הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

פולקסווגן טי-קרוס המחודש במבחן: אי של שמרנות

עיצוב קופסתי, היעדר צבעוניות ויחידת הנעה לוגמת בנזין. זו נקודת הפתיחה של הטי-קרוס המחודש בתקופה הכי לא שגרתית שידעה תעשיית הרכב. עם זה אפשר לנצח?

עמית מרצ'לי   02.02.25 - 15:40
Getting your Trinity Audio player ready...
צילום: עמית מרצ`לי
צילום: עמית מרצ`לי
כשהגעתי אל אולם התצוגה של פולקסווגן כדי לאסוף את הטי-קרוס המחודש למבחן, נכנסנו איתי גם זוג חביב, בעשור השביעי לחייהם, שמבקש לצאת עליו לנסיעת מבחן. לא חלף זמן רב והנה זוג נוסף בטווח גילאים דומה מתחלף איתם, מתניע ויוצא לנסיעה. אולי זה תג המחיר שמקרב אותו לאלטרנטיבות סיניות-חשמליות ומפספס את קהל המטרה הצעיר, אבל יתכן שגורלו של הטי-קרוס המחודש הוכרע; פחות משפחות צעירות, יותר זוגות מבוגרים.

טי-קרוס הוצג לראשונה בשנת 2018 ובמהלך השנה שעברה עבר מתיחת פנים שעיקרה שדרוג להופעה החיצונית ולתא הנוסעים. הפלטפורמה עדיין חולקת מכלולים עם הפולו הקטנה, אלא שמרגע ששיווקה בישראל הופסק, מדובר בכרטיס הכניסה המקומי החדש של פולקסווגן - חתיכת אחריות יש לטי-קרוס על הכתפיים, האם הוא מייצג נאמנה?

תקציר
עיצוב ותא נוסעים: שמרני וקופסתי, מכוון לפרקטיות ולא נופל לטרנדים אופנתיים. תא הנוסעים מציע שיפור קל באיכות החומרים, אך כבר מראה את גילו.
איכות נסיעה ואבזור: כיול המתלים מוצלח ובידוד הרעשים טוב, אם כי נשמעים רעשים מכיוון המתלים. האבזור נדיב ובחלק מהסעיפים נמצא ברף העליון של הקטגוריה.
ביצועים והתנהגות: המנוע המוכר יעיל וגמיש גם תחת עומס. התנהגות הכביש נשלטת וצפויה כיאה לפולקסווגן.
למי מתאים: חובבי המותג ולקוחות מבוססים בדעתם שעבורם ״שמרנות״ היא לא מילה גסה.
מחיר עדכני למועד המבחן: מ-155,900 שקל (רכב המבחן 155,900 שקל)
עיצוב ותא נוסעים
במסגרת מתיחת הפנים תמצאו בחזית פנסי מטריקס לד וזו בהחלט תוספת מבורכת, וגם מאחור חתימת האור התעדכנה ונמתחת מעתה מקצה לקצה. בחירה ברמת הגימור R-Line הבכירה תשדרג את ההופעה עם פגושים ספורטיביים וחישוקי גלגלים בגודל ״18 (אבל לא רק).
 
תא הנוסעים ממשיך את הקו שאנחנו מורגלים לקבל מפולקסווגן כבר עשורים, ובמרכזו מסך מולטימדיה בגודל ״8 (״9 ברמת הגימור R-Line), גודלו של המסך משתלב היטב בדשבורד אך הוא קטן ביחס למקובל כיום (ואולי זה לא כזה רע), הוא גם מריץ ממשק הפעלה ישן יחסית שכבר חשבנו שחלף מהעולם. עוד תמצאו גם לוח מחוונים דיגיטלי עם תצוגות מתחלפות, וממשק שליטה על בקרת האקלים באמצעות משטחי החלקה מסורבלים במיוחד. 
 
איכות החומרים שהייתה אחת מנקודות התורפה של הדור היוצא זכתה לטיפול, בעיקר בחלק העליון של הדשבורד, אך עדיין תמצאו שפע של פלסטיקה קשיחה באזור הדלתות ואפילו משטח דמוי-עור שהצטרף במסגרת מתיחת הפנים, התגלה כדק וחלול. איכות ההרכבה לעומת זאת טובה מאוד, ואנו שמחים שבפולקסווגן הבינו את הטעות והחזירו את הכפתורים הפיזיים לגלגל ההגה. בין המושבים מצאנו אביזר נוסף שחשבנו שכבר חלף מהעולם; בלם חנייה ידני - ברצינות פולקסווגן?!

המושבים החדשים נוחים ותומכים, משולבים בד ועור סינטטי. קל למצוא תנוחת נהיגה אידיאלית למרות שהיינו שמחים אם ההגה היה יוצא יותר החוצה. אותו עיצוב קופסתי שהזכרנו קודם, מוביל לשדה ראייה נהדר ומקל גם על הכניסה לשורת המושבים השנייה, שם תגלו מרווח ראש וברכיים טוב מאוד שידע לאכלס ללא חשש שני מבוגרים. היושבים מאחור יבחינו מיד שיהיה מאתגר למצוא מקום לאחסן בו את הטלפון הנייד, אבל לפחות ניתן להטעין אותו בעזרת צמד יציאות USB-C. 

כמו בעבר, תא המטען בנפח בסיסי של 385 ליטר ניתן להגדלה עד 455 ליטר על-ידי הזזת המושבים האחוריים על מסילה, ובנוסף ניתן לסדר את רצפת ההטענה בשתי קומות לפי דרישה. בתחתית אגב, תמצאו גלגל חלופי וזה מצוין.
איכות נסיעה ואבזור
כושר התמרון בג'ונגל העירוני מצטיין וגם כיול המתלים המוצלח של הטי-קרוס מצליח להתמודד היטב עם מפגעים עירוניים ומתחדד עוד יותר ברגע שיוצאים מחוץ לעיר. הוא לא מתרגש ולא מתרסק גם על שברים גדולים, ומשדר לנהג תחושה מוצקה ונשלטת. במהירויות תלת-ספרתיות מצטרפים רעשי רוח בעוצמה סבירה, אך בכל מהירות תשמעו רעשים מטרידים מכיוון המתלים. ויברציות מכיוון המנוע הקטן כמעט ולא חודרות אל התא, הודות לשכבה מכובדת של בידוד במכסה המנוע.
 
כאמור, הטי-קרוס מגיע לישראל בשתי רמות גימור, גרסת הכניסה ״סטייל״ שקיבלנו למבחן מציעה בין היתר: כניסה והתנעה ללא מפתח, בקרת אקלים מפוצלת, מצלמת רוורס וחיישנים היקפיים, שמשות אחוריות כהות, תאורת אווירה ומשטח טעינה אלחוטית. הגרסה הבכירה R-Line מציעה נוסף על מה שהזכרנו קודם גם מערכת שמע של Beats ומושבים ספורטיביים עם פונקציית חימום.
 
מפרט הבטיחות הפסיבית של הטי-קרוס כולל 6 כריות אוויר וכל המערכות האקטיביות המקובלות כיום בשוק. פעולת שמירת הנתיב הייתה טובה וגם בקרת השיוט האדפטיבית פעלה כמצופה. מערכת החנייה האוטומטית אגב, עבדה ללא דופי בכל הזדמנות.
ביצועים והתנהגות
מתחת למכסה המנוע תמצאו יחידת הנעה מוכרת בנפח 1.0 ליטר טורבו שלושה צילינדרים, בהספק 115 כ״ס ועם מומנט מרבי של 20 קג״מ, המשודכת לתיבת 7 הילוכים DSG כפולת מצמדים. נתון התאוצה ל-100 קמ״ש השתפר קלות ועומד על 10 שניות והמהירות המרבית תיעצר ב-192 קמ״ש.
  
כפי שכבר כתבנו פעמים רבות, היינו מציעים שלא להתרגש מהנפח הקטן של המנוע והוא מציע יכולת גבוהה גם תחת עומס. בשיוט מד הסל״ד יחייה באזור הנמוך של הסקאלה אך במידה ותדרשו יותר הוא לא יהסס לגדוש עד למנתק ולצלוח עקיפות ללא צורך בתכנון מקדים. ניתן לבחור בין מצב ספורט, אקו והתאמה אישית, ולשלוט בהעברת ההילוכים דרך הבורר או דרך פקדים מאחורי ההגה. בזחילה פעולת התיבה לא תמיד תהיה רהוטה, אך קצב ההעברה של ההילוכים חד ותכליתי. גם בכביש המפותל המשיכה אותה תחושה מוצקה; ההיגוי של הטי-קרוס צפוי, האחיזה גבוהה והרכינה בסיבובים זניחה למרות המרחק מהקרקע.

צריכת הדלק לאורך ימי המבחן הושפעה רבות מצורת הנהיגה ומהזמן שבילינו בתוך העיר. בקצה העליון שכלל שיוט בכביש המהיר הצלחנו להשיג נתון של 16 ק״מ לליטר ובימים מאומצים יותר שכללו תנועה עירונית ערה, הנתון נפגע ועמד על 12 ק״מ לליטר. סביר כי הנתון הריאלי עבורכם נמצא איפשהו בטווח הזה.
סיכום
קשה לסכם את פולקסווגן טי-קרוס, כשעל מרבית הפרמטרים הוא מצליח לסמן V בעודו מציע מרווח מצוין יחסית, אבזור נדיב ביחס לקטגוריה וביצועים טובים. מנגד, הנדסת האנוש לא מושלמת והוא בהחלט מראה את גילו, על-אף מתיחת הפנים שעבר רק לאחרונה. תג המחיר גבוה מהמתחרות מבית, כמו סקודה קאמיק וסיאט ארונה, ומיישר קו מול מתחרות דוגמת טויוטה יאריס קרוס וניסאן ג'וק שמציעות מערכת הנעה חסכונית ממנו, וגם הסיניות אורבות לו מעבר לפינה. לכן, בדומה לדור היוצא הטי-קרוס לא מחפש לבצע תהפוכות בשוק, אלא לכוון למי שמחפש מוצר ראוי ושמרני, או בקיצור ״פולקסווגן״.