ב.מ.וו סדרה 2 בדור השני כבר לא שומרת על קשר לאחות הקומפקטית, סדרה 1. בזמן שיצרניות יוקרה אחרות, כמו מרצדס למשל, זנחו את הקופה הקומפקטית ובכלל 2 או 3 דלתות הפכו לעניין נדיר עוד יותר, בב.מ.וו לא מוותרים על התצורה שהפכה נדירה עם השנים ובעוד שסדרה 1 מבוססת על פלטפורמת הנעה קדמית, לסדרה 2 פלטפורמת הנעה אחורית שמשותפת גם לסדרה 4 למשל.
הפעם יצאנו להתרשמות עם גרסת הביניים הספורטיבית, ה-M240, המקבילה של ב.מ.וו לגרסאות ה-AMG 35 של מרצדס או ה-S של אודי (ובהתאם, M2 ומקבילותיה AMG A45 S ו-RS3 למשל). ל-M240 גם הנעה כפולה ולא אחורית. האם כל אלו הופכים אותה לפחות ספורטיבית ומהנה או שמא מדובר במתכון שמצליח לחבר בין התנהלות יום-יומית לחוויית מסלול?
תקציר
עיצוב ותא נוסעים: העיצוב החיצוני לא שובר מוסכמות, אך שומר על מאפייני קופה קלאסיים שיקסמו לרבים. עיצוב הפנים מודרני אך איכות החומרים לא מצטיינת והמרווח טוב מלפנים, אך צפוף מאחור.
איכות נסיעה ואבזור: איכות הנסיעה טובה בגרסה בעלת הבולמים האדפטיביים ולמרות נוקשות מסוימת אין בעיה להתנייד איתה ביום-יום וליהנות מרשימת אבזור מכובדת.
ביצועים והתנהגות: מנוע 6 הצילינדרים בטור מספק ביצועים מצוינים. התנהגות הכביש ספורטיבית וחווייתית.
למי מתאים: למי שמחפש חווית נהיגה ספורטיבית והפרוטה מצויה בידו.
מחיר עדכני למועד המבחן: מ-443,900 ש"ח ( רכב המבחן 468,900 ש"ח)
ובינתיים ב"עולם הרכב", הב.מ.וו M2 משתתפת תחרות רכב השנה 2023 ונכריז על הזוכה במסגרת משדר חגיגי שיערך ב-28.12.23 בערוץ 5+ עד אז תוכלו לבחור את המועמדות שלכם בכל קטגוריה. כנסו לאיזור הבחירה >>>
עיצוב ותא נוסעים
העיצוב החיצוני שומר על איפוק ממשי, לבטח לעומת סדרה 4 ובכלל גריל הכליות שהלך וגדל אצל המותג הבווארי, יש שאהבו ויש שלא, אבל היא שומרת על מאפייני קופה קלאסיים של מכסה מנוע ארוך ביחס לזנב קצר, עם יציבה נמוכה וכמה מאפייני חביבים כמו סגנון ידיות הפתיחה שמוטמעות בדלת, הפנסים האחוריים הבולטים וכונסי האוויר המשולשים.
עיצוב הפנים מזוהה מיידית כב.מ.וו, גם אם לא נהגתם באחת בעשור האחרון, רק שהפעם האווירה מודרנית יותר. לוח המחוונים הדיגיטלי ומסך המולטימדיה מחוברים יחדיו בצורה קעורה, כך שעדיין פתחי המיזוג במרכז ומסך המגע פונים אל עבר הנהג ובנוסף ישנם כמה מאפיינים ספורטיביים כמו צבעי חטיבת M המוארים בדלתות ומול הנוסע וכמובן תגית M קטנה בחישור המרכזי בהגה. ספורטיבי במידה.
איכות החומרים וההרכבה טובה, אך לא מצטיינת. דיפון הדלתות עשוי מעיין פלסטיק מאוד איכותי, אך לא מצופה עור או גומי רך למגע. ולמרות שרוב החלקים הריגשו מהודקים, פה ושם נשמעו קרקושים. המרווח לשניים טוב, כאשר הכניסה לרכב לא תתאים לכולם עקב מפתח הדלת הארוכה והמושב הנמוך, אך ברגע שמתיישבים ומסיימים לכוונן את הכל, מתקבלת תנוחה נהיגה מצוינת. מאחור המרווח יתאים לשני ילדים או שני מבוגרים (אין מושב אמצעי) צנועי מידות שיהנו מבקרת אקלים נפרדת (מרמת הגימור האמצעית) אך יסבלו ממרווח ראש גבולי. תא המטען לעומת זאת מספק בהחלט.
איכות נסיעה ואבזור
למרות שאנו בסדרה 2 כמעט הכי ספורטיבית (יש כמובן את ה-M2 שמעליה), בולמי ה-M-Sport האדפטיביים בגרסה שנבחנה (M-Superior) מספקים רמת נוחות טובה במצב "נוחות", ולמרות אותה נוקשות מתבקשת, היא מצליחה לספוג לא מעט שיבושים עירוניים, ומעבר פסי האטה למשל, מתבצע בצורה טובה. מצבי הנהיגה הספורטיביים נוקשים יותר ויתאימו כמובן לכבישים בעלי איכות סלילה טובה יותר, אך עדיין מדובר במכונית ספורטיבית נוחה למדי. בידוד הרעשים טוב גם הוא, כאשר רעשי רעשי כביש ורוח נשמעים בעיקר בדרך מהירה.
לסדרה 2 בגרסת M240i יש 3 רמות גימור. הראשונה, M-Sport, בעלת רשימת אבזור מכובדת הכוללת את כל מה שצריך ולא תרגישו שחסכו עליכם. רמת הגימור M-Superior מוסיפה את הבולמים האדפטיביים שהזכרנו קודם, תאורה אדפטיבית, מערכת שמע של "הרמן קרדון" וריפוד עור מלא שאם אפשר היה לוותר עליו בימי הקיץ ולהסתפק בריפוד האלקנטרה של ה-M-Sport זה היה עדיף. ולרמת הגימור M-Track Edition יש כמה תוספות ספורטיביות כמו מערכת קירור משודרגת, קליפרים אדומים (במקום כחולים) עוד גימורים מושחרים מבחוץ, קשתות הרחבה לבתי הגלגלים וחישוקים ייחודיים עם צמיגים קדמיים רחבים יותר (245 מ"מ לעומת 225 מ"מ).
ביצועים והתנהגות
מנוע 3.0 ליטר 6 צילינדרים בטור של ב.מ.וו הוא שם דבר בתעשיית הרכב ומלווה אותה שנים ארוכות עוד טרם עבר הגדשות שונות. כאן הוא מספק 374 סוסים עם כושר נשימה מרשים, זמינות כוח נהדרת שאחרי השהיה קלה גם בועטת את הקופה הקטנה בעוצמתיות ובכל סיטואציה. והצליל, כן של המנוע, לא ממערכת פליטה ספורטיבית כזו או אחרת, פשוט צליל בריא של יותר מארבע צילינדרים.
תיבת ההילוכים אוטומטית פלנטרית והיא מהירה מאוד, חלקה בנסיעה שגרתית אבל גם יודעת להעביר את התחושה הכה מתבקשת לכל העברת הילוכים, בין אם במצב אוטומטי או במצב ידני, כשנוהגים בה תחת עומס. לא מדובר בחבטה חלילה אלא זהו עוד איתות שה-M240 שולחת לנהג כדי שחלילה לא ישכח איפה הוא נמצא. בסיום המבחן, צריכת הדלק עמדה על 9 ק"מ לליטר, נתון נהדר ביחס לאופי המבחן והביצועים, כאשר אם תנהגו בה במתינות, תקבלו גם נתונים דו-ספרתיים, על אחת במצב Eco Pro.
זוכרים את הסלוגן המוכר של ב.מ.וו? חוויית הנהיגה המושלמת. אז כן, ומהכל. ה-M240 כפולת ההנעה לא כאן כדי לאחוז את הכביש ולא לשחרר, להיפך. גם במצב הנהיגה "נוחות" כשכל הבקרות פועלות, הנטייה היא להנעה אחורית והיא פשוט תעלה לכם חיוך בכל חזרה מוקדמת לגז גם במהירויות נמוכות. הבקרות כמובן ינטרלו את המשך משחק הזנב, אבל בדיוק בשביל זה תוכלו לבחור במצב "ספורט" או "ספורט פלוס" המתירני יותר. ובכל מצב, השלדה תשדר לכם בדיוק מה מצבה, הבלמים טובים עם פידבק מספק וההגה העבה נעים לאחיזה ומדויק להפליא (ובעל יחס תגובה משתנה), אך חסר היזון חוזר, בכל זאת, היינו חייבים להתלונן קצת על מכונת הנהיגה הזו.
סיכום
לפני שנתחיל בסיכום, נתייחס לפיל שבחדר. המחיר של הפיל הזה מתחיל ב-444 אלף שקל נכון למועד המבחן, כן, קראתם נכון. כבר כאן לרבים מאיתנו אין סיכוי לפגוש את ה-M240 מתחת לחלון ביתנו, לפחות עד שיעברו כמה שנים טובות בשוק היד השנייה. אז אחרי שסיימנו עם זה, הרשו לנו להתייחס לרכב בפני עצמו - גרסת "הביניים" הספורטיבית לא מרגישה כמו פשרת ביצועים, נהפכהו, החוויה עוצמתית והתחושות שעוברות מהמכלולים השונים, גורמות ליושב מאחורי ההגה לפתח יחסים סימביוטיים עם ה-M240 הזו. תנוחה הנהיגה עוטפת, התקשורת מהשלדה מצוינת, היא סרה לפקודות הנהג ובמקביל תאפשר לכם בכל פעם לבדוק גבולות חדשים, שלכם ושלה. נכון, היא לא סופר יוקרתית וגם המרווח מאחור מוגבל, אבל לב.מ.וו M240 יש יכולת מופלאה להיות כמעט שגרתית ורגילה ומהצד שני להתפרע ולנשוך כשצריך.