לבעלי זכרון חלש, נחדד כי הייתה זו ה-208 הקטנה. מכונית שהיוותה עבור המותג את חזרתו המובהקת לאחד הסגמנטים הלוהטים ביותר, הפעם עם מוצר ראוי. שלוש שנים חלפו, וכעת אנו זוכים לקבל דגם נוסף. אלא שפיג׳ו 408 היא הרבה מעבר לדגם נוסף שמצטרף להיצע הדגמים המקומי. בהיעדרה של ה-308, שממשיכה להשתרך מאחור עקב היקפי ביקוש עצומים באירופה, ה-408 מהווה את הדגם הראשון שמגיע לישראל תוך שהוא נושא בגאווה את הלוגו החדש של המותג.
הלוגו החדש, שהוא למעשה הומאז׳ ללוגו האייקוני של פיג׳ו משנות השישים, מהווה את דריסת הרגל המקומית הראשונה לדור חדש של דגמי פיג׳ו אשר יוצג בעתיד, ומציג גם את תפיסת העבודה המחודשת של המותג לשנים הבאות. אך די לדבר על המותג, הכלה היא פיג׳ו 408, שחוזרת אלינו אחרי היעדרות ממושכת של למעלה מעשור (מלבד השוק הסיני, שם המשיך המספר להתנוסס על גבי מרכב משפחתית מפוקפקת). מעמדה של פיג׳ו בישראל בשנים האחרונות מעולם לא היה טוב יותר, ולאחר שהצליחו להשיב את אמון הציבור בטיב המוצרים, ה-408 תנסה להעמיק את המלוכה, ולהמשיך להוכיח שהלביא הפך למלך.
מי את 408?
בדורה החדש, מתמודדת ה-408 עם משבר זהות. מדובר במרכב סדאן? בקרוסאובר? אולי ספורטבק? או כמו שפיג׳ו מכנה את זה; ״פאסטבק״? כך או אחרת התוצאה מוצלחת. יתכן שזה בגלל שהעיצוב הסופי שואב השראה רבה מגרסת הטרום ייצור ״פרויקט P54״, ואולי בגלל שמעצבי פיג׳ו פשוט יודעים לעצב מכוניות יפות ומצליחים פעם אחר פעם להפתיע עם מה שלראות עיניהם נראה כ״דבר הבא״ בתחום. מלפנים, גריל בגימור כרום עטוף על ידי יחידות תאורה קדמיות בצורת ניבים. צללית הצד חושפת בתי גלגלים תפוחים המוגנים על ידי יריעות פלסטיק (משבר זהות, כבר אמרנו?) וחישוקי גלגלים מעוצבים בקוטר 19 אינץ׳. מאחור, חתימת האור המוכרת בהשראת טפרי אריה משלימה את המראה החייתי.
רכב המבחן, בגוון כחול מטאלי המשנה את גווניו בהתאם לשבירת קרני השמש, תורם גם הוא להופעה המוצלחת שמשכה לא מעט מבטים והנפות יד לאורך ימי המבחן. בישראל משווק הדגם ברמת גימור אחת, "ALLURE PACK", המכילה בין היתר; פנסים קדמיים ואחוריים בטכנולוגיית LED, חלונות אחוריים כהים, כניסה והתנעה ללא מפתח, חיישני חנייה היקפיים ומצלמה אחורית.
מערת האריות
את מחיר העיצוב הצעקני משלמים עם כל כניסה ויציאה מהמכונית, אשר דורשת השתחלות בזווית אקרובטית כמעט. בפנים, תא הנוסעים מראה את גילו, וכבר אינו מהפכני כפי שהיה באמצע העשור הקודם, על אף שדרוגים קלים שעבר במרוצת השנים. לעומת זאת, הוא כן מציע ערב רב של חומרים ומרקמים, ומורכב היטב. במרכז התא מוצב מסך מולטימדיה בגודל 10 אינץ׳ עם תמיכה בקישוריות אפל קארפליי ואנדרואיד אוטו אלחוטיים. הנדסת האנוש דורשת הסתגלות, אך כשמבינים את כוונת המשורר, ההתנהלות הופכת נוחה. אנשי פיג׳ו מצרים על שגיאתם והחזירו את פקדי בקרת האקלים הפיזיים, וכפתורי השליטה על בקרת השיוט האדפיטיבית מצאו את מקומם החדש על גבי גלגל ההגה.
בסיס גלגלים של 2.79 מטר מספק מרחב מחייה מצוין מלפנים ומאחור, ויתרה מזאת, בפיג׳ו מצהירים כי ה-408 היא הדגם המרווח ביותר שלהם בהיצע המקומי. לשם השוואה, הוא ארוך ורחב יותר אפילו מה-5008 הבכירה. איפה נרשמים בכל זאת פאולים? מאחור, תמצאי שפע של מקום, אך שילוב של מרכב מוגבה ובסיס מושב נמוך מייצרים זווית שבה הברכיים מרחפות בשיפוע. היושבים בשורת המושבים השנייה יהנו מיציאת מיזוג ומשני שקעי USB. החרך האחורי וקורות הצד העבות (תוצאה של העיצוב החיצוני הבולט) מותירות שדה ראייה מוגבל בלבד לצדדים ולאחור. תא המטען פונקציונלי ויספק כל צורך משפחתי, נפחו 536 ליטר, ומתחתיו מסתתר גלגל חלופי.
ברשימת האבזור התקני תמצאו; לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 10 אינץ׳, בלם יד חשמלי, מנופי העברת הילוכים מאחורי ההגה, ריפודי עור נאפה במושבים ותאורת אווירה בשמונה גוונים. בעבור 5,000 שקל תוכלו להוסיף חבילת אבזור שכוללת מושבי AGR בעלי תמיכה משופרת, חימום לצמד המושבים הקדמיים וזכרונות למושב הנהג. במבחן המציאות, המושבים אכן נוחים מהמקובל בקטגוריה וסיפקו תמיכה ראויה לאורך ימי המבחן שכללו נסיעות ממושכות.
יוצאים לדרך
מעבר לים מוצעת המכונית במגוון רחב של תצורות הנעה; בנזין, דיזל ופלאג-אין הייבריד. בהיעדר גרסה חשמלית מלאה (שצפויה להצטרף בשנה הבאה), הגיע ארצה מנוע אחד בלבד בנפח 1.2 שלושה צילינדרים המפיק 130 כ״ס ומומנט מירבי של 23.4 קג״מ. את המנוע הזה אנחנו מכירים היטב מיתר משפחת הדגמים של פיג׳ו, אלא שמה שעובד עבור דגמים קטנים וקלי משקל לא בהכרח עובד כאן. התאוצה למאה קמ״ש אורכת כ-10.4 שניות ובנסיעה מנהלתית תיוודעו למנוע נעים, ולהעברת הילוכים חלקה הודות לתיבת שמונה הילוכים מצויינת של חברת AISIN. למנוע הזה יש גם נטייה לרעידות במהירויות נמוכות, כיאה למנועי שלושה צילינדרים מקבילים. כשהקצב עולה, מתגלה מנוע בעל אופי עצל שלא אוהב שדוחקים אותו לסל״ד גבוה שלא לצורך. זה מורגש בעיקר בעליות, אז גם חודרים רעשים יתר על המידה, אך גם ביציאות מהירות לעקיפה, אשר ידרשו תכנון מקדים.
מנגד, על אף קוטר החישוקים הנדיב, מצליחה המכונית להתמודד בהצלחה עם שיבובים, ובידוד הרעשים טוב ברוב תנאי הדרך בזכות שמשה וחלונות קדמיים כפולים. בכביש המפותל ה-408 התגלתה כפרטנרית אמיתית; ההיגוי חד, השלדה מתקשרת היטב עם הנהג, אחיזת הכביש מהוקצעת והרכינה בפיתולים זניחה. לעיתים, המנוע הזעיר הצליח אפילו לייצר סאונד חביב ומגרגר בהדבקה של המצערת ולהעלות חיוך על פנינו.
עם כל השבחים על הפוטנציאל הלא ממומש של יחידת ההנעה, קשה שלא לשאת את העיניים לגרסה שלא הגיעה ארצה, זאת עם יחידת הנעה מסוג פלאג-אין הייבריד. אליה, מוצמדים 225 כ״ס שתומכים ביכולת הדינמית הגבוהה אותה ניסו אנשי פיג׳ו לשוות לדגם. הסיבות להיעדרותה מגוונות וככל הנראה מדובר היה בקרב אבוד מראש, היות ובחודש ינואר הקרוב הטבת המס לרכבי פלאג-אין הייבריד צפויה להתבטל לחלוטין, ולהקפיץ את מחירי המכוניות בעשרות אלפי שקלים. צריכת הדלק הממוצעת הסתכמה לנתון של 13 ק״מ לליטר. בשיוט תוכלו לשפר מעט את הנתון ובנסיעה מאומצת הראה לוח השעונים גם תוצאה של 10 ק״מ לליטר.
רשימת מערכות הבטיחות בהן מאובזרת המכונית כוללת; שמירת נתיב אדפטיבית, בלימה אקטיבית בחירום כולל זיהוי הולכי רגל ודו גלגלי, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי תמרורים והתרעה על רכב בשטח מת. ה-408 מצויידת גם ב-6 כריות אוויר וזכתה לציון של 4 כוכבי בטיחות במבחני הריסוק של היורו NCAP. לאורך ימי המבחן, שמירת הנתיב התערבה לא פעם בשלב מאוחר מדי, אך פעולת בקרת השיוט האדפטיבית התגלתה כנעימה.
הלביא הפך למלך?
אין עוררין על כך שפיג׳ו 408 היא אחת המכוניות המעוצבות ביותר שנחתו בישראל בעת האחרונה, עם עיצוב שמצליח לשלב בין אלגנטיות לתעוזה ספורטיבית. גם בתא הנוסעים המצב טוב ומרווח הפנים נדיב בכל שורות המושבים, אלא שיחידת ההנעה שמתחת למכסה המנוע מצננת את האווירה. עיצוב לחוד וביצועים לחוד, הרי לא מדובר ברכב ספורט, אך הפוטנציאל מסתתר שם ומציע יכולת דינמית שבמקרים מסוימים בהחלט יכולה להסתמן כמרגשת.
ה-408 נכנסת לארסנל הדגמים המכובד של המותג בישראל, לא כרב מכר פוטנציאלי, אבל כן כדריסת רגל ראשונה וחשובה לעבר העשור הקרוב. מול מי היא מתחרה באופן ישיר? קשה לשים את האצבע, אבל אין ספק שהיא מתבלטת לטובה מעל כמה דגמים משפחתיים ורכבי פנאי. סביבת המחיר נמצאת באזורים בהן משפחתיות מוכרות דוגמת טויוטה קורולה נמצאות, כמו גם רבי מכר דוגמת יונדאי טוסון. מולן, היא תזכה ליתרון בסעיפי האבזור והמרווח בתא הנוסעים. גם בכל הנוגע לביצועי המנוע היא לא תישאר מאחור במרבית הפרמטרים, אך בהיעדר יחידת הנעה מספקת, היינו מצפים לתג מחיר תחרותי יותר.
מחיר מכונית מבחן: 175 אלף שקל
קישור למפרט רשמי, פיג׳ו 408 2023