כבכל שנה, חברות איתור הרכב מפרסמות את הנתונים שלהן בנושא גניבות הרכב וסוגי הפריצות, ומצד שני המשטרה והמשרד לביטחון לאומי (או בשמו הקודם המשרד לביטחון פנים) מדווחים דווקא על ירידה. אם כך, נוסיף למשוואה את עליית מחירי ביטוחי הרכב השונים ותוכלו להשלים לבד את התמונה.
נכון, צריך לציין כי חברות האיתור והמשטרה מתייחסות באופן מעט שונה להגדרת גניבת הרכב, אך בכל מקרה מדובר בנתונים מדאיגים מאוד, המשפיעים על הכיס של כולנו (גם אם מדובר ב"גלגל החיים" – קניית רכב, ביטוח, גניבה, קבלת תשלום חלקי, עליית הפרמיה, קניית רכב חדש, וחוזר חלילה). השנה מדובר בעלייה ממוצעת של 13% ביחס ל-2023, כאשר ההסברים אודות גניבה לצורך חלקי חילוף מחד או מאידך גניבה לצורך מכירת הרכב בשטחי הרשות הפלסטינית, לא ממש יסייעו לעוגמת הנפש של בעלי הרכב.
אם נוסיף לכך את התעוזה של גנבי הרכב, שכן עפ"י איתוראן 35% מהגניבות בוצעו לאור יום, לצד העברת הרכבים לשטחי הרשות הפלסטינית דרך פרצות בכביש 443 וכביש 5 (כ-70% מהגניבות בגוש דן, מובילת הטבלה, עברו דרך כביש 5), אין ספק שאוזלת ידה של המשטרה "קוראת" לגנבים להגביר את הקצב, שכן גם חברות האיתור אינן אופטימיות ואף צופות עלייה בהיקפי הגניבה ב-2025. בינתיים, אלו הם סוגי הרכבים המבוקשים והשנתונים הפופולריים, האזורים המועדים לפורענות והשיטות הנפוצות לשנת 2024, שאולי יעזרו לכם לבחור את הרכב הבא (או את מקום המגורים).
על-פי איתוראן, 35% מהגניבות בוצעו באור-יום
סוג הרכב ושנתון
באופן שאינו מפתיע, גם השנה דגמי ה-SUV הם הרכבים הנגנבים ביותר, ומהווים בממוצע 43.5% מסך הגניבות ב-2024. במקום השני, נמצאים הרכבים הפרטיים עם 35.5% ובמקום השלישי אלו הדו-גלגליים שמהווים 10.5%. לאחר מכן, הרכבים המסחריים (7%), משאיות (2.5%) וכלי צמ"ה (1%).
על-פי פוינטר הרכבים החשמליים ממשיכים לצבור התעניינות בקרב גנבי הרכב, כאשר ב-2024 הם היוו 8% מסך הגניבות של הרכבים הפרטיים, לעומת אחוז בודד ב-2023. כמו כן, הגנבים לא פונים עוד לרכבים ישנים, ובממוצע מעל ל-70% מהרכבים שנגנבו היו משנתונים מתקדמים יחסית 2019-2024.
בפוינטר מציינים שהשנה 8% מסך הרכבים הפרטיים שנגנבו היו חשמליים, לעומת 1% ב-2023
אזורים
גם השנה אין כל חדש וברור לכל גנב מתחיל לאן עליו לפנות בחיפוש אחר הקורבן הבא. אזור גוש דן הוא המועד ביותר לפורענות, עם ממוצע של 45.5% מסך הגניבות. את המקום השני חולקים אוזר השרון ואזור השפלה, עם 16.5% כל אחד, ובמקום השלישי אזור הדרום עם 9%. לאחר מכן אזור ירושלים (7%), אזור הצפון (5%) ויהודה ושומרון עם כ-1%. אם נבצע זום-אין לרמת הערים, נגלה כמובן שת"א מובילה את הטבלה עם ממוצע של 15% ופתח-תקווה במקום השני עם ממוצע של 8.5%.
שיטות גניבה
בממוצע כ-53% מניסיונות הגניבה בוצעו בשיטת הפריצה האלימה, זאת במטרה להתחבר לשקע ה-OBD של הרכב ודרכו להניע את הרכב או לבצע שכפול למפתח גולם. כ-10% מהגניבות היו כאשר הגנב החזיק במפתחות הרכב, בין אם לאחר פריצה לבית ולרכב בחניה הצמודה או בין אם על-ידי מורשה (כגון אדם שקיבל את המפתחות והקוד באופן חוקי, למשל בכניסה למוסך או לשירות אחר).
עוד ניתן לפגוש בפתיחת רכב על-ידי שימוש במשכפל אלחוטי (8% עפ"י פוינטר) או באמצעות גרירה/העמסה של הרכב (6% עפ"י איתוראן), כאשר במקום האחרון, שוד וגניבת הרכב היוו רק 1%.