טסלה מודל Y היא חתיכת בוננזה עבור היצרנית האמריקאית, עם יותר מ-3.5 מיליון יחידות מאז תחילת השיווק של המודל Y בתחילת 2020, זו שגם הפכה ב-2023 וב-2024 לרכב הנמכר ביותר בעולם, לא רק מבין החשמליות, אלא מול כל יחידות ההנעה.
5 שנים לאחר שנחשפה, הציגה טסלה בינואר 2025 את מתיחת הפנים (שם קוד: ג'וניפר) שכללה עיצוב חדש ועוד כל מיני שיפורים אווירודינמיים ששפרו את מקדם הגרר מ-0.23 Cd ל-0.22 Cd, שיפורים בתא הנוסעים, שיפור גם בביצועים ועוד עדכונים למתלים, שלדה ולצמיגים. יצאנו למבחן מקומי כדי להבין איך באים לידי ביטוי כל אותם עדכונים והאם המודל Y המחודשת מציע חבילה תחרותית מול צונאמי הסיניות ששוטף את ישראל.
תקציר
עיצוב ותא נוסעים: העיצוב החדש מרשים ונבדל מהמודל 3, תא הנוסעים איכותי מבעבר. המרווח לנוסעים מאחור מצוין ותא המטען גדול ושימושי.
איכות נסיעה ואבזור: נוחות הנסיעה העירונית והבין-עירונית טובה מאוד, בידוד הרעשים טוב גם הוא ורשימת האבזור הסטנדרטי הורחבה.
ביצועים והתנהגות: הביצועים הטובים מלכתחילה שופרו קלות, הטווח הריאלי שימושי אך רחוק מנתוני היצרן. התנהגות הכביש אינה ספורטיבית בתחושות לצד קצב מהיר בכביש המפותל.
למי מתאים: לכל מי שמוכן לשלם יותר לעומת מתחרות סיניות ראויות ולקבל מוצר שלם "ועגול" יותר שמצליח להצדיק את התדמית.
מחיר עדכני למועד המבחן: מ-243,944 שקל (רכב המבחן 287,326 שקל)
לא רוצים לפספס שום דבר? הצטרפו לאלפי החברים שלנו בערוץ ה-WhatsApp הרשמי ותקבלו גם אתם את כל העדכונים, החדשות והמבחנים לפני כולם, וגם תוכן ייחודי! לחצו על הלינק >>> ערוץ "עולם הרכב" ב-WhatsApp ואל תשכחו גם ללחוץ על הפעמון!
טסלה מודל Y המחודשת - האם היא מצדיקה את התדמית?
עיצוב ותא נוסעים
העיצוב החיצוני החדש הפך כעת מזוהה יותר כמודל Y מאשר משהו שהיה נראה כמו מודל 3 שמישהו החליט לנפח בכוח דרך שקע הטעינה. החזית משלבת משהו בין סייברטראק לסייברקאב (רובוטקסי) עם פס תאורת יום רוחבי, כשפנסי המטריקס לד נמצאים קומה מתחת ומשולבים עם כונסי האוויר בצידי הפגוש. הפרופיל כמעט וזהה למעט כל מיני חריצים במראות ובכיסוי מצלמות הצד לשיפור האווירודינמיות ומניעת היווצרות מים על המצלמה, וכמובן חישוקים בעיצוב חדש, אווירודינמיים יותר ועם גישה נוחה יותר למילוי אוויר. מאחור תא המטען עוצב מחדש, כשהספוילר המובנה הוא חלק נפרד ועשוי פלסטיק, וגם חלקו התחתון של הפגוש, מה שהופך את עלות החלקים במקרה של תאונה לזולים יותר. אבל הקטע הוא בסוג של תאורת אווירה חיצונית רוחבית, באורך 1.6 מטר, שגם מאירה על הכביש ויוצרת מראה ייחודי.
העדכון בתא הנוסעים עדין יותר. ההגה בעיצוב חדש וידית העברת ההילוכים נעלמה לטובת שליטה מהמסך המרכזי, משהו שהיה די פשוט וקל להתרגל אליו. עיצוב פנים הדלתות עודכן וישנה גם תאורת אווירה עם צבעים מתחלפים. תמצאו גם מסגרת כסופה סביב משטחי הטעינה לטלפון. איכות החומרים וההרכבה טובה מאוד.
הנדסת האנוש טובה מאוד, למרות התפעול מהמסך, שכן אין עומס תפריטים וההתאקלמות מהירה מאוד. קל ופשוט להבין מה עושים, ובסוף, לעומת סיניות או מתחרות אחרות, עודף קסטומיזציה עלול לעיתים לבלבל מאשר לסייע, ובטסלה בחרו בממשק ברור שעובד ומגיב מהר. נזכיר גם את כפתור האורות הגבוהים שעל ההגה, שנראה כאילו הומצא על ידי ישראלי והפיתוי להשתמש בו כל כך גבוה, מה שמוכיח את יעילותו.
המושבים הקדמיים עוצבו מחדש והם נוחים ותומכים לאורך זמן, רק חבל שאין זיכרונות שלא מצריכים החלפת פרופיל משתמש. שדה הראייה טוב לפנים ולצדדים, אך מוגבל לאחור עקב שמשה אחורית קטנה.
המושב האחורי מרווח, שלושה יכנסו פה בקלות. קיפול המושבים האחוריים חשמלי (גם מתא המטען) ומהיר. המושבים מחוממים ומשענות הגב ניתנות להטיה ב-70 מעלות. יש פה גם שני שקעי USB לטעינה (65 וואט) ומסך מסך "8 כמו במודל 3 שאליו ניתן לחבר שני מכשירים באמצעות בלוטות', וכמובן ליהנות ממשחקים והזרמת מדיה.
במודל Y יש גם לא מעט תאי אחסון - תא עמוק לפני שני מחזיקי הכוסות, תא גדול במשענת היד, זאת בנוסף כמובן לתא הכפפות שנפתח חשמלית וננעל עם קוד ואלו המרופדים שבדלתות.
תא המטען גדול, 800 ליטר (עד גובה התקרה), ושימושי מאוד. סף העמסה לא גבוה, המפתח רחב מאוד, יש תאים עמוקים בצדדים ועוד אחד עמוק וגדול יותר מתחת לרצפה, את המדף העליון ניתן לפרק ולאחסן מתחת לרצפה, אבל אז עולה השאלה, כמה מסובך היה לעשות מדף שעולה עם הדלת? בנוסף, תא המטען נפתח כעת גם ללא מגע וכולל שני מנועים, לעומת אחד בעבר, מה שמונע "אי עקביות" בפתיחה/סגירה לאחר שימוש רב. כמו בעבר, יש גם תא מטען קדמי בנפח של 116 ליטר סופר שימושיים.
העיצוב החיצוני עבר שינוי מבורך - לא עוד מודל 3 מנופחת
האיכות בתא הנוסעים שופרה ורשימת האבזור הורחבה
איכות נסיעה ואבזור
בטסלה מציינים כי עדכנו את גיאומטריית המתלים, כך או אחרת הנוחות העירונית טובה מאוד כשרכב המבחן צויד בחישוקי "19 (צמיגי 255/45) ושיבושים קטנים וגדולים עברו שיכוך ולא חווינו טלטלה כלשהי במהלך המבחן. גם כושר התמרון טוב, אולי הודות למערכת היגוי חדשה עם רדיוס סיבוב משופר.
הנוחות הבין-עירונית ממשיכה את הקו המוצלח בזכות בידוד רעשים טוב, גם הפעם אנשי טסלה מציינים שיפור של 20% בהפחת הרעשים בזכות זכוכיות אקוסטיות וגם צמיגים חדשים.
רשימת האבזור הסטנדרטי הורחבה והיא מכובדת בהחלט. נמצא כאן את מסך המגע המרכזי ("15.4) שעדיין לא כולל שיקוף לאנדרואיד אוטו למשל, והגג הפנורמי הענק ששודרג עם שכבת כסף להדיפת חום ובימי 33 המעלות של המבחן, עושה רושם שהוא אכן הרחיק את החום מפדחתם של הנוסעים. עוד בענייני אקלים הוא הגה מחומם ותוספת אוורור מבורכת במושבים הקדמיים ולמזגן נוספה אופציית Swing שמפזרת את האוויר ימינה-שמאלה באופן אוטומטי. בעתיד תגיע מערכת מיזוג חדשה, שבחום כבד תדע לשאוב את האוויר החם החוצה. בנוסף, משטחי הטעינה האלחוטית שופרו והפכו חזקים יותר, אך עדיין לא מקוררים, יש סך של 8 מצלמות חיצוניות, כולל מצלמה קדמית חדשה (עם מתז והפשרת אדים) ובעתיד תהיינה גם תצוגת 360 מעוף הציפור. נציין כי בחלק הקדמי כבר אין שני שקעי USB ובמקום זאת ישנו שקע אחד שעבר אל תוך משענת יד.
מערך הבטיחות מקיף, אך מערכת תיקון הסטייה מנתיב לא תמיד שמרה את הרכב בתוך הנתיב (למרות הגדרות תיקון גם לקו מקווקוו) ונורת ה"בליינד ספוט" לא ממש בולטת, זאת כשהבהוב אדום במסך המרכזי לא ממש עוזר. לצד זאת, בקרת השיוט האדפטיבית פועלת מצוין, עם 7 דרגות מרחק ובלימה הדרגתית בהתקרבות. רק חבל שאין שמירה על מרכז נתיב או שהרכב לא הצליח לזהות את הסימונים, גם כשכל הגדרות ה"אוטו פיילוט" הופעלו.
עדכון נוסף נוגע לחיישן בתוך הרכב שכעת הוא פעיל מבחינה בטיחותית ומאפשר לקבוע את אופי ניפוח כריות האוויר מלפנים בהתאם למיקום היושבים, בעתיד החיישן הזה יזהה גם שכחת ילדים ואף יוכל למפות את פנים הרכב ולהתריע למשל על שכחת ארנק או טלפון.
גם המשבים הקדמיים עודכנו וזכו גם לאוורור
ממשק פשוט להבנה, שעובד ומגיב מהיר
ביצועים והתנהגות
טסלה מודל Y המחודשת משווקת בישראל בגרסת הכניסה עם הנעה אחורית (500 ק"מ, 5.9 שניות ל-100 קמ"ש), גרסת ביניים גם כן עם הנעה אחורית אך עם טווח מוגדל (622 ק"מ, 5.6 שניות ל-100 קמ"ש) ובגרסת הנעה כפולה (586 ק"מ, 4.8 שניות ל-100 קמ"ש). אגב, שמועות מדברות שבעתיד תגיע גרסת "סופר לונג ריינג'" עם סוללת 95 קוט"ש וטווח נסיעה של של 700 ק"מ ויותר.
בכל מקרה, אנו קיבלנו את גרסת ההנעה הכפולה והביצועים מצוינים (עם שיפור של כשנייה בהאצה ל-100 קמ"ש), הכוח זמין גם במצב החסכוני, התאוצה אחידה ולא תטלטל את הנוסעים ולבורר מצבי הרגנרציה יש כעת רק שתי רמות של רגנרציה, מורגשת ומורגשת יותר, עם הגעה לעצירה מלאה בשתיהן, ללא צורך לבחור באופציה זו.
צריכת החשמל במהלך המבחן עמדה על 16 קוט"ש ל-100 ק"מ, מה שיביא אותנו לטווח ריאלי של 430 ק"מ, לא רע בכלל, גם מאחר ולא הקפדנו על נהיגה חסכונית, אבל רחוק בהשוואה ל-586 הק"מ המובטחים. גרסאות ה"לונג ריינג'" מאפשרות טעינה מהירה בהספק של 250 קילוואט (175 קילוואט בגרסת הכניסה) כך שתוכלו להוסיף 267 ק"מ בתוך 15 דקות.
כחלק משיפור איכות הנסיעה והתנהגות הכביש, השלדה של המודל Y המחודשת קלה ב-7 ק"ג, בעוד בטסלה הצליחו לחסוך בכמות הרכיבים ובהתאם היא גם מחוזקת ומוקשחת יותר. התוצאה - התנהגות כביש טובה ובטוחה שנהנית מאחיזה גבוהה, רכינה מינימלית והיגוי מדויק (אם כי חסר היזון חוזר). נכון, היא לא ספורטיבית בתחושות בשום צורה, אבל אפשר לפתח קצב מהיר מאוד בכבישים המפותלים. לחובתה נציין את מערכת הבלמים, שאומנם הם כעת By Wire אך להם תחושה נוקשה תחילה ובהמשך ספוגית, ללא היזון חוזר. מאידך לא תשתמשו בהם הרבה מאחר והרגנרציה עושה עבודה טובה.
מרווח פה מאחור
אפילו תא המטען החשמלי השתדרג
סיכום
טסלה לא נחה על זרי הדפנה עם ההצלחה האדירה לה זכתה המודל Y בשנים 2023 ו-2024, ולמרות זאת העבירה אותה מתיחת פנים מקיפה, מבחוץ, מבפנים ומתחת לפני השטח. טסלה מודל Y המחודשת מצליחה לשדרג את המתכון המוכר ולהפוך אותה לטובה יותר מזו טרום מתיחת הפנים – היא נהנית מהיתרונות המוכרים בדמות שימושיות ומרווח, ביצועים מצוינים, בנוסף איכות הנסיעה שופרה ורשימת האבזור הורחבה.
מאידך, טווח הנסיעה רחוק מנתוני היצרן, אך שימושי בפני עצמו, ושורת המחיר שמציגה פער מחיר של כ-60 אלף שקל לעומת אקספנג G6 המוצלחת לדוגמה (בגרסת ה-LR הנעה אחורית). האם היא טובה יותר מסיניות ראויות? התשובה הפשוטה היא כן - ממשק ההפעלה טוב יותר, מערכות הבטיחות מהוקצעות יותר והמודל Y מרגישה כמוצר שלם יותר. אז האם היא שווה את פער המחיר? כאן כבר התשובה מורכבת יותר ותלויה בעיקר בשיקולים ובפשרות שלכם.