משטרת ישראל מעלה הילוך במלחמה כנגד כנופיות גנבי הממירים הקטליטיים. לאחרונה, במסגרת מבצע יזום של המשטרה, הגיעו עשרות שוטרי ימ"ר חוף, בליווי לוחמי יס"מ וחוקי מכס ומע"מ נתניה, לבית עסק באיזור טירה, בו על פי החשד התנהלה פעילות אינטנסיבית של פירוק, עיבוד וייצוא לחו"ל של מאות ממירים גנובים.
חשדה של המשטרה התעורר בעקבות חקירה שבוצעה ע"י רשות המיסים, לאחר שבעל העסק הגיש חשבוניות במטרה לקבל החזרי מע"מ. חוקרי הרשות, חשדו כי הפער בין מחירי היבוא והיצוא של המתכות מעיד על פעילות לא חוקית ושימוש בחשבוניות מזויפות, לצורך ניכוי תשומות שלא כחוק ועל מנת לטשטש את העובדה כי מקור הפעילות טמון בסחר בחלקים גנובים. החקירה הסמויה שהגיעה בשבוע האחרון למיצוי, עברה לשלב הגלוי שלה, ובסופה של הפשיטה הוקפאו לא פחות מ-3.7 מיליון שקלים בהחזרי מע"מ שנרשמו לעסק.
לכאורה, מדובר על עוד פשיטה שגרתית, אולם היעד שלה – יצואני המתכות, מסמן את השינוי האסטרטגי בו נקטה המשטרה במטרה להילחם בתופעת גניבת הממירים. בשיחה עם עולם הרכב של ערוץ הספורט, מסביר קצין משטרה את הסיבה לשינוי: "מה שמזין את הפשיעה בתחום הזה, זה הביקוש שעולה וגובר למתכות יקרות שנמצאות בממירים, שמיוצאות לחו"ל. במקום להילחם בסוחרים הקטנים ובגנבים עצמם, הוחלט למקד את הפוקוס 'בקבלני המתכות', מתוך הכרה כי ייבוש או ליתר דיוק, פגיעה משמעותית בהם, תוביל לתוצאות ניכרות".
למעשה, מזה מספר שנים, מתקיים בישראל שוק פרוץ של מכירת ממירים גנובים, שמניב לגנבים ולעוסקים בתחום רווחים גדולים. שיעור ניכר מהגניבות הן מרכבים מתוצרת סובארו ומכוניות היברידיות של טויוטה בהן נמצאות המתכות המבוקשות, שנמכרות בסכום של 400-800 שקלים לממיר, כתלות בסוג הרכב ובדגם המסוים. לצד זאת, הנזק שנגרם לבעלי הרכבים, הינו גבוה הרבה יותר: עלותו של ממיר נעה בטווח של 4-8 אלף שקלים לממיר חלופי, והמחיר מטפס צפונה בצורה קיצונית אם יש צורך בממיר מקורי.
השיטה
הגניבה אורכת דקות ספורות בלבד. הגנבים עושים שימוש בג'ק הידראולי ובמסורי דיסק - ותוך דקות ספורות הם מסתלקים מהמקום, פעמים תכופות גם לאור יום ובאין מפריע. בשונה מגניבת אגזוזים המשמשים לצורך מכירתם לחלקי חילוף, הממירים שמכילים חומר קרמי ומתכות אצילות, כולל פלדיום, המתכת הרכה והלבנה שמחירה נסק ביותר מ-50% בשנים האחרונות גורמת להם ליטול סיכונים גבוהים ללא חשש. וכך, חומרים אלה מפורקים לעיתים קרובות ומופנים ישירות לסוחרי מתכות בשל תמורתם הגבוהה. "המחיר שישולם בשוק עבור הפלדיום משתנה מרכב לרכב וישנם ממירים שכוללים שני גרם מאותו חומר, מה שמקפיץ את שווים בעשרות אחוזים", כך אומר לנו הקצין.
(צילום אילוסטרציה: כפיר כשריאן)
עו"ד אסף ורשה (צילום: רגב כלף)
בכל העולם
יש לציין כי תופעת גניבת הממירים אינה בעיה מקומית ישראלית, אלא קיימת במדינות רבות ברחבי העולם, שחלקן החליטו לנקוט בטקטיקות חריגות בשביל להתמודד עם הבעיה. כך למשל, בתחילת יולי פרסה משטרת מונטריאול שלוש עמדות רישום ברחבי העיר, והחלה במבצע חסר תקדים של סימון ממירים קטליטיים באמצעות חריטות ומדבקות מיוחדות שגם לאחר הסרתן נותר סימן מזהה על הממיר. מטרת המבצע, שיימשך גם בחודשים הקרובים, היא להעניק לכל ממיר קטליטי "זהות" אשר כוללת את פרטי הזיהוי של המכונית שעליה הוא מורכב, ושל הבעלים שלה. כך, כאשר ממיר גנוב יגיע אל בעל עסק, או אל צד שלישי כלשהו, לא יהיה ספק שמדובר בחלק גנוב. כל מי שיקבל, יקנה, ימכור או רק יחזיק בסחורה כזאת ייחשב כשותף לפשע וייענש בהתאם. בעלי מכוניות קנדים התבקשו לנסוע לאחד האתרים ולבצע סימון ורישום של ממירים. הפעולה הזאת אורכת בין 10 ל-20 דקות, ובסיומה מודבקת על המכונית מדבקה שמעידה על הסימון – וזאת כדי שאותה מכונית תהיה פחות אטרקטיבית עבור גנבי ממירים
עו"ד אסף ורשה, מבכירי עורכי הדין בישראל בתחום הביטוח והנזיקין, יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכת עורכי הדין אומר בתגובה: "פתרון סימון חלקי הרכב, אינו חדש, אולם לצערי, חרף העובדה כי הוא מונח על שולחן הממשלות השונות בשני העשורים האחרונים, עד כה, דבר לא נעשה. הלכה למעשה, ישום התוכנית אינו מורכב מאוד: כל שצריך הוא לרתום את מכוני הרישוי ואת המוסכים לעניין, תוך מתן הנחייה לוודא כי במסגרת הטסט השנתי, גם היבט זה ייבדק. בו בעת, לא ניתן להילחם בתופעה עם ידיים קשורות: יש לתקן את החקיקה ולהחמיר בעונש שמוטל על הגנבים והסוחרים בחלקים גנובים. לצערי, אין די הרתעה ובמקרים לא מעטים, נאשמים שהורשעו בעבירת גניבת ממירים משתחררים תוך זמן קצר וחוזרים למעגל הפשיעה".