שנת 2020 לא הייתה מפנקת במיוחד. אם התפשטות נגיף הקורונה בעולם לא הספיקה, אז גם פיפ"א 21 לא הציג חידושים או שינויים משמעותיים, ולא מעט שחקנים מתלוננים על משחק שבור וממוחזר. מהצד של קונאמי לא קיבלנו יותר מעדכון עונה, שזה עדיין לא משחק חדש - אבל יש כאלו שיתווכחו שמדובר באופציה העדיפה. דבר אחד בטוח - קונסולות הדור החדש אולי פה, אבל השנה אנחנו לא זוכים להנות מהשידרוגים שהדור הזה מסוגל להציג. לפחות עד ש-EA תשחרר השבוע את העדכון של הדור הבא.
מהצד השני, קונאמי הכריזה במהלך הקיץ האחרון על פרו אבולושן 22, והציגה לראשונה את מסי במנוע המשחק החדש שבה תשתמש - Unreal 5, של חברת אפיק. כן, אותה חברה שמפתחת את פורטנייט. אז למה זה מעניין? כמה סיבות: עד היום כל חברה שפיתחה משחק ספורט דאגה לעשות זאת באמצעות מנוע משחק "ביתי" שפיתחה בעצמה: EA עם Frostbite, חברת 2K עם Eco-Motion.
גם למפתחות כמו רוקסטאר יש את RAGE עם סדרת GTA, אקטיוויז'ן וקול אוף דיוטי עם IW engine, הבנתם את הנקודה. בקונאמי אגב, החל משנת 2014, התחילו להשתמש במנוע FOX, שאותו יצר הידאו קוג'ימה והצוות שלו, עבור סדרת מטאל גיר סוליד במקור.
תחשבו על כך שהמנועים של המשחקים הם בעצם "תעודת הזהות" שלהם, והם כוללים בתוכם את כל הדרך שבה המשחק יתנהל ויגיב לאלמנטים השונים: החל מפיזיקה, תאורה, וכל מה שמרכיב את העולם בעצם. המעבר של החברה למנוע Unreal מסמל אבן דרך מעניינת, כי זו תהיה הפעם הראשונה שבה חברה שמפתחת משחק ספורט לא תעשה זאת באמצעות מנוע ביתי, אלא באמצעות מנוע משחק שפתוח לכולם בתעשייה.
Unreal נחשב ל"מנוע פתוח". זה אומר שכולם-כולם יכולים להשתמש בו, הוא מאוד ותיק בשוק ונחשב למ-א-ו-ד נפוץ בתעשייה. במשך שנים על גבי שנים אתם כנראה משחקים במשחקים שבנויים עליו, וכנראה אפילו לא ידעתם את זה: פורטנייט, רוקט ליג, סדרת Arkham של בטמן, ביושוק, בורדרלנדס, אלה רק דוגמאות שקופצות לי לראש והרשימה ארוכה מידי. עכשיו אני לא חושב שמדובר במהלך רע בכלל מצד קונאמי. תיחזוק קבוע של מנוע משחק דורש הרבה עבודה: שיפוצים ושידרוגים קבועים, וכמובן התאמות לדורות הבאים - זה לא בהכרח משתלם לכל חברה להחזיק במנוע Home Made.
מה שממשיך והופך את העסק למעניין היא החשיפה של אפיק: במאי האחרון החברה הציגה כיצד Unreal 5 - הגרסה המשודרגת שמותאמת לדור הנוכחי של המנוע, תרוץ על קונסולת הפלייסטיישן 5. אתם יכולים לראות בעצמכם את התוצאה הסופית, היא מרשימה בהחלט. האנימציות חיות מאי פעם, הסביבה רספונסיבית והכל קורה שם בזמן אמת: התאורה, הפיזיקה. חברים: זה הפוטנציאל של פרו אבולושן בעתיד. פסיכי.
תראו, אני באמת ניטרלי בעניין ואין לי העדפה בין פרו אבולושן לפיפ"א. אני חושב ששניהם משחקים נהדרים, וכל אחד מהם מנסה להעניק לשחקן חוויית כדורגל בצורה אחרת, אז אני פשוט לא מבצע השוואות ביניהם. אבל אני באמת חושב שהמעבר של קונאמי למנוע כמו Unreal צריך להדליק נורות ב-EA.
צריך להבין: מנוע ה-Frostbite של שמריץ את פיפ"א עושה את העבודה, אבל צריך להבין ש-EA אמנם משתמשת בו לכדורגל או פוטבול, אך ממש כמו קונאמי, היא פיתחה אותו במקור למשחקים בז'אנר אחר לגמריי - כמו באטלפילד, ושם הוא מוציא את התוצאות הטובות והמרשימות ביותר שלו - כי הוא נבנה מראש למטרה הזו, ולאו דווקא למשחקי ספורט. אחרת איך אפשר להסביר את כל הבעיות בסקריפטים והבאגים ההזויים במשחק?
השנה עוד לא ראינו את השידרוגים המלאים של EA ל-Frostbite עבור הדור החדש. מה שנחשף לנו בטריילר של פיפ"א 21 אלו שידרוגי "דור ביניים", של מעבר בין קונסולות. אלא שיפורים לא משמעותיים מידי ולא מהווים קפיצת מדרגה, מכיוון והם אמורים להחזיק ולרוץ גם על הדור הנוכחי. את השידרוגים המאסיביים באמת אנחנו נראה רק בשנה הבאה במידה ו-EA ימשיכו לעדכן ולשפץ את מנוע המשחק שלהם, ואני בטוח שגם שלהם התוצאה מרשימה לא פחות.
שום דבר לא מבטיח לפרו אבולושן הצלחה. כשהמשחק רק יצא בשנת 2014 וביצע את המעבר למנוע FOX החדש, קונאמי הייתה צריכה לבצע במנוע מספיק שיפורים ומודיפיקציות, והמשחק נחשב בעיני שחקנים רבים לבעייתי ומלא בבאגים ותקלות. רק במהלך השנים עם העדכונים, המשחק הפך להרבה יותר שחיק.
מה שכן בטוח הוא שהמעבר של קונאמי ל-Unreal בדור הבא יאפשר לה לתחזק את פרו אבולושן בצורה מסודרת ונוחה יותר, ומסקרן אותי לראות האם Unreal הולך להתאים יותר לחוויה של משחק כדורגל. אתם יכולים לראות בעצמכם מה הפוטנציאל של המנוע טומן בתוכו, ואין לי כל צל של ספק שהדור הבא הולך להיות מעניין.