לא, אין כאן חידוש טכנולוגי שנזרק למערכה בפעם הראשונה כי אותה יחידת כוח בדיוק כבר זכתה לעלות על כבישי ישראל בטויוטה קורולה קרוס וצריכת הדלק המצוינת של אותה קרוסאוברית כבר זכתה להוקרה. כעת יחידת הכוח הזאת בתצורת מנוע בנזין בנפח 1.8 ליטר ותוספת המנוע החשמלי בהספק משולב של 140 כ”ס ומומנט של 14.5 קג”מ מגיעה לקורולה המשפחתי לצד יחידת כוח בנפח 2.0 ליטרים שלא תגיע לישראל מפאת עלות גבוהה.

בטויוטה אומרים ”שדרגנו כל רכיב ומנגנון שאפשר היה לשדרג במנוע הבנזין והגענו לדרגת יעילות ונצילות גבוהה” אבל הם מעדיפים לדבר יותר על הסוללה של המנוע החשמלי שהפכה לקטנה יותר וקלה יותר במידותיה מבלי לאבד מכוחה וההוכחה לכך היא הזריזות של המכונית בזינוק מעמידה ל-100 קמ”ש שהשתפרה ב1.8 שניות וכעת המכונית עושה זאת תוך 9.1 שניות וזאת כאשר המשקל הכולל שלה הצטמק בעשרה ק”ג לא משמעותיים. תיבת ההילוכים האוטומאטית הרציפה עברה כיול והרעש האופייני של יחידת הכוח בטיפוס בסל”ד בתחילת נסיעה ובתאוצות הפך למתון יותר וכתוצאה מכך הנסיעה שקטה מכפי שהיכרנו בעבר.

צריכת הדלק המוצהרת (לא נבחן בנסיעת היכרות עם המכונית) במכונית עם חישוקי גלגלים במידה 16 אינץ’ עומדת על 4.4 ליטרים ל-100 ק”מ וגם כאן לא נרשם זינוק חד בנתון החיסכון בבנזין, ועדיין אין ספק כי מדובר בנתון טוב מאוד שירחיק את המכוניות מתחנות הדלק. פעולת המנוע בכבישים המפותלים והמהירים בהם נסענו במסגרת נסיעת ההיכרות עם המכונית הייתה חלקה ונעימה והתוספת החדשה של רגנרציה מוגברת וסיוע בבלימה מורגש לטובה ומעלה את רמת תחושת הביטחון העצמי בנסיעה עצמה.

בטיחות מחודדת ומצלמה חסכונית
גולת הכותרת השנייה של הקורולה 2023 היא ללא ספק מערכת הבטיחות TSS 3.0 שגם היא איננה חדשה אצל היצרן היפני אבל היא נקלטת לראשונה בקורולה סדאן. המחשבה שלנו הייתה כי דווקא המשפחתית הייתה צריכה להיות הראשונה שמקבלת את המערכת המעודכנת לפני כל דגם אחר של טויוטה או לקסוס, אבל לטויוטה יש את השיקולים והאתגרים משלה והמערכת מגיעה לקורולה סדאן רק עכשיו (בלי להוריד מרמת הבטיחות של המכוניות עם מערכת TSS 2.5) והיא “פולשת” גם לתחום החיסכון באנרגיה ולא מסתפקת רק בחידוד ושיפור האלמנטים הבטיחותיים הקיימים.

כמו השיפורים שבוצעו למנוע עם ירידה לפרטים בכל רכיב, כך גם מערכת הבטיחות עברה טיפול רקמות עמוק ולא מתיחת פנים בלבד. החיישנים הפכו לרגישים יותר וגם הרדאר הקדמי אך הסיפור המעניין ביותר במערכת נמצא במצלמה הקדמית שהרחיבה את פריזמת הצילום שלה והאריכה את טווח הכיסוי שלה, אבל לא הסתפקה כך. המצלמה משתתפת גם בהפעלת מערכת הרגנרציה של המנוע וטעינת הסוללה כאשר מתקרבים למכונית או כאשר נכנסים לפנייה בעיקול וגם בכניסה לכיכר או מעגל תנועה, כל הפעולות הללו מנוטרות על ידי המצלמה שמשדרת ליחידת הכוח את הפקודה להיכנס למצב בלימה ולסייע לנהג בפעולה הזאת ו”על הדרך” להגביר את הרגנרציה לסוללה ולהרוויח את האנרגיה של הבלימה לטובת נסיעה על חשמל בהמשך.

לכאורה, ההקטנה של הסוללה חייבה מערכת שכזאת שתדאג למלא את הסוללה בתדירות גבוהה יותר ואכן זה עובד בצורה טובה מאוד. היה לנו ספק שהמערכת תגרום למכונית לבלום בצורה מורגשת ולא נעימה, אבל הספק הזה נעלם כבר בכיכרות הראשונים של העיר מלגה בספרד, שם נערכה נסיעת ההתרשמות והבלימה הרגרנטיבית התרחשה באופן מרוסן ונעים שלא גרם לגב שלנו להתנתק מהמושב בכל פעם שהמכונית נעצרה ובמקרים אחרים (לא במצב EV) בדקנו מה קורה למכונית עם עזיבה של דוושת התאוצה והתגובה הייתה דומה מאוד למכונית חשמלית עם עצירה כמעט מלאה, מה שיוכל לסייע לאורך חיי המכונית לחסוך בצורך להחלפת בלמים.

מצד אחד, ההתעסקות של טויוטה במערכות הבטיחות מבורכת, אבל עדיין הם תקועים עם מצלמות באיכות בינונית כאשר במכוניות אחרות בקטגוריה העממית כבר מזמן עברו למצלמות איכותיות יותר שמשפרות את הבטיחות מעצם היותן כאלה באור יום ובעיקר בחשיכה, הגיע הזמן שטויוטה יעלו ברמת המצלמות בלי לחכות לדור ה-13 של הקורולה.

מולטמדיה כמו שצריך
בין אם נקרא לזה איחור אופנתי או לא, אבל הנה זה קורה לקורולה גם בתחום האבזור והמכונית המעודכנת מקבלת גם מסך מולטימדיה גדול וצבעוני בגודל 10.5 אינץ’ שמתחבר לכל סוגי הטלפונים וניתן לשקף עליו את כל האפליקציות האישיות שנמצאות בטלפון שלנו. המסך סביר לגמרי באיכותו ולא חווינו בעיות השתקפות או ריצוד. נתוני הניווט של המערכת המקומית (שדיברה עברית מפתיעה) עבדו לאל דופי ובמהירות מעבד טובה מאוד וכך גם האפליקציות האחרות שהפעלנו למוזיקה, פודקסטים וכו’ שהגיעו ישירות מהטלפון הנייד שלנו. כמו בעניין המצלמות שחייבות לעבור עדכון, כך גם השפה הגראפית של הנתונים שמוצגים במולטימדיה בכל מה שקשור לנתוני צריכת אנרגיה וכו’. הכול עדיין בשפת עיצוב גראפית לא מעודכנת עם עמודות ורשימות וגם אם איור פשוט של המכונית ותהליכי זרימת האנרגיה בזמן אמן. ראינו את זה במכוניות של טויוטה בעבר וקיווינו שהקורולה החדשה תביא את הבשורה שנראה גם בדגמים אחרים בהיבט הזה, אז קיווינו.

לצד מסך המולטימדיה מציגים בטויוטה קורולה חידוש נוסף, לוח מחוונים רחב במידה 12.3 אינץ’ על תצוגות מתחלפות לבחירת הנהג החל מתצוגה קלאסית של מד מהירות ומד סל”ד ועד לתצוגה ספורטיבית עם מינימום נתונים ושעון מהירות וסלד גדול במרכז בגוונים אדומים. הדרך להגיע לבחירת התצוגה מלווה במסע בין תפריטים שמתופעלים מההגה וזה מצריך לימוד מסוים כמו גם שינויים בתפריטי מערכות הסיוע, תצוגת מערכות הבטיחות על לוח השעונים (סטייה מנתיב, שמירת מרכז נתיב, טווח ביטחון במצב בקרת שיוט וכו’) וגם תצוגת פעולת מערכת האנרגיה ומצב הסוללה. ההגה עצמו לא עבר שום שינוי בעיצוב והתצוגה העילית שנהננו ממנה בנסיעת ההיכרות תישאר בספרד ולא תגיע ארצה משיקולי עלות גבוהה.

סיכום: שיפור בטיחותי וחווייתי
אם נסכם את שלושת העיקרים שהקורולה החדשה מודל 2023 מביאה איתה, הרי שבסה”כ מדובר במכונית יותר טובה, בטוחה, מאובזרת ונעימה לנסיעה מהקורולה היוצאת. לא מדובר כאן בזינוק אדיר אלא בכמה צעדים מדודים אבל הם חשובים בפני עצמם והתוצאה הסופית היא שהחבילה המשפחתית הופכת להיות טובה יותר. לא תזהו את השינויים הללו במבט חיצוני כי גרסת הסדאן שמביאה את החידושים הללו נראית אותו דבר פרט לגוון צביעה חדש שנוסף לקיים שנראה כחול-ירוק מנצנץ ולעדכון קל בחתימת האור בפנסי החזית.

המידות החיצוניות זהות, נפח תא המטען זהה והמשקל הכולל הצטמק ב-10 ק”ג קלילים. חוויית הנסיעה טובה יותר בהיבט תפעול מערכת המנוע ותיבת ההילוכים, הנסיעה שקטה יותר מבעבר ותפקוד הבלימה הרגרנטיבית מוסיף. מה עוד? הקטנת הסוללה לא הביאה לשינוי בנפח תא המטען שנותר 471 ליטרים והמיקום שלהסוללה נותר זהה, מתחת למושב האחורי.

מעבר לכך, הקורולה המעודכנת זריזה יותר והתנהגות הכביש שלה נעימה וטובה גם בכבישים מפותלים מאוד בהם נסענו והיא לא התלוננה וחרקה צמיגים בשום הזדמנות. מי שירצה להוסיף קצת ריגוש יוכל לעצב את לוח השעונים למצב ספורט ולהזמין רמת גימור GR עם תפרים אדומים במושבים, בהגה ובדלתות אבל זה יהיה בתוספת מחיר. ואם כבר דיברנו על זה, אז כל הסוכריות לעיל לא תגענה בחינם. אמנם טרם פורסמו המחירים של רמות הגימור של הסדאן שמורכבת בטורקיה אבל אפשר לצפות להתייקרות של כמה אלפי שקלים בגלל המערכות החדישות והשיפורים במערכת הבטיחות ובאבזור.