הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

פורשה מקאן EV במבחן: SUV חשמלי ומהנה?

יצאנו למבחן מקומי עם הדור החדש של המקאן שהפך כולו לחשמלי. האם גם הפעם פורשה יודעת מה היא עושה ומצליחה ליצוק לשילוב בין פנאי וחשמל את יכולות התנהגות הכביש שלה?

אייל אברהמי   13.03.25 - 13:58
Getting your Trinity Audio player ready...
צילום: אייל אברהמי
צילום: אייל אברהמי

בוקר של אמצע שבוע על כביש נס הרים. השמש הזורחת, השמיים הכחולים והאוויר הצלול מרחיבים את הנפש אבל לא כמו האספלט השומם שעומד לרשותי ולרשות המקאן החשמלית. SUV זה נכון, ועוד SUV על בטרייה, אבל מהצד השני של המאזניים יש את הסמל של פורשה, מה שמעורר הרבה סקרנות. אני מתארגן לסבב ראשון כשלצידי עוצרת Z4 והנהג שלה מאותת שישמח אם ננצח את זה יחד. אין שום בסיס להשוואה בין המכוניות אבל בימים האלה 'יחד' זה ערך אז אני מסמן לו ׳אחרייך׳. 
האיש ללא ספק יודע משהו על גיהוץ, וגם הבימרית רחוקה מלהיות פראיירית, אבל המקאן לא ממצמצת. 

ואל תבינו לא נכון: אין פה רייס עצבני ולא המסת צמיגים דרמטית. הבימרית מרחפת בין הסיבובים ואני בעקבותיה, בוחן את הקווים שלה ומנסה לשפר. נדגיש שוב - לא משווים בין מכוניות מעולמות כה שונים אבל אם כבר אז הרושם שלי הוא שהמקאן מהירה יותר, גם כנראה בעקומות, אבל באופן מוחלט במקטעי החיבור שבהם המומנט האדיר של המנוע החשמלי - 57 קג״מ - מתרגם פיסות אספלט זעירות למהירות בלתי נתפסת.

הזמן טס אקספרס ותוך מה שמרגיש כלא יותר משניות אנחנו מגיעים לכיכר מתחת להדסה ולסוף הכביש. הנהג בבימרית מסמן שלום וממשיך לכיוון ירושלים, אני מקיף את הכיכר בדרך לעוד סיבוב על הכביש. את השילוב של שמיים כחולים, אספלט שומם ופורשה מעניינת חייבים למצות עד הטיפה האחרונה.

לא רוצים לפספס שום דבר? הצטרפו לאלפי החברים שלנו בערוץ ה-WhatsApp הרשמי ותקבלו גם אתם את כל העדכונים, החדשות והמבחנים לפני כולם, וגם תוכן ייחודי! לחצו על הלינק >>> ערוץ "עולם הרכב" ב-WhatsApp ואל תשכחו גם ללחוץ על הפעמון!

רקע
הדור הראשון של המקאן הוצג ב-2014 ומהר מאוד הפך ללהיט מכירות של פורשה. ב-2019 הוא עבר מתיחת פנים ובאמצע 2024 הוצג הדור השני אבל עם טוויסט קטן: הדור השני הוצג רק כדגם חשמלי על בסיס פלטפורמה חשמלית חדשה של קונצרן פולקסווגן בשם PPE (שמשמשת בין היתר גם את האודי Q6). האם התכנון של דגם חשמלי בלבד הוא תוצאה של תקופה שבה הרבה יצרנים (ופולקסווגן כנראה בראשם)  הקדימו להספיד את מנוע הבעירה הפנימית? לא ברור. מה שכן אפשר לומר זה שבשווקים מסוימים בעולם פורשה ממשיכה לפחות לעת עתה  למכור את המקאן היוצאת עם מנוע בנזין, וזאת לצד החשמלי החדש. במקביל היא גם מכחישה בנחרצות פרסומים שצצים כל כמה שבועות בתקשורת הרכב העולמית שמקאן בנזין חדשה נמצאת על שולחן השרטוטים.

עיצוב ותא נוסעים
כך או אחרת בישראל נמכר רק הדגם החשמלי ומפגש ראשון איתו בחניה מפתיע לטובה. אם הדור הראשון לא היה (בלשון המעטה) מלך היופי החדש נראה מצוין. הצללית דומה מאוד - אולי אפילו זהה - אבל הפרטים הקטנים עושים הבדל גדול. זה מתחיל ב״פרצוף״ מעין קפל דמוי ׳פה כריש׳ שהובלט בהשוואה לדגם היוצא, יחידות תאורה חדשות ומיוחדות שמתחתיהן צמד פנסי ערפל, ומלבן של זכוכית שחורה במרכז החזית שמכסה את חיישני האלקטרוניקה ונראה כמו כוונת. תוסיפו לזה כונסי האוויר ועוד כמה אלמנטים קרביים ותקבלו פרצוף אגרסיבי שזועק פורשה. בדילוג לחלק האחורי של המכונית נמצא יחידות תאורה חדשות ודלת תא מטען חדשה, והם נראים בסדר גמור, אבל יחסית למהפך של החזית זה מרגיש הרבה פחות דרמטי.

תא הנוסעים בתורו מעוצב במבנה הסטנדרטי עם מסך מרכזי ("12.3) ולוח מחוונים שגם הוא מסך ("12.8) ולצידם המון נגיעות 'פורשיות' קטנות ונוסטלגיות כמו לוח מחוונים שמעוצב כמו שלושה שעונים עגולים, מתג הנעה מצד ימין, בורר מצבי נהיגה על ההגה, פאנל נפרד לבקרת האקלים ועוד ועוד. כל זה כמובן עטוף בעור, פלסטיק ואלומיניום מהמשובחים שיש.

סימן השאלה שכן מתעורר נוגע למסך המרכזי. אפילו אם נתעלם מהמרוץ המופרך אחרי מספר האינצ׳ים שמשתולל היום בתעשייה, המסך נותר מוטמע במרכז הקונסולה במקום ״לצוף״ מעליה. העלאת המסך, נזכיר, היא לא קוריוז אלא משהו שנעשה כדי להשאיר את העיניים של הנהג בגובה הכביש גם כשהוא בוחר להסתכל על המסך. ואם כבר במסך אנחנו עוסקים, אז נציין שאינטואיטיביות השימוש בו סבירה אבל לא יותר מזה ושאין צימוד אלחוטי לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, אלא רק חוטי.
נוחות ואבזור
בפורשה כמו בפורשה, רשימת האבזור מכובדת אבל כמובן בתשלום לא פחות מכובד. לפי מפרט הבסיס של היבואן הוא יכלול פחות או יותר את מה שתקבלו ברוב המכוניות שנמכרות בישראל ובכלל זאת מצלמות חנייה היקפיות, מערכת שמע בת 10 רמקולים, תאורת אווירה, חימום למושבים ועוד. בנקודה הזאת מתחילים התשלומים. הבסיס יהיה חבילת אבזור שהרכיב היבואן שמחירה עומד על 50,427 שקלים ושכוללת בקרת אקלים לארבעה אזורים, שדרוג מערכת השמע ל-BOSE בת 10 רמקולים (מצוינת אגב), חישוקי 20"  בצבע שחור, תקע של 230 וולט בתא המטען ועוד. לא הספיק לכם? אז תמורת תשלום נוסף יש עוד הרבה מה לבחור. כך למשל על הצבע האפור-בטון (בפורשית קוראים לזה Slate Gray Neo) שבו הייתה צבועה מכונית המבחן תדרשו לשלם 36,929 שקלים. על להבי צד בדלתות בצבע הרכב - ואודה שאין לי מושג מה זה בדיוק – 7,288 שקלים. מצפן/שעון בצבע לבן? 4,399 שקלים. וזאת כמובן רק טעימה חלקית מהרשימה היותר מלאה.

מה עוד? אז חבילת הבטיחות מלאה לגמרי והחלק האקטיבי שלה פועל היטב עם יחסית מעט התערבויות בנהיגה. ציון לשבח אנחנו נותנים למתג בסיסי ופשוט שמנתק את תיקון סטייה מנתיב בלי למרר לנהג את החיים עם 20 הקלקות על המסך.

ואיך מרגישים פה בנסיעה? בסך הכל מצוין. המושבים הקדמיים נוחים מאוד ויש בהם שפע של מקום. מאחור מרווח הרגליים מספיק בהחלט ואם יש מגבלה כלשהי היא נוגעת למרווח הראש של אנשים גבוהים יחסית.  מעבר לתא הנוסעים, המקאן מכויילת, כמו שהגרמנים אוהבים, לצד היותר נוקשה, וצמיגי ה- 20 תורמים את חלקם, אולם במפתיע זה כמעט לא מורגש וגם על האספלט העירוני השבור הרווח בישראל המכונית נעימה מאוד. תוסיפו למשוואה בידוד רעשים מצוין ותקבלו קרוזרית נעימה למרחקים ארוכים.

נפח תא המטען ינוע סביב ה-500 ליטרים (תלוי בדגם ובהסרה של הכיסוי העליון שלו), ותחת מכסה המנוע יש תא אחסון נוסף וקטן יחסית שמן הסתם ישמש לכבלי טעינה איטית.
על הכביש
המקאן החשמלית נמכרת בישראל בארבע תצורות מנוע-הנעה ובהספק שמגיע בגרסה הבכירה, בעלת השם הלא לוגי בעליל "מקאן אלקטריק טורבו", ל-639 כ"ס. מכונית המבחן הייתה דגם הכניסה, מקאן אלקטריק, עם הספק של 360 כ"ס "בלבד". הסוללה היא של 100 קוט"ש (95 קוט"ש נטו) שאמורה לפי נתוני היצרן להספיק לטווח נסיעה של 641 - 536 ק"מ משולבים. במבחן המאומץ עמדה הצריכה 192 קילוואט ל-100 ק"מ, שמתרגמים לטווח ריאלי של כ-490 ק"מ.

נחזור למנוע. 360 כ"ס הם לא נתון שומט לסתות בעולם החשמליות ואם מוסיפים לו משקל עצמי של 2.4 טון אז הרבה ציפיות מוקדמות לא היו. אבל על הכביש מסתבר שיש סוסים ויש סוסים, ואלה של פורשה מרגישים הרבה יותר נמרצים מהסוסים שמגיעים ממדינת ענק מסוימת באסיה שמוכרת לאחרונה המון מכוניות בישראל. הדרך ל-100 קמ״ש נמשכת 5.7 שניות והספידומטר ייעצר על 220 קמ״ש. אבל העונג האמיתי הוא בין לבין שבהן מומנט של 57 קג"מ משגר את המקאן קדימה כאילו הפיזיקה בוטלה.

הסתייגות קטנה יש לנו מתגובת הדוושה שבתנאים מסוימים, גם כשהמכונית במצבי נהיגה ׳רגילים׳, היא יותר מדי אגרסיבית. לרחף על גל הדף במאוץ זו תמיד הנאה צרופה (טוב, לפחות לחלקנו) אבל לחטוף בום בגב באמצע עיקול למרות שרק ליטפת את הדוושה זה כבר פחות כיף.

ואם כבר הגענו לעיקולים אז שם המקאן מצטיינת עם כל מה שפורשה יודעת לעשות: איזון נפלא, חדות והגה מדויק. המקאן הספציפית הזאת אולי לא תמיס את האספלט עם תאוצות אדירות או מהירות קיצונית, אבל החוויה המוטורית שהיא יודעת לספק היא לא פחות ממצוינת.
השורה התחתונה
כמו שכבר כתבנו פה אינספור פעמים בעבר, לייצר SUV שהוא חוויה מוטורית זה לא עניין פשוט. גובה, משקל, וגודל לא מתחברים בקלות לעומסי G ושינויי כיוון מהירים. פורשה הוכיחה לא פעם בעבר שהיא יודעת לרבע את המעגל הזה ועכשיו עושה זאת שוב, הפעם עם פלטפורמה חשמלית. אז כן, במקאן החדשה יש פה ושם גליצ׳ים קטנים אבל הערך המוסף שלה בכל מה שנוגע לנהיגה מרשים ומפתה.
וכאן אנחנו מגיעים לשורה התחתונה. 590 אלף שקל כתוב עליה וזה רק מחיר בסיס של דגם נטול תוספות. מחירה של מכונית המבחן למשל הגיע ל-723 אלף שקל. אז אם לסכם במשפט נגיד שהמקאן היא מכונית מצוינת שעולה המון כסף. סעו בזהירות