"על פי ההערכות שלנו, הברד הכבד שירד ביום שבת בערב בצפון הארץ גרם לנזקים כבדים למספר לא קטן של כלי רכב, שמגיעים לסכום של מיליוני שקלים. הסיפור הגדול מבחינת חברות הביטוח הוא לא תיקון הנזק עצמו, אלא ירידת הערך של הרכבים שנגזרת ממנו".
אלו מילותיו של גורם בכיר במחלקת תביעות רכב באחת מחברות הביטוח הגדולות בישראל, על רקע המערכה החורפית שפקדה את צפון הארץ, שבמהלכה נרשמה סופת ברד כבד בגודל חריג של כמה סנטימטרים, בכרמיאל וביישובי האזור.
בעקבות כך, מאות רבות של רכבים ניזוקו; חלקי פח, כגון גגות הרכב, מכסי מנוע ודלתות, ספגו 'מכת ברד' עוצמתית. יהודה יגן, יו"ר ענף הרכב באיגוד השמאים, מציין כי הליך תיקון נזקי ברד כולל שתי פעולות: יישור הפח וצביעה. פעולת היישור גוררת ירידת ערך בשיעור של 0.5%-1.5% משווי הרכב, בהתאם לחומרת הפגיעה. גם פעולת הצביעה כרוכה בירידת ערך, שגובהה נע בין 1%-1.5%.
בסביבות השעה 16:00 ביום שבת האחרון, התפתחה סופת ברד עוצמתית, עם כדורי ברד גדולים במיוחד, שחלקם הגיעו לגודל של כדורי פינג פונג – אירוע נדיר ביותר. האירוע נמשך כחצי שעה, ותושבים רבים דיווחו שכדורי הברד גרמו לנזקים נרחבים לרכוש. אין ספור קולטי שמש נסדקו, וכאמור, גם שורה ארוכה של רכבים ספגה פגיעות קשות. "אני בהלם. הוצאתי את הרכב מהסוכנות רק לפני שבועיים. חזרתי מחמותי ונהיה לי חושך בעיניים. שבעה חורים ברכב. כואב לי הלב. נכון שיש ביטוח, אבל זה עדיין כואב ומבאס מאוד," סיפר תושב כרמיאל.
עד לאיזה גודל מגיעים כדורי הברד?
עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום התביעות בלשכת עורכי הדין ומומחה לדיני ביטוח, מציין כי פוליסה תקנית לביטוח רכב פרטי או מסחרי עד 4 טון מהווה חוזה שסעיפיו מוגדרים על ידי משרד האוצר, וכוללת כיסוי במקרים של נזק כתוצאה מאש, ברק, שטפון או ברד. לדבריו, אירועי חורף קיצוניים גורמים מדי שנה לנזקים כבדים לרכבים, לרוב בשל התמוטטות עצים ופגיעת חפצים מעופפים. "הסופה הנוכחית הייתה חריגה. הפעם האחרונה שבה נרשמה פגיעה בהיקף כה רחב הייתה בשנת 2017, אז פקדה סופה את אילת בתחילת מרץ וכללה פגיעות ברד באלפי מכוניות שאוחסנו בנמל. בין היצרניות שנפגעו היו קיה (פורטה וריו), טויוטה (ראב 4, פריוס, לנד-קרוזר והיילקס), והונדה (ג'אז). עוד נפגעו מאות רבות מדגמי מאזדה, כמות קטנה יותר של רכבי סובארו ומספר מצומצם של דגמי ניסאן (X-טרייל). במקרה הזה, חברות הביטוח שביטחו את הרכבים בזמן הובלתם ואחסנתם נשאו בעול התשלום. בשל מספרן הרב של המכוניות שנפגעו, הגיעו לארץ נציגי חברה אירופית המתמחה בתיקון נזקי ברד כדי להציע את שירותיהם.
עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום התביעות בלשכת עורכי הדין ומומחה לדיני ביטוח (צילום: שחר כלב)
השאלה הגדולה היא האם מדובר באירוע חד-פעמי או שהחורף השנה צפוי לכלול מכות ברד הרסניות נוספות. "בישראל, ירידת ברד כבד בחורף היא תופעה נדירה יחסית" מציין המטאורולוג דן יהונתן. לדבריו, בחורף בישראל, במיוחד במהלך מערכות גשם אינטנסיביות שמלוות בסופות רעמים, עשויים להתפתח תנאים לירידת ברד, אך לרוב מדובר בברד קל וקצר. אירועים של ברד כבד וגדול הם יוצאי דופן, אך יכולים להתרחש כאשר יש מפגש בין שכבות של אוויר קר בגובה ואוויר חם על פני הקרקע – תנאים שמאפשרים היווצרות ברד משמעותי. לסיכום, הוא מסביר כי על אף הנזקים החמורים, יש לבעלי הרכבים סיבה טובה לברך, האירוע יכול היה להסתיים באופן קשה יותר - הברד יכול לנוע מגודל קטן של 1/4 אינץ' (כ-0.6 ס"מ), ועד לגודל גדול במיוחד של אשכולית, שמגיע ל-4.5 אינץ' (כ-11.4 ס"מ).