ביום חמישי האחרון חשפה סוני את קונסולת ה-PS5 שלה, ולה שתי ווריאציות: אחת עם כונן אופטי והשניה בלי ("קונסולה דיגיטלית"). לפי דברי בכירים בחברה, הגרסא הדיגיטלית נועדה עבור קהל הלקוחות העולה והגובר שצורך אך ורק או בעיקר מדיה דיגיטלית ואינו רוכש דיסקים. לכאורה מדובר בהחלטה עסקית תמימה ואפילו ראויה להערכה, שכן סביר להניח שהגרסא הדיגיטלית תעלה פחות ואף ייתכן גם תקרוץ יותר עבור מי שידו פחות משגת. אבל(!) - לדעתי מסתתר מאחורי המהלך משהו הרבה יותר גדול מזה.
שוק המדיות הפיזיות בעולם הוא כבר לא מה שהיה פעם. אף אחד לא הולך להשכיר יותר סרטים ב-DVD. בטח לא כשיש את נטפליקס, הולו, דיסני פלוס וכו'; אין שום טעם לרכוש משחקי מחשב על דיסק כשיש את סטים, אוריגין, יופליי וגם ככה אתה מקבל קוד בקופסא להפעיל דרכם את המשחק; חנויות המוזיקה כמו טאוור רקורדס, התו השמיני ופיקדילי כמעט שנכחדו מן העולם בעקבות עלייתן של ספוטיפיי, דיזר ואפל מיוזיק. אבל(!) משחקים על דיסקים לאקסבוקס ופליסטיישן עדיין מיוצרים כסדרם. יתרה מזאת, שוק היד2 חוגג חבל על הזמן עם עשרות קבוצות בפייסבוק, פורומים וכו'.
סוני הכריזה על שתי גרסאות של הקונסולה החדשה: עם כונן אופטית וקונסולה "דיגיטלית"
בשנת 2019 סוני שיחררה אל אויר העולם את קונסולת ה-PSP GO שהייתה דיגיטלית לחלוטין. הקונסולה נחלה כשלון צרוף וייצורה הופסק פחות משנה לאחר מכן. זו הייתה קונסולה שהושקה לאחר אי-אלו איטרציות של ה-PSP שכן היו מוצלחות וכן הביאו לסוני מכירות נאות. אך בניגוד ל-PSP GO שככל הנראה הקדימה את זמנה, אנו נמצאים כעת בתקופה שהיא יותר "דיגיטלית" מתמיד. שיעור חדירת האינטרנט בעולם הוא בשיאו. וירוס הקורונה ייבש טוב-טוב את חנויות הריטייל שבלאו הכי בסכנת סגירה (ע"ע GameStop) וגרם לזינוקים אדירים במכירות משחקים און-ליין. לא עובר סוף שבוע אחד ללא חגיגות מבצעים ב-PSN. שנת 2019 הייתה השנה הראשונה בה נמכרו יותר משחקים דיגיטלים מאשר עותקים פיזיים ב-PSN.
הקדימה את זמנה? ה-PSP GO הייתה דיגיטלית לחלוטין
אז מחד לא מפתיע אותי שהנחיתו עלינו על ההשקה קונסולה נטולת כונן דיסקים ומאידך כפי שאני רואה זאת זה הולך להיות שוק מאוד גדול עבור מי שהתרגל לשכור במשחקים על גבי דיסקים. לא רק אנחנו הקונים. כל שרשרת ההפצה עלולה לחטוף מכה אנושה. מבחינת סוני, יש לה את כל הסיבות לעודד ואף לאלץ מעבר לצריכת משחקים דיגיטלית:
1. ביטול רכיב הכונן האופטי והוזלה של המחיר הכולל. אף על פי שייצור כונן אופטי היום עולה סדר גודל של עשרות דולרים בודדים, גלגול ההוזלה הזו אל הצרכן משמעותה היא סביר להניח עוד קהל קונים שנשאר לו עוד קצת כסף לקנות משחקים.
2. עוד קצת סיכויים להתחרות ב-Series X. מיקרוסופט יורה בכל החזיתות עם תחמושת של כדורי סרק. ידוע היטב והיא גם ציינה זאת שלא יהיו לה משחקים אקסקלוסיבים בשנה הקרובה או לא שנתיים. מכאן שהסיכויים הכי טובים שלה להתחרות ב-PS5 הם במחיר. והרי כולנו יודעים שאם החברה הזו רוצה היא יכולה גם למכור קונסולות בהפסד, בדומה למה שעשתה עם האקס בוקס 360, כאשר מימנה שלוש שנות אחריות עבור תקלת "טבעת המוות" הידועה לשמצה.
3. ביטול עלויות הייצור וההדפסה. זה כסף קטן יחסית לייצר קופסאת פלסטיק ולצרוב דיסק. תכפילו במליוני עותקים ותקבלו כסף גדול.
4. ביטול שרשרת ההפצה. ב-60 הדולר שעולה משחק אחד מתחלקים בין היתר: סוני, המפתחים, חברת ההפצה הבינלאומית, חברת השילוח, המפיץ המקומי וחנויות הריטייל. מעבר לדיגיטל ישאיר בתמונה אך ורק את סוני, חברת הפיתוח והמפיצה.
5. ביטול שוק היד2 או צמצום שלו על ידי מתן הגבלות. זה לא סוד שכל משחק שמחליף ידיים מונע מחברות המשחקים ומסוני עצמה הכנסה פוטנציאלית. ה-PC ממזמן עבר למתכונת דיגיטלית בלבד והוא רק פורח עם שלל חנויות והנחות מקיר לקיר. אין סיבה שלא יהיה זה כך גם עם הפליסטיישן.
בשנת 2019 המכירות הדיגיטליות עקפו את מכירת העותקים הפיזיים
כשלוקחים את כל הדברים האלה בחשבון אי אפשר שלא לתהות, למה זה לא כבר קרה? היו לנו 30 שנה של פליסטיישן ומעולם לא הגבילו אותנו ברכישת משחקים משומשים. למה שזה ישתנה דווקא עכשיו? התשובה לדעתי היא תזמון. אם יתנו לכל מי שצבר אוסף של משחקי PS4 בדיסק קונסולה חדשה שתוכל לנגן אותם בעשור הקרוב, כנראה שהם יקנו. אבל לא יהיה מנוס מלהתחיל להגביל את דור העתיד של המשחקים. ההכנסה הפוטנציאלית והעלויות ההולכות וגודלות של פיתוח משחקים משקלן גדול יותר מקומץ גיימרים שיחליטו להצביע ברגליים ולעבור למתחרה. לכן לא אתפלא אם ימצאו דרך לנעול את הדיסק לאקטיבציה על גבי מס' מצומצם של משתמשים - בדומה למשחקים דיגיטלים - וכך להקטין משמעותית את ממדי הסחר בדיסקים.
נכתב ע"י גיל פלקוביץ' מקבוצת הפייסבוק PlayStation NextGen IL.