$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

ג'נסיס GV80 קופה במבחן: לא דומה לאף אחת אחרת

ה-GV80 הגדול עבר מתיחת פנים ועל הדרך קיבל מנוע חדש וגם גרסת קופה מרשימה שהגיעה אלינו למבחן. האם היא תאיים על הענקיות מגרמניה?

אייל אברהמי   12.01.25 - 13:42
Getting your Trinity Audio player ready...
צילום: אייל אברהמי
צילום: אייל אברהמי
אמנם חורף  אבל דווקא באותו הבוקר השמש זרחה בעוז בשמי תכלת ומד הטמפרטורה היה יציב על 24 מעלות. כל זה לא מנע מהוייז, קצת דרומית לאשדוד, להתחיל לשגר למסך צרורות של אזהרות על קרח מסוכן שמכסה את הכביש. כיוון שזו לא הייתה הפעם הראשונה בשבועות האחרונים שחטפתי אזהרות קרח לא נותר לי אלא לתהות אם מדובר בבאג מקורי או שאולי דאחקה של כמה מוקיונים חסרי דימיון.

כך או אחרת האזהרה הזאת משום מה מזכירה לי  שיש בג׳נסיס GV80 קופה כמה פינוקים שלא בדקתי. אני מפעיל חימום עדין בכיסא, מוסיף לו קצת מאסז׳ באזור המותניים ומוודא שמנטרל הרעשים בתא הנוסעים מופעל. עם מחיר שנושק ל-700 אלף שקל ה-GV80 קופה ממוקמת באלפיון העליון של עולם הרכב ורשימת התוספות בהתאם. מצד שני צריך לומר שבליגה הזאת התחרות קשוחה ורשימת תוספות, מכובדת וארוכה ככל שתהיה, לא מספיקה לבדה כדי למכור מכוניות. האם הקופה מסוגלת להתמודד בצמרת הבונדסליגה מול המתחרות החזקות מגרמניה גם על הכביש? אנחנו בדרך לכבישי הדרום בניסיון למצוא תשובה.

רכב הפנאי הגדול של ג׳נסיס הוצג לראשונה ב-2020 רגע לפני הקורונה. ב-2023 עבר הדגם מתיחת פנים ולמשפחה נוספה גם גרסת ״קופה״ מתחייבת, או במילים אחרות אותה המכונית עם ישבן אחר ולכאורה מראה ספורטיבי יותר. עכשיו מגיעה הקופה לישראל עם תג מחיר שיכול להיות גבוה גם ב-100 אלף שקלים בהשוואה לגרסה ה״רגילה״. לנו לפחות לגמרי לא ברור מה הצידוק לפער הזה.
   
תקציר
עיצוב ותא נוסעים: עיצוב נאה ואלגנטי, אבל לא מוחצן כמו ב.מ.וו X6 למשל. תא הנוסעים איכותי מאוד ומשדרג את האווירה עם פריטי עיצוב שונים.
איכות נסיעה ואבזור: נוחות הנסיעה טובה מאוד, רכה יותר מהמתחרות מגרמניה. רשימת האבזור ארוכה ועשירה וכך גם מערך הבטיחות המקיף. הנדסת האנוש דורש התאקלמות קצרה.
ביצועים והתנהגות: לנתוני המנוע המרשים שעל הנייר גם קבלות על הכביש, ואופן פעולתו אינו יוצר דרמות. התנהגות הכביש מאפשרת נסיעה מהירה מאוד בפיתולים, בזכות אחיזה גבוהה.
למי מתאים: למי שרוצה לקבל SUV יוקרתי ומרשים, חזק ומאובזר, ולא חייב סמל גרמני בחזית.
מחיר עדכני למועד המבחן: מ-675,000 שקל (רכב המבחן 675,000 שקל)
עיצוב ותא נוסעים
במבט ראשוני בחניה, הקופה נהנית מאשליה אופטית שקצת מצליחה להעלים את ממדיה הנדיבים (4.69 מ' לאורך, 1.97 מ' לרוחב וגובה של 1.71 מ'). העיצוב נאה ועדכני, עם הרבה פרטים שמאפיינים את המותג כמו כונסי אוויר בצדדים, פנסי הלד מסודרים בקומות בחזית ומאחור, השקע במרכז מכסה המנוע ועוד. באותה הנשימה, העיצוב גם אלגנטי ולא מתבלט יתר על המידה על הכביש, תמונת ראי אם תרצו של דגמים כמו ב.מ.וו X6 או פורשה קאיין קופה, שבין אם אוהבים או שונאים אותם, קשה להישאר אדיש כלפיהם.

אם בחוץ  ג'נסיס שמרה על איפוק בתוך תא הנוסעים היא ירתה בכל הכלים. הכורסאות הקדמיות גדולות ונוחות, וגם המושב האחורי נדיב אם כי מרווח הרגליים והראש בו קטנים מהמצופה ממכונית בכאלה ממדים. בכל הנוגע לעיצוב הפנימי ג'נסיס לא חסכה דבר: עור איכותי מקיר אל קיר, פלסטיק משובח, אלומיניום ולא מעט יציאות עיצוביות חביבות כמו למשל חגורות בטיחות כתומות.

התפעול נעשה דרך מסך ענק – "27 – שכולל את לוח המחוונים ואת המסך המרכזי. כדי להקל על התפעול, ג'נסיס התקינה תחתיו שורה של "קיצורי דרך" לפונקציות השונות כמו רדיו, טלפון, הגדרות ועוד, וגם פאנל נפרד למערכת בקרת האקלים. זה לא לגמרי פותר את הצורך לפשפש באינספור התפריטים שבמסך, אבל בהחלט מקל מאוד על ההתמצאות ובעיני לפחות עדיף על הממשקים של היצרנים הגרמנים.

תא המטען עצום עם 644 ליטרים וצריך לסייג שהוא מכוסה רק באריג מתגלגל ולא בלוח קשיח. טוב, היה צריך לרצות איכשהו את סופרי האפונים.
איכות נסיעה ואבזור
אם ישנם סעיפים שבהם אי אפשר להתבלבל בין הג׳נסיס לשום SUV גרמני גדול, הרי שהם נוחות הנסיעה והאבזור, ובשני המקרים זה רק לטובה.

בואו נתחיל בזה שהיצרנים הגרמנים נוטים לכיול קצת יותר קשיח של המכוניות שלהם, בוודאי כאשר מדובר ב-SUVים הגדולים. בישראל, על כבישיה השבורים, יש לזה לא פעם מחיר. ג׳נסיס לעומת זאת הלכה עם קונפיגורציה רכה יותר (שכנראה מתאימה יותר לשוק האמריקאי), שיחד עם כורסאות משובחות ובידוד נפלא, מספקת נוחות נסיעה מהטובות שיש בקטגוריה.

בסעיף השני - אבזור - ג׳נסיס שוב יורה בכל הכלים, עם רשימת תוספות ארוכה להפליא. קצרה היריעה מלפרט את כל שקעי ה-USB, פתחי המזגן,  לחצנים כפולים לנוחות הנהג ועוד ועוד ועוד, אבל בכל זאת נזכיר כמה מהפחות נפוצים וביניהם מערכת לזיהוי טביעת אצבע, מראות מתכהות, שמשות מבודדות רעשים, שקע חשמלי של 115 וולט, מערכת שמע של B&O, מנטרל רעשים אקטיבי, התנעה מרחוק, יציאה אוטונומית מחניה בלחיצת שלט ועוד לא מעט. דווקא על רקע הרשימה הזאת היה כמעט מצחיק למצוא שהפריט היחיד פחות או יותר שאין בג'נסיס הוא צימוד אלחוטי לסלולרי, אותו צימוד שיש אפילו ביונדאי i10, בערך הקצה השני בסקאלה של הקונצרן הקוריאני.

גם פינת הבטיחות עמוסה בכל טוב, עם כל תוספות הבטיחות שאי פעם הומצאו - מעשר כריות אוויר, דרך בקרת תנועה חוצה ועד מערכת למניעת שכחת ילדים באוטו. לצד אלה יש גם פיצ'רים נחמדים כמו תמונה לאחור-צד שעולה על מסך לוח המחוונים עם הפעלת האיתות. עוד בונוס של הג'נסיס היא אינטגרציה מצוינת של מערכות הבטיחות שמביאה לכך שיחסית (ודגש על יחסית לאחרים) יש מעט מאוד העקות על הנהג. הכוכבית של הסעיף הזה מגיעה כאשר המערכת מחליטה שמשהו לא מוצא חן בעיניה - נגיד מכונית קרובה מדי במסלול המקביל. בנקודה הזאת כמות ההתראות והצפצופים שהיא מייצרת יכולה לתת פייט לאזעקת חות'ים לילית.
ביצועים והתנהגות
בעידן החשמלי-ירוק שבו אנחנו חיים, מנוע כמו של הג'נסיס הוא עניין נדיר: שישה צילינדרים מוגדשים (טורבו כפול ומגדש על) בתצורת V ולוגמי בנזין בנפח של 3470 סמ"'ק (409 כ"ס ב-5800 סל"ד, 56 קג"מ ב-1300-4500 סל"ד). יש אומנם תמיכה היברידית קלה אבל כמו שאתם יכולים להבין  מהמספרים לא מדובר במנוע שיכול להיות מועמד לאות הצטיינות סביבתית. למי שצריך גם הוכחה מספרית נוסיף שתצרוכת הדלק המשולבת, לפי נתוני היצרן עומד 8.5 ק"מ לליטר. במבחן המאומץ המספר עמד על 6.8 ק"מ לליטר.

אז "ירוק" המנוע הזה לא, אבל כיפי הוא בהחלט. 409 הסוסים שלו עוברים דרך גיר אוטומטי של שמונה הילוכים לארבעת הגלגלים ועל האספלט זה מרגיש מצוין, אם כי פעם נוספת - קצת שונה  ממה שתקבלו מהגרמניות. יחידת ההנעה חזקה מאוד ובאותה נשימה  גם סולידית בהתנהגות שלה.

קחו למשל את המאוץ ל-100 קמ"ש: 5.9 שניות בלבד, נתון סופר מרשים כאשר על המאזניים יש משקל עצמי של 2.34 טון. ועדיין זה קורה בלי שום דרמה. המצערת נדבקת לרצפה, מח"ט הסל"ד מזנקת לקו האדום, הגיר מתקתק ובתא הנוסעים רגוע ושליו כאילו כלום לא קורה. באותו אופן נטול דרמה המנוע הזה גם שמח לשייט עמוק במהירויות המאסר בפועל (המהירות המרבית עומדת על  240 קמ"ש).

אתם לא אוהבים את הרעיון ודווקא רוצים להרגיש ורסטאפן? אין שום בעיה. שש לחיצות על התפריט הנכון במסך ותא הנוסעים ירעד מסאונד של פורמולה.

התמונה די דומה גם בכל הנוגע לאחיזת הכביש עם יכולות מרשימות בזכות ההנעה לכל ארבעת הגלגלים, שמאפשרות גיהוצים מהירים גם של עקומות חדות וכפולות, ובעיקר בלי שום דרמות. כאן בכל זאת מתווספת כוכבית הנוגעת לכיול הרך: זווית הגלגול בתוך תא הנוסעים ניכרת ומעוררת תלונות רמות של הנוסעים. סולידית, כבר אמרנו?
סיכום
את הסגמנט שבו ה-GV80 מתמודדת אי אפשר בשום צורה להגדיר כקל או נוח. עם דגמים כמו פורשה קאיין קופה, אודי Q8, מרצדס GLE קופה וכמובן מייסד הקטגוריה ב.מ.וו X6, התחרות על ארנקו העבה של הלקוח הפוטנציאלי קשה וחסרת רחמים. ואולי על הרקע הזה קצת מפתיע לגלות של-GV80, דגם של מותג בסך הכל בן 10,  אין שום רגשי נחיתות מול הדגמים הללו, ולהפך: היא מציעה נוסחה קצת שונה מהם ולפחות לטעמי האישי, לא פחות אטרקטיבית. ועם זה אנחנו מגיעים לשורה הכי תחתונה של המבחן הזה - מחיר שמתחיל ב-675 אלף שקל - המון כסף אבסולוטית אבל עדיין קצת פחות לפחות מחלק מהמתחרים שהוזכרו. סעו בזהירות.