הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

סקודה אוקטביה המחודשת במבחן: מי הזיז את האבזור שלי?

האוקטביה ידעה תמיד לתת למשפחה הישראלית את כל מבוקשה, אבל הזמן שחלף גרם ללא מעט משפחות לזנוח את הישן והטוב לטובת דברים אחרים. האם היא עדיין עסקה משתלמת?

עמית מרצ'לי   02.03.25 - 19:11
Getting your Trinity Audio player ready...
צילום: עמית מרצ`לי
צילום: עמית מרצ`לי

את סקודה אוקטביה לא באמת צריך להציג ולעיתים נדמה שאין ישראלי שלא נהג או לפחות ישב בה בדרך כזו או אחרת; במונית, בליסינג או ברכב של הבן דוד. ברבות השנים הפכה האוקטביה לשם נרדף ל״תא מטען״ על גלגלים, דבר שלא מנע מהיצרן להציע גם גרסת קומבי (סטיישן) יעילה עוד יותר ואפילו גרסאות הנעה כפולה מוגבהות למדינות מושלגות, ואיך לא - גרסת RS חמימה.

לפני שנה עבר הדור הרביעי של האוקטביה מתיחת פנים, עדינה למדי, במסגרתה ניתן דגש ליחידות התאורה ולרמת הטכנולוגיה בתא הנוסעים. בנוסף, נעשו גם שינויים להיצע המנועים ולמפרט האבזור המקומי, ואם חשבתם לקחת אחת בליסינג, כדאי שתקראו את מה שיש לנו לומר.

תקציר
עיצוב ותא נוסעים: כבעבר, העיצוב החיצוני לא פורץ דרך אך התוצאה נאה. איכות החומרים וההרכבה בתא הנוסעים גבוהה. המרווח והשימושיות טובים מאוד כמובן.
איכות נסיעה ואבזור: מרבית סוגי השיבושים נספגים היטב ובידוד הרעשים טוב מאוד לרוב. מפרט האבזור מציג שנמוך בחלק מהסעיפים ביחס לעבר.
ביצועים והתנהגות: יחידת ההנעה חזקה ויעילה, ומציעה שפע של כוח בכל תוואי דרך. התנהגות הכביש אינה ספורטיבית אך משדרת ביטחון ותחושה נעימה בתוואי דרך שונים.
למי מתאים: לכל משפחת "ישראל ישראלי" באשר היא.
מחיר עדכני למועד המבחן: מ-164,490 שקל (רכב המבחן 178,490 שקל)

לא רוצים לפספס שום דבר? הצטרפו לאלפי החברים שלנו בערוץ ה-WhatsApp הרשמי ותקבלו גם אתם את כל העדכונים, החדשות והמבחנים לפני כולם, וגם תוכן ייחודי! לחצו על הלינק >>> ערוץ "עולם הרכב" ב-WhatsApp ואל תשכחו גם ללחוץ על הפעמון!

עיצוב ותא נוסעים
האוקטביה מעולם לא הייתה ידועה בזכות העיצוב פורץ הדרך שלה וזו המעודכנת לא באה לשנות סדרי עולם. מלפנים ומאחור יחידות התאורה התחדדו ומצידי המרכב תבחינו בחישוקי גלגלים ״17 בעיצוב חדש. הגוון של רכב המבחן שזכה לכינוי ״אפור ליסינג״ בוודאי לא מציל את המצב. נו מילא.

נכנסים פנימה והנה הפתעה, סתם! שוב אנחנו פוגשים בתא הנוסעים המוכר לנו מהאוקטביה טרום העדכון, במרכזו מסך מולטימדיה בגודל ״10 שמריץ הפעם ממשק הפעלה חדש ופחות מוצלח לטעמנו. הוא סובל משוליים רחבים, מהירות הפקודות לא חדה כמצופה והאייקונים קטנים ולא מספיק ברורים לתפעול בזמן נהיגה. הדבר נכון גם ללוח המחוונים הדיגיטלי שמציע מבחר דל של אפשרויות התאמה אישית.

בכל זאת, מדובר בתא נוסעים איכותי מאוד המשלב ערב-רב של מרקמים (חלקם מחומרים ממוחזרים) המורכבים היטב. הנדסת האנוש סבירה מהסיבה שהיצרן עדיין לא חזר בו מטעותו להכניס את השליטה על המיזוג למסך, כפי שעשה כבר עם הדגמים הגדולים יותר, אולי בדור הבא. מושב הנהג נוח, אך הוא מעט קצר, מה שמקשה על מציאת תנוחת נהיגה אידיאלית לאורך זמן.

שדה הראייה לפנים טוב, לאחור קצת פחות, ולא, גם הפעם לא תקבלו מגב אחורי - אפשר להסתדר גם בלעדיו (מעבר לים מוצע בתוספת תשלום לטהרנים שבינינו). כניסה למושב האחורי כבר מזכירה לנו את יתרונותיה של האוקטביה על פני היריבות (אלו שעוד נותרו). שפע של מקום לרגליים וגם מרווח הראש מספק. שלושה מבוגרים, יכנסו בלי מאמץ אבל זה האמצעי יאלץ להתמודד עם תעלת הינע גבוהה. עוד תמצאו מאחור גם צמד יציאות טעינה USB-C, פתחי מיזוג ומשענת יד עם מחזיקי כוסות.

כאמור, תא המטען היה ונותר סיבה מרכזית לבחור באוקטביה. נפחו 553 ליטר, הדלת מתרוממת יחד עם החלון (פולבק) וחושפת מפתח רחב ורצפה עמוקה. מבלי להכביר במילים, מדובר בחלל שימושי מאוד - הטוב בקטגוריה, היה ונשאר.
איכות נסיעה ואבזור
כיול המתלים הרך של האוקטביה מביא לנוחות נסיעה טובה בתנועה עירונית. היא מתמודדת בהצלחה עם שיבושים קטנים ובינוניים, אולם יכולת הספיגה של מפגעים גדולים לוקה בחסר. מחוץ לעיר המצב משתפר וגם הריסון מפגין יכולת נאה, אלא שגם הפעם השיכוך על מעברי כביש חדים עלול להביא לסגירה של המתלה ולחבטה שתחדור אל חלל הנוסעים. בידוד רעשי הרוח טוב מאוד ביחס למקובל בקטגוריה, רעשים מכיוון המתלים חודרים אך לא בצורה מטרידה ורעשי הכביש מושפעים מאיכות הסלילה.

האוקטביה בדור הנוכחי מגיעה ארצה במרכב סדאן בלבד ובשלוש רמות גימור, עם דגם כניסה בעל אבזור מופחת ביחס ל"אמבישן" היוצאת, שנקרא "Selection" וכולל: הנעה ללא מפתח, לוח מחוונים ״10, טעינה אלחוטית לטלפון הנייד, חיישני גשם ותאורה, וחישוקי ״16. רמת הגימור הנבחנת, "Ambition", מוסיפה: פתיחה ונעילה ללא מפתח, דלת תא מטען חשמלית (חדש), חלונות כהים מאחור, חישוקי ״17, חיישני חנייה היקפיים ונעילת ילדים חשמלית. רמת הגימור הבכירה, "Style", משדרגת עם לוח מחוונים דיגיטלי מוגדל ״10.25, תאורת אווירה, מושבי בד בשילוב עור מלאכותי ומסך מולטימדיה מוגדל ״13.
 
האוקטביה המחודשת, כמו קודמותה, תדע להתריע ולתקן אתכם במידה ותסטו מהנתיב (גם באמצעות רטט אגרסיבי שמיהרנו לבטל) ולא תהסס לבלום בשעת חירום, היא גם מאובזרת בבקרת שיוט אדפטיבית ומצוידת ב-10 כריות אוויר (7 טרום העדכון). רמת הגימור הבכירה מוסיפה על זאת מערכת התרעה על כלי רכב ב״שטח מת״.
ביצועים והתנהגות
היצע המנועים הפעם מוגש כולו על טהרת ה-1.5 ליטר בטכנולוגיה מיקרו היברידית 48 וולט ובשני הספקים, החלש 115 כ״ס עם 22.4 קג״מ, המחליף הלכה למעשה את מנוע ה-1.0 ליטר, והחזק עם 150 כ״ס ועוד 3 קג"מ. גרסת המבחן מצוידת במנוע החזק יותר שמאיץ ל-100 קמ״ש תוך 8.5 שניות (2.1 שניות מהר יותר מזה החלש). תיבת ההילוכים היא DSG כמובן עם 7 הילוכים, אשר אופי פעולתה הלך והשתפר במרוצת השנים. כן, היא עדיין תהסס לעיתים, אבל ברוב תנאי הדרך היא תתמוך כל צורך שיעלה הנהג.

לאורך ימי המבחן האוקטביה לא אותתה שחסר לה כוח בשום תוואי, ולראייה יציאה מהמקום תתבצע בנחישות עד-כדי סחרור הגלגלים הקדמיים וגם תאוצות ביניים היא תצלח מבלי להתרגש בזכות רצועת כוח רחבה ואופיינית לקונצרן פולקסווגן. מעבר למצב "ספורט" מחדד קלות את הביצועים ומאפשר לתיבה לטפס עד למנתק, בעוד שעל ההילוכים ניתן לשלוט גם דרך פקדים מאחורי ההגה, אך התיבה תדע לעשות את זה מהר יותר.

בסעיף הדינמי נציין אחיזת כביש גבוהה והיגוי בעל משקל טוב ולא רך מדי, לצד כיול המתלים הרך שהזכרנו קודם המביא לרכינה מורגשת בסיבובים ודוושת בלם שחסרת "נשיכה" בשלב הראשוני, מה שמחייב הסתגלות.

המערך המיקרו-היברידי יכנס לפעולה בעיקר בשיוט על-ידי הורדת הרגל מדוושת ההאצה, נגיעה נוספת ומנוע הבנזין יתעורר מחדש בלי דרמה. רוטינה זו אפשרה לאוקטביה לסיים את המבחן שלנו עם צריכת דלק ממוצעת של 16 ק״מ לליטר. בתנועה עירונית הנתון יתמקם סביב 12 ק״מ לליטר ואם תשייטו בעדינות תוכלו לשפר את הנתון, ולהגיע לנתון מרשים למדי של 18 ק״מ לליטר.
סיכום
סקודה אוקטביה שומרת על הנוסחה המוכרת והכה אהובה על איש המשפחה הישראלי - מרווח פנים נדיב, תא מטען ענק ויחידת הנעה חזקה ויעילה. לכן, סביר כי גם הדגם המחודש יזכה להצלחה, וגרסת הכניסה תככב בעיקר בציי הרכב, למרות שאלה יהיו הנפגעים העיקריים מהמפרט החדש ויצטרכו להתרגל מעתה לרשימת אבזור פחותה ממה שהורגלו לקבל בעבר. ועדיין, אין הדבר גורע ממידותיה הטובות של האוקטביה, ולצד המשך היעדרותה של טויוטה קורולה (והתודות לארדואן), תמשיך הצ'כית לבסס את מעמדה כאחת המשפחתיות הטובות ביותר שיש לשוק הרכב הישראלי להציע, ואנחנו גם די בטוחים ששום סינית, ״פרימיום-טקית״ ככל שתהיה, לא באמת תערער את מקומה בלבבות ישראלים רבים.