אחרי שחזרה ונעלמה מאולמות התצוגה במספר גלגולים, נוחתת בישראל מתיחת הפנים של יונדאי סונטה ועולה לסיבוב נוסף בקרב על ליבו של המנהל הישראלי. הפעם, היא מתייצבת עם תא נוסעים ועיצוב חיצוני מעודכנים, ומוצמדת לה יחידת הנעה היברידית, בעוד שזו החזקה בנפח 1.6 טורבו הלכה ומי יודע אם תשוב.
ביונדאי בחרו שלא ללכת בדרך הקלה, הפשילו שרוולים ועבדו לא רק על שפת העיצוב החדשה, אלא גם על שיפור למערכת המתלים ולבידוד הרעשים, כמו גם לקשיחות השלדה. לקחנו את הסונטה לכבישי הצפון החורפיים כדי לנסות ולהבין האם מה שטוב לדוד מאמריקה עדיין ידבר אל הישראלים שהתמכרו אל ה-״פרימיום-טק״ הסיני.
תקציר
עיצוב ותא נוסעים: הסונטה מקבלת את שפת העיצוב החדשה של יונדאי. תא הנוסעים תוכנן מחדש והוא נעים לשהייה אך איכות החומרים אינה אחידה.
איכות נסיעה ואבזור: כיול המתלים החדש מוצלח מאוד ומצליח להעלים את מפגעי הכביש מבלי לגרום לטלטול הנוסעים. רשימת האבזור נדיבה מאוד כבר מגרסת הכניסה.
ביצועים והתנהגות: המנוע ההיברידי המוכר מצליח לשמור על איזון בין ביצועים לחיסכון בדלק. הסונטה ממעטת לרכון בסיבובים אלא שהמשקל והממדים מזכירים שזה לא הרכב לנהיגה דינאמית.
למי מתאים: למנהל הישראלי הממוצע שלא מסתנוור מהעולות החדשות מסין ומחפש את המוכר והידוע.
מחיר עדכני למועד המבחן: מ-219,853 שקל (רכב המבחן 234,981 שקל)
את השינויים תפגשו בעיקר בחזית ובתא הנוסעים
עיצוב ותא נוסעים
ביונדאי החליטו לנער את עיצוב הסמי-פרימיום של הסונטה ההיברידית מהעבר, לטובת עיצוב אגרסיבי והייטקיסטי יותר, המיישר קו עם דגמים כמו יונדאי קונה ומכוון לשיפור בנתון היעילות האווירודינמית. התוצאה מביאה לכך שלמרות שהקווים הכללים מלפני מתיחת הפנים נשמרו, מתקבלת חזית חדשה לחלוטין. צללית הצד חושפת חישוקי "17 מוכרים ופנסי איתות חדשים שנראים כאילו נלקחו מהאחות ג׳נסיס. חלקו האחורי של המרכב, מציג כעת חיפויים שחורים מבריקים המעטרים את פס התאורה האופקי.
גם תא הנוסעים עבר תהפוכות עיצוביות, המתבטאות קודם כל במערך המסכים הפנורמי בגודל "12.3 כל אחד, המריץ את ממשק ההפעלה החדש של יונדאי ותומך בקישוריות אלחוטית לטלפון הנייד. גלגל ההגה הדו-חישורי הוחלף ואיתו גם פאנל השליטה על מערכת האקלים, וכמה זה לא מובן מאליו שהוא עדיין שם. איכות החומרים טובה ברובה אך אינה אחידה ויונדאי השכילה לשלב בטוב טעם חיפוי דמוי-עץ להשלמת האווירה.
מעבר לים מוצע חיישן אצבע ביומטרי לזיהוי ומעבר בין מספר פרופילים של נהג, בארץ לעומת זאת עדיין מסופקת קודנית בהתקנה מקומית. הנדסת האנוש טובה ולמרות שחלק מהפקדים הם בפועל משטחים המלווים בפידבק קולי, סידורם מאפשר הסתגלות מהירה כמעט ללא לחיצות לא רצויות, דבר שקשה להגיד על בורר ההילוכים החדש, אשר מיקומו מאחורי גלגל ההגה מאלץ לתפעל אותו באופן עיוור. יונדאי אגב, לא ניצלה כראוי את המקום שהתפנה בין המושבים והסתפקה בלהגדיל את שטח הכיסוי של משענת היד.
מושב הנהג מתכוונן חשמלית ותנוחת הישיבה תחילה עלולה להרגיש נמוכה, בעיקר בגלל קו הגג המשתפל שמתחכך לעיתים עם קצה הראש בכניסה ובנוסף, הפעם גם מושב הנוסע מלפנים ניתן לכוונון והגבהה בשונה מהדור היוצא. שדה הראייה שמתקבל טוב ומאפשר לראות את קצה המרכב, אולם מראות הצד ובעיקר זו בצד הנהג משקפת מעט מדי מהמתרחש (עקב תקינה אמריקאית והיותה מגדילה). על זה באה לפצות מערכת מצלמות שמתעוררת לחיים על צג המחוונים בזמן איתות, שאיכותה טובה, אלא שיכולתה להציג באופן אמין את מיקום הרכב מאחור לוקה בחסר.
עם גובה של 1.45 מטר הכניסה אל המושב האחורי מעט מאתגרת, אבל כשמתיישבים מתגלה שפע של מרווח ברכיים וגם מרווח ראש טוב מאוד, בעיקר בזכות הטיה של משענת המושב לאחור. עוד תמצאו משענת יד פשוטה למדי עם צמד מחזיקי כוסות, שני שקעי טעינה, וילונות הצללה ופתחי מיזוג.
תא המטען בנפח 480 ליטר נפתח חשמלית ולמרות ששפת ההעמסה גבוהה יחסית, המפתח רחב והרצפה עמוקה מספיק כדי למלא כל צורך משפחתי ואפילו מעבר. נכון, זה לא קרוב לחוויה שתקבלו ביריבה המושבעת סקודה סופרב על 595 הליטרים שלה - ועדיין מדובר בחלל נדיב.
תא נוסעים משודרג, גם האבזור מכובד
איכות נסיעה ואבזור
כאמור, במסגרת מתיחת הפנים, התמקדו ביונדאי גם בשיפור של איכות הנסיעה שכבר בדורה הקודם של הסונטה הייתה ראויה. זה כולל החלפה וחיזוק של תת-השלדה הקדמית ובולמים חדשים מלפנים ומאחור לריסון טוב יותר של המרכב. במבחן המציאות, סונטה מרחפת באלגנטיות מעל שיבושים במהירויות עירוניות והיא גם מרגישה מרוסנת יותר. התחושה ממשיכה גם כשיוצאים מחוץ לעיר ובכביש המפותל היא ממעטת לרכון בהשוואה לדור היוצא. לצד זאת, ביונדאי מציינים כי ניתן דגש לשיפור בידוד הרעשים, אלה שהם עדיין נוכחים במהירויות גבוהות.
לסונטה ממדים מכובדים והיא ארוכה ב-1 ס״מ בהשוואה לדור שלפני מתיחת הפנים ונפרשת על-פני 4.91 מטר. הרוחב נדיב גם הוא עם נתון של 1.86 מטר ובסיס הגלגלים מציג נתון של 2.84 מטר. לאורך ימי המבחן פגשו בכך בכל הזדמנות בה נדרשנו לחפש אחר מקום חנייה, וברחובות הצפופים ניכר כי מערכת המצלמות והחיישנים ההיקפיים עבדו שעות נוספות. כושר התמרון גם לא כיכב ואילץ אותנו להתרגל למיקום החדש של בורר ההילוכים כדי להצליח להשתחל במעברים.
הסונטה מתוחת הפנים מגיעה לישראל בשתי רמות גימור; "לקשרי" ו"לימיטד". כבר מגרסת הכניסה תקבלו רשימה ארוכה של אבזור הכוללת נוסף על מה שהזכרנו קודם גם מושבי עור חשמליים, מערכת שמע 12 רמקולים של BOSE, גג שמש פנורמי, חימום למושבים ולהגה, משטח טעינה אלחוטית ותאורת אווירה. רמת הגימור הגבוה יותר, זו שקיבלנו למבחן, מוסיפה מצלמות היקפיות, מערכת לכניסה ויציאה מחנייה משלט הרכב, תצוגה עילית, אוורור וזיכרונות למושבים הקדמיים וחיישני חנייה היקפיים מקוריים.
מפרט הבטיחות משתנה גם הוא בין רמות הגימור כאשר ב"לקשרי" תקבלו 9 כריות אוויר ואת כל האבזור האקטיבי המקובל כיום. לזה תתווספנה ברמת הגימור "לימיטד" גם הקרנה של שטח מת בלוח המחוונים ומערכת אקטיבית למניעת התנגשות ביציאה מהחנייה. לאורך ימי המבחן, מערכת שמירת הנתיב פעלה כראוי ואילו שמירת מרכז הנתיב שיש להפעיל בכל תחילת נסיעה מתערבת יתר על המידה ומומלץ להפעילה רק לצד בקרת השיוט האדפטיבית שעובדת ללא דופי, דבר שקשה להגיד על הבלימה האוטונומית שנכנסה לפעולה מספר פעמים ללא איום ממשי.
אחרי שהתרגלנו לג'יפונים, תנוחת הישיבה נמוכה
הכניסה לאחור מעט מאתגרת, אבל יש שפע של מקום
ביצועים והתנהגות
מתחת למכסה המנוע תמצאו את אותה יחידת הנעה מוכרת בנפח 2.0 ליטר המפיקה 152 כ״ס ומגובה במנוע חשמלי בהספק 52 כ״ס. ההספק הכולל עומד על 192 כ״ס ונתון המומנט על 37.5 קג״מ. הכוח עובר אל הגלגלים הקדמיים דרך תיבת 6 הילוכים אוטומטית. נתון התאוצה מסתכם ב-9.2 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 192 קמ״ש.
בשל גודלה הקטן של הסוללה היא נטענת במהירות בירידות תחת עוצמה רגרנטיבית גבוהה, והסונטה לא מהססת לנסוע בחלק ניכר מתנאי הדרך על המצב החשמלי. בזמן סחיטה של דוושת התאוצה מנוע הבנזין מתעורר לאט מדי, עם זאת כשזה מתרחש הקצב נצבר באופן מספק ולא פעם אף מצליח להפתיע את הצמיגים הקדמיים.
יחידת ההנעה המשולבת של הסונטה מצליחה להתמודד היטב עם הגודל ולהגיש לרשות הנהג שפע של מומנט. המעבר בין הסוללה למנוע הבנזין חלק ומלווה ברעש מטרטר קל ואופייני. להגה משקל טוב במצב ספורט אבל הוא חסר היזון חוזר באופן כללי. לדוושת הבלם תחושה ספוגית וצמיגי "קומו" הקוריאניים מפתיעים לטובה באחיזתם.
בורר מצבי הנהיגה מאפשר לבחור בין שלושה מצבים: אקו, ספורט והתאמה אישית, כאשר מצב אקו הוא ברירת המחדל. פעולת השיפטרים שמאחורי ההגה מושפעת מהמעבר בין המצבים כאשר באקו הם קובעים את עוצמת הבלימה הרגנרטיבית (אנחנו בהיברידית שגרתית כן?) ובמצב ספורט את הילוך הנסיעה. שינוי של פעולה זו מתאפשר בתפריטי המסך של מצב ההתאמה האישית.
צריכת דלק בסיום המבחן עמדה על 17 ק״מ לליטר. בנסיעה רגועה הראה השעון נתון משופר של 19 ק״מ לליטר ותחת עומס נתון של 15 ק״מ לליטר. שיפור או הרעה של הנתון כפי שכבר הבנתם מושפע רבות מרמת הטעינה של הסוללה ומכובד רגל ימין שלכם על דוושת התאוצה.
תא המטען לא מרשים כמו של סקודה סופרב, אבל בהחלט שימושי
התנהגות הכביש לא ספורטיבית, אבל בטוחה ונשלטת
סיכום
בקטגוריה הלא מאוד צפופה של מכוניות המנהלים, הלא חשמליות, ליונדאי סונטה מתוחת הפנים יש הרבה מאוד מה להציע. היא מספקת תחושת נסיעה איכותית, היא מאובזרת היטב ומצליחה להיות חסכונית, למרות היותה גדולה. לחובתה נציין ששטח הכיסוי של מראות הצד אינו אידיאלי, בידוד הרעשים לא הרשים כמובטח וכמקובל ברכבים המיועדים לשוק האמריקאי איכות החומרים לא תמיד הייתה אחידה, ובכל זאת יונדאי סונטה המחודשת היא מכונית מנהלים מצוינת שמידת הצלחתה תלויה רבות במתחרות הישירות.
מנגד, הפעם הסונטה מתחרה מול שתי כוכבות שהגיעו בדור חדש – מול מי שהפכה לאמת המידה של הקטגוריה - סקודה סופרב, שלא תעשה עבורה חיים קלים וגם אל מול טויוטה קאמרי החדשה ששומרת לעצמה את התדמית האלמותית של היצרנית, אבל לא רק מולן, אלא גם מול היצע רחב של חשמליות סיניות ואפילו מול המתחרה מבית איוניק 6. מי אמר שקטגורית המנהלים מתה?