$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

לפני שנחשף: נהגנו בסקודה אלרוק החדש

ה-ELROQ ייחשף רשמית רק בעוד כחודשיים ובינתיים זכינו לנהוג בגרסאות טרום הייצור וגם לקבל הצצה לרכב המוגמר. מה מכינה לנו סקודה בגזרת הג'יפונים הקומפקטיים החשמליים?

רן סגל   01.07.24 - 00:59
Getting your Trinity Audio player ready...

סקודה הזמינה לא מעט עיתונאים לנהיגה כמעט חשאית ועם לא מעט מגבלות בדגם החדש שלה – סקודה אלרוק – ג'יפון קומפקטי שיתברג מתחת לאניאק ומעל ל"אפיק" העתידי שיוצג בתחילת 2026. בסקודה מכוונים ללב ליבה של הקטגוריה בהיבטי תמחור וטווח נסיעה מבלי לוותר על ה"סקודאיות" המוכרת, כשהשם מורכב כמובן מהאות E לסימון היותו חשמלי ומהאות Q לסימון היותו רכב פנאי, וגם קורץ לקארוק המוכר כמעיין גרסתו החשמלית - מי אתה סקודה אלרוק?

בליינד דייט
את האלרוק פגשנו מחוץ למבנה קונצרן פולקסווגן באמסטרדם, כזה שמכיל בפנים כמה יצירות מוטוריות כמו פורשה 917 (מנצחת הלה-מאן 1970-1971), פורשה 356 עתיקה שנראה כאילו יצאה אתמול מהמפעל ומהעבר השני 911 GT3 RS במהודרת 75 שנה לפורשה הולנד. אוקי, הבנו, האלרוק חשוב מאוד לסקודה.

האלרוק נכנס לתחרות החמה בסגמנט הקומפקטי - מה זה חמה, רותחת - אולי אפילו באיחור, בטח לעומת כל הסיניות שלו שאתם מכירים היטב, כמו למשל BYD אטו 3, ג'ילי גיאומטרי C וקיה נירו EV. כדי לקבל פרופורציות, גם הוא מבוסס על פלטפורמת MEB כמו האניאק, אך הוא קצר ממנו ב-16.1 ס"מ (448.8 ס"מ), אבל רחב ב-0.5 ס"מ (188.4 ס"מ), גבוה ב-3.3 ס"מ (165.4 ס"מ) ובסיס הגלגלים נותר זהה (276.5 ס"מ).

על העיצוב קצת קשה לדבר, אז ננסה קצת לדמיין ותאלצו לסמוך עלינו שראינו גם את הרכב ללא ההסוואה. שפת העיצוב החדשה של סקודה, שהוצגה לראשונה בקונספט ויז'ן 7S, וגם בתמונות הראשונות של ה-EPIQ הקטן, הגיעה למעשה לראשונה לייצור באלרוק.

חזית בסגנון שפגשנו כבר בסיטרואן קקטוס לפני עשור בערך, עם תאורת לד צרה למעלה ותאורה ראשית מופרדת תחתיה (עם אופציה למטריקס-לד), ועדיין זה נראה מצוין ועדכני ומרגישים את הטאצ' העיצובי של סקודה. זו בעצם החזית החדשה של דגמי החשמל של היצרנית שתגיע גם למתיחת הפנים של האניאק בתחילת 2025 - סבכה עליונה אטומה ומוארת באופן עדין, סבכה תחתונה עם גימורים שיוצרים מראה בולט יותר של כונסי אוויר, פרופיל "אניאקי" עם חישוקי "19 עד "21, חצאיות ובתי גלגלים שחורים, מסילות גג וכל מה שצריך כדי לסמן V ולקרוא לזה "רכב פנאי".

לעומת החזית החדשנית, מאחור שמרו בסקודה כמעט בקנאות על עיצוב בסגנון האניאק, בעיקר בפנסים עם העיצוב המוכר, אך עם חתימת תאורה עדכנית. המעצב הסביר שזו דרכם לגרום לאנשים לזהות שזו עדיין סקודה ולא לבצע מעבר חד מדי, תוך שמירה על הקשר המשפחתי. ניסיתי לאתגר אותו ולשאול מדוע לא השתמשו בעיצוב הפנסים של הקודיאק החדש, עם מראה סמי-מפוצל בסגנון C, הוא השיב כי הם חשבו על כך, אך לבסוף עניין העלויות ניצח. כמובן.
בכל זאת, יש פה כמה הבדלים, כשהכל שופע זוויות חדות יותר, לוחית הרישוי עלתה גבוה יותר בדלת תא המטען כדי להקנות לו מראה גבוה יותר ויחד עם פגוש שחור הם מצליחים לתת לו את המראה הקשוח המתבקש.

נכנסים פנימה
כדי שנקבל עוד מידע על הרכב, הוצבו שומרים בכניסה, נציגת "ביטחון מידע" הדביקה לנו מדבקות על כל העדשות של הטלפון וגם חתמנו על טופס סודיות. אמיתי.

אז נתחיל מעיצוב תא הנוסעים, שאותו אסור לנו עדיין להראות עד לחשיפה הרשמית, אבל בואו, העיצוב סקודאי או אניאקי אם תרצו, שום דבר שיפתיע אתכם. כלום. מסך מולטימדיה גדול ("13) עם מערכת ההפעלה העדכנית ולוח מחוונים קטן שסביר שגם הוא הגיע מהאניאק בגודל "5.3. יש קונסולה גבוהה בסגנון גשר, אותם קווים זוויתיים בדשבורד ועיצוב דיפוני הדלתות מוכר. אבל תראו מה מצאנו פה - תצוגה עילית עם מציאות רבודה ושני משטחי טעינה מאווררים (45 וואט).

בסיס הגלגלים כאמור זהה, מה שאומר שהמרווח מלפנים טוב מאוד, בעיקר לנהג, כשלנוסע מפריעות קצת בליטות הקונסולה המרכזית והידית הבולטת מהדלת. מאחור המרווח לרגליים ולראש מצוין, ועושה רושם שגם שלושה יוכלו להיכנס. אניאק. כלומר אלרוק. לעומת האח הגדול, תא המטען קטן ב-115 ליטר (470 ליטר), אבל שימושי מאוד וכולל כמובן את כל הפתרונות החכמים של סקודה, כולל אפשרות לפצל את המטען באמצע, אך אין פה תא מטען קדמי.

יוצאים לדרך
טוב, יוצאים לדרך זו הגזמה, זו הייתה טעימה, טעימונת, מתאבן, כ-40 ק"מ בלבד שנחלקו עם שותפי לרכב וכללו בעיקר נסיעה עירונית וגם קצת כביש מהיר. ואם זה לא מספיק, ברכב ישבו נציגי היצרנית וגם נסענו בשיירה, עם רכב מוביל ורכב מאסף, חלילה שלא נברח עם הרכב.

בטעימה נכחה רק גרסה אחת של האלרוק, השלישית מבין ארבע גרסאות, והייתה זו גרסת ה-85, המצוידת במנוע החשמלי החדש של קונצרן פולקסווגן, בהספק של 286 כ"ס ומהירות מרבית של 180 קמ"ש.
לגרסה זו סוללה בקיבולת 82 קוט"ש (77 קוט"ש נטו), המאפשרת טווח נסיעה של 560 ק"מ (שעוד נתון תחת אישורים). בסקודה מציינים כי טעינה מהירה בקצב של 175 קילוואט תאפשר מילוי מ-10% ל-80% בפחות מ-28 דקות.

את המנוע הזה אנו מכירים היטב ממבחנים מקומיים לאאודי Q4 אי-טרון ופולקסווגן ID.5. הביצועים טובים מאוד בזמן שאכלסו את הרכב 4 מבוגרים ושתי מזוודות, והשגנו צריכת חשמל של 14.2 קוט"ש ל-100 ק"מ - מצד אחד, נסענו מעט מאוד קילומטרים, כך שהנתון הזה אינו מייצג כלל תנאי אמת של מבחן כהלכתו. מאידך, לאור היכרותינו איתו, אפשר להגיד שניתן להתקרב מאוד לטווח הנסיעה הרשמי.

עוד כמה נתונים מעניינים על האלרוק - הוא יציע כאופציה מתלים אדפטיביים, אך למזלנו (כן כן) נסענו ברכב היחיד בשיירה שלא צויד בהן, וטוב שכך, שכן כפי הנהוג הם יוצעו בגרסאות היקרות יותר, ובכל זאת נוחות הנסיעה טובה מאוד, ממה שהספקנו לספוג. גם בידוד הרעשים טוב, אם כי נשמעו רעשי כביש, אך הם היו סבירים. עוד פרט מעניין הוא קוטר סיבוב של 9.3 מטר בלבד. זה 1.4 מטר פחות מהפאביה!

לצד גרסת ה-"85" ממנה טעמנו, יוצעו כאמור עוד 3 גרסאות. גרסת הבסיס "50" מצוידת במנוע הקודם של הקונצרן, כאן בהספק של 170 כ"ס ו-20 קמ"ש פחות במהירות המרבית. הסוללה בקיבולת 55 קוט"ש (52 קוט"ש נטו) ולה טווח נסיעה צנוע של 350 ק"מ.
לגרסת ה"60" ההספק המוכר של 204 כ"ס ולה סוללה בקיבולת 63 קוט"ש (59 קוט"ש נטו) וטווח נסיעה של 390 ק"מ.
הגרסה הבכירה ביותר המתברגת מעל ה-85, היא ה-85X שמציינת הנעה כפולה, כאשר ההספק המשולב עומד על 299 כ"ס וטווח הנסיעה בין טעינות עומד על 550 ק"מ.

לסיכום
האם סקודה הצליחה לפתוח לנו את התיאבון עם הטעימה מהאלרוק? על פניו נראה שהיא התקדמה צעד בכיוון הנכון, בעיקר בעיצוב (לפחות מלפנים), וגם המחיר שצפוי להיות זול יותר מהאניאק (שרק ארוך ממנו ועם תא מטען גדול יותר), כשאת שאר הדברים היא כבר יודעת לעשות.

אנחנו בעיקר נשארים עם השאלות, כמו האם זה יספיק לאלרוק מול שלל המתחרים, בעיקר אלו מסין שעוד זוכים לסבסוד במחיר ולא נראה שמתכוונים לוותר בקלות? האם העיצוב, שהפך לאחד המרכיבים היותר חשובים בעידן החשמלי, יצליח לקסום ללקוחות?

החשיפה הרשמית לאלרוק צפויה בספטמבר-אוקטובר 2024, אז גם נוכל להתרשם מהגרסה המוגמרת ולענות לפחות על חלק מהשאלות, זאת עד שהשיווק באירופה יתחיל ברבעון הראשון של 2025 וכך גם בישראל.