רכב פנאי כידוע הם נותני הטון היום ולמרות שבעידן החשמלי מכוניות הסדאן זוכות לעדנה מחודשת, ה-SUV עדיין מחזיקים בנתח מכירות נאה, ולראייה סיכום מכירות 2023 בעולם הכתיר את טסלה מודל Y כדגם הנמכר ביותר, כשבמקום השני טויוטה ראב 4 והקורולה האלמותית נדחקה אל המקום השלישי. בהתאם לקו הברור, חשבתם פעם כמה רכבי פנאי יש למותג פולקסווגן?
האטלס הענק והאטלס קרוס דמוי קופה, טוארג, טיגואן, טיגואן אולספייס וגם טיגואן X דמוי קופה, טי קרוס קטן, וגם חשמליים ID. 4, ID. 5, וגם ה-ID.6 ועוד כמה לשווקי דרום אמריקה ואסיה כמו הטאייגו, טלאגון, טאוס, טוונדור, טיירון וטיירון X, וכמובן מושא המבחן טי רוק – לכמה הגענו? 17. שבעה-עשר רכבי פנאי!
אחרי שברורה חשיבות דגמי הפנאי ליצרנית, נשארנו לתהות, מה לקח ליבואנית כל-כך הרבה זמן להביא לישראל את מי שהדיח מראש טבלת המכירות באירופה את הגולף? מתיחת הפנים של הטי רוק הוצגה כבר בסוף 2021 כדי לשמור אותו עדכני ולשפר כמה נקודות תורפה. האם זה יספיק לו מול שלל המתחרים בקטגוריה או שמא מדובר רק בזריקת מרץ למכירות המותג בישראל?
תקציר
עיצוב ותא נוסעים: העיצוב אינו חדשני ואיכות החומרים אינה אחידה. המרווח טוב מלפנים אך לא מזהיר מאחור. הנדסת האנוש טובה ותא המטען שימושי.
איכות נסיעה ואבזור: נוחות הנסיעה מוצקה, הרכב יציב גם במהירות גבוהה. רשימת האבזור מספקת בהחלט גם בגרסת הכניסה ומערכות הבטיחות שנבחנו פעלו בצורה טובה.
ביצועים והתנהגות: המנוע מספק ביצועים טובים גם ברכב עמוס והתנהגות הכביש בטוחה, צפויה ונשלטת.
למי מתאים: לחובבי הגולף שרוצים לשבת קצת יותר גבוה, או בכלל למי שמחפש רכב פנאי לא גדול במיוחד, מאובזר, שימושי ובטוח.
מחיר עדכני למועד המבחן: מ-169,900 ש"ח (רכב המבחן 169,900 ש"ח)
עיצוב ותא נוסעים
העיצוב החיצוני לא צעקני או חדשני בשום צורה. בחזית ישנו פס תאורת יום הנמתח מהפנסים דרך הסבכה העליונה ותאורת יום נוספת המקיפה את "כונסי האוויר". הפרופיל כולל פס ניקל ישר בתחתית הדלתות וכזה המקיף את קו החלונות מלמעלה ועד לסיום הקורה האחורית, זה לא מוגזם ומדגיש את קו העיצוב של הרכב. מאחור ישנם פנסים בסגנון גולף ואפילו קו הקפל בדלת תא המטען מזכיר את הקומפקטית. יש פה גם כל מה שצריך כדי להיקרא "רכב פנאי"; מגן גחון ומגלש אחורי מדומים, חצאיות שחורות מסביב לרכב, בתי גלגלים תפוחים עם קשתות שחורות וגם מסילות גג – יופי פולקסווגן.
עיצוב הפנים כבר פחות מזכיר את הגולף, מה שמסגיר את גילו (אי שם לקראת סוף 2017), כשמתיחת הפנים הרימה את מסך המולטימדיה, שלפה מהטיגואן המחודש את פאנל המגע לבקרת האקלים, ישרה קו בעיצוב ההגה, והחליפה את הדשבורד הפלסטיקי בכזה מצופה גומי עבה. עדכני? כן. חדשני? לא. מה שמוביל אל איכות החומרים הלא אחידה – חלקו העליון של הדשבורד עשוי כאמור גומי עבה, אך מטה משם ובמעלה הדלתות ישנו פלסטיק קשיח, כזה שפחות מקובל למצוא ברכבי פנאי בטווח המחיר הזה, כשדיפון דמוי דמוי עור מכסה את משענות היד וחלק מאזור הדלתות ומנסה להציל את האווירה האפרורית ממילא.
הנדסת האנוש טובה, ההתאקלמות לרכב מהירה, אך נציין שלמרות פאנל תפעול נפרד לבקרת האקלים, התפעול במגע דורש הסטת מבט ארוכה יחסית. שדה הראייה טוב, ולמרות קורות אחוריות עבות, לא הרגשנו קושי משמעותי במבט צד-אחור.
הכניסה למושבים הקדמיים נוחה, המרווח טוב, המושבים נוחים גם לאורך זמן, אך לא היינו מתנגדים לתמיכה צידית טובה יותר. הכניסה לאחור פחות נוחה עקב מפתח דלתות שאינו רחב. שלושה מבוגרים יוכלו להידחס מאחור, כאשר תעלת הינע גבוהה תפריע ליושב במרכז. מרווח הראש טוב, את הרגליים אפשר להחליק מתחת למושב הקדמי, אך מרווח הברכיים אינו מצטיין. ישיבה קצרה בגולף מגלה מרווח עדיף. יש פתחי מיזוג ושני שקעי USB, וגם משענת יד עם מחזיקי כוסות מתכווננים ופתח מגלשי סקי.
תא המטען (445 ליטר) שימושי בהחלט. המפתח רחב דיו, סף ההעמסה אינו גבוה במיוחד ויש שני וויי תלייה. לרצפה מדף לשינוי גובה, בגובה העליון היא תיצור משטח אחיד עם קיפול המושבים האחוריים, ואם תנמיכו אותה תיווצר "אמבטיה" עמוקה ולא תמיד יהיה קל להוציא ציוד כבד, אך תוכלו להעמיס כמה מזוודות טרולי בעמידה.
איכות נסיעה ואבזור
אם אתם מחובבי נוחות הנסיעה הרכה, הטי-רוק לא בשבילכם. לא שחלילה הוא לא נוח, הוא פשוט מרגיש מוצק ומרוסן, כך ששיבושים עירוניים מורגשים, אך הם עוברים ריכוך ולא חובטים. כושר התמרון טוב מאוד. הנוחות הבין-עירונית טובה עם תחושה יציבה בכביש גלי ובמהירות כביש 6 וצפונה, מה שנקרא "חסין אוטובאן". בידוד הרעשים טוב, אך אינו מצטיין, נשמעו בעיקר רעשי כביש.
פולקסווגן טי רוק מוצע ב-3 רמות גימור. "סטייל" זו שנבחנה, בעלת אבזור מכובד, לא כמו ה"סינית" של השכן, אבל יש פה כל מה שצריך ואף יותר – לוח מחוונים דיגיטלי "10, מסך מולטימדיה "9.2 עם מערכת הפעלה עדכנית ואפשרות התאמה אישית למסכי הבית, בקרת אקלים מפוצלת ופתחי מיזוג לאחור, מפתח חכם, חישני חנייה אחוריים וקדמיים, מצלמת רוורס, ויש גם מושבים קדמיים והגה מחוממים, תאורת אווירה ומשטח טעינה אלחוטי. בבטיחות גם כן, כל מה שצריך וקצת יותר – בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת רכב בשטח מת כולל התערבות למניעת תאונה, התרעת תנועה חוצה מאחור כולל בלימת חירום אוטונומית, והתרעת עייפות. אלו שנבחנו פעלו בצורה טובה וללא התרעות מיותרות או מרגיזות.
רמת הגימור "סטייל פלוס" בתוספת של 15,000 שקל תשדרג אתכם עם תא מטען חשמלי, גג פנורמי, ריפוד עור סינטטי, כוונון חשמלי למושב הנהג, בולמים אדפטיביים, מערכת שמע של "ביטס" וחישוקי "18. ל-R ליין (עוד 15,000 שקל) מושבי ספורט, ריפודי עור נאפה ומאפייני עיצוב ספורטיביים יותר מבחוץ ומבפנים.
ביצועים והתנהגות
לטי רוק המקומי יחידת הנעה אחת – מנוע 1.5 ליטר, 150 כ"ס, המוכר והידוע של הקונצרן, שמספק ביצועים טובים מאוד בעיר ובכביש המהיר, במישור או בהר, גם עם רכב עמוס ב-5 אנשים ותא מטען מלא. אל המנוע משודכת תיבה כפולת מצמדים עם 7 הילוכים ולמרות הניסיון הרב שצברה היצרנית, היא אינה פועלת באופן חלק ביציאה מהמקום ובמהירות זחילה כמו בפקקים או בתמרוני חניה. מעבר לכך פעולתה מהירה וכמעט בלתי מורגשת. יש גם בורר מצבי נהיגה – "אקו" מאלחש את התגובות, "נורמל" בו נהגנו רוב הזמן, "ספורט" שמחדד כמובן את הביצועים ומצב "אינדיבידואל" להתאמה אישית. צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על 13.1 ק"מ לליטר.
התנהגות הכביש בטוחה. התקשורת מההגה והשלדה לא יאיימו על אף ספורטיבית וכך גם הבלמים הטובים בפני עצמם. רכינת המרכב בגדר המקובל וכך גם הנטייה הטבעית לתת-היגוי, ויחד עם אחיזה טובה, מתקבל רכב נשלט וצפוי גם בימי הגשם הרבים שפקדו אותנו.
סיכום
נתחיל מהחדשות הטובות; בפער מחיר קטן יחסית מהגולף למשל, תקבלו רכב פנאי עם תנוחת ישיבה גבוהה יותר, מאובזר יותר ועם תא מטען גדול יותר. אפשר להבין מדוע באירופה הטי רוק לקח את הבכורה מהגולף, במיוחד שהוא נהנה מאותו מנוע מוצלח וממדים קרובים לקומפקטית. ומה פחות טוב? איכות החומרים לא אחידה, תיבת ההילוכים לא רהוטה במיוחד בתחילת נסיעה במהירות זחילה, המרווח מאחור לא מצטיין, ובהשוואה למתחרים, הוא לא מודרני כמו יונדאי קונה למשל או מרווח כמו שברולט טראקס. אבל מי שמחפש מכונית שימושית למשפחה, לא מסובכת לתפעול ושתשרה אווירה בטוחה על הנהג והנוסעים, ימצא את מבוקשו בטי רוק.