מזה חודשים ארוכים במהלך 2023 אנו עדים לעלייה עקבית במחירי ביטוח הרכב, המקיף והחובה, בשיעורים של מאות בודדות של שקלים ועד פוליסות שזינקו באלפי שקלים. מלחמת שמחת תורה מיתנה במעט את גניבות הרכב בתחילתה, אך גם בחודשים אוקטובר ונובמבר חלו עליות מחירים, כאשר בחודש באוקטובר 2023 נעצרה עליית המחירים, אך הייתה זו הפוגה קצרה, שכן בנובמבר המשיכו מחירי הביטוח לעלות ב-0.5% נוסף בממוצע.
על-פי מידע שהתקבל מ-Wobi, סוכנות דיגיטלית והשוואת ביטוחים, ביחס לנובמבר 2022 מחירי ביטוח החובה עלו השנה ב-10%, בעוד מחירי הביטוח המקיף זינקו ב-31%. הסיבות לכך נעוצות בעלייה משמעותית של גניבות הרכב, כאשר נוכחות רבה של כוחות ביטחון בחודש אוקטובר סייעה לבלום זאת, אך לאחר מכן גניבות הרכב חזרו "לתפוקה מלאה". בהשוואה לחמש השנים האחרונות, היקף גניבות הרכב בישראל 2023 זינק ב-130% והגיע עד לכ-20,000 רכבים, השווים לנזק כספי המוערך בעד 2 מיליארד שקל בשנה.
בעקבות כך, דרישת חברות הביטוח להחמרת אמצעי המיגון עלתה מ-7.8% ל-18.5%, סעיף המייקר את הוצאות התחזוקה במקרה הטוב בהוצאה חד פעמית להתקנת קודנית למשל ועד עלויות התקנה של מערכת איתור והוצאה חודשית קבועה עבור מינוי.
באופן שאינו מפתיע, חברות הביטוח שחוו ירידה ברווחיות, מגלגלות זאת אל הצרכן כמובן – הן מבחינת עליית מחירי הפוליסות, תוספות אמצעי המיגון כאמצעי לצמצום אפשרות הגניבה שיוביל לתשלומי פיצויים, ועד החמרת פרופיל הנהג/ת המבוטחים וסירוב לבטחם או את סוג הרכב שלהם.
לשם השוואה לעומת השנה שעברה, להלן מספר דוגמאות. מחירי הביטוח של מיצובישי אאוטלנדר התייקרו ב-36%, מאזדה 2 ב-34.5% ואילו ביטוחי סקודה אוקטביה ושברולט ספארק התייקרו ב-30.7%. דוגמאות נוספות כוללות את סוזוקי קרוסאובר (29.9%), ניסאן קשקאי (28.1%), יונדאי i10 (25.3%), קיה ספורטאז' (24.6%), טויוטה קורולה (24.5%) ניסאן מיקרה וקיה פיקנטו (24.2%).