$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

העמסת יתר במשאית: פצצה מתקתקת על הכביש

הם דוהרים על הכבישים עם מטעני ענק מהחשש מפני פיטורים ובסוף זה עולה בחיי אדם. נהג משאית מהדרום: "אנחנו כמו קופים"

ניר בן טובים   18.06.20 - 08:38
Getting your Trinity Audio player ready...
(צילום אילוסטרציה: ניר בן-טובים). למצולמים אין קשר לכתבה
(צילום אילוסטרציה: ניר בן-טובים). למצולמים אין קשר לכתבה

"לפני שנה עוכבתי על ידי שוטר בתואנה להעמסת יתר. לא ערבבתי אותו, אבל הבהרתי לו שאני רק עובד בחברה, ומי שנתן לי את ההוראה להעמיס באופן הזה הוא המעסיק - אבל שום דבר לא קרה עם זה. לדעתי אפילו לא פנו אליו ובטח שלא הגישו נגדו כתב אישום. יש מושג בפלילים שקוראים לו 'קופים'. אלו אנשים שמוכנים תמורת כסף להסתכן ובמקרה של פשיטה משטרתית הם נוטלים את האחריות. אז הפכו אותנו לקופים, בעל כורחנו כמו שאומרים".

כך אומר לעולם הרכב של ערוץ הספורט נהג משאית מאזור הדרום, על רקע ההפקרות לטענתו באכיפת החוק כלפי מעסיקיהם שמחייבים אותם לנהוג את המשאית כשהיא מועמסת מעבר למותר, ולמעשה לא מותירים להם כל ברירה: להסכים לבצע את העבירה או כחלופה – לעזוב את העבודה (כלומר להסתכן בפיטורים). אין מקום להפחית בחומרת הסיכון שטמונה בהעמסת יתר. אינספור תאונות קטלניות שגבו חיים של מאות בני אדם התרחשו בישראל בנסיבות אלה. אי היציבות שנוצרת בעקבות המטען עלולה להוביל לאובדן שליטה והתהפכות. דוגמה לכך היא התאונה הקטלנית בנשר שבעקבותיה נהרגו 8 בני אדם. אלא שכפי שציינו, גם נוכח תוצאותיה החמורות, לא הוגשו כתבי אישום נגד מוסר המטען וכל האחראים הנוספים.

"שהמשטרה תטפל"
אוזלת היד של המשטרה מדירה שינה מעיניו של גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים בישראל, ששיגר השבוע מכתב לניצב אריה אלון – ראש אגף התנועה, במסגרתו הוא דורש לחדש את הקשר בין המועצה ומתנא.

לדברי בן הרוש, הבעיה נשקפת מעשרות אלפי נהגי משאיות שאינם חברים באיגוד, שמפרים את החוק ברגל גסה. ההתנהלות לדבריו, רווחת מאוד בנמלי ישראל בהם חרף החובה לשקול את הרכב בכניסתו ובצאתו, הדבר לא נעשה ומשאיות מועמסות בניגוד לחוק תוך סיכון דרמטי לחיי הסובבים: "בכל העולם מתמחרים את ההובלה לפי קילומטרים, אבל המטומטמים היחידים שמתמחרים אותה לפי משקל זה אנחנו. זה אם כל החטאים". בן הרוש שולח בין השאר אצבע מאשימה לנמלי ישראל. "הצפתי בפניהם את הבעיה אבל קיבלתי תשובות בגדר 'מה אתה רוצה מאיתנו'? שהמשטרה תתפוס אותם. אנחנו נמצאים בשוק תחרותי מאוד, אם אני לא מעמיס את המשאית מעבר למותר, אני אתקשה להרוויח כסף. כלומר, אז מה אתה רוצה? לך למזמיני העבודה שמתמחרים את הההובלה במחירים מגוחכים".

עו"ד אסף ורשה, יו"ר ועדת נזיקין בלשכת עורכי הדין, מכיר לעומק את הסוגיה. לדבריו, לשון חוק ההובלה מטילה חובה חד משמעית על המעסיק לפקח ולעשות כל שניתן למניעת עבירות ובכללן גם אי העמסת יתר. על פי סעיף 20 /ב 3 – החובה מוטלת על מי שבידו השליטה או ההחזקה במטען בעת העמסתו מטעם בעלי המטען או מטעם מי שיזם את הזמנת שירות ההובלה, או מי מטעמם של כל אלה. לדברי עו"ד ורשה, החוק קובע כי מוסר המטען יבדוק בעת העמסת מטען על רכב מסחרי, את התאמת משקל המטען למשקל המטען שהותר להובלה ברכב לפי רישיון הרכב (בסעיף זה – המשקל המותר), וידרוש מהמוביל להפסיק לאלתר העמסה על הרכב של מטען שמשקלו עולה על המשקל המותר.

אולם לצד ההיבט הפלילי, עולה השאלה האם העמסת יתר שומטת את הקרקע מתחת לאפשרות של בעל המשאית לקבל כיסוי ביטוחי במקרה של תאונה? התשובה לכך אינה חד משמעית, מסביר עו"ד ורשה: "בהנחה כי קיים בפוליסה סעיף שקובע כי חברת הביטוח לא תשלם בגין נזק שנגרם כתוצאה מהעמסת יתר, היא בהחלט יכולה לשלוף טיעון זה, אולם הפסיקה אינה חד משמעית בנושא. נתקבלו החלטות לכאן ולכאן. בתוך מארג השיקולים, יכול בית המשפט להכניס בין היתר גם את מידת החריגה מהמותר".