$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

אופל גרנדלנד החדש בנהיגת בכורה: שינוי תודעה

באופל מתייחסים לדור החדש של הגרנדלנד כספינת הדגל, כזו שצריכה להוביל את המותג לעתיד טוב יותר. טעמנו מהגרסה החשמלית וגם ממנוע הבנזין החדש - איך הוא יעשה את זה?

רן סגל  24.10.24 - 08:00
Getting your Trinity Audio player ready...
צילום: רן סגל
צילום: רן סגל

בשנותיה האחרונות של אופל תחת כנפי ג'נרל מוטורס, היא לא הייתה קרובה ממש (בלשון המעטה) לשנות הזוהר, בעיקר אלו של שנות ה-70 וה-80 (ועל כך בכתבה נפרדת תוך התרפקות על כמה דגמי עבר). שנים אלו נגמרו במכירתה לידי קונצרן PSA (פיג'ו-סיטרואן) שראה בה פוטנציאל לא קטן, ובעיקר הרחבת דריסת הרגל בשווקים אירופאיים כמו גרמניה, יוון ובריטניה (באמצעות מיתוג ווקסהול), שם למשל הקורסה הייתה הסופר-מיני הנמכרת ביותר ב-2023.

תחת בעלת הבית החדשה, החלה אופל בתהליך ייעול שחלקו כלל כמובן שימוש בפלטפורמות חדשות. כך קיבלנו, תוך שנים ספורות, דורות חדשים לקורסה, מוקה, אסטרה וכל קו המסחריות, מה שהקל עליה להפוך ליצרנית הראשונה שסיימה לחשמל את כל קו הדגמים שלה – לכל דגם של אופל קיימת גרסה חשמלית מלאה, גם במסחריות.

כעת, הגיע תורו של הגרנדלנד להתחדש, ולמרות שגם הדור הראשון עשה שימוש בפלטפורמה של פיג'ו-סיטרואן (EMP2 ששימשה את פיג'ו 3008 למשל), הוא למעשה עוד פותח כשאופל הייתה בבעלות אמריקאית, ובאופן משעשע למדי, גם לזה החדש יש קשר אמריקאי, שכן פיג'ו-סיטרואן אוחדה עם פיאט-קרייזלר, והגרנדלנד החדש מבוסס פלטפורמת STLA Medium, המשמשת לא רק את פיג'ו 3008 מהדור השלישי, אלא תשמש גם את ג'יפ קומפאס החדש, והנה סגרנו מעגל.

באופל רואים בגרנדלנד סוג של ספינת דגל, כזו שצפויה להוביל את המותג מבחינה טכנולוגית וכמובן מבחינת מכירות שכן הוא מגיע לקטגורית ה-C-SUV הפופולרית ביותר. לישראל הגרנדלנד צפוי להגיע ברבעון הראשון של 2025, ובינתיים טעמנו ממנו בהשקה בארץ מוצאו כדי להבין איך הוא מתכוון לעשות את זה.


לא רוצים לפספס שום דבר? הצטרפו למאות החברים שלנו בערוץ ה-WhatsApp הרשמי ותקבלו גם אתם את כל העדכונים, החדשות והמבחנים לפני כולם, וגם תוכן ייחודי! לחצו על הלינק >>> ערוץ "עולם הרכב" ב-WhatsApp ואל תשכחו גם ללחוץ על הפעמון!

פגישה, חצי פגישה, מבט אחד מהיר
לרוב בהשקות, וכמעט לא משנה מאיזו מדינה הגעת, ברגע שנחתת בשדה התעופה, אתה מקבל תדריך קצרצר וזורקים אותך אל תוך הרכב. הפעם הקדמנו כדי לבקר גם ב"אופל קלאסיק", ובינתיים קיבל את פנינו הגרנדלנד בצבע נחושת, ואם נהיה כנים, העיצוב לא שומט לסתות או מסובב ראשים או כל תיאור אחר, הוא נראה די רגיל.

אבל אחרי שממשיכים להביט בג'יפון החדש, לאט לאט שמים לב לכל מיני פרטים חביבים שמשדרגים את ההופעה. הבולט שבהם היא חזית ה-VIZOR (שיבוש של המילה Visor) של אופל, שהפעם היא מאורת עם אלמנטים תלת-ממדים, גם הלוגו החדש מואר ונציגי היבואנית מסרו לנו שהחזית הזו תגיעה בכל רמות הגימור.

עוד מבט בחזית חושף קו בולט לאורך מרכז מכסה המנוע ושתי תפיחות בצדדים, בפרופיל אנו מזהים את הקורה האחורית בסגנון המוכר של אופל והפנסים מאחור גם כן עם מוטיב הפסים ופס תאורה מקשר ביניהם עם סמל מותג מואר, כשאלו הגיעו מדגם הקונספט Experimental. עוד מבט ועוד מבט ואז גם מגלים שאין בגרנדלנד טיפת כרום, כל האלמנטים מושחרים (כחלק מהפחתה בשימוש בחומרים שקשה יותר למחזר) ואילו שם הדגם פשוט מוטבע בדלת תא המטען.

ואחרי הכל הג'יפון הקומפקטי כבר לא כל כך קומפקטי, הוא ארוך מקודמו ב-17.3 ס"מ (4.65 מ'), רחב בבכ-5 ס"מ (1.90 מ'), גבוה ב-3.5 ס"מ (1.66 מ') ובסיס הגלגלים ארוך בכמעט 11 ס"מ (2.78 ס"מ, 2.79 מ' בחשמלי).

נוסעים, אבל מאחור
כאמור הקדמנו להשקה כדי לבקר ב"אופל קלאסיק" ברוסלסהיים, ואת הדרך לשם מפרנקפורט עשינו כנוסעים בגרנדלנד והבחירה במושב האחורי הייתה ברורה כשמש. גילינו מושב מרווח מאוד לכל הצדדים, כאשר שני מבוגרים וילד במרכז יוכלו לשבת כאן בנוחות, כשתעלת ההינע נמוכה ורחבה, כך שהיא לא גוזלת מקום. פתחי מיזוג יש כמובן וגם שני שקעי USB ובגב המושבים בנוסף לתאים הרגלים יש גם תאים רוחביים בגובה הכתפיים, אולי לטאבלט.

מה עוד גילינו, שאת דיפוני הגומי העבה במעלה הדלתות הקדמיות, החליפו באחוריות בפלסטיקה קשיחה יותר. אך נציין שאת שאר הדיפונים – דיפוני הבד בדופן הדלתות ועיטוף דמוי העור במשענות היד – השאירו, מה שבכל זאת שומר על אווירה נעימה גם מאחור.

את המזוודות העמסנו בקלות לתא מטען בנפח 550 ליטר (ועד 1,641 בקיפול מושבים) עם פתח העמסה ברוחב של קצת יותר ממטר. התא נראה ממש כמו זה של ה-3008 היוצא, אפילו מצאנו לא מעט פיצ'רים דומים כמו המגרעות הקפיציות שתופסות את המדף התחתון. בסך הכל זהו תא מטען שימושי ויעיל, בעיקר בממד הגבוה, שכן מתוך המושב האחורי ובמבט לאחור גילנו הגבהה בולטת של המדף העליון. טריק נחמד, אך כזה שקצת מגביל את שדה הראייה לאחור. מה שפחות הלהיב הוא היעדרו של גלגל חליפי.

ואם כבר אנו בענייני אחסון, באופל הקפידו על השימושיות, כשמתחת למשענת היד המרכזית ישנו תא בנפח 12 ליטר מקורר, התאים שבדלות בגודל 3.7 ליטר, יש גם מחזיקי כוסות מתכווננים במרכז, ויש תא נוסף מלפנים שכולל גם את משטח הטעינה האלחוטי, עם אפשרות סגירה ככה שהטלפון לא יחטוף שמש ישירה, ועוד תא בקונסולה עצמה עם שקע 12 וולט. לא רע בכלל.

כשאופל עושה פיג'ו
כידוע, אופל גרנדלנד החדש מבוסס על פיג'ו 3008 (ובהמשך גם ג'יפ קומפאס ייהנה משיתוף הפלטפורמות וסיטרואן C5 איירקרוס החדש שהוצג כקונספט לאחרונה), אך את השימוש המוחלט במסך המגע של הצרפתי, זה ה"גרמני" דאג לאווירה שונה בתא הנוסעים.

מבפנים העיצוב שופע זוויות, שלפעמים קצת מוגזמות, אך לבסוף מתקבלת הופעה עכשווית. אותו קו בולט של מכסה המנוע משתקף בחלקו העליון של טבור ההגה, יש לוח מחוונים צר בגודל "10 והוא קריא, לא עמוס וגם מציע תצוגות מתחלפות. לצידו נפגוש במסך מולטימדיה "16, גם כן בתצורה צרה יחסית שמקנה אווירה יוקרתית יותר, אולי בגלל הסגנון שמזכיר את דגמי ג'נסיס למשל. מערכת ההפעלה חדשה לגמרי, עם OTA, אפשרויות התאמה אישית מגוונות ופועלת בצורה מהירה, הודות לשבבי סנאפדרגון של קוואלקום.

בתחום הנדסת האנוש, שמים לב שאופל דאגו לתת את הטון. יש ארבעה כפתורים פיזיים למולטימדיה – ווליום (וכיבוי/הדלקה), כפתור מעבר מהיר להגדרות, כפתור "בית" וכפתור ישיר לבקרת האקלים. אך כאן יש גם פאנל כפתורים פיזיים לבקרת האקלים שהופכים את השימוש להרבה יותר נוח ובנוסף הזיזו את פתחי המיזוג הצידיים אל עבר הדלתות, מה שמונע הקפאת אצבעות.

באופל מציעים מושבי נוחות, AGR - Aktion Gesunder Rücken שבתרגום חופשי הוא "קמפיין גב בריא", למעשה עמותה המאגדת כמה אנשי מקצוע מתחום הטיפול בגב (רופאים, מרפאים בעיסוק וכו') שנתנה את הגושפנקא שלה למושבים. כך למשל יש שקע במרכז המושב שנועד להקל על העומס בעצם הזנב, ובמושבים הללו תמצאו גם כוונון ידני לאורך המושב וכוונון חשמלי לזווית המושב ולכרית הגב התחתון. יש גם כאלה חשמליים לגמרי, מחוממים ומאווררים וגם מערכת עיסוי, בהתאם לרמת הגימור כמובן. ונסייג משהו קטן – בישיבה הראשונית לא ממש הבנו על מה המהומה, כשגם לי וגם לשותפי לנסיעה לקח כמה רגעים לסיים עם כל הכוונונים, ולבסוף הם התגלו כנוחים כמובן, מה גם שלא הספקנו להתרשם מהם בנסיעה ארוכה ממש.

איכות החומרים וההרכבה טובה מאוד. הזכרנו כבר את דיפוני הגומי והבד, אבל אנחנו כאן כדי להגיד תודה רבה לאופל שחסכו מאיתנו את השימוש המוגזם בפלסטיקת "שחור פסנתר", כשמסגרות הפלסטיק סביב הכפתורים השונים וגם אלו שעל ההגה, הינן בגוון מט, מה שלא פגם כלל בתחושה הכללית. אנשי אופל ציינו ש-85% מהחומרים בכלל הרכב ניתנים למחזור, אין ספק שארגוני ה"ירוקים" הצליחו להשפיע, באופן חיובי, גם על תעשיית הרכב ששמה יותר ויותר דגש בנושא.

עוד נמצא כאן תאורת אווירה עם 8 צבעים (באמת השתמשתם בכל ה-64 או 256 הצבעים שיש ברכבים אחרים?) שיוצרת אווירה נעימה ולא מוגזמת כאילו אתם באיזה מועדון, כשהתאורה בוקעת מתוך פס קריסטלי הנמתח לרוחב הדשבורד ובנוסף בוקעת גם בחיבור שבין שתי קומות הדשבורד ובדלתות. יש גם אפשרות למערכת שמע משודרגת של Focal עם 10 רמקולים (מותג צרפתי בתוך רכב גרמני... לאן הגענו).

היברידי וגם חשמל
אופל גרנדלנד החדש יציע מגוון של יחידות הנעה, החל ממנוע הבנזין החדש בנפח 1.2 ליטר בעל סיוע מיקרו-היברידי, דרך פלאג-אין ועד הנעות חשמל עם טווח נסיעה של כ-700 ק"מ. השיטה המוכרת הזו של סטלנטיס, שבחרה בפלטפורמות שפותחו במיוחד כדי להכיל כמה סוגי הנעות, מוכיחה את עצמה (ראו למשל את כפל הפלטפורמות בקונצרן פולקסווגן, בוא בעת שהדרישה לחשמליות התמתנה). בהשקה פגשנו בשתי היחידות הרלוונטיות ביותר לישראל – 1.2 ליטר החדש וגרסת ההנעה החשמלית החדשה.

נתחיל מהחשמל שיגיע עם שלוש סוגי סוללות. הקטנה בקיבולת 73 קוט"ש (נטו) מתוצרת BYD, שתאפשר טווח נסיעה של 523 ק"מ והספק טעינה מהירה של 160 קילוואט. הסוללה השנייה בהיצע בקיבולת של 82 קוט"ש ובעלת הספק טעינה מהירה נמוך במעט של 150 קילוואט ותציע טווח נסיעה של 582 ק"מ, אך מה שמעניין בה שהיא מגיעה ממפעל ייצור הסוללות של סטלנטיס באייזנאך ובאופן מפתיע המשקל שלה דווקא קל יותר מזו הקטנה של BYD (משקל כללי 2,120 ק"ג ו-12 ק"ג נוספים לסוללה הקטנה).

אגב, המשמעות היא שבעת חישוב הטבות המס בהתאם להסכמי הסחר בין ישראל למדינות מערב אירופה, יתכן והסוללה הסינית הקטנה תיצור מצב שמחיר הרכב בישראל יהיה פחות משתלם מזו האירופאית הגדולה יותר, ובהתאם זוהי הסוללה ששואפת היבואנית לשווק כאן.

שתי הסוללות הללו יזינו מנוע חשמלי קדמי בהספק של 213 כ"ס כשעל הנייר הוא מאיץ ל-100 קמ"ש ב-9.0 שניות. והאמת, גם במציאות הוא לא מרגיש חזק במיוחד, גם לא במצב ספורט (שמשחרר את מלוא הסוסים), עם יציאה שגרתית לגמרי מהמקום ותאוצות ביניים כפי שאנו מכירים דווקא מרכבי בנזין. האם זהו דבר רע? אנחנו לא חושבים כך, בסופו של דבר התחושה הייתה נעימה, לא התקשנו כלל לשמור על קצב מהיר באוטובאן וגם עקיפות בוצעו בקלות יחסית.

בסטלנטיס נזכרו להחליף את מצב B לבלימה רגנרטיבית בכזה עם 3 עוצמות שנשלטות מכפתורים מאחורי ההגה. ההשפעה על הבלימה הולכת וגוברת כמובן, אך ציפינו לתחושה בולטת בעיקר בעוצמה הגבוהה ביותר שאומנם גם יודעת להדליק את אורות הבלם, אך לא מגיעה לכדי עצירה מלאה (נהיגה בדוושה אחת).

בעתיד הקרוב ובפסגת ההיצע החשמלי נפגוש סוללה בקיבולת של 97 קוט"ש, המגיעה מ-ACC, חברה לייצור סוללות שהוקמה בשותפות בין סטלנטיס (45%), מרצדס (30%) ו-TOTAL אנרגיה (25%). סוללה זו צפויה לספק טווח נסיעה של כ-700 ק"מ. כמו כן יוצעו גרסאות הנעה כפולה

באגף הבעירה הפנימית פגשנו את מנוע ה-1.2 ליטר החדש, המסתייע במערכת מיקרו-היברידית ומספק 136 כ"ס ומאיץ את הג'יפון הקומפקטי ל-100 קמ"ש בתוך 10.2 שניות. המנוע הצנוע מזיז היטב את הגרנדלנד והרכב מרגיש קליל יותר, מה שמגובה גם על הנייר עם פער של מעל לחצי טון לעומת הגרסאות החשמליות (משקלל כולל של 1,600 ק"ג). הגרנדלנד בנזין לא חזק מאוד, אך מספק גם באוטובאן. מאידך, צריך ללחוץ עמוק על הדוושה בתאוצות ביניים שבמהירות תלת-ספרתית. בדרך עירונית ופרברית הוא בהחלט מספק. גם תחת מאמץ, עם בידוד רעשים טוב יש לומר, כשהצליל שלו נעים ולא מטרטר.

אל המנוע משודכת תיבה כפולת מצמדים, תוצרת Punch הבלגית, עם 6 הילוכים, שפועלת בצורה חלקה ומהירה למדי. גם במצב הידני העברות ההילוכים בקושי הורגשו אפילו כשהורדנו יותר מהילוך אחד.

אופל מציעה גם הנעה היברידית-נטענת חדשה, על בסיס מנוע ה-1.2 ליטר החדש ובהספק משולב של 195 כ"ס ותיבה כפולת מצמדים עם 7 הילוכים, כאשר סוללת 17.9 קוט"ש מאפשרת טווח נסיעה חשמלי של 87 ק"מ.

בדרכים העירוניות התרשמנו שהגרנדלנד מצליח להתמודד בצורה טובה עם שיבושים שונים, אך לצערנו מרבית הנסיעה הייתה בכבישים בין-עירוניים ולא הצלחנו לעמוד על הדקויות, מאידך כושר התמרון הפתיע, עם זווית הפניית גלגלים רחבה ולאחר פשפוש במפרטים הטכניים גילינו קוטר סיבוב של 10.9 מ', שדומה ללא מעט מכוניות סופר-מיני וגם קטן מזה של פולקסווגן טיגואן החדש (11.7 מ'). מערכות הבטיחות פועלות היטב ובאופן הרמוני, כך למשל תיקון הסטייה מנתיב מבוצע בצורה כמעט אנושית, כזו שלא "זורקת" את הרכב לצד השני.

נסיים את פרק ההנעה ונזכיר כי זוהי הייתה טעימת מבחן ולכן לא יכולנו להתייחס בכובד ראש לנושאים נוספים כמו התנהגות הכביש או צריכת הדלק והטווח הריאלי בחשמלית, אך בכל זאת נרמוז שהוא היה יותר קרוב ל-400 ק"מ מלעלה.

טעם של עוד
בימים בהם יצרניות שונות חשפו דגמים חדשים שהם לא יותר מאשר מתיחת פנים מקיפה (יותר או פחות) לדור היוצא, אין ספק שאופל גרנדלנד בדור השני הוא חדש חדש חדש. שפת העיצוב, המידות, הטכנולוגיה וכמובן המגוון הרחב של יחידות הנעה. על פניו נראה שהגרנדלנד מחזיק בכמה קלפים שיאפשרו לו להתמודד בכבוד באחת מהקטגוריות הרוויות והקשוחות ביותר, והפעם לא מדובר רק על התוצרת האירופאית אלא גם בזו הסינית שמושכת לקוחות עם תגי מחיר נמוכים יותר ואבזור עשיר.

אופל גרנדלנד החדש השאיר אותנו עם "טעם של עוד" למבחן מקומי מעמיק, וזו בהחלט מחמאה, אבל השינוי לו מייחלים באופל ישראל תלוי במידה רבה בשינוי התודעה האירופאית, זו שצריכה להבין שגם ביבשת הישנה פוזלים ביתר קלות למותגים הסיניים שצמצמו את הפער באופן מעורר הערכה, ובהתאם להציע חבילה שתגרום גם לשינוי תודעה אצל הלקוחות הפוטנציאליים ביחסם למותג.