$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

BYD סיל U במבחן: פעולת תג מחיר

קטגוריית ה-D-SUV החשמליים הולכת ומתרחבת וגם BYD רוצה נתח. למי יכול לקרוץ ה-Seal U? במה הוא מצטיין ובמה פחות? והאם יצליח לשחזר לפחות חלק מהצלחת האטו 3?

רן סגל  06.10.24 - 17:54
Getting your Trinity Audio player ready...
צילום: רן סגל
צילום: רן סגל

שלמה מוטורס, יבואנית BYD ישראל הנחיתה לאחרונה את הקרוסאובר החשמלי החדש שלהם, ה-Seal U זה שהוא מעל האטו 3 הקומפקטי ומתחת לטאנג מוביל הנוסעים, וכזה שאולי יביא לקוחות חדשים למותג, תוך קריצה למכונית המנהלים Seal.

ובואו רגע נסגור את שם הדגם. כן, זה לא באמת משנה, פשוט ל-BYD יש קטע עם ים, דולפין, סיל... ועכשיו, איך ממתגים רכב פנאי גדול יחסית, למה לא Sea Lion, כי היה צורך מסוים לעשות הפרדה לשוק האירופאי, למרות שבארצות מסוימות הוא עונה בדיוק לשם הזה. טוב נו נתקע לו U זה יעביר את המסר.

אז האם אכן יש לנו פה קרוסאובר מנהלים, כזה שיעביר תחושה מכובדת יותר וגם יענה על כל הציפיות? עם מחיר כניסה של 190 אלף שקל הוא מאתגר אפילו דגמים כמו סקייוול ET5, והס מלהזכיר את טסל...

תקציר
עיצוב ותא נוסעים: עיצוב נאה מבחוץ ואלגנטי מבפנים, איכות חומים והרכבה גבוהה, מרווח פנימי גדול ושימושיות טובה למשפחה.
איכות נסיעה ואבזור: הנוחות תתאים לחובבי הכיול הרך, נעים בעיר, אך הריסון אינו מצטיין ובכביש גלי ינוע על מתליו. האבזור עשיר כבר בגרסת הכניסה, אך תפקוד מערכות הבטיחות אינו מוצלח.
ביצועים והתנהגות: הביצועים מספקים בכל מתאר, גם ברכב עמוס. לחובתו עומדות אפשרויות רגנרציה בסיסיות וטווח נסיעה (בגרסת הכניסה) שייתפס כלא מספק. התנהגות הכביש אינה דינאמית והוא יעדיף התנהלות שגרתית.
למי מתאים: לכל מי שמחפש קרוסאובר גדול ואלגנטי, מרווח, שימושי ומאובזר, ואינו בעל חרדת טווח או צורך לבדוק מי הכי מהיר ביציאה מהרמזור.
מחיר עדכני למועד המבחן: מ-189,990 שקל (רכב המבחן 189,990 שקל)

עיצוב ותא נוסעים
העיצוב החיצוני מזוהה עם הקו הנוכחי של BYD אותו פגשנו כמובן בסיל וגם בטאנג המחודש, נהמר שהוא גם יגיע למתיחת הפנים של אטו 3.  בסך הכל מדובר ברכב נאה, עם קווים בולטים במכסה המנוע ולכל אורכו ועוד אי-אלו מאפיינים כמו באזור "כונסי האוויר", בקורה האחורית, וכמובן כל גימור "פנאי" שקיים בספר.

מבפנים האווירה אלגנטית ולא מצועצעת, כמו באטו 3 ובדולפין. הקווים עדינים והצבעים סולידיים יותר, עם שילוב צבעים בין אפור, שחור וכסוף, ותפירה ירוקה שמתבלת את השגרתיות יחד עם בורר הילוכים בסגנון קריסטל. וכאשר כל זה מגובה באיכות חומרים והרכבה טובה מאוד, מתקבלת תחושת פרימיום, שאף בולטת יותר ברמת הגימור הגבוה של הסיל U.

הנדסת האנוש טובה, למרות ריכוז המאמץ במסך המגע, שכן בכל זאת יש פה כמה כפתורים בקונסולה המרכזית, כמו כפתור ווליום חשוב, שליטה יעילה מההגה כשאת בקרת האקלים ניתן לתפעל גם במגע רב-אצבעי מהמסך, לא משנה באיזה מסך אתם כרגע וגם מההגה. כמו כן, למרות מיקום נמוך של פתחי המיזוג המרכזיים, כוונון זרימת האוויר מדויק ויעיל.

נציין כי משענות הראש במושבים הקדמיים אינן מתכווננות לאור מושבים בעיצוב ספורטיבי משהו, שמצידם נוחים ורחבים מאלו שבאטו 3.

תנוחת הישיבה גבוהה ושדה הראייה טוב לפנים ולצדדים, אך מבט לאחר מגלה שמשה צרה ששטח נוסף ממנה "נגזל" ממשענות הראש האחוריות.

הכניסה למושב האחורי דורשת הרמת רגל או טיפוס קל של הילדים. מפתח הדלת רחב והמרווח טוב מאוד. גם לראש נותר מספיק מקום למרות הגג הפנורמי והוילון הנגלל, ולא התקשנו להכניס ילד על בוסטר, מושב בטיחות ועוד מבוגר במרכז שנהנה מהרצפה השטוחה. ליושבים כאן יש פתחי מיזוג ושני שקעי USB-C (במיקום נמוך) תאורת תקרה לד מופעלת במגע וידיות אחיזה.

תא המטען בנפח 425 ליטר, שאולי נשמע לכם כמו משפחתית, אך הוא גדול מאוד ויספיק לכל משפחה וקצת יותר. בקיפול מושבים לא תיווצר רצפה שטוחה ולכן ב-BYD הוסיפו מגרעת רוחבית כדי למקם את הרצפה בגובה אחיד עם המושבים המקופלים. לא ברור מדוע זה הפתרון שנבחר, שכן אותה מגרעת מונעת מלדחוף ציוד צמוד לגב המושבים כאשר הרצפה בגובה הנמוך, לעומת תאי מטען אחרים בהם קיימות מגרעות רק בקצוות. בנוסף, אין כאן וויי תלייה, מנופי קיפול למושבים, שקע 230 או 12 וולט, וגם לא גלגל חליפי. אגב, מתחת למכסה המנוע יש שטח רב לא מנוצל, כזה שמעלה את השאלה מדוע מדוע הוא לא נוצל עבור תא מטען קדמי.

איכות נסיעה ואבזור
מערך המתלים והבולמים מכויל באופן רך, מה שיוצר בנסיעה עירונית נוחות טובה והתמודדות לא רעה בכלל עם מפגעים ושברים שונים. מאידך, מתקבלת תחושה עסוקה ומרכב שנוטה לזוז וגם הריסון אינו מוצלח, בעיקר בחלקו האחורי של הרכב. כושר התמרון לעומת זאת טוב מאוד, למרות גודלו (כ-4.8 מטר אורך וכ-1.9 מטר לרוחב) ובזכות מערך מצלמות וחיישנים מצוין.

הנוחות הבין-עירונית טובה אך לא מצטיינת. רצף שיבושים לא יטריד יותר מידי את הסיל U, אך בכביש גלי הוא ינוע על מתליו. גם כאן יש צד שני למטבע ולאותה רכות יתרון בנסיעה בשבילים שעוברת בנעימות. בידוד הרעשים טוב מאוד, למעט רעשי רוח סבירים.

לסיל U שתי רמות גימור, הנבדלות גם בגודל הסוללה והטווח, ועל כך בהמשך. פרט לכך, רשימת האבזור בגרסת ה"קומפורט" עשירה וכוללת ריפוד עור סינטטי, מושבים מתכווננים חשמלית עם זיכרונות, חימום ואוורור, הגה מחומם, גג פנורמי נפתח, תא מטען חשמלי, לוח מחוונם דיגיטלי "12.3 ומסך מולטימדיה "12.8 עם המצלמות ההיקפיות המצוינות שהוזכרו קודם וגם קישוריות אלחוטיות לנייד, רק חבל שבגרסה זו אין משטח טעינה אלחוטי, מה שגם כך מחייב ברוב הזמן חיבור עם כבל. יש גם תאורת אווירה חביבה ומשודרגת יותר ברמת הגימור הגבוהה "דיזיין", שם היא בוקעת גם מתוך הפאנלים השונים, ותמצאו צמד משטחי טעינה ותצוגה עילית ובאופן מפתיע חיישני גשם שלא קיימים בגרסת הכניסה.

מערך הבטיחות מקיף מאוד והסיל U גם קטף חמישה כוכבי בטיחות במבחן הריסוק האירופאי, אך תפקוד המערכות אינו מהוקצע ולעיתים מסוכן. כך למשל תיקוני הסטייה מנתיב חדים, וביותר מפעם אחת המערכת לא זיהתה את סימוני הכביש ולכן לא ביצעה תיקון או במקרה אחר בו בוצע תיקון בשוליים ששלח את הרכב לצד השני לחצות את קו ההפרדה. נסיעה עם בקרת השיוט האדפטיבית שומרת מרכז הנתיב אינו נעים במיוחד, עם תחושה שההגה "נלחם" באוחז בו, לפחות הבלימה אל מול התקרבות לרכב מלפנים מתבצעת בצורה טובה.

ביצועים והתנהגות
לשתי רמות הגימור מנוע יחיד והנעה קדמית, הספק של 218 כ"ס והאצה ל-100 קמ"ש שאורכת 9.3 שניות (ועוד 3 עשיריות השנייה בגרסת ההנעה הכפולה). המנוע מספק האצה ליניארית יחסית, גם במצב "ספורט", שמאתגר את צמיגי המישלין e-Primacy ויוצר סבסוב גלגלים קל. ובאופן כללי, למרות הזריזות החשמלית וזמינות הכוח בכל מתאר, התחושות לא חזקות, אך בהחלט מספקות.

אם כבר הזכרנו את מצב ה"ספורט", נספר גם על מצב "חיסכון" שמאלחש את התגובות אך עדיין יספיק לכל התנהלות שגרתית וגם יצרוך קצת פחות חשמל, זאת בנוסף למצב "שלג" שיתאים כמובן לתחילת נסיעה במשטחים חלקים והמצב ה"רגיל" שעימו נסענו במרבית ימי המבחן.

בכל מקרה, תחום חשוב יותר הוא הרגנרציה, וכאן יש לנו 2 רמות בלבד. כלומר אחת שלא ממש מורגשת (Standard) ואחת שקצת יותר עם שם לא משקף (High), כך או אחרת, ההבדלים ביניהן לא גדולים, ולחובבי התחום - אין אפשרות לנהיגה בדוושה אחת (ובטח לא למצב עצירה מלאה).

ומה לגבי הטווח - אנו כאמור בגרסת הכניסה עם הסוללה הקטנה בקיבולת של 71.8 קוט"ש וטווח מוצהר של 420 ק"מ בין טעינות (לגרסה הבכירה סוללת 87 קוט"ש וטווח מוצהר של 500 ק"מ). את המבחן סיימנו עם צריכת חשמל ממוצעת של 20.0 קוט"ש ל-100 ק"מ והמשמעות היא טווח ריאלי של קצת פחות מ-360 ק"מ. אך אל תטעו, מדובר בטווח מספק ביום-יום, כאשר בימי המבחן הרכב היה לרוב בתפוסה משפחתית מלאה ובנסיעה בין-עירונית שהינה פחות חסכונית.

התנהגות כביש דינאמית אינה כוס התה של הסיל U. אותה רכות מתלים בא לידי ביטוי כאשר מגבירים את הקצב בכבישים פתלתלים, עם רכינה מורגשת, אף ששוקע בבלימה, אותה קופצנות בציר האחורי ונטייה בולטת לתת היגוי. כמו כן ההגה, שרך מאוד, והבלמים חסרי היזון חוזר, כשדוושת הבלם בעלת מהלך ארוך. מעבר בהגדרות ההגה והבלמים בין מצב "נוחות" למצב "ספורט", משפר את אופי הבלימה ומשקל ההגה, אך הם עדיין לא מצטיינים במיוחד.

סיכום
אין ספק ש-BYD נהנית מהצלחה מרשימה בישראל, אך עד כה היא עושה זאת בזכות דגם אחד, האטו 3, ג'יפון קומפקטי שמסמן V על כל מה שרוב הקהל הישראלי מחפש. אם פעם זו הייתה משפחתית 1,600 אוטומטית, היום זה "רכב פנאי", מאובזר, במחיר נגיש (יחסית) ואם הוא גם חשמלי זה כבר בונוס לחיסכון בעלויות (בינתיים).

ל-BYD היצע דגמים רחב יחסית בשוק המקומי, אך כאמור הם לא מצליחים לשחזר את הצלחתו של האטו 3, וכאן בדיוק נכנס הסיל U. הוא קודם כל ג'יפון ולא מכונית סדאן, הוא מגיע מיצרנית בעלת שם, גם בקרב המותגים הסינים, הוא מאובזר היטב, שימושי מאוד, נראה גדול ובעל תג מחיר אטרקטיבי בקרב המתחרים שזול מאלו בעלי מידות דומות בכ-25,000-5,000 שקל.

בפן הפחות חיובי נציין שמערך המתלים והבולמים זקוק לכיול איכותי יותר שיקנה לו נוחות נסיעה והתנהגות כביש טובות יותר וכן עדכון למערכות הבטיחות לטובת פעולה מהוקצעת יותר. פרט לכך, מדובר בחבילה שלמה למדי, שבהחלט יכולה להביא לקוחות חדשים אל המותג.