$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

קנה מרצדס בייבוא אישי ונעקץ

כך החלום לרכוש רכב יוקרה מפואר הפך לסיוט

ניר בן טובים   10.02.20 - 10:47
Getting your Trinity Audio player ready...

יבוא עצמאי של רכב יוקרה מחו"ל כרוך בהבנה מעמיקה של השטח אליו אתם נכנסים. מעבר לחיבורים הנכונים ולקשרים לאיתור הרכב, גם בקיאות בהתהליכי יבוא ושינוע והבנה בסוגיות מיסוי רלוונטיות מחייבים ידע מקיף. לצורך כך, קמו בשנים האחרונות עשרות סוכנויות תיווך שמבטיחות ללקוחות יבוא של רכב החלומות ועל מנת לעשות סדר בבלגן, אושר בשנת 2016 במסגרת 'חוק רישוי הרכב' הסדרה של כל ההיבטי הענף בישראל. בין היתר, גם את מעמדם של המתווכחים ביבוא אישי.

החוק מחייב כל מתווך לעמוד בשורה של דרישות, ובכללן היעדר עבר פלילי כמו גם לעבור בחינות מיוחדות של משרד התחבורה ולגלות בקיאות בחוקים שונים. מדינת ישראל חזקה בחיקוק חוקים, אך מגלה לא אחת חולשה באכיפתם. כך גם בנוגע להסדרת הענף. רבים מבין המתווכחים פועלים ללא רישיון, ואף אם עמדו בתנאי הסף ומחזיקים בו, ישנם אינספור דיווחים על עוקצים, מחלוקות ובעיקר בשורה התחתונה – לקוחות ששילמו סכומי עתק ונותרו עם חלום שבור, חשבון בנק מרוקן וצורך להיגרר לבתי המשפט.

כך זה נראה בפועל
במקרה שלפנינו, השנה היא 2017 והלקוח מחליט לממש את חלומו המוטורי ולהעמיד מרצדס GLC350 חדשה במגרש החניה. לצורך כך, הוא פונה לגורם שמציג את עצמו כסוחר וותיק בתחום היבוא האישי שמתמחה ברכבים חדשים ומשומשים. השניים נפגשים. הסוכן מכין היטב את הקרקע ומנעים את האווירה  - מגיש לו אספרסו קצר ובקלוואה ותוך כמה רגעים התפנו השניים לסגור את קצוות העיסקה: 2 המחאות בגובה 122 אלף שקל תמסרנה ותפרענה עוד קודם להגעת הרכב והשלישית, בסך של 130 אלף שקלים, תשולם לסוחר לאחר שהרכב יגיע לארץ.

העיסקה נחתמה, ההמחאות נמסרו, והרוכש העביר את ימיו בציפייה דרוכה לקבלת הטלפון המיוחל שמבשר על הגעת הרכב לארץ. אך כפי שכבר הסקתם, הסוחר לא צלצל. הבחור פנה לסוחר לברר את סטטוס ההזמנה, אך זה הרגיע אותו וסיפר לו כי הרכב הגיע והכל בסדר, רק נותר לדאוג למסמכים ולהסדרה מול רשויות המס. שום נורת אזהרה לא נדלקה, והבחור ביצע העברה של 130 אלף השקלים הנוספים לחשבון הסוחר.  מספר ימים לאחר מכן, מתבקש הבחור לחתום על עוד מסמכים ותצהירים שקשורים לשחרורו: "עוד רגע יאחי והרכב אצלך", כך נמסר לו.

אבל הרכב, הסוחר, והכסף נעלמו. בצר לו, הגיש הבחור תביעה לבית המשפט. במסגרת ההליך, טען הסוחר כי הבעיה נסובה במסמכים שהועברו ולא נחתמו כנדרש. היו אלו בעיקר גיבובים של נוכלות וגמגום אל מול בית המשפט שהתקשה להבין מדוע הרכב לא סופק או לחלופין, מדוע הכסף לא הוחזר לרוכש. כחלק ממסכת ההגנה, טען הסוחר כי התובע הקדים את התשלום למרות שהוסבר לו מראש שאין בכך תועלת. מעבר לכך, זה טען כי הוסבר לו מראש שרכב יגיע בתאריך מסוים, למרות שהתביעה הוגשה זמן רב לאחר מכן, והרכב עדיין לא סופק לרוכש.

רמאויות? לא בבית ספרנו
בסופו של יום, מגדל טענות ההגנה המופרכות התמוטט כמובן, ובית המשפט השתכנע כי הרוכש התמים זכאי לקבל את כספו חזרה בתוספת 4,500 שקלים בגין ריבית והצמדה, הוצאות נוספות בגובה אלף שקלים והחזר בגין השכרת רכב חליפי בסך 7,000 שקלים. סה"כ, כולל עוגמת נפש  - 279,000 שקלים. זאת, מתוך סכום התביעה המקורי (הכולל) שעמד על 322,544 שקלים.

לדברי עו"ד אסף ורשה, מומחה בתביעות רכב: "פסק הדין מהווה תמרור אזהרה נוסף בפני הרוכשים לבל יתקשרו בקלות ראש עם גורם בעיסקה כזו. קיימת חשיבות מכרעת לבירור מוקדם של כל הפרטים הרלוונטיים במטרה למזער את האפשרות כי העיסקה תסתיים במפח נפש וצורך להיגרר לדיונים משפטיים. בשנים האחרונות נדרשו בתי המשפט לדון בתביעות על רקע כזה ופסקו לטובת הרוכש ואפילו במקרים מסוימים, הרימו את המסך וחייבו את הנתבע לשלם  אישית."